Verplichting Fietshelm

Moet een fietshelm verplicht worden?

• Ja

Stemmen: 50 38,8%
  • Neen

Stemmen: 60 46,5%
  • Twijfel / geen mening

Stemmen: 19 14,7%

• Totaal aantal stemmers
    129
Er sterven meer voetgangers per 1 miljard afgelegde kilometer dan fietsers per afgelegde miljard kilometer. Laten we de voetgangers maar eerst een helm opzetten.

Maar ok, helmdracht aan te raden, maar niet te verplichten (tenzij bij speedpedelec of eventueel elke elektrische fiets).

Dat is trouwens volgens mij niet wat dat onderzoek zegt, het zegt enkel dat ze minder de fiets nemen. Maar dat kan dus evengoed zijn dat ze verder wandelen, of het openbaar vervoer nemen.
Die onderzoeken komen trouwens uit Australië en de USA en zijn niet toepasbaar op België. Daarnaast zijn die onderzoeken gewoon helemaal niet zo duidelijk in hun standpunt:

Plus dat er ook gezegd wordt dat dit een tijdelijk neveneffect zou zijn.
Dus liever meer fietsers met dodelijke gevolgen dan minder fietsers die zich veiliger verplaatsen is de juiste keuze hier dan?
Vreemd standpunt.

Als ge valt, is het beter dat ge nen helm op hebt, en ge hebt ni altijd zelf in de hand dat ge valt.
Ik verplicht mijn vrouw en kinderen, wat de rest doet is hun probleem. Tegen mensen die ik ken maak ik altijd een opmerking als ze geen helm dragen.
Het is heel simpel en het kan u leven redden en van de mensen die achter zouden blijven als ge sterft of in ne plant veranderd.

Als ge valt, is het beter dat ge nen helm op hebt, en ge hebt ni altijd zelf in de hand dat ge valt.
Ik verplicht mijn vrouw en kinderen, wat de rest doet is hun probleem. Tegen mensen die ik ken maak ik altijd een opmerking als ze geen helm dragen.
Het is heel simpel en het kan u leven redden en van de mensen die achter zouden blijven als ge sterft of in ne plant veranderd.
Als ge op uw hoofd valt* En die kans is dan nog zo miniem en de kans is nog kleiner dat je eraan sterft of in een plant verandert. De kans dat het je leven redt is zo goed als nihil dus. Je moet niet elk miniem risico willen afdekken.

Een helm kan je leven ook redden als je van de trap valt, maar geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om een helm op te zetten als ik een trap neem (en ook niet als ik ga fietsen trouwens). En m'n vrouw ga ik zeker ook niet verplichten om een fietshelm te dragen, want ze is een vrij mens en ik heb haar niks te verplichten. :p Dan zou ze de fiets nooit meer nemen trouwens, als ze al zou luisteren. :D Ook m'n kinderen later zal ik nooit verplichten om een helm te dragen want ik wil geen overbeschermende vader worden, maar als m'n vrouw dat wel nodig vindt voor hen dan laat ik dat aan haar.

Een helm is veel gedoe en last voor een kleine kans dat er iets zou gebeuren waarbij je op je hoofd zou vallen en je er iets zwaar aan zou overhouden. Een hersenschudding, buil, of wat schrammen genezen wel dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Ieder moet het voor zichzelf bepalen, maar laat het algemeen verplichten uit aub.

Allez, we zijn weer vertrokken.

Je merkt wel dat het draagvlak voor fietshelmen vergroot is. De meeste kinderen tot 12j zetten hem op en ik zie toch ook meer volwassenen ermee rondfietsen. Maar scholieren en heel wat volwassenen zetten hem niet op (waaronder ik). Het is een non-argument te zeggen dat ik geen fietshelm nodig heb, want ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen - dat argument kan je ook aanhalen voor dronken in de auto kruipen of door het rode licht rijden, "ik heb daar nog nooit iets mee voorgehad, dus dat is toch geen probleem?".

Met de gewone fiets zet ik hem niet op (door het risico zelf in te schatten als "zeer laag") - maar als ik op de speed pedelec ga doe ik dat dan wel (hogere snelheid, exponentieel hoger risico). Als ze het dan op termijn gaan verplichten ... dan zal ik wel volgen zeker?

De discussie afleiden naar andere medische risico's in de maatschappij zoals de aanwezigheid van suikers en vetten in onze dagelijkse voeding is een nodeloze afleiding. Dat is zoals pro-Palestijnen hypocriet noemen omdat ze niet alle andere onderdrukte mensen willen ondersteunen. Dat doet er niet toe.

