Verplichting Fietshelm

Moet een fietshelm verplicht worden?

• Ja

Stemmen: 50 38,8%
  • Neen

Stemmen: 60 46,5%
  • Twijfel / geen mening

Stemmen: 19 14,7%

• Totaal aantal stemmers
    129

Valyra

Well-known member
Crowdfunder FE
Tijdje geleden hier discussie over het al dan niet dragen van een helm tijdens ritjes naar de bakker, de slager of de lokale kruidenier.
Deze man was misschien ook onderweg naar de bakker, om zijn zondagse pistolets.
Had hij een helm gedragen was het waarschijnlijk veel minder erg geweest?
Ik zet een vraagteken omdat je daar uiteraard nooit zeker van bent maar het nut van een helm is ondertussen toch al wel genoeg bewezen.

Tijdje geleden hier discussie over het al dan niet dragen van een helm tijdens ritjes naar de bakker, de slager of de lokale kruidenier.
Ik zet een vraagteken omdat je daar uiteraard nooit zeker van bent maar het nut van een helm is ondertussen toch al wel genoeg bewezen.
Aan trage snelheden vallen is soms nog gevaarlijker dan aan hoge snelheden. Altijd helm op!

Vorige week is een nonkel van mij begraven. Hij stond met zijn fiets aan het rode licht toen hij iets gekregen heeft, omstaanders hebben hem uit het niets zien vallen. Hij is achterwaarts op zijn hoofd gevallen, schedel gebroken, hersentrauma en na enkele weken coma overleden.
Misschien was het een hersenbloeding en had hij het sowieso niet overleefd. Misschien was hij er wel nog als hij een helm droeg. Wie zal het zeggen.

Als je met je auto naar de bakker gaat voor een ritje van 2km doe je toch ook je gordel om?
ALTIJD een helm op, geen uitzonderingen.
Mogen ze volgens mij zelf beboeten.
Op iedere zondagsrit zie je wel een ouwe rakker met enkel een bandana rondrijden. Levensgevaarlijk..

Als je met je auto naar de bakker gaat voor een ritje van 2km doe je toch ook je gordel om?
Op iedere zondagsrit zie je wel een ouwe rakker met enkel een bandana rondrijden. Levensgevaarlijk..
En hoe ga je dat beboeten want er is geen wetgeving die u verplicht om helm te dragen (itt gordel)

Doe hem ook niet altijd aan want waar blijf je er mee als je bv op café of restaurant gaat? Of naar de discotheek, ..

Vind ik ook. Helmdracht zouden ze moeten verplichten.

Vind ik ook. Helmdracht zouden ze moeten verplichten.
Zijn er geen studies die aantonen dat er dan minder gefietst wordt?
Toen ik 20j geleden voor het eerst ging skien zag je amper een helm. Nu is het omgekeerd, nooit verplicht enkel bij kinderen.
Ik zou het eerst verplichten voor kinderen (-12 / -18), eventueel ook e-bikers en sportfietsen :unsure:

Uiteindelijk is de enige schuldige de randdebiel die zijn portier zonder kijken openslaat.

Misschien moeten ze straks AI-camera's inbouwen om nadien het gedrag van de chauffeur te evalueren. Want sommigen hebben niets van het verkeer gezien maar weten wel wat het volgende nummer op spotify wordt.

Of gewoon accepteren dat mensen sterven…
Ik zal zelf wel kiezen wanneer ik een helm draag.
Mee da verplichten altijd.
Draag anders altijd nen helm, voor moeste u misstappen of nen trap pakken

Niet akkoord.

Eén hersenletsel kost mogelijk miljoenen aan de samenleving, waar iedereen rechtstreeks (sociale zekerheid) of onrechtstreeks (oa. duurdere verzekeringen) voor opdraait.

Als ik een wielrenner zonder helm zie doe ik teken.

Niet akkoord.

Eén hersenletsel kost mogelijk miljoenen aan de samenleving, waar iedereen rechtstreeks (sociale zekerheid) of onrechtstreeks (oa. duurdere verzekeringen) voor opdraait.

waarom wel naar een wielrenner, maar niet naar andere fietsers?

voor dit racisme en zulke stigmatiserende uitspraken is hier geen plaats
Op de racefiets en mtb draag ik altijd een helm. Voor naar de bakker te gaan of naar het strand niet. Je kan daar over discussiëren en in feite zou het moeten, maar ja het is ergens een berekend risico nemen.

