Suphafly
Well-known member
Het is natuurlijk wel de manier waarop onze samenleving als collectiviteit ten dele werkt. Individuele keuzevrijheid wordt nu eenmaal hier en daar aan banden gelegd ten voordele van de gemeenschap en mede omdat de risico's ook gespreid en gedragen worden door die gemeenschap, tot spijt van wie het benijdt. Zo hebben we limieten op hoe snel je mag rijden, waar je al dan niet mag roken, zijn bepaalde roesmiddelen illegaal, moet je een gordel dragen in de auto etc.
Dat gezegd zijnde fiets ik ook naar de bakker om de hoek zonder helm (500 meter), maar als ik mij in het verkeer moet begeven zet ik hem zo goed als altijd op. Mijn vrouw draagt haar helm veel te weinig op haar e-bike, en ik spreek haar daar ook geregeld op aan. En mijn kinderen heb ik uitdrukkelijk verboden om met oortjes in te fietsen.
Ik zou in de eerste plaats ook eerder streven naar meer bewustmaking ipv een brede verplichting (wat weer de vraag doet rijzen naar handhaving).
Het gaat erom waar je de grens trekt,
- Waarom laten we motorrijders nog toe in het verkeer? Zelfs met helm? Ik stap nog liever elke dag op mijn fiets zonder helm dan dat ik elke dag op een motor kruip met volledige bescherming uitrusting.
- waarom zou je 500m naar de bakker rijden zonder helm, begeef je je dan noet in het verkeer?
- verbieden we muziek?
- verplichten we de helm?
En deze zaken zijn echt niet hetzelfde als rijden onder invloed, roken, drugs of snelheidslimieten in het verkeer.
Meeste dingen die ik opnoem zijn dingen die enkel impact hebben op uw persoonlijke veiligheid.
Maar puur altijd dat streven naar veiliger veiliger veiliger. Soms is het gewoon overdreven. En onnodig
Mochten we in de VS wonen, waar je zelf je leven lang mag opdraaien voor uw eigen stommiteit volg ik volledig. Maar hier werkt dat zo niet, gezondheidszorg is iets collectiefs waarvoor we allemaal samen opdraaien.
Voor mij geldt dat ook voor ongezond voedsel, tabak en alcohol... keihard belasten. Ik zou het niet verbieden, maar laat iedereen die door overmatig gebruik gezondheidsproblemen heeft ook maar opdraaien voor zijn obesitas en kanker. Zo is er meer geld beschikbaar voor zij die het slachtoffer zijn zónder zelf de oorzaak te zijn. (En ik ben iemand die héél veel junkfood eet, en relatiefs veel drinkt).
Ik doe altijd een helm aan, maar ik heb wel begrip voor mensen die dat niet doen voor een kleine, trage verplaatsing zoals de bakker.
Iemand op een koersfiets gaat in de regel al een pak sneller. Het risico is misschien niet significant groter, maar het letsel wel.
Ge kunt ook altijd zwiften, nooit kans op letsels.
.