Frequentiegraad is ook een belangrijke en dat zal de voornaamste reden zijn waarom mensen weigerachtig zijn om een helm te dragen. Mijn GSM valt meerdere keren per week, terwijl ik nog maar 1 keer ben gevallen met de fiets in de afgelopen 15 jaar. En dat was aan 5 km/u in een bocht over een ijzelplek. Die val verliep zo traag dat ik me probleemloos kon zetten zodat ik (en mijn fiets) er geen schade aan over hield.
Je vergeet ook ongevallen. Die zijn denk ik frequenter dan gewone valpartijen. Zeker met wagen en dan vooral SUV's tegenwoordig. De impact van een SUV is een groter dan een gewone personenwagen.
Maar het is wel zo dat heel uw leven een helm dragen naar alle waarschijnlijkheid niets gaat opbrengen. Nu zijn er ook veel fietsers zonder helm en die overleven dat zo goed als allemaal. Niet dat het daarom geen goed idee is maar het gaat wel maar om uw overlevingskansen van 99.9828% naar 99,9930% te brengen (cijfers compleet uit mijn duim gezogen).
Je focus ligt daar imo verkeerd. Je kijkt paar naar overlevingskans en niet naar de letsels.
Als je hersenletsels in rekening brengt (Bron via ChatGPT):
In België tonen recente gegevens aan dat fietsongevallen vaak leiden tot hoofd- en hersenletsels. Tussen 2016 en 2020 liep bijna 40% van de gehospitaliseerde fietsers een hoofdletsel op, waarvan de helft een schedelletsel betrof . In 2023 werden 546 fietsers met ernstig hoofdletsel in het ziekenhuis opgenomen .
546 fietsers is echt veel hoor. En je kan dat zo verminderen door een helm te dragen.
Niet alleen goed voor de slachtoffers in kwestie maar ook nog eens voor de sociale zekerheid.
Zelf draag ik tegenwoordig quasi altijd een helm, soms vergeet ik em wel eens en da's toch raar om zo rond te rijden. Dat went echt super snel.