Dit dus. Ik ben absoluut tegen de helmplicht, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik tegen een fietshelm ben, of niet zou erkennen dat een helm nut heeft, of zou vinden dat de hier aangehaalde argumenten pro verplichting bullshit zijn.Je komt hier wat hoge percentages poneren (60% meer kans etc), maar je vergeet dan wel even erbij te vertellen dat het het basisgetal waarop dat percentage gebaseerd is belachelijk laag is.
Vergelijkbaar met het eten van bijvoorbeeld veel bewerkt rood vlees (t.o.v. geen) heb je ook veel meer kans op het ontwikkelen van bepaalde kankers, maar vooralsnog ligt er nog altijd salami in de winkel. Mensen hebben nog altijd de vrije keuze om al dan niet salami te eten. Je kan sensibiliseren, maar niemand heeft nood aan de constant betutteling van de overheid op alle vlakken.
Als ik efkes naar de bakker of iemand in de buurt fiets of zondag met de wind in de haren een gezapig toerke op afgescheiden fietspaden wil maken met de stadsfiets, dan wil ik dat zonder helm kunnen doen. Als mijn risico op ernstig hoofdletsel daardoor van 0,001 naar 0,0016 stijgt, dan vind ik dat in absolute termen een meer dan aanvaardbaar risico. En ik doe er niemand anders kwaad mee. Of je zou kunnen zeggen dat ik er eventueel de gezondheidszorg kwaad mee zou kunnen doen, maar dan kan je inderdaad een heleboel zaken gaan verbieden.