Ik vond het geen nodeloze afleiding. ik vond het een belangrijke punt om te maken om te duiden dat desondanks dat er ook andere risico's in de maatschappij zijn die druk op de gezondheidszorg zetten. Dat we ook daar de keuze laten aan de risicoinschatting van het individu. Of op zijn minst een afweging maken.

Onder de noemer van onder andere onze waardering voor de vrijheid voor het individu om die keuze voor zijn eigen te maken.

Dat we niet consistent zijn in onze redenering doet er niet toe. Daar heb je perfect gelijk in. Er zijn nu eenmaal zoveel zaken waar de actie die we als maatschappij nemen niet rationeel is.
Als dat dus het geval is, boeit het dus niet of het feit Dat we geen helmplicht opleggen irrationeel is.

Of dat we een andere keuze maken. Is perfect normaal.

Laten we de fluojas voor wandelen tussen zonsondergang en zonsopgang dan ook verplichten?
Ik doe het toch vaker aan 's avonds. Als automobilist zie ik toch al te vaak fietsers zonder deftige verlichting en zonder fluohesje rondrijden en die zijn een gevaar op de baan en vooral voor zichzelf. Idem voor voetgangers die 's avonds op straat wandelen zonder iets van verlichting of hesje.

Dat is ook preventie, terwijl een fietshelm eerder een PBM is (persoonlijk beschermingsmiddel). Idealiter is de verkeersinfrastructuur zo ingericht dat het risico op verkeersconflict minimaal is. Er zijn al mooie stappen gezet (conflictvrije kruispunten bij drukke verkeersaders met gemengd verkeer), maar er zijn er nog heel wat te nemen.

Ik doe het toch vaker aan 's avonds. Als automobilist zie ik toch al te vaak fietsers zonder deftige verlichting en zonder fluohesje rondrijden en die zijn een gevaar op de baan en vooral voor zichzelf. Idem voor voetgangers die 's avonds op straat wandelen zonder iets van verlichting of hesje.

Dat is ook preventie, terwijl een fietshelm eerder een PBM is (persoonlijk beschermingsmiddel). Idealiter is de verkeersinfrastructuur zo ingericht dat het risico op verkeersconflict minimaal is. Er zijn al mooie stappen gezet (conflictvrije kruispunten bij drukke verkeersaders met gemengd verkeer), maar er zijn er nog heel wat te nemen.
Jezus mina. Straks mag ik dus naar het werk vertrekken met:
- een fluojas
- een regenjas
- een regenbroek
- een helm
- frisse kledij, handdoek
- reserve fiets lichten
- reserve reserve fiets lichten (want batterijen raken leeg)
- basic fiets herstel kit want slechte wegen / glas
- een laptop
- een noise cancelling hoofdtelefoon want imbecielen op de trein
- een lunchpakket
- een waterfles
- tussendoortjes

Ik heb nu al een XL rugzak om dat allemaal mee te krijgen. What's next? Knie- en elleboogbeschermers?

Ik overweeg dan echt stilaan gewoon de auto te nemen. Dan win ik nog een uur per dag ook.

Een deel van het probleem blijft imo ook de auto. Een deel van de ongevallen die een helm opvangt is het gevaar van andere weggebruikers. Ik laat even ter zijde dat je natuurlijk ook gewoon kan vallen, maar dat geldt evenzeer voor wandelen, joggen, de trap nemen, etc.

In België en specifiek Vlaanderen moeten we blijven inzetten op het verbeteren van de infra zodat er zo min mogelijk conflicten ontstaan tussen fietsers en zware weggebruikers. Wat doen we in België? Nog altijd vaak de fietsers als een randverschijnsel bezien en hen verplichten om het gevaar dat auto is op zich te nemen.

Ik kan in en rond Aalst een legio aan voorbeelden geven, maar een frapant stukje is imo de Moortselbaan. Dit is ze in 2020:

En dit nu:

Het verschil? Een mooi nieuwe laagje asfalt over meerdere kilometers? Wat zien we NIET? FUCKING AFZONDERLIJKE FIETSPADEN!
Het toppunt is dit stuk bv:

Gewoon volledig heraangelegd MAAR TOCH HET FIETSPAD IN BETON LATEN :wallbash::wallbash:

Er is letterlijk een zee aan ruimte om het deftige te doen, maar neen, de wagen krijgt prio en waarom niet het fietspad dan?

Laatst bewerkt:
- een fluojas
- een regenjas
- een regenbroek
- een helm
- reserve fiets lichten
- een laptop
- een lunchpakket
- een waterfles
- tussendoortjes

Ik heb nu al een XL rugzak om dat allemaal mee te krijgen. What's next? Knie- en elleboogbeschermers?

