Vietnam

Hebben jullie zich ingeënt tegen hepatitis A en andere ziekten?

Ik lees dat dat aanbevolen wordt, maar niet verplicht is.

Ingeënt daarvoor ja. Wordt ook aangeraden.

Weinig speciaal idd, een kuststad, maar was te midden van m'n trip en ideale uitvalsbasis om even te relaxen en te feesten.
Je kan van daaruit naar de Banana Hills om de Hands Bridge te bezoeken met het park, vrij toeristisch maar als je dan toch id buurt bent en moest je tijd over hebeben.
Hue geskipt, maar Hoi An was ook echt wel een highlight, beste tijd van m'n leven daar die 4 weken Vietnam.

Hoi An is toch zeer toeristische platgetrapte boel?
Oké het leeft daar en het is misschien tof voor sommige dat allerlei geestverruimende middelen daar welig tieren, maar buiten dat. Er zijn imo wel mooiere en authentiekere Vietnam te bezoeken.

Hoi An is toch zeer toeristische platgetrapte boel?
Oké het leeft daar en het is misschien tof voor sommige dat allerlei geestverruimende middelen daar welig tieren, maar buiten dat. Er zijn imo wel mooiere en authentiekere Vietnam te bezoeken.
i disagree.
Al geweest in 2018 (alleen) en wil nu eens terug met m'n vrouwke (die is er nog niet geweest).

Toeristisch : Ja. Maar dat is ook Brugge bijvoorbeeld. Wil dat dan zeggen dat je daar nooit meer moet gaan?
Ik vind het een must see.
Heb toen wel geen drugs gezien hoor daar. Over wat spreek jij dan juist?

i disagree.
Al geweest in 2018 (alleen) en wil nu eens terug met m'n vrouwke (die is er nog niet geweest).

Toeristisch : Ja. Maar dat is ook Brugge bijvoorbeeld. Wil dat dan zeggen dat je daar nooit meer moet gaan?
Idem, ik ben in oktober 2022 geweest vlak na corona, toen ging alles opnieuw open en waren wij bij de "eerste lichting" toeristen na de pandemie.
Gaf misschien een ander beeld, maar nog steeds de moeite voor een bezoek.

i disagree.

Je moet er eens geweest zijn en het gezien hebben. Er zijn mooie dingen te zien zeker en vast.
Maar het afdoen als de highlight van Vietnam, nee naar mijn mening echt niet. Ik ben er in december 2024 geweest en het was daar toerisme ten top, het zag daar zwart van het volk en met de hevige regenval ook op sommige uren onmogelijk om deftig te bezoeken gezien hele straten blank stonden.

Misschien dat het in 2018 nog anders was. Maar nu als je voorbij de terrassen en bars liep in de avond had je te maken met zeer opdringerige propers en in elke zaak, maar dan ook echt elke zaak zaten er mensen die duidelijk niet enkel alcohol genuttigd hadden.
Ook gewoon plaatsen waar open en bloot aan het roken waren of lachgas aan het doen waren.
Zeker dat lachgas was wel straf. Het stond nog net niet op de kaart maar was wel gewoon vrij normaal.

Ook wel het veelvoud van onafgewerkte hotels net buiten Hoi An was zot om zien. Allemaal pre-COVID gestart maar door de pandemie nooit afgewerkt omdat het toerisme daar in elkaar is gezakt.
Was wel duidelijk dat ze daar echt een Disneyland van wouden maken.

Ik zou wel het toeristisch pasje aanraden waarmee je 5 dingen kan bezoeken.

Ik ben 3x in Hoi An geweest. 2x goed meegevallen. Eerste keer zeker 15 jaar geleden toen er nog grotendeels zandweggetjes ipv straten waren. 2de keer ook net na covid. En dan vorig jaar omdat we toch in Hue moesten zijn voor ons trouwfoto’s. Die laatste keer was echt een dikke WTF !!

