Verschil Militaire Initiatie Fase (MIF) voor vrijwilligers en onderofficieren?

prog

New member
Ik heb een interessante vraag over de Militaire Initiatie Fase (MIF).
Is de MIF hetzelfde voor vrijwilligers als voor onderofficieren?
Want voor vrijwilliger is geen diploma vereist en voor onderofficier wel, maar is er dan ook een niveau verschil in de MIF?
Of is voor iedereen de leerstof in de MIF hetzelfde?

Laatst bewerkt:
Ik heb een interessante vraag over de Militaire Initiatie Fase (MIF).
Is de MIF hetzelfde voor vrijwilligers als voor onderofficieren?
Want voor vrijwilliger is geen diploma vereist en voor onderofficier wel, maar is er dan ook een niveau verschil in de MIF?
Of is voor iedereen de leerstof in de MIF hetzelfde?

Ja, dat is gewoon de militaire basisopleiding.
Het enige wat verschilt is de duur en onderofficieren krijgen tijdens de MIF ook nog een additionele vorming specifiek voor kaderleden.

Ja, dat is gewoon de militaire basisopleiding.
Het enige wat verschilt is de duur en onderofficieren krijgen tijdens de MIF ook nog een additionele vorming specifiek voor kaderleden.
En weet je hoelang deze ongeveer duurt? Zelf heb ik voor officier gesolliciteerd en start in september met de MBV.

In de jobdescriptie staat 4 maanden op. In de informatiebrochure staat slechts 9 weken (2maanden en 1 week). In mijn oproepingsbrief staat er niets. Het is dus een beetje verwarrend.

Classic Defensie 😅

Volgens mij bestaat de militaire basisvorming uit meer dan enkel de MIF, dat slechts het eerste deel is van de militaire basisopleiding. Ik vermoed dat de basisopleiding inderdaad 4 maanden duurt waarvan 9 weken MIF. Maar zeker ben ik niet.

Classic Defensie 😅

Volgens mij bestaat de militaire basisvorming uit meer dan enkel de MIF, dat slechts het eerste deel is van de militaire basisopleiding. Ik vermoed dat de basisopleiding inderdaad 4 maanden duurt waarvan 9 weken MIF. Maar zeker ben ik niet.
Hahah, dankuwel voor uw antwoord. Ik zal momenteel afwachten tot 9 september en zal later hier update plaatsen 😅

En weet je hoelang deze ongeveer duurt? Zelf heb ik voor officier gesolliciteerd en start in september met de MBV.

Voor 'echte' (beroeps)militairen varieert die duur nogal. Bv. de feitelijke opleiding paracommando officier duurt véél langer dan die van een officier in een niet-gevechtsfunctie.

Dankuwel @Muñoz, het klinkt inderdaad wel logisch. Ik vraag me oprecht af wat ik van de MBV moet verwachten. Krijg je vooraf je programma te weten? Is er een kans om niet te slagen? Start iedereen met dezelfde graad of wordt het op basis van je kandidatuur bepaald?
Alvast bedankt voor de antwoorden

Dankuwel @Muñoz, het klinkt inderdaad wel logisch. Ik vraag me oprecht af wat ik van de MBV moet verwachten. Krijg je vooraf je programma te weten? Is er een kans om niet te slagen? Start iedereen met dezelfde graad of wordt het op basis van je kandidatuur bepaald?
Alvast bedankt voor de antwoorden

Geen idee, ik ben reservist dus heb alleen ervaring met de MIF en de GMO.

Terug
Bovenaan