Vietnam

Zoals hierboven

Is dat het soort misdaad wat je kan tegenkomen als toerist of zijn er ook met (meer) geweld (zoals beroving, verkrachting ed)? In Thailand kwamen wij op plekken waarvan je sterk de indruk krijgt dat de (russische) maffia alles runt, in Japan niets gezien of gemerkt van iets van misdaad en China veel gesjoemel dat tegen oplichting aanschuurt. Hoe is dat in Vietnam?
Ik heb in 5 jaar in Vietnam wonende mij nog nooit onveilig gevoeld (behalve op de weg). Het gevaarlijkste is eigenlijk het verkeer, bus chauffeurs die veel te lange uren kloppen en dus bijna in slaap vallen op de weg, truckchauffeurs hetzelfde. Nu zelfs dat ga je als tourist, indien je de meer gerenomeerde taxi apps en tourist agency's gebruikt amper meemaken, voor mij nog maar 2 keer in 5 jaar gebeurt dat ik echt moest zeggen "ok meneer de chauffeur, stop hier maar langs de weg want ik wil geen seconde meer in uw auto zitten" .

Ik heb in 5 jaar in Vietnam wonende mij nog nooit onveilig gevoeld (behalve op de weg). Het gevaarlijkste is eigenlijk het verkeer, bus chauffeurs die veel te lange uren kloppen en dus bijna in slaap vallen op de weg, truckchauffeurs hetzelfde. Nu zelfs dat ga je als tourist, indien je de meer gerenomeerde taxi apps en tourist agency's gebruikt amper meemaken, voor mij nog maar 2 keer in 5 jaar gebeurt dat ik echt moest zeggen "ok meneer de chauffeur, stop hier maar langs de weg want ik wil geen seconde meer in uw auto zitten" .
Ben jij een man of een vrouw? Tegenwoordig kan je dat eigenlijk niet meer vragen maar ik doe het toch omdat dezelfde omstandigheden voor een vrouw toch anders kunnen zijn.

Zoals hierboven

Is dat het soort misdaad wat je kan tegenkomen als toerist of zijn er ook met (meer) geweld (zoals beroving, verkrachting ed)? In Thailand kwamen wij op plekken waarvan je sterk de indruk krijgt dat de (russische) maffia alles runt, in Japan niets gezien of gemerkt van iets van misdaad en China veel gesjoemel dat tegen oplichting aanschuurt. Hoe is dat in Vietnam?
Nooit onveilig gevoeld. Het verkeer daar is wel erg chaotisch en je moet er goed uitkijken!
Qua oplichting hebben we gemerkt dat ze toeristen wel meer laten betalen dan de lokale bevolking. In de meeste winkeltjes staan er geen prijzen geafficheerd en moet je vragen naar de prijs. Aan rijke toeristen vragen ze meer dan aan de lokale mensen.
In het begin kan het een beetje verwarrend zijn met de bankbiljetten. Ze lijken sterk op elkaar. Toen we in een restaurant de rekening betaalde, hebben ze ons opzettelijk te weinig wisselgeld teruggegeven. Ze trachtte ons te overtuigen dat we een minder waardevol biljet hadden gegeven, terwijl dit niet zo was. Het waren beide groenachtige biljetten. Toen we ze hierover aanspraken, konden ze ook plots geen Engels meer.

Ben jij een man of een vrouw? Tegenwoordig kan je dat eigenlijk niet meer vragen maar ik doe het toch omdat dezelfde omstandigheden voor een vrouw toch anders kunnen zijn.
Man, maar heb hier al 5 jaar een vriendin en heb hier ook al zeer veel vrouwelijk solo reizigers ontmoet.
Ik hoor eigenlijk steeds hetzelfde: Ik heb me nergens zo veilig gevoeld op straat 's nachts als in Vietnam (Saigon en Hanoi).
Ik wil niet zeggen dat er nooit iets kan gebeuren hier, maar de indruk die ik krijg van de meeste vrouwen die ik spreek is toch eentje van veiligheid.

