Verplichting Fietshelm

Moet een fietshelm verplicht worden?

• Ja

Stemmen: 50 38,8%
  • Neen

Stemmen: 60 46,5%
  • Twijfel / geen mening

Stemmen: 19 14,7%

• Totaal aantal stemmers
    129
Je moet je helm vervangen in de volgende situaties:

1. Na een val of ongeluk

• Zelfs als er geen zichtbare schade is, kan de structuur van de helm verzwakt zijn. Helmen zijn ontworpen voor één impact. Daarna bieden ze niet dezelfde bescherming.
Voila, en wie gaat dat dan controleren? want die éne impact kan nooit worden geregistreerd hé.

Dus als die verplichting er al zou komen, wie gaat dat controleren als die al es is gevallen?

Je kan zo 50 jaar met dezelfde helm rondrijden, die al 2 keer is gevallen, en dus nog amper bescherming bied.

Dus waar zijn we dan mee bezig...... Gewoon elk voor zich laten beslissen zeker? al die regeltjes.

Fietshelmverplichting ben ik niet zo voor, laat iedereen zelf maar beslissen. Ze doen er niemand anders kwaad mee behalve zichzelf.
Dat is natuurlijk extreem egoïstisch. Je moet maar is een bestuurder zijn die, zelfs als je niet in fout zou zijn, iemand doodrijdt omdat die geen helm aanhad. (Maar de wet is zo krom dat de fietser in theorie nooit in fout is, echter wie heeft nog nooit een fietser over een voetpad met rood licht zien oversteken plots - bullshit ruling maar goed, it is what it is)

Dat is natuurlijk extreem egoïstisch. Je moet maar is een bestuurder zijn die, zelfs als je niet in fout zou zijn, iemand doodrijdt omdat die geen helm aanhad. (Maar de wet is zo krom dat de fietser in theorie nooit in fout is, echter wie heeft nog nooit een fietser over een voetpad met rood licht zien oversteken plots - bullshit ruling maar goed, it is what it is)
Je klinkt toch wat als wereldverbeteraar hoor...(cfr kromme wet :rolleyes: )
Fietsers zijn zwakke weg gebruikers, die hebben meestal het voordeel op snelle weg gebruikers bij aanrijding, maar daar stopt toch hun "voordeel" ?

Wat zeg je ook allemaal? oversteken bij een rood licht, fietser of zelfs voetganger: altijd boete mogelijk indien agent dit ziet.

Je doet precies of fietsers alles mogen?!

Je klinkt toch wat als wereldverbeteraar hoor...

Wat zeg je ook allemaal? oversteken bij een rood licht, fietser of zelfs voetganger: altijd boete mogelijk indien agent dit ziet.

Je doet precies of fietsers alles mogen?!

Ik ben absoluut geen wereldverbeteraar maar de verkeerswetgeving is nu eenmaal gebaseerd op wat basis principes om altijd eeuwige discussie te vermijden. ''Ah, jij hebt aanrijding gedaan langs achter? Dan ben je een fout''. Is niet noodzakelijk altijd het geval bijvoorbeeld. Zelfde principe.

Er is nul negatieve impact om fietshelmen te verplichten. Het duurt letterlijk 5 seconden om die helm op je hoofd te zetten. Waar zitten we hier eigenlijk over te klagen? Er is enkel upside: je verkleint de kans om zwaar letsel op te lopen of om een dodelijke afloop te kennen. Wat is het probleem hier? We noemen het zwakke weggebruikers voor een reden. Helmplicht is hetzelfde als gordelplicht in een auto wat mij betreft. Je schaadt er direct ook geen anderen mee als je zelf geen gordel draagt, toch moet het. Daar zijn we dan strikt in, voor fietsers hoeft het dan niet?

Iedere ouder duwt een helm op het hoofd van zijn kind maar willen dan zelf geen helm dragen? Waar ben je bang voor? Dat je kapsel naar de vaantjes is? Neem dan een borstel mee en kam je haar bij aankomst.