FJnOktk6sB7yboJ_1739588615.jpeg

Laatst bewerkt:
Vanuit welke luchthaven vertrekken jullie?

Ik was aan het kijken om vanuit Brussel/Schiphol naar Hanoi te vliegen, alleen zijn er daar geen directe vluchten voor. Er zijn meestal 1 a 2 transfers voor nodig met soms tussen 1 en 2 uren tijd om over te stappen. Ik heb nog nooit een transfer gedaan, maar 1 uur lijkt toch weinig?

Via Frankfurt en Parijs zijn er wel directe vluchten.

Hebben jullie zich ingeënt tegen hepatitis A en andere ziekten?
Ja en nee.
Vanuit welke luchthaven vertrekken jullie?

Ik was aan het kijken om vanuit Brussel/Schiphol naar Hanoi te vliegen, alleen zijn er daar geen directe vluchten voor. Er zijn meestal 1 a 2 transfers voor nodig met soms tussen 1 en 2 uren tijd om over te stappen. Ik heb nog nooit een transfer gedaan, maar 1 uur lijkt toch weinig?

Via Frankfurt en Parijs zijn er wel directe vluchten.
Wij zijn met Air France via CDG gevlogen.
Hadden een vlucht van Zaventem naar CDG. CDG is geen fijne luchthaven. We hadden ook maar 1u overstap tijd en we moesten naar een andere terminal. Dus best niet slenteren wanneer je daar bent aangekomen.

Ik vlieg iedere keer met Qatar Airways rechtstreeks naar Brussel, overstap in Doha.
2 keer ongeveer 6uur met 2-3u overstap in Doha. Vind dat toffer dan rechtstreeks omdat ik Doha wel een leuke luchthaven vind en graag mijn benen strek, ook liever niet nog vanuit Frankfurt of Parijs naar Limburg geraken na zo een lange rechtstreekse vlucht.
Ik vlieg 2 keer per jaar heen en terug.

Net terug van Zuid en Midden Vietnam, en nu lees ik dat :D

Dus goed nieuws voor mensen die willen gaan.

Ho Chi Minh vond ik machtig. Wat een wereldstad en totaal anders dan Hanoi (toen ik daar was 6 jaar terug, dat was veel rustiger en conservatiever). HCMC is echt een wereldstad en daar kan en zie je van alles.
Oorlogsmuseum ook gedaan, weliswaar niet in USA/Trump kledij :) Was aangrijpend. Vooral die beelden van misvormde mensen en baby's.

Midden vietnam viel ook best mee . Hue vond ik wat overroepen.
En Hoi An is echt een luidruchtige party/backpack location geworden met veel zuipende kinderen, maar goed, je kan je daar ook wel wat van afzonderen natuurlijk.
Da nang heel kort eens gedaan, de beach area, maar aan die stad vond ik weinig.

prijzen in HCMC in de party street: 66 eurocent voor een pint (20.000 dong). amazing.
En dan de taxi van Hoi an naar Hue, 3,5 uur durende rit (en dan moest die man nog terug keren ! ) 30 euro, in een private luxe wagen.

in Vietnam heb je toch veel meer bang for buck dan in Thailand hoor. En nu met het visumvrije toegang, zal dit nog meer booming worden.

Tja die visum vond ik zo erg niet. Ondertussen al weer 3j geleden dat ik een maand door Vietnam heb gereisd, maar tot hiertoe kan er geen enkele andere bestemming aan tippen. Ik zou graag over 2j nog eens teruggaan. Eerst nog naar Sri Lanka en Laos.

Net terug van Zuid en Midden Vietnam, en nu lees ik dat :D

Dus goed nieuws voor mensen die willen gaan.

Ho Chi Minh vond ik machtig. Wat een wereldstad en totaal anders dan Hanoi (toen ik daar was 6 jaar terug, dat was veel rustiger en conservatiever). HCMC is echt een wereldstad en daar kan en zie je van alles.
Oorlogsmuseum ook gedaan, weliswaar niet in USA/Trump kledij :) Was aangrijpend. Vooral die beelden van misvormde mensen en baby's.