Nooit onveilig gevoeld. Het verkeer daar is wel erg chaotisch en je moet er goed uitkijken!
Qua oplichting hebben we gemerkt dat ze toeristen wel meer laten betalen dan de lokale bevolking. In de meeste winkeltjes staan er geen prijzen geafficheerd en moet je vragen naar de prijs. Aan rijke toeristen vragen ze meer dan aan de lokale mensen.
In het begin kan het een beetje verwarrend zijn met de bankbiljetten. Ze lijken sterk op elkaar. Toen we in een restaurant de rekening betaalde, hebben ze ons opzettelijk te weinig wisselgeld teruggegeven. Ze trachtte ons te overtuigen dat we een minder waardevol biljet hadden gegeven, terwijl dit niet zo was. Het waren beide groenachtige biljetten. Toen we ze hierover aanspraken, konden ze ook plots geen Engels meer.
idd.

Wij ooit eens op een ha long bay cruise;
op de prijs kaart stond 1 dollar voor een pintje. spotgoedkoop dus.
maar op de aller laatste pagina van de boek stond dat er nog es 1 dollar bij kwam (service charge) per pintje.

Je kan nu zeggen: 2 dollar nog vrij goedkoop.
Maar ik vind dat eigenlijk niet kunnen hoor, op de laatste pagina in klein lettertype , zetten dat de prijs eigenlijk X 2 moet doen....
En we zaten daar voor 2 volle dagen vast op die boot, dus tis niet zo dat je ergens snel ergens anders kon gaan...

Toen geklaagd bij mijn tour operator achteraf. Die vond dat toch ook straf. Ging dit aankaarten, maar nooit niets meer van gehoord.

Nog nooit zo'n veilige reis gehad zoals in Vietnam, nergens onveilig gevoeld.
Ik zou niet teveel op voorhand boeken, maar wel een planning opstellen wat je allemaal wil doen gedurende wie periode. Terplekke zal je alles makkelijk en goedkoper kunnen regelen dan via operatoren, maar dit zal afhangen van je mindset. Voor mij de beste reis ooit, en ik zal deze route zeker nog eens opnieuw doen!

Dus, het grootste probleem is een vorm van oplichting. Wat jullie daarover beschrijven herken ik ook van mijn reizen naar Thailand en China. Zelf heb ik niet heel,veel moeite om wat meer te betalen omdat de bevolking daar heel arm is. Het is een soort toeristenbelasting imho maar er is wel een dun lijntje met opgelicht worden (zoals bier hierboven beschreven). Dan krijg je het gevoel dat je gezien wordt als een domme toerist en dat is weinig respectvol. Is er maffa? Op bepaalde plekken in Thailand was duidelijk de russische maffia aanwezig… ben ik toch wel van geschrokken.

Ik zou niet teveel op voorhand boeken, maar wel een planning opstellen wat je allemaal wil doen gedurende wie periode. Terplekke zal je alles makkelijk en goedkoper kunnen regelen dan via operatoren, maar dit zal afhangen van je mindset. Voor mij de beste reis ooit, en ik zal deze route zeker nog eens opnieuw doen!

Ik denk dat wij thuis eens een lijst maken wat we allemaal willen zien, waaruit een voorlopige route uit voortkomt .. daarvan kunnen we onderdelen misschien eenmaal daar laten regelen, als het uitkomt (stel de organisatie wordt te ingewikkeld vanwege tijdsdruk of vervoer ed).

Voor wat betreft vervoer, was een van jullie nu met de trein gegaan? Is dat bevallen?

Voor volgende zomer had ik een uitstapje naar Ho Chi Minh in gedachte.
Maar nu twijfel ik toch... Ik lees daar weinig boeiende zaken over.
(Eerder had ik al Hanoi gedaan, en daar zijn veel mooie trips te doen zoals ha long bay, sa pa, Ninh Binh.
en Da Nang ben ik ook al geweest met uitstappen naar Hoi An en Hue).
Voor Ho Chi Minh zie ik weinig interessants. ( de Chu Chu tunnels, en heel misschien Dalat, maar dat is toch weer een eindje verder...)
Vandaar eventjes hier mijn vraag, of dit wel de moeite is, om deze stad te bezoeken. En wat is er dan verder te zien daar?
Lijkt me het gedoe niet echt waard, om speciaal vanuit BKK naar daar te vliegen, visum te regelen, om dan maar 3 dagen in die stad te verblijven, of zie ik het verkeerd?
Naar midden en noord vietnam hoef ik voorlopig niet terug, dat is nog te recent.

