Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Onze politici kunnen de voorbije maande
wel een mooi parcours voorleggen

- De zaak Shimane
- De zaak Jürgen Conings

Allebei toch 100 procent de verantwoordelijkheid van de politiek.
Waarom is de zaak van Jürgen 100% de fout van de politiek?

Laatst bewerkt door een moderator:
't Is wel Van Ranst die non-stop als een klein kind reageert op die clowns. Het lijkt me logisch dat ze na bepaalde tijd een soort 'cultstatus' hebben. Gewoon negeren en doorgeven aan het gerecht als het te erg wordt.

Dit past toch niet bij een viroloog met een semi-publieke functie? Ik kan me nu echt niet inbeelden dat Erika of Steven hier straks gaan tweeten dat de SPA of de VLD verantwoordelijk zijn voor bepaalde mistoestanden.

Eerlijk gezegd als laaggeschoolde Vlaming heb je idd wel het gevoel dat je hier enkel nog dient om de belastingen te betalen ,voor de rest is er weinig waardering al van je directe werkgevers , en zijn er politiek ook nog weinig partijen in je geïnteresseerd .
Ja want het Vlaams Belang is er echt voor de kleine man. Buiten wat zeuren over identitaire issues komen die ook niet. Nogal tekenend dat ze geen enkele moeite om hun sociaal economisch programma te promoten, vermoedelijk omdat ze totaal niet van plan zijn om het te implementeren als ze ooit in een regering gaan zetelen.

Sorry maar kan je de jeff zijn gezwets uberhaupt langer dan 10 min aanhoren?

Heb het maar 5 à 6 minuten kunnen volhouden... Jeff Hoeyberghs is evenzeer een irritante kwal. Alleen dat filmpje toont wel weer aan hoe onze regering mee dergelijke figuren en buitenlandse talkshows de munitie in handen geeft. In Nederland is er wél een pandemiewet, hier worden bestuurd door witte konijnen als Annelies Verlinden met ministeriële besluiten. Ik wou dat ik naar zo'n figuren kon luisteren zonder zelfs maar één moment te denken: ah, daar heeft die toch eigenlijk een punt, dat is nu helaas dus niet zo.

Waarom is de zaak van Jürgen 100% de fout van de politiek?

Er hangt al enkele jaren een terreurdreiging boven ons land en we zijn er al mee geconfronteerd geweest. Grondige hervorming van het leger, politie ...? Juist ja, onze politici hebben de peperdure F35 aangekocht.

Maar dat Wikipedia artikel bevestigd toch eigenlijk net wat TooChé aanhaalt:

Ik moet eens leren wat korter te pennen, maar samengevat: Operation Vigilant: 180 militairen om nieuwe doelwitten in Brussel te beschermen na aanslagen in Parijs, 1800 na aanslagen in Brussel zelf. Dit uit vrees voor aanslagen op vele potentiële doelwitten, door een onbekend aantal daders maar sowieso > 1, nadat er al > 130 doden gevallen zijn. Operation Vigilant was géén manhunt op Salah Abdeslam hé.

Dat je 6 km² grootstedelijk gebied uitkammen niet kan afzetten tegen 127 km² bos, is een andere discussie misschien, maar finaal zien mensen wél een inzet van 400 militairen voor één doelwit te beschermen tegen één (potentiële) moordenaar/terrorist, met zelfs hulp van buitenlandse strijdkrachten. Ik begrijp best waarom mensen vraagtekens plaatsen bij deze proporties, zeker na de afgang van 0.0 resultaat.

