Ik heb niet alles gelezen hier, maar de meerderheid lijkt voor een verplichting van de fietshelm te zijn, en dat verbaast me toch wel wat.
Het is natuurlijk een afweging van voordelen versus nadelen, en die zijn hier wel al beide genoemd denk ik.
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel dat het het fietsen weer een extra drempel zou bezorgen. Het valt niet te betwisten dat dat een invloed zal hebben. Ja, er zullen mensen zijn die zich niet laten belemmeren door de verplichting een helm te dragen, maar er zullen er ook zijn die in de plaats voor de auto zullen kiezen. Voor mij hoeft de verplichting dus niet.
Overigens is dit onderwerp al wel wetenschappelijk bekeken, en daar leek het resultaat toch ook eerder tegen een verplichting te pleiten:
Automobilisten laten minder ruimte op de weg voor fietsers die een helm dragen. Dat bevestigt een paper die deze week werd gepubliceerd door psycholoog Dr. Ian Walker en statisticus Dorothy Robinson. Het dragen van een fietshelm kan een botsing met een motorvoertuig dus waarschijnlijker maken.
fietsberaad.be
tldr: helmplicht voor fietsers blijkt geen effect te hebben op de veiligheid.