Voor volgende zomer had ik een uitstapje naar Ho Chi Minh in gedachte.
Maar nu twijfel ik toch... Ik lees daar weinig boeiende zaken over.
(Eerder had ik al Hanoi gedaan, en daar zijn veel mooie trips te doen zoals ha long bay, sa pa, Ninh Binh.
en Da Nang ben ik ook al geweest met uitstappen naar Hoi An en Hue).
Voor Ho Chi Minh zie ik weinig interessants. ( de Chu Chu tunnels, en heel misschien Dalat, maar dat is toch weer een eindje verder...)
Vung Tau, Nha Trang, Mui Ne, Phu Quoc zijn ook wel de moeite, maar wel allemaal beach towns/cities.
Verder dag trips naar de Mekong delta ook leuk.
Vandaar eventjes hier mijn vraag, of dit wel de moeite is, om deze stad te bezoeken. En wat is er dan verder te zien daar?
Lijkt me het gedoe niet echt waard, om speciaal vanuit BKK naar daar te vliegen, visum te regelen, om dan maar 3 dagen in die stad te verblijven, of zie ik het verkeerd?
Naar midden en noord vietnam hoef ik voorlopig niet terug, dat is nog te recent.
Visum is tegenwoordig vrij snel en makkelijk voor Belgen, E-visum.

Vung Tau, Nha Trang, Mui Ne, Phu Quoc zijn ook wel de moeite, maar wel allemaal beach towns/cities.
Verder dag trips naar de Mekong delta ook leuk.

enkel vung tau ligt op 100 km ofzo,
al de rest 400 kilometer en dus uren rijden....
Veel soeps is dat toch allemaal niet, als ik de foto's zie.

Maar goed, die Mekong delta daguitstap en de Cu Chi tunnels.... ik denk dat het een dag of 3, max 4 zal worden zeker.
Visum is tegenwoordig vrij snel en makkelijk voor Belgen, E-visum.
idd, 25 dollar zag ik.
Niet meer zoals vroeger met die uitnodigingsbrief gedoe.

Mja, omdat je Danang aanhaalde vanuit Hanoi,
Vergeten te vermelden: Da Nang deed ik ook op een aparte reis....

Nog een vraagje voor jou: Is in Vietnam ook zo makkelijk LAUNDRY SHOPS ? dus waar je je kledij afgeeft, en ze wassen en strijken dat dan tegen de volgende dag voor je, voor een paar dollar per kilo..

In Thailand vind je die overal, maar ik ben het precies vergeten voor Vietnam. (voor als ik naar HCMC zou gaan)

Ah da verklaart :p.
Nog een vraagje voor jou: Is in Vietnam ook zo makkelijk LAUNDRY SHOPS ? dus waar je je kledij afgeeft, en ze wassen en strijken dat dan tegen de volgende dag voor je, voor een paar dollar per kilo..

In Thailand vind je die overal, maar ik ben het precies vergeten voor Vietnam. (voor als ik naar HCMC zou gaan)
Vrij gemakkelijk te vinden in hcmc, minder alomtegenwoordig dan in Bangkok bvb denk ik wel.

Hebben jullie zich ingeënt tegen hepatitis A en andere ziekten?

Ik lees dat dat aanbevolen wordt, maar niet verplicht is.

Dat kan je daar zeker overal laten doen, imo vergelijkbaar met Thailand, zeker in de grote steden.
Damn, Danang! Keer ik zeker ooit nog terug naar daar, geweldige tijd gehad tijdens m'n rondtrip.

Dat kan je daar zeker overal laten doen, imo vergelijkbaar met Thailand, zeker in de grote steden.
Damn, Danang! Keer ik zeker ooit nog terug naar daar, geweldige tijd gehad tijdens m'n rondtrip.
Wij landen in Da Nang maar we gaan daar normaal gezien meteen weg hoor. Naar Hue en Hoi An.
Ik lees eigenlijk weinig tot niets over leuke zaken in Da Nang?

Wij landen in Da Nang maar we gaan daar normaal gezien meteen weg hoor. Naar Hue en Hoi An.
Ik lees eigenlijk weinig tot niets over leuke zaken in Da Nang?
Weinig speciaal idd, een kuststad, maar was te midden van m'n trip en ideale uitvalsbasis om even te relaxen en te feesten.
Je kan van daaruit naar de Banana Hills om de Hands Bridge te bezoeken met het park, vrij toeristisch maar als je dan toch id buurt bent en moest je tijd over hebeben.
Hue geskipt, maar Hoi An was ook echt wel een highlight, beste tijd van m'n leven daar die 4 weken Vietnam.

Terug
Bovenaan