Men had Marc Van Ranst gerust in een safehouse kunnen steken tot Jürgen Conings onvermijdelijk ergens terug opduikt - ik pleit schuldig dat ik de bittere ironie van hem eindelijk op verplicht thuiswerk te zien best wel apprecieer, al wens ik hem de dood uiteraard niet toe - of hem zelfs jarenlang politiebewaking kunnen geven: net zoals een Geert Wilders dat ook krijgt in Nederland. Verdient hij die last dan wél? Ook niet, in een ideale wereld mag iedereen élke vorm van onzin spuien op het internet (zeker zolang anderen dat niet verplicht moeten lezen), maar we leven niet in een ideale wereld.
Was nu wel niet 1 doelwit hé. Het was 1 bekend doelwit (den MVR, wegens de voorgeschiedenis van de bedreiging en het feit dat hij zogezegd 2 uur in de buurt van zijn woning aanwezig was). En er waren x onbekende potentiële doelwitten.

Het was namelijk niet dat hij enkel MVR bedreigde, hij bedreigde :

1) de virologen
2) het systeem
3) zijn werkgever
4) potentieel : de moskeën (had dat toch vermeld aan een vriend dat hij de moskee van xxxx ging aanvallen (dacht peutie, maar herinner het mij niet meer exact) )

Dus dan komt dat toch een beetje in de buurt ?
Daarnaast heeft men geleerd uit vroeger, waar men er niet snel genoeg is bij geweest (aanduiding/informatie dat den abdeslam in molenbeek zat) en dus nu niet dezelfde fout wilde maken.

Maar men heeft pech gehad, of ze zijn misleid... het is maar hoe je het wilt bekijken. Maar je kunt toch niet zeggen dat als eenzelfde actie werd ondernomen door een andere extremist (ergo vb van een radicaal linkse persoon die dezelfde bedreigingen uit naar BdW of...) die hetzelfde risico had (vb politieagent van het speciale interventiekorps of een ontmijner van de dienst DOVO met toegang naar de wapens van zijn expertise) dat je dan toch ook zou hopen dat men het zo zou doen? En in dat geval denk ik wel dat men het even serieus zou nemen.

Dus op deze actie kritiek hebben lijkt mij gewoon de verkeerde reflex.

En wat zou gezegd worden als ze alleen Van Ranst bescherming gaven en Jürgen ergens anders zijn slag slaat? Want eigenlijk lijkt het erop dat nooit goed gedaan kan worden.

Als hij in zijn afscheidsbrief concrete dreigementen geuit zou hebben tegen bijvoorbeeld een moskee (want ze hebben ook 2 moskeeën gesloten) of tegen andere virologen. Zou denk ik niemand het abnormaal vinden als men daar ook extra beveiliging voorzien zou hebben.

Nu heeft men met 400 man een gigantisch gebied uitgekamd, dat is een heel andere strategie. Een énorme machtsontplooiing om vervolgens alsnog te falen. Dat kan je alleen maar afgang noemen.

Ik hoop alleen dat mocht een wijkagent in de toekomst het adres van Jürgen Conings doorgeven aan het parket, dat ze ditmaal wél reageren en niet het afdoen als onbetrouwbare informatie zoals ze bij Abdeslam gedaan hebben. Of misschien kunnen we daar ook wachten tot de V.S. ons uit de nood helpt.

Laatst bewerkt:
Dit past toch niet bij een viroloog met een semi-publieke functie? Ik kan me nu echt niet inbeelden dat Erika of Steven hier straks gaan tweeten dat de SPA of de VLD verantwoordelijk zijn voor bepaalde mistoestanden.
Mijn punt dus maar de kortzichtige vergelijking met vrouwen in een kort rokje is te gemakkelijk gemaakt. Die gast mag viroloog zijn, adviezen geven maar als hij zich zó gedraagt dan hoeft hij niet het voorwoord te hebben over heel de pandemie.

In plaats van zich met relevante dingen bezig te houden retweet hij alle marginaliteit en slaat hij munt uit elke opportuniteit om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. De media gaat hier gewoon in mee want sensatie verkoopt.

Straf dat geen enkele regeringspartij hier graten in ziet want al dat gepolariseer is niet bepaald gunstig voor hun peilingen.

Laatst bewerkt:
Was nu wel niet 1 doelwit hé. Het was 1 bekend doelwit (den MVR, wegens de voorgeschiedenis van de bedreiging en het feit dat hij zogezegd 2 uur in de buurt van zijn woning aanwezig was). En er waren x onbekende potentiële doelwitten.