Midden vietnam viel ook best mee . Hue vond ik wat overroepen.
En Hoi An is echt een luidruchtige party/backpack location geworden met veel zuipende kinderen, maar goed, je kan je daar ook wel wat van afzonderen natuurlijk.
Da nang heel kort eens gedaan, de beach area, maar aan die stad vond ik weinig.

prijzen in HCMC in de party street: 66 eurocent voor een pint (20.000 dong). amazing.
En dan de taxi van Hoi an naar Hue, 3,5 uur durende rit (en dan moest die man nog terug keren ! ) 30 euro, in een private luxe wagen.

in Vietnam heb je toch veel meer bang for buck dan in Thailand hoor. En nu met het visumvrije toegang, zal dit nog meer booming worden.
En hoe vaak ben je in Apocalypse Now of Lush verzeild geraakt? :S ;)

Ja, top stap en metropool. In 2013 enkele maanden gewoond.
Zeer dynamische stad.
Ik mis de streetfood het meest.
Toch Bánh tráng trộn geprobeerd?

In het midden van Vietnam heb je als (onbekende voor buitenlandse) de badplaats Quy Nhon. Eigenlijk zo veel plaatsen waar je geen toeristen ziet, ze doen toch allemaal dezelfde route (hchm, da lat, da nang, hue, hoi an, hanoi, sapa, ha long bay)

Apocalypse Now

Bestaat dat nog ? 😅
Herinner me ook nog een avondje rond 2010 moet t geweest zijn. De vrouwen trakteerden er vlotjes :) daarna eentje mee naar de kamer genomen. Ik dacht dat ze me echt graag zag. Tot ze s morgen van haar oren begon te maken en 50 dollar moest hebben. ik was er dan nog naast in slaap gevallen.

En hoe vaak ben je in Apocalypse Now of Lush verzeild geraakt? :S ;)
Niet (denk ik). Enkel de bars en nachclubs gedaan in Vui Bien street, voldoende aanbod daar :) :)
Toch Bánh tráng trộn geprobeerd?
Nee ben geen zo'n streetfood liefhebber. Vietnamees eten vind ik trouwens niet zo heeel super..
In het midden van Vietnam heb je als (onbekende voor buitenlandse) de badplaats Quy Nhon. Eigenlijk zo veel plaatsen waar je geen toeristen ziet, ze doen toch allemaal dezelfde route (hchm, da lat, da nang, hue, hoi an, hanoi, sapa, ha long bay)
Ja buiten Da Lat heb ik alles gedaan die je opnoemt.

Heerlijk land al bij al dus, al vind ik de eilanden wat onder ontwikkeld.. Moesten die eilanden meer ontwikkeld worden zou dit echt een top bestemming kunnen zijn, die Thailand de loef kan afsteken. Maar buiten Phu Quoc heb ik eigenlijk geen weet van ontwikkelde eilanden.

Raden jullie aan om city tours en andere activiteiten op voorhand te boeken via websites zoals Viator or getyourguide of ter plekke te regelen?

Iemand ervaring met georganiseerde reizen naar Vietnam (geen groepsreizen)? Aanraders?
Of raden jullie aan om het zelf uit te zoeken?

We zouden drie weken willen gaan.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met georganiseerde reizen naar Vietnam (geen groepsreizen)? Aanraders?
Of raden jullie aan om het zelf uit te zoeken?

We zouden drie weken willen gaan.

Ik zou gewoon alles zelf uitzoeken, Vietnam is zoals de meeste zoa landen, makkelijk te reizen.
Je moet geen geleerde zijn om daar vervoer en trips te regelen, alles wijst zichzelf uit. Meestal ben je nog een pak goedkoper dan georganiseerde trips.

Terug
Bovenaan