Er is nul negatieve impact om fietshelmen te verplichten. Het duurt letterlijk 5 seconden om die helm op je hoofd te zetten. Waar zitten we hier eigenlijk over te klagen? Er is enkel upside: je verkleint de kans om zwaar letsel op te lopen of om een dodelijke afloop te kennen. Wat is het probleem hier?
Er zijn toch wat praktische zaken die je over het hoofd ziet.

Bv als je naar een café of naar de zondagsmarkt gaat, wat doe je dan met die helm?

Iedereen een fietshelm op den toog gooien, of die een hele dag aan de arm houden. Verder ook: discotheken, concertzalen, openbare optredens, restaurants..... Niet overal is een vestiaire hé.

En nogmaals: ik vind dat die fietshelm erg overrated wordt. Ik rij al 40 jaar met een fiets rond, van die paar keer dat ik gevallen ben, nog nooit op het hoofd beland hoor. Verder, zoals ik al heb aangehaald, als die helm al 1 of 2 keer is gevallen, wie gaat het zeggen? bij verplichting, hoeveel gaan die effectief weg gooien na 1 val? dan zitten we allemaal met vals gevoel van veiligheid, terwijl die amper nog iets van veiligheid bied.

Op de racefiets en mtb draag ik altijd een helm. Voor naar de bakker te gaan of naar het strand niet. Je kan daar over discussiëren en in feite zou het moeten, maar ja het is ergens een berekend risico nemen.

Het gevaar zit hem volgens mij voor 99% in de anderen, de openzwaaiende deuren, de mongolen die veel te dicht rijden, de boomers die plots stoppen in het midden van het jaagpad met hun luie elektrische fietsen, de allochtonen die nul van verkeer kennen en tegen de richting rijden met steps en Basic-Fit rugzakken. Afgelopen weekend weer een losse hond van 50-60kg die overliep, een gast met een golf die op 10cm langsreed. Dat zijn de gevaren en die moeten in de eerste plaats permanent uit het verkeer gehaald worden.
Net als met de auto moet je altijd kunnen stoppen uiteraard. Als je niet kan stoppen ben te of wel te dicht op iemand aan het rijden of te snel.

De open zwaaiende deur is het equivalent van het kind dat achter een bal loopt en de straat op.

Edit: en wat de rest betreft, zoals gewoonlijk "ik zal dat zelf wel inschatten".. de mensheid bewijst al meer dan genoeg en keer op keer dat we collectief te achterlijk zijn om dat soort beslissingen zelf te maken.

Ik ben absoluut geen wereldverbeteraar maar de verkeerswetgeving is nu eenmaal gebaseerd op wat basis principes om altijd eeuwige discussie te vermijden. ''Ah, jij hebt aanrijding gedaan langs achter? Dan ben je een fout''. Is niet noodzakelijk altijd het geval bijvoorbeeld. Zelfde principe.

Er is nul negatieve impact om fietshelmen te verplichten. Het duurt letterlijk 5 seconden om die helm op je hoofd te zetten. Waar zitten we hier eigenlijk over te klagen? Er is enkel upside: je verkleint de kans om zwaar letsel op te lopen of om een dodelijke afloop te kennen. Wat is het probleem hier? We noemen het zwakke weggebruikers voor een reden. Helmplicht is hetzelfde als gordelplicht in een auto wat mij betreft. Je schaadt er direct ook geen anderen mee als je zelf geen gordel draagt, toch moet het. Daar zijn we dan strikt in, voor fietsers hoeft het dan niet?

Iedere ouder duwt een helm op het hoofd van zijn kind maar willen dan zelf geen helm dragen? Waar ben je bang voor? Dat je kapsel naar de vaantjes is? Neem dan een borstel mee en kam je haar bij aankomst.
Fout.

Dragen van een helm leidt tot:
- minder mensen die fietsen
- fietsers die meer risico's nemen omdat ze zich meer beschermd voelen met een helm
- automobilisten die minder afstand houden omdat de zwakke weggebruiker er minder zwak uit ziet

Dit onderwerp is echt al een keer uitvoerig in een oud topic besproken geweest hoor.