Het was namelijk niet dat hij enkel MVR bedreigde, hij bedreigde :

1) de virologen
2) het systeem
3) zijn werkgever
4) potentieel : de moskeën (had dat toch vermeld aan een vriend dat hij de moskee van xxxx ging aanvallen (dacht peutie, maar herinner het mij niet meer exact) )

Dus dan komt dat toch een beetje in de buurt ?
Daarnaast heeft men geleerd uit vroeger, waar men er niet snel genoeg is bij geweest (aanduiding/informatie dat den abdeslam in molenbeek zat) en dus nu niet dezelfde fout wilde maken.

Maar men heeft pech gehad, of ze zijn misleid... het is maar hoe je het wilt bekijken. Maar je kunt toch niet zeggen dat als eenzelfde actie werd ondernomen door een andere extremist (ergo vb van een radicaal linkse persoon die dezelfde bedreigingen uit naar BdW of...) die hetzelfde risico had (vb politieagent van het speciale interventiekorps of een ontmijner van de dienst DOVO met toegang naar de wapens van zijn expertise) dat je dan toch ook zou hopen dat men het zo zou doen? En in dat geval denk ik wel dat men het even serieus zou nemen.

Dus op deze actie kritiek hebben lijkt mij gewoon de verkeerde reflex.

Zie mijn vorige reactie: dat je alle potentiële doelwitten wilt afdekken is uiteraard normaal. Zo'n manhunt en dan falen is afgang.
Leren uit je fouten impliceert wat mij betreft ook betere resultaten halen, dat is niet echt gebeurd hé, want ze hebben hem niet.

Ik hoop inderdaad dat ze in de toekomst ook andere radicalen - links, rechts, boven, onder - allemaal even serieus aanpakken, maar ik begrijp dat mensen vraagtekens plaatsen bij de schaal en proportionaliteit van deze aanpak omdat het nu éénmaal een ongezien - zelfs bij de aanslagen in Brussel werden geen Nederlandse of Duitse militairen ingezet - machtsvertoon is, zeker op het vlak van preventie (ook belangrijk natuurlijk), en niet als een reactie op eerdere aanslagen.

't Is al jaren hé dat het extremisme aan het toenemen is. Zijn er al concrete maatregelen tegen genomen ipv de nodige bla bla van politici.

Je wordt boos als ik zeg dat je Van Ranst deels verantwoordelijk houdt voor deze situatie maar de helft van uw posts in deze thread draaien wel rond het culpabiliseren van Van Ranst. Ik ga het dus blijven herhalen, Van Ranst is niet verantwoordelijk voor de labiele toestand van een figuur zoals Jeff Hoeyberghs. Net zoals vrouwen "ze willen wel geld maar doen hun benen niet meer open" daar evenmin verantwoordelijk voor zijn.
Ik zeg wederom niet dat Van Ranst daar rechtstreeks voor verantwoordelijk is maar als jij niet inziet dat polariseren resulteert in een extremistischere samenleving dan heeft een verdere discussie hierover geen zin meer. Ik blijf het herhalen, zo’n individuen een platform geven en iedereen in de marginaliteit duwen in plaats van constructief in dialoog te gaan is nefast voor de publieke opinie over de (wan)politiek.

We blijven in cirkels praten dus ik hoor graag van jou waarom een Jürgen is kunnen radicaliseren. Ik wil het al een tijdje niet meer over Marc hebben maar een platvloerse reactie vraagt om een tegenreactie. Voor de volledigheid ben ik het niet eens met Jürgen zijn acties én heb ik een degout van het figuur Hoeyberghs, anders insinueer je weer vanalles.

Laatst bewerkt:
Zie mijn vorige reactie: dat je alle potentiële doelwitten wilt afdekken is uiteraard normaal. Zo'n manhunt en dan falen is afgang.
Leren uit je fouten impliceert wat mij betreft ook betere resultaten halen, dat is niet echt gebeurd hé, want ze hebben hem niet.