Het gevaar zit hem volgens mij voor 99% in de anderen, de openzwaaiende deuren, de mongolen die veel te dicht rijden, de boomers die plots stoppen in het midden van het jaagpad met hun luie elektrische fietsen, de allochtonen die nul van verkeer kennen en tegen de richting rijden met steps en Basic-Fit rugzakken. Afgelopen weekend weer een losse hond van 50-60kg die overliep, een gast met een golf die op 10cm langsreed. Dat zijn de gevaren en die moeten in de eerste plaats permanent uit het verkeer gehaald worden.

Je kan natuurlijk altijd eens een fout maken, te scherp draaien, te bruut sturen, een put te laat opmerken. Maarja, dan is het weer de discussie: veel verkeersbelasting betalen en toch wegen vol putten en bulten.

Niet akkoord.

Denk niet dat we failliet gaan omdat we geen helmen dragen.

Altijd dat geklaag over geld, laat de mensen dan gewoon aan hun lot over als het u teveel geld kost.

Wa voor nut heeft da, teken doen naar mensen zonder helm?

Vorige week mijnen helm vergeten opzetten.
Begint daar ook enen te roepen “helm” ja en dan? Denkte dak er enen uit mijn gat kan trekken? Gewoon moeien mee u eigen problemen.

Al dat volk zonder helm zijn gewoon paupers en snappen de aero gains niet. Zonder mijn MET Trenta 3K vertrek ik zelfs niet naar de bakker, overal liggen de KOMs voor het rapen!

Denk niet dat we failliet gaan omdat we geen helmen dragen.

Altijd dat geklaag over geld, laat de mensen dan gewoon aan hun lot over als het u teveel geld kost.

Wa voor nut heeft da, teken doen naar mensen zonder helm?

Vorige week mijnen helm vergeten opzetten.
Begint daar ook enen te roepen “helm” ja en dan? Denkte dak er enen uit mijn gat kan trekken? Gewoon moeien mee u eigen problemen.

Wel heel kort door de bocht natuurlijk. Genoeg onderzoek en cijfers die het nut van de fietshelm al bewezen hebben. De vergelijking "draag anders altijd een helm" is wat flauw, de kans op een accident met hersenletsel is op de fiets vele male groter dan tijdens een wandeling in het bos. Zeker in het verkeer is de (sport)fietser enorm kwetsbaar. Accepteren dat mensen sterven, sure, maar als uw kind of andere geliefde tijdens een fietstochtje omver wordt geknald, heb je toch liever dat die een helm aan heeft...

Over het verplichten kan gediscussieerd worden, ik ken zelf de nuances niet en/of weet ook niet in welke mate dit realistisch zou zijn. Zoals hierboven aangegeven draag ik ook vaak geen helm als ik eens naar de stad of bakker fiets, zoals chauffagist zegt is dat inderdaad een berekend risico.

Maar de discussie begon toch met het feit dat je ook een helm zou moeten dragen naar de bakker of andere korte afstanden. Zelf wat inschatten wat de risico's zijn denk ik dan.
Lang afstanden aan hoge snelheden met de koersfiets = helm
Tijdens een drukke ochtendspits naar mijn werk fietsen aan lage snelheid = helm (teveel auto's en andere fietsers met doodswensen rond mij)
naar de bakker 500m verder in een rustige straat = meh, misschien een helm

Uiteraard kan het op die 500m naar de bakker ook gebeuren, maar kans is toch vele malen kleiner.

Wel heel kort door de bocht natuurlijk. Genoeg onderzoek en cijfers die het nut van de fietshelm al bewezen hebben. De vergelijking "draag anders altijd een helm" is wat flauw, de kans op een accident met hersenletsel is op de fiets vele male groter dan tijdens een wandeling in het bos. Zeker in het verkeer is de (sport)fietser enorm kwetsbaar. Accepteren dat mensen sterven, sure, maar als uw kind of andere geliefde tijdens een fietstochtje omver wordt geknald, heb je toch liever dat die een helm aan heeft...

Over het verplichten kan gediscussieerd worden, ik ken zelf de nuances niet en/of weet ook niet in welke mate dit realistisch zou zijn. Zoals hierboven aangegeven draag ik ook vaak geen helm als ik eens naar de stad of bakker fiets, zoals chauffagist zegt is dat inderdaad een berekend risico.