Ik draag het enkel als ik op een speed pedelec zit voor woon-werk-verkeer. Mijn gedachte: hogere snelheden, dus veel groter risico op ernstige letsels wanneer je valt. Op mijn gewone fiets rij ik ca. 20 km/u en zet ik het nooit op. Mijn gedachte: lage snelheid, laag risico. Nog nooit een ongeval gehad met de fiets, maar dat soort persoonlijke anekdotes zeggen niet veel (ik kan mijn hele leven door het rood rijden en geen ongeval hebben, dat maakt rijden door het rood niet zonder gevaar). Mocht ik willen mountainbiken zet ik uiteraard ook een helm op.

Nul risico heb je uiteraard nooit. En als iemand me aanrijdt op mijn gewone fiets kan een helm inderdaad veel ergs voorkomen. Als die me echter tegen 70 km/u aanrijdt gaat een helm weinig kunnen doen.

Fout.

- fietsers die meer risico's nemen omdat ze zich meer beschermd voelen met een helm
- automobilisten die minder afstand houden omdat de zwakke weggebruiker er minder zwak uit ziet

Dit onderwerp is echt al een keer uitvoerig in een oud topic besproken geweest hoor.
Dat mensen minder vaak gaan fietsen wil ik wel aannemen na een helmplicht (hoewel dat effect na verloop van tijd wel zal afzwakken). Maar dat fietsers meer risico's nemen of automobilisten minder afstand houden omdat een fietser mét helm beter tegen een stootje kan vind ik moeilijk om aan te nemen.

Maar dat fietsers meer risico's nemen of automobilisten minder afstand houden omdat een fietser mét helm beter tegen een stootje kan vind ik moeilijk om aan te nemen.
Dat ervaar ik zelf wel.
Als ik met de koersfiets rijd in uitrusting en helm word ik van veel dichter opzij gereden of gekruist dan wanneer ik met gewone fiets in normale kledij op een veldweg rijd.

Dat ervaar ik zelf wel.
Als ik met de koersfiets rijd in uitrusting en helm word ik van veel dichter opzij gereden of gekruist dan wanneer ik met gewone fiets in normale kledij op een veldweg rijd.
Iemand op een koersvelo in een strak lycrapakje werkt nu wel als een rode lap op een stier. Koereurs staan vaak bovenaan de lijst van ergernissen op de weg.

Ik draag het enkel als ik op een speed pedelec zit voor woon-werk-verkeer. Mijn gedachte: hogere snelheden, dus veel groter risico op ernstige letsels wanneer je valt. Op mijn gewone fiets rij ik ca. 20 km/u en zet ik het nooit op. Mijn gedachte: lage snelheid, laag risico. Nog nooit een ongeval gehad met de fiets, maar dat soort persoonlijke anekdotes zeggen niet veel (ik kan mijn hele leven door het rood rijden en geen ongeval hebben, dat maakt rijden door het rood niet zonder gevaar). Mocht ik willen mountainbiken zet ik uiteraard ook een helm op.

Nul risico heb je uiteraard nooit. En als iemand me aanrijdt op mijn gewone fiets kan een helm inderdaad veel ergs voorkomen. Als die me echter tegen 70 km/u aanrijdt gaat een helm weinig kunnen doen.

Dat mensen minder vaak gaan fietsen wil ik wel aannemen na een helmplicht (hoewel dat effect na verloop van tijd wel zal afzwakken). Maar dat fietsers meer risico's nemen of automobilisten minder afstand houden omdat een fietser mét helm beter tegen een stootje kan vind ik moeilijk om aan te nemen.

Pagina 19.

Fout.

Dus als we gordels en airbags niet meer verplichten gaan we allemaal trager rijden met de wagen dus? Want we voelen ons minder veilig dan uiteindelijk.

Misschien moet je het eens testen?
Het argument: dan gaan ze minder fietsen is utter crap.
Dat is een kwestie van mentaliteit veranderen.

Hoe een helm vertraagt, snap ik niet. Kan je trouwens gewoon aan je fiets vastmaken als je ergens binnen gaat. Lijkt me dat dat geen doel is voor dieven. Leuk, een bezwete helm met haar restanten.