Ik overweeg dan echt stilaan gewoon de auto te nemen. Dan win ik nog een uur per dag ook.
en die fluojas alleen gaat het verschil maken, want niemand is bezig over de reserve reserve zaken of regenkledij als het niet regent of ...

- een fluojas
- een regenjas
- een regenbroek
- een helm
- reserve fiets lichten
- een laptop
- een lunchpakket
- een waterfles
- tussendoortjes

Vergeet de noodradio niet.

Ik zeg niets van verplichten, al vind ik in het donker fietsen of wandelen langs de weg zonder adequate verlichting of hesje in bepaalde omstandigheden* simpelweg levensgevaarlijk omdat je amper kan uitwijken als die fietser of wandelaar zich afgeleid begeeft in het verkeer (smartphone in de hand ...). Dus ik doe aan risicoinschatting en besluit om in het donker een hesje aan te doen.

*In onze wijk hebben ze bijvoorbeeld geen voetpaden, dus moeten we wel op straat wandelen. En elders hebben ze amper iets van verlichting, dus als je dan met een donkere jas op straat wandelt zien ze je helemaal niet tenzij in de laatste meters. En dat is een stuk baan waar ze vlotjes doorknallen want er staan geen lichten.

Een werkend fietslicht is trouwens wel verplicht. Daar doen ze amper controle op.

- een fluojas
- een regenjas
- een regenbroek
- een helm
- reserve fiets lichten
- een laptop
- een lunchpakket
- een waterfles
- tussendoortjes

Vergeet niet de oplader van je elektrische fiets als je niet heen en terug kunt.
Maar voor de rest:
-Reservekleren en handdoek laat je gewoon op je werk liggen en hoef je dus niet allemaal tegelijk mee te nemen
-Superlichtgewicht fluoregenjasjes zijn een ding.
-Oortjes zijn kleiner dan een koptelefoon

Ortlieb fietstas 40L ipv rugzak. Er bestaat zelfs een draagsysteem om ze als rugzak te kunnen gebruiken als de fiets slechts een deel van je traject is.
Maar één toegeving: een helm te voet meesleuren is altijd ambetant.

Bron: iemand die 25km enkel naar werk fietst met een 17" HP Zbook van 3.2kg en oplader en regenkledij en lunch en ...

Het probleem blijft imo in de eerste plaats de auto. Fietsers moeten een helm dragen omdat ze aangereden kunnen worden door een wagen. Ik laat even ter zijde dat je natuurlijk ook gewoon kan vallen, maar dat geldt evenzeer voor wandelen, joggen, de trap nemen, etc.

In België en specifiek Vlaanderen moeten we blijven inzetten op het verbeteren van de infra zodat er zo min mogelijk conflicten ontstaan tussen fietsers en zware weggebruikers. Wat doen we in België? Nog altijd vaak de fietsers als een randverschijnsel bezien en hen verplichten om het gevaar dat auto is op zich te nemen.
Klopt gewoon niet... fietsers dragen beste een helm om zichzelf te beschermen. Niet omdat er een bende idioten met auto's rondrijden maar omdat er een bende idioten rondrijden tout court. Ik commute sinds dit voorjaar regelmatig met de fiets van en naar het werk en met voorsprong het meeste (bijna-)incidenten vinden plaats met andere fietsers in het stuk waar ik Gent door moet... mensen weten soms precies van de wereld niet, oa door hun domme noise cancelling headphones.
Je had het gisteren weeral moeten zien... 1 september, Gent door geraken was eerlijk gezegd een kleine nachtmerrie. Het is nochtans grotendeels afgescheiden fietspad waar ik rijd. Dit is écht geen fiets VS auto probleem. Dit is een weggebruiker VS elke andere weggebruiker probleem.

Je kan collectieve beschermingsmaatregelen (infra) nemen al wat je wil, finaal heb je menselijk gedrag niet of slechts zéér beperkt in de hand. Door een helm kan je een reëel risico gemakkelijk beperken.

Dat gezegd zijnde: mijn commute is 22km én met de koersfiets. Dan is een fietshelm gewoon de standaard, tenzij je 50+ en kaal bent :unsure: .
Als ik met een gewone stadsfiets 3km zou moeten doen zou ik wrs ook geen helm opzetten, maar moest het nu verplicht worden zou ik dat ook geen mega drama vinden.

Disclamer: ik ben niet die-hard pro/con helmplicht. Ik vind de drogredenen die mensen aanhalen gewoon vervelend.