Uiteindelijk gaat het er gewoon over dat persoon a de risico’s acceptabel vind en persoon b niet.
Maar daarom moet persoon b niet voor persoon a gaan beslissen.

Als kind nooit een helm moeten dragen, de kans dat ik toen viel was even groot als een kind de dag vandaag, helmen bestonden toen ook al.
Maar toch vond iedereen die risico’s meer acceptabel.

( jaja ik begrijp ook dat men er wilt aan beginnen met te inburgeren zodat het voor iedereen normaal is)

Mijn vrouw mag gerust naar haar werk fietsen zonder helm, met hoofdtelefoon op zelf.
Ik zie daar geen problemen in, ook al loopt ze meer risico iets tegen te komen…

Ik ben trouwens niet tegen helmen, op de koersfiets vind ik het zelf beu als ik mijn helm vergeten ben, zo goed zit die ook trouwens dat ik het bijna niet voel of in hem op heb of niet.
Ik zie ook geen redenen om hem niet te dragen op een koersfiets
Maar ik zie ook geen redenen om mij te moeien of te oordelen over mensen die het niet ophebben…

Uiteindelijk gaat het er gewoon over dat persoon a de risico’s acceptabel vind en persoon b niet.

Als kind nooit een helm moeten dragen, de kans dat ik toen viel was even groot als een kind de dag vandaag, helmen bestonden toen ook al.
Maar toch vond iedereen die risico’s meer acceptabel.

( jaja ik begrijp ook dat men er wilt aan beginnen met te inburgeren zodat het voor iedereen normaal is)

Mijn vrouw mag gerust naar haar werk fietsen zonder helm, met hoofdtelefoon op zelf.
Ik zie daar geen problemen in, ook al loopt ze meer risico iets tegen te komen…

Ik ben trouwens niet tegen helmen, op de koersfiets vind ik het zelf beu als ik mijn helm vergeten ben, zo goed zit die ook trouwens dat ik het bijna niet voel of in hem op heb of niet.
Ik zie ook geen redenen om hem niet te dragen op een koersfiets
Maar ik zie ook geen redenen om mij te moeien of te oordelen over mensen die het niet ophebben…
Het is natuurlijk wel de manier waarop onze samenleving als collectiviteit ten dele werkt. Individuele keuzevrijheid wordt nu eenmaal hier en daar aan banden gelegd ten voordele van de gemeenschap en mede omdat de risico's ook gespreid en gedragen worden door die gemeenschap, tot spijt van wie het benijdt. Zo hebben we limieten op hoe snel je mag rijden, waar je al dan niet mag roken, zijn bepaalde roesmiddelen illegaal, moet je een gordel dragen in de auto etc.

Dat gezegd zijnde fiets ik ook naar de bakker om de hoek zonder helm (500 meter), maar als ik mij in het verkeer moet begeven zet ik hem zo goed als altijd op. Mijn vrouw draagt haar helm veel te weinig op haar e-bike, en ik spreek haar daar ook geregeld op aan. En mijn kinderen heb ik uitdrukkelijk verboden om met oortjes in te fietsen.
Ik zou in de eerste plaats ook eerder streven naar meer bewustmaking ipv een brede verplichting (wat weer de vraag doet rijzen naar handhaving).

Mochten we in de VS wonen, waar je zelf je leven lang mag opdraaien voor uw eigen stommiteit volg ik volledig. Maar hier werkt dat zo niet, gezondheidszorg is iets collectiefs waarvoor we allemaal samen opdraaien.

Voor mij geldt dat ook voor ongezond voedsel, tabak en alcohol... keihard belasten. Ik zou het niet verbieden, maar laat iedereen die door overmatig gebruik gezondheidsproblemen heeft ook maar opdraaien voor zijn obesitas en kanker. Zo is er meer geld beschikbaar voor zij die het slachtoffer zijn zónder zelf de oorzaak te zijn. (En ik ben iemand die héél veel junkfood eet, en relatief veel drinkt).

Ik doe altijd een helm aan, maar ik heb wel begrip voor mensen die dat niet doen voor een kleine, trage verplaatsing zoals de bakker.

Iemand op een koersfiets gaat in de regel al een pak sneller. Het risico is misschien niet significant groter, maar het letsel wel.

Terug
Bovenaan