Denk je dat die fietsers dan allemaal een Porsche of Mercedes AMG gaan kopen misschien?

Ik vind dat te kort door de bocht, een verplichting die gehandhaafd wordt heeft altijd *gepercipieerde* maatschappelijke impact; of die netto positief of negatief is, hangt af van iemands individuele subjectieve perceptie.

Een extreem voorbeeld is/was mondmaskerplicht.

Je kan dat doortrekken naar fietshelmplicht of zelfs de verplichting om een autogordel te dragen.

Mijn persoonlijke standpunt ivm fietshelm: ik draag er altijd één, al was het maar om het goede voorbeeld te tonen aan mijn kinderen. Het is een gewoonte binnen ons gezin geworden terwijl ik zelf nooit een helm droeg 15 jaar geleden.

Er mag zeker gesensibiliseerd worden over het belang maar ik vind een verplichting (bij volwassenen) niet zinvol.

Zoals je zelf zegt - het is een kwestie van mentaliteit veranderen; dat doe je niet met verplichting denk ik. Corrigeer me gerust als er duidelijke wetenschappelijke evidentie zou zijn.

Persoonlijk zet ik ook te weinig mijn helm op bij ritten met de E-bike, met de MTB of koersfiets zet ik die wel steeds op. Ben wel van plan om dat te veranderen, zeker voor woon-werk.
Veel heeft inderdaad te maken met het, misschien banaal, gevoel van "last" ivm meenemen van de helm naar sommige locaties.

Recent ontstond er opeens een discussie in de groepschat van de kleuterklas van mijn dochter, waar een paar ouders ook hamerden op helmgebruik op de speelplaats voor de kinderen, waarbij er zelfs waren die voorstelden om dat te verplichten voor de kinderen en dat er anders door kinderen die geen helm hebben/opzetten niet gefietst mocht worden.
Waarop er ook wat weerwerk was van andere ouders en ook de leerkrachten dat dat praktisch gezien niet mogelijk was om telkens de helm op en af te zetten bij de kleuters, en het ook over een kleine speelplaats gaat met enkel kleuters.

Persoonlijk vond ik dat ook wat overdreven, omdat er toch weinig externe verkeersfactoren zijn en de kinderen evengoed van de glijbaan kunnen vallen, of tijdens het lopen wat praktisch dezelfde snelheid van fietsen is op die leeftijd.
Thuis in de tuin hoeft mijn dochter ook niet perse een helm te dragen, op de openbare weg uiteraard altijd.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat te kort door de bocht, een verplichting die gehandhaafd wordt heeft altijd maatschappelijke impact; of die netto positief of negatief is, hangt af van iemands individuele subjectieve perceptie.

Een extreem voorbeeld is/was mondmaskerplicht.

Je kan dat doortrekken naar fietshelmplicht of zelfs de verplichting om een autogordel te dragen.

Mijn persoonlijke standpunt ivm fietshelm: ik draag er altijd één, al was het maar om het goede voorbeeld te tonen aan mijn kinderen. Het is een gewoonte binnen ons gezin geworden terwijl ik zelf nooit een helm droeg 15 jaar geleden.

Er mag zeker gesensibiliseerd worden over het belang maar ik vind een verplichting (bij volwassenen) niet zinvol.

Zoals je zelf zegt - het is een kwestie van mentaliteit veranderen; dat doe je niet met verplichting denk ik. Corrigeer me gerust als er duidelijke wetenschappelijke evidentie zou zijn.
Vergeleken met vroeger is er vandaag toch een enorme mentaliteitswijziging naar helmdracht bij schoolgaande kinderen (-12). Vroeger deden we op school ook acties om iedereen een helm te geven, maar dat waren mottige blauwe "potten" die niemand mooi vond. Na twee of drie keer dragen lag dat stof te vergaren tot het naar het containerpark ging. Vandaag is het abnormaal om als schoolgaand kind zonder helm te fietsen.

Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat doortrekken naar later. Misschien krijg ik wel op mijn vingers getikt van mijn later volwassen dochter wanneer ik zonder helm fiets.

Terug
Bovenaan