Ik hoop inderdaad dat ze in de toekomst ook andere radicalen - links, rechts, boven, onder - allemaal even serieus aanpakken, maar ik begrijp dat mensen vraagtekens plaatsen bij de schaal en proportionaliteit van deze aanpak omdat het nu éénmaal een ongezien - zelfs bij de aanslagen in Brussel werden geen Nederlandse of Duitse militairen ingezet - machtsvertoon is, zeker op het vlak van preventie (ook belangrijk natuurlijk), en niet als een reactie op eerdere aanslagen.

En dat vind ik onheus. Als uw gegevens wijzen in de richting dat hij op die locatie zit. Dan zou het afgang zijn indien je daar dan niet op reageert. En om een oppervlakte van 127km2 te onderzoeken, ja zeg daar heb je nu eenmaal zo'n troepenmacht voor nodig. Want daarzonder die zone afgaan zou pas echt afgang zijn. Want bij het uitkammen van de zone zou je een kaas met gaten aan het onderzoeken zijn waarlangs hij zonder problemen zou kunnen heen glippen. Dat zou pas afgang geweest zijn.

Daarnaast leren uit uw fouten, garandeert geen positief resultaat. Als ik 100 keer met mijn neus tegen de muur sla. Wil het niet zeggen dat ik afga omdat ik de 101ste keer ook tegen de muur sla wanneer de reden waarom ik tegen de muur sla wijzigt in de 101ste keer, dan heb je nu eenmaal geen garantie. Maar de actie die je hebt genomen is en blijft logisch. Ik zou exact hetzelfde gedaan hebben als het aan mij zou gelegen hebben.

Daarnaast laat ons eerlijk zijn hé, een paar militairen die staan te beveiligen aan een moskee stopt geen kat hé. Dat is gewoon zorgen voor een vals gevoel van veiligheid, niet meer, niet minder. Dan heb ik liever de actie die ze nu hebben gedaan want dat had de grootste kans gegeven om hem dan te pakken dan de kans dat je hem nu nog te pakken krijgt als je helemaal geen gegevens hebt. Spijtig genoeg dat het geen resultaat heeft gehad, maar zo zei het. Je kunt op voorhand niet voorspellen wat de uitkomst is, enkel hopen.

2016:

Het Belgisch leger telt 60 militairen die ‘tekenen tonen van moslimradicalisering’. Niettegenstaande hun potentieel gevaar mogen ze vooralsnog blijven. Dat blijkt uit gegevens die Barbara Pas opvroeg bij Defensieminister Vandeput (N-VA).

Hoewel ze ‘in de gaten worden gehouden’ mogen ze wel aanblijven van Defensie. “Het leger is een weerspiegeling van de maatschappij”, klinkt het bij Vandeput.

2021:

Hoe het leger al langer van de ‘bruine pest’ probeert af te raken
Ik vraag mij ook af hoe zoiets kan passeren als je weet dat die persoon rondloopt met radicale ideeën, intense contacten onderhoudt met extremistische organisaties en daarvoor ook gesignaleerd staat in de systemen
Ik heb van in het begin gezegd dat dit soort mensen geen plaats heeft bij Defensie. Mijn missie is om een opkuis te houden in het personeel dat niet thuishoort binnen het leger

Straf dat Vandeput een door witte mannen gedomineerd bastion een weerspiegeling noemt van de maatschappij. Wél kort door de bocht om nu het imago van het leger door het slijk te halen als zijnde dat het allemaal facisten zijn. Beide even fout.

Deze man kan je toch nauwelijks nog serieus nemen?
Misschien dat de politiek maar eens moet ingrijpen en hem uit zijn functie moet ontzetten. Ik denk dat iedereen inclusief hijzelf ermee gebaat zou zijn.

Indedaad. Iedereen een eigen mening, maar zijn obsessie met extreem-rechts begint ziekelijk te worden, of is ziekelijk 😄.

Terug
Bovenaan