Het probleem blijft imo in de eerste plaats de auto. Fietsers moeten een helm dragen omdat ze aangereden kunnen worden door een wagen. Ik laat even ter zijde dat je natuurlijk ook gewoon kan vallen, maar dat geldt evenzeer voor wandelen, joggen, de trap nemen, etc.

Ik kan in en rond Aalst een legio aan voorbeelden geven, maar een frapant stukje is imo de Moortselbaan. Dit is ze in 2020:

En dit nu:

Het verschil? Een mooi nieuwe laagje asfalt over meerdere kilometers? Wat zien we NIET? FUCKING AFZONDERLIJKE FIETSPADEN!

Gewoon volledig heraangelegd MAAR TOCH HET FIETSPAD IN BETON LATEN :wallbash::wallbash:

Er is letterlijk een zee aan ruimte om het deftige te doen, maar neen, de wagen krijgt prio en waarom niet het fietspad dan?

Uit de bestudeerde steekproef blijkt dat de verantwoordelijkheid van het ongeval even vaak bij de fietser als bij de andere weggebruiker ligt, met telkens een derde van de ongevallen (35% versus 31%). In 15% van de ongevallen kunnen we spreken van een gedeelde verantwoordelijkheid van de betrokken partijen. Daarnaast was in 18% van de ongevallen geen van beide betrokken partijen verantwoordelijk voor het ontstaan van het ongeval, omdat de verantwoordelijkheid bijvoorbeeld bij de wegbeheerder lag of omdat een weggebruiker onwel werd. Bij 2% van de ongevallen was de verantwoordelijkheid onbekend.

Procentueel scheelt het dus niet heel veel, maar fietsers liggen dus vaker aan de basis van het ongeval dan andere weggebruikers. 18% aan externe factoren vind ik wel een vrij hoog cijfer. Wel geen idee of dat ongevallen op plaatsen zoals in je voorbeeld daaronder vallen. Het is natuurlijk absurd om een kleinigheid te besparen op asfalt dat ze wel eens vaker het fietspad vergeten.

Klopt gewoon niet... fietsers dragen beste een helm om zichzelf te beschermen. Niet omdat er een bende idioten met auto's rondrijden maar omdat er een bende idioten rondrijden tout court. Ik commute sinds dit voorjaar regelmatig met de fiets van en naar het werk en met voorsprong het meeste (bijna-)incidenten vinden plaats met andere fietsers in het stuk waar ik Gent door moet... mensen weten soms precies van de wereld niet, oa door hun domme noise cancelling headphones.
Je had het gisteren weeral moeten zien... 1 september, Gent door geraken was eerlijk gezegd een kleine nachtmerrie. Het is nochtans grotendeels afgescheiden fietspad waar ik rijd. Dit is écht geen fiets VS auto probleem. Dit is een weggebruiker VS elke andere weggebruiker probleem.

Je kan collectieve beschermingsmaatregelen (infra) nemen al wat je wil, finaal heb je menselijk gedrag niet of slechts zéér beperkt in de hand. Door een helm kan je een reëel risico gemakkelijk beperken.

Disclamer: ik ben niet die-hard pro/con helmplicht. Ik vind de drogredenen die mensen aanhalen gewoon vervelend.
Het probleem, dat zijn inderdaad de idioten op de baan. Of die nu te voet, per fiets of met de auto zijn, dat maakt niet uit. Ik vond dat ook frappant in een "leidend fietsland" zoals Nederland, meer bepaald in Amsterdam. Cowboys op een stalen ros.

I stand corrected, aangepast.

Maar vangt een correct ingerichte weginfra en deel van het roekeloze gedrag van een deel van de bevolking niet op? Zijn er cijfers over de aanpak van zwarte punten?

18% aan externe factoren vind ik wel een vrij hoog cijfer. Wel geen idee of dat ongevallen op plaatsen zoals in je voorbeeld daaronder vallen. Het is natuurlijk absurd om een kleinigheid te besparen op asfalt dat ze wel eens vaker het fietspad vergeten.
Mja, uit de volledige tekst:
18% van de ongevallen geen van beide partijen verantwoordelijk is voor het ontstaan van het ongeval. Hiergaat het bijvoorbeeld om: een fietser die slipt op een glad wegdek, een fietser die ten val komt door slechtgeplaatste signalisatie, fietsers die een hartaanval krijgen, enzovoort.
Slippen op een glad wegdek bij auto's wordt meestal aanzien als onaangepast rijgedrag dus ik snap niet waarom dat dan als externe oorzaak bij fietsers aanzien wordt...

Verder zijn er wel volgende detailcijfers voor gewoon de factoren die meespelen, maar in deze tabel is het niet de (enige) oorzaak:
s0Fr3pp.png

Beetje minder “ik-mentaliteit” zou al veel helpen.

“Ze moeten me maar zien”. Soms lijkt het alsof bepaalde fietsers en voetgangers omver gereden willen worden.

En o ja fietsers, helm of niet, dat jullie massaal over een zebrapad fietsen, daar heb ik me al bij neergelegd, maar kijk aub ook eens als je afdraait?
Zonder kijken ineens hop op zebrapad. Net levensverzekering afgesloten zeker ?

Veel zal ook aan de opkomst van de speedelec en andere elektrische fietsen liggen.
Het is niet omdat je met dat ding 45 kan of meer (?) dat je dat ook steeds moet doen he.

“King of the road”

I stand corrected, aangepast.

Maar vangt een correct ingerichte weginfra en deel van het roekeloze gedrag van een deel van de bevolking niet op? Zijn er cijfers over de aanpak van zwarte punten?

Uitleg over de zwarte punten hebben ze wel, maar voor de aanpak verwijzen ze door naar wegen&verkeer: https://wegenenverkeer.be/veilig-op-weg/gevaarlijke-punten

Daar spreekt men van 42% aangepakt te hebben en nog 17% in uitvoering sinds 2020, maar die moordstrookjes die jij in je voorbeeld gebruikte zitten volgens mij zelden tot nooit onder "gevaarlijke punten", dus eigenlijk wordt er algemeen gezien niet zo veel gedaan imo.
Ze moeten natuurlijk ergens beginnen, maar ik betwijfel of ze dergelijke situaties wel gaan aanpakken eens hun lijst van zwarte punten aangepakt werd.

Een deel van het probleem blijft imo ook de auto. Een deel van de ongevallen die een helm opvangt is het gevaar van andere weggebruikers. Ik laat even ter zijde dat je natuurlijk ook gewoon kan vallen, maar dat geldt evenzeer voor wandelen, joggen, de trap nemen, etc.

En dit nu:

Omdat de auto de economie meer doet draaien dan een fiets.
62% werkverplaatsingen is met de auto tegenover slechts 22% met de fiets.
Elke wagen betaalt verkeersbelasting, accijnzen op brandstof, ...
In principe is het de auto die de infrastructuur betaalt.

Dat er veel onveilige shitpunten zijn, volledig akkoord.

Belachelijke vergelijkingen zoals helm op de trap staat er volledig los van.
Je traphal is een gecontroleerde omstandigheid. Daar kan er niet eens een andere weggebruiker controle verliezen over zijn voertuig op de trap.

Ik heb hier nog steeds geen enkel deftig rationeel tegenargument gezien waarom we geen helm zouden verplichten op de fiets.
Het 'mijn haar ligt niet goed' of 'ik moet veel sleuren dan' is compleet irrelevant.
Awel, van een gordel krijg ik kreuken in mijn kostuumhemd en dat vertraagt mij onnodig als ik moet uitstappen om te tanken. (kwestie van op hetzelfde niveau is te gaan debatteren)

We lijken hier te vergeten dat een kleine ingreep echt zorgt voor een drastische verkleining van het risico op letsels bij een ongeval of val.
60% minder kans op hoofdletsel terwijl het hoofd het meest getroffen is bij ernstig fietsletsel met 42%.
Risico op hersenletsel verlaagt met 70% en kans op overlijden met 65%.
Die cijfers zijn niet min e mensen, blijf toch eens serieus.
Het feit dat maar liefst 47 artsen en chirurgen dit extra benadrukken met een open brief, succes om daar een zinnig tegenargument op te geven.
Heel moeilijk om begrip te tonen voor het argument, dan moet ik altijd een helm meesleuren en die wordt nat als ik hem aan de fiets laat hangen. Awel, doe er dan een kunststof cover rond, dat bestaat ook. Die extra 45 gram gewicht van dat hoesje zal je nog wel aankunnen.

Je kan een verplichting niet leuk vinden, alle begrip voor, maar niet zeveren dat er ook maar 1 zinnig argument bestaat waarom je hier tegen kan zijn als je ziet wat een drastische impact dit heeft op potentiële letsels. Met de motor rijden in een t-shirt en short is ook plezanter in de zomer maar dat mag je ook niet doen. Is hier precies een discussie tegen de NRA over gun control in de VS. Daar krijg je ook constant van die onzin argumenten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan