Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Anderzijds, en hier ga ik cru moeten zijn, moeten die mensen zich misschien wel realiseren dat ze gaan waar de officieren wijzen en ze niet echt opgeleid/getraind zijn om binnenlands beleid, laat staan maatschappelijke issues, te evalueren.

Ik vind het nogal getuigen van een soort gebrek aan relativeringsvermogen dat zo iemand zijn standpunt belangrijker vindt dan dat van Jef in de straat omdat hij destijds als jonge kerel zich bij het leger heeft aangemeld in plaats van bij een fabriek.
Ik vind het nogal getuigen van een soort gebrek aan relativeringsvermogen dat zo iemand zijn standpunt belangrijker vindt dan dat van Jef in de straat omdat hij destijds als jonge kerel zich bij het leger heeft aangemeld in plaats van bij een fabriek.

Uiteraard, maar dat denken of je mening ventileren dat hou je niet tegen. De vraag was gewoon waarom die mannen verrechtsen, dat is volgens mij een deel van de oorzaak.

Goh, die personen die vinden dat het land "intern naar de kloten gaat" zitten ook bij de politie hoor... en ook daar worden ze dan beschouwd als marginalen, extreem-rechtse sujetten en doemdenkers.
Het volstaat echt niet om "te vinden dat het land naar de kloten gaat" om als extreemrechts sujet beschouwd te worden, hoor. Wat een minimalisering, constant.

Denk dat je daar niet ver voor moet zoeken.
Deel zal zijn dat die mannen zich op veel vlakken in de steek gelaten voelen. Die zien daar het slechtste van de mensen en komen hier terug om te zien dat er Tsjetsjenen mekaar in Luik met oorlogswapens zitten te beschieten, dat er straffeloosheid heerst in Brussel, dat politiemoordenaars na 10 jaar terug de straat op komen,...

Die mannen gaan vechten om ons te beschermen van onnoemelijk kwaad dat wij niet eens kunnen bevatten en zien hier in eigen land dat verkrachters amper gestrafd worden, dat de politie bekogeld wordt op straat en elk foutje van hen onder de loep genomen wordt.

Die komen terug van missies en zien dat allemaal rond hun. Terwijl die mannen ongelooflijke gruwel meemaken zit de media hier zich druk te maken over 85 genders, het woordje wit vs blank,...
En zien ze hoe onze grootsteden zelf kleine slagvelden worden waar geen gezag meer heerst.
Dat sommigen gruwel gezien hebben zal wel kloppen. Maar Belgische militairen gaan niet op oorlogsmissies, als er al eenheden naar een risicogebied gestuurd worden zijn dit altijd paracommando's of SF. Het ligt in België enorm gevoelig om soldaten op echte oorlogsmissies te sturen, en de moord op de para's in Rwanda heeft daar zeker een rol in gespeeld. Vaak zijn ze daar dus aanwezig omdat dit vereist wordt door de NATO en de internationale coalities, maar buiten humanitaire of ondersteunende functies zoals bijvoorbeeld ontmijning gaan ze niet. De oudere militairen zullen wel wat meer gezien hebben in Bosnië en Joegoslavië, maar neem gerust van mij aan dat het gros van de (jongere) militairen nog nooit in oorlogsgebied, laat staan in effectieve gevechtssituaties terecht gekomen is. En nogmaals, ik spreek hier niet over SF. Het is dus echt niet zo dat we hier in België met getormenteerde veteranen zitten die aan PTSD lijden zoals er in Amerika genoeg rondlopen.

Waar ik wel van overtuigd ben, is dat in het leger veel mannen zitten die enkel daar de structuur en een zekere vorm van waarden en discipline terug vinden die in de hedendaagse maatschappij alsmaar meer lijken te verdwijnen. Ik heb het dan over het hele debat rond genders, het woke gebeuren, afkalven van tradities en andere bestaande waarden, de migratiekwesties, verdwijnen van respect voor oversten, straffeloosheid, ...

Die gasten zoeken hun toevlucht tot het leger, omdat dat één van de weinige instituten is waar al die voorgenoemde zaken weinig tot niet aanwezig zijn. Ze vinden daar de machocultuur terug die in onze hedendaagse maatschappij almaar meer scheef bekeken wordt, ze vinden daar gelijkgezinden, in het leger is er nog aandacht voor tradities en heerst er nog een zekere discipline, velen delen dezelfde hobby's zoals gevechtssporten, wapens of andere avontuurlijke dingen, of ze delen dezelfde interesses zoals bijvoorbeeld de wereldoorlogen. Dat zoiets een aantrekkingspool is voor rechtsgezinden is niet onlogisch, ze vinden daar dan ook gehoor bij elkaar en zullen elkaars grieven versterken, het is er ook de ideale omgeving voor, ze leven in hun eigen ecosysteem en beginnen onze maatschappij echt te haten waarbij de ene harder radicaliseert dan de andere.

Het volstaat echt niet om "te vinden dat het land naar de kloten gaat" om als extreemrechts sujet beschouwd te worden, hoor. Wat een minimalisering, constant.

Toch niet? Er werd gewoon gevraagd waarom het leger/politiediensten verrechtsen, van daar is die discussie uit ontstaan.

Dat staat los van die discussie over die extreem-rechtse terrorist zijn daden. Enfin, ik spreek nu voor mezelf maar ook voor de rest I assume.

Uiteraard, maar dat denken of je mening ventileren dat hou je niet tegen. De vraag was gewoon waarom die mannen verrechtsen, dat is volgens mij een deel van de oorzaak.
Lijkt mij dat, net zoals bij de politie, continue geconfronteerd worden met miserie en geweld, gecombineerd met een nogal speciale interne mentaliteit (zie Stuyfmans), daar wel gewoon aan de oorzaak ligt.

Als je bv. politici (Groen of Vooruit) investeringen in het leger in twijfel ziet trekken kan ik best begrijpen dat je daar de wortel van het probleem ziet, en ze zullen zeker niet helemaal ongelijk hebben.

Toch niet? Er werd gewoon gevraagd waarom het leger/politiediensten verrechtsen, van daar is die discussie uit ontstaan.

Dat staat los van die discussie over die extreem-rechtse terrorist zijn daden. Enfin, ik spreek nu voor mezelf maar ook voor de rest I assume.
Ook daar word je niet beschouwd als "extreemrechts sujet" door gewoon te vinden dat het land naar de kloten gaat.

Ook daar word je niet beschouwd als "extreemrechts sujet" door gewoon te vinden dat het land naar de kloten gaat.

Akkoord maar dat heeft niets te maken met minimalisering van wat er nu aan het gebeuren is in Dilsen.
Ofwel interpreteer ik je post verkeerd.

Een jeugdvriend van mij zat mee verwikkeld in dat proces van BBET. Hell, Ik heb die thomas boutens en die tatiana? nog gezien op aalst carnaval het jaar voordat de 'bom' ontploft was. Ook wel de enigste keer dat ik die kerel gezien heb.
Ik heb het dus wel wat gevolgd en heb wat firsthand knowlegde.
Thomas Boutens is gestoord en terecht veroordeeld. Echter veel van die vrienden/collega militairen die samen een pot pakten in dat cafe de viking of wegens voorliefde voor wapens een schietoefening meegedaan hebben zijn echt wel meegesleurd in de val van thomas boutens.
Vele zijn ook veroordeeld door zaken die naar bovengekomen zijn tijdens het onderzoek (vaak illegaal wapenbezit zoals boksbeugels of een legermes) Dat klinkt erg maar laat ons stellen als je militair bent ben je niet vies van wapens. De veroordeling van verboden wapenbezit was een indekking van het gerecht omdat veel van die collega militairen ondertussen al een half jaar in voorhechtenis hebben gezeten. Om de schadevergoeding te vermijden zijn ze 'net gepast' gestraft zodat dit de voorlopige voorhechtenis dekte. Velen van bbet werken nu nog steeds bij het leger he.
Laat ons stellen dat het niet normaal is dat je 6 maand effectief krijgt voor verboden wapenbezit.

Ik moet grafzerkpisser hier wel bijtreden... Het is echt opgeblazen. (no pun intended) Maar er zijn ook zaken geweest die echt niet koosjer waren.

Dat velen in het leger rechtse sympathieen onderhoudt helpt natuurlijk ook niet en is wel problematisch.
Die jonge militair die de terrorist neergeschoten heeft in brussel heeft een tijd lang een staande ovatie gekregen elke dag hij de kantine binnenliep.
https://www.hln.be/default/video-militairen-schieten-man-neer-die-hen-met-mes-aanvalt~ac2366ac/?referrer=https://www.google.com/
Gelukkig was het geen snuggere terrorist en riep hij voor de aanval de 'allah ahkbar', is het mes afschampt op de kogevrije vest anders was het voor die jonge militair slechter afgelopen.

Alsof de meeste gasten die aan dergelijke missies meedoen daar niet belanden omdat ze graag eens een paar bruin om willen leggen. Kom op he.
wat een enge visie.
Die gaan naar afghanistan om mensen op te leiden hoe ze bommen moeten ontmantelen. Of ze gebruiken hun c130 om afghanen wiens ingewanden door een bermbom er voor de helft uithangen naar het dichtsbijzijnde hospitaal te brengen. Of ze tellen vingerkootjes om te tellen hoeveel mensen er omgekomen zijn in de aanslag op de luchthaven van kaboel. Echt die mannen gaan niet naar daar omdat ze wat 'bruin' gaan omleggen.. je bent wereldvreemd....
Dat is een keiharde en levensgevaarlijke omgeving waarin je gedropt wordt. En het vraagt speciale mensen die deze opdracht kunnen volbrengen.
Dus naar ginder gaan om wat 'bruin' te gaan omleggen is een kaakslag in het gezicht van alle militairen die hun leven riskeren.

Maar wat is hier nu de bedoeling van? Eerst verzwijg je dat hij het is, en nu ga je dat goedpraten? Tomas Boutens is de man achter Bloed Bodem Eer en Trouw, dat zullen veel meer mensen kennen. Hij is veroordeeld voor terrorisme, onder andere voor de aanslag die hij wou plegen tegen Abou Jah Jah. 5 jaar cel, waarvan één jaar effectief. Beschuldiging die nooit bewezen werd? Fout.
Daarna is hij in Nederland ook nog eens opgepakt, waar hij opnieuw veroordeeld is, met een bende neonazi's. Ik vind dit maar een héél twijfelachtige post.

Extreemrechtse oud-militair achter Bloed, Bodem, Eer en Trouw is “met gedachten bij” Jurgen Conings: “Waar je ook bent, je bent niet alleen”

Waar zou ik iets verzwijgen? Het enige wat ik gepost heb was inderdaad de post van Tomas over Jurgen. Tomas is inderdaad veroordeeld maar niet voor die zogezegde aanslag.
zie Veroordeling
En waar zou ik ook maar iets goedpraten? Het enige wat ik gezegd heb is dat media bepaalde zaken wel eens durft uitvergroten, een beetje sensatie maken. En als het achteraf toch niet helemaal strookt met de waarheid zwijgen ze in alle talen. Zoals de link de je post: als vliegen op stront hebben ze die post van Boutens opgepikt. Maar over zijn verduidelijking zwijgen ze in alle talen.

Hoe kan het zijn dat ze die gast niet vinden? Speurhonden en een helicopter met warmtecamera? Een half leger vs één man...

Zou de frustratie ook niet draaien om de gebrekkige opvang na de buitenlandse missies? Ik lees hier en daar getuigenissen van kennissen die daarover spreken. PTSS is gekend, maar als het leger daar niet genoeg mee aanvangt kunnen we spreken van schuldig verzuim.

We kunnen lachen met de Belgische Rambo in de bossen van Limburg, maar de fictieve Rambo was uiteindelijk ook een veteraan met PTSS en met gebrekkige opvang.

Het is natuurlijk maar een piste, ik hoop dat we zijn perspectief kunnen leren kennen.

Helemaal mee akkoord. Wellicht in een serieuze tunnelvisie beland met dan nog extra psychische problemen er bovenop door de lockdowns. Mensen in een depressie zien de wereld niet meer zoals ze is en creëren hun eigen waarheid met donkere gedachten en paranoia als gevolg. Denk dat die mens niet door en door slecht is en zeker nog kan geholpen worden met degelijke psychologische begeleiding.

Laatst bewerkt:
Moeilijk om dit een beetje deftig te kunnen zeggen, maar echt hypervrank gesproken, als iemand constant van leer trekt op Twitter en iedereen met een extreemrechts gedachtegoed neerzet als een gevaarlijke maniak en een niet-ontwikkelde marginaal, dan kun je ergens wel stellen dat MVR het zelf ook wel een beetje zoekt hé. Iets met hoge bomen & veel wind. En ja, nu is er eens een échte maniak, en zit hij ermee.
Neen, dat is niet "hypervrank" gesproken. Dat is marginaal victim blaming. Ongelofelijk.

Dat sommigen gruwel gezien hebben zal wel kloppen. Maar Belgische militairen gaan niet op oorlogsmissies, als er al eenheden naar een risicogebied gestuurd worden zijn dit altijd paracommando's of SF. Het ligt in België enorm gevoelig om soldaten op echte oorlogsmissies te sturen, en de moord op de para's in Rwanda heeft daar zeker een rol in gespeeld. Vaak zijn ze daar dus aanwezig omdat dit vereist wordt door de NATO en de internationale coalities, maar buiten humanitaire of ondersteunende functies zoals bijvoorbeeld ontmijning gaan ze niet. De oudere militairen zullen wel wat meer gezien hebben in Bosnië en Joegoslavië, maar neem gerust van mij aan dat het gros van de (jongere) militairen nog nooit in oorlogsgebied, laat staan in effectieve gevechtssituaties terecht gekomen is. En nogmaals, ik spreek hier niet over SF. Het is dus echt niet zo dat we hier in België met getormenteerde veteranen zitten die aan PTSD lijden zoals er in Amerika genoeg rondlopen.

Dat zou ik niet durven te stellen hoor. Men vergeet de constante spanning in die gebieden. Jurgen heeft blijkbaar wel tal van missies gedaan.
En zoals de links hieronder zal het niet altijd een walk in the park geweest zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Security_Assistance_Force
https://www.mo.be/artikel/doden-en-gewonden-bij-aanslag-op-belgische-soldaten-kaboel

Wat een compleet van de pot gerukte stelling is dat.
Heb jij ook maar énig idee van wat een legeropleiding inhoudt en hoe hard die missies zijn.
Hoe gemotiveerd je moet zijn om op missie te gaan, wat een opoffering die mannen doen. En dan denk je dat bij de meesten hun motivatie is dat ze wat "bruin" willen omleggen.
Bwah, laat me zeggen dat ik het twee keer voor mijn neus heb zien gebeuren hoe een groepje militairen uit Heverlee (ik vermoed para's) met een groepje één allochtoon alleen totaal in mekaar gemept hebben. Beide keren op de oude Markt in Leuven. Waarbij de eerste keer in Den Ambiorix, vlak ervoor, eentje aan me kwam vragen of ik het niet vond stinken. Ik had geen idee waar hij het over had, tot ik zijn blik zag afglijden naar een "bruine" achter mij.

Daarnaast heb ik enkele militairen in mijn naaste, weliswaar aangetrouwde, familie die zelf te koop lopen met hun ultra rechtse sympathieën. En dan ken ik nog anderen die dan weer meer in het stereotiepe boefer hokje passen. Ik weet het allemaal zeer anekdotisch. Maar ik heb door die zaken geen hoog petje op van onze Belgische militairen.

Je mag dat echt niet onderschatten.
Er heeft blijkbaar een belgische militair in zijn broek gekakt omdat ze onder vuur kwamen te liggen door de taliban (bij een verkenningsmissie/trainingsmissie).
Er is dan een airstrike ingeroepen door de belgen aan de amerikanen maar de coordinaten waren niet helemaal juist waardoor de airstrike veel te dicht ontploft is. Op die moment kak ik ook in mijn broek. Pissen wss ook. En ik denk dat ik het afwerk met een kotsje.
Mijne maat zat daar ook bij of ik heb het verhaal toch van hem gehoord en het filmpje gezien. Kan zijn dat het gedeeld was :p it was a drunk evening.
https://www.gva.be/cnt/aid839823

Het is de eerste keer dat er op Belgen gevuurd werd. Maar volgens het ministerie van defensie zijn onze landgenoten wel eerder bij vuurgevechten betrokken geraakt. Die kleinere incidenten zijn tot dusver steeds verzwegen om de familieleden hier niet te verontrusten.

Bwah, laat me zeggen dat ik het twee keer voor mijn neus heb zien gebeuren hoe een groepje militairen uit Heverlee (ik vermoed para's) met een groepje één allochtoon alleen totaal in mekaar gemept hebben. Beide keren op de oude Markt in Leuven. Waarbij de eerste keer in Den Ambiorix, vlak ervoor, eentje aan me kwam vragen of ik het niet vond stinken. Ik had geen idee waar hij het over had, tot ik zijn blik zag afglijden naar een "bruine" achter mij.

Daarnaast heb ik enkele militairen in mijn naaste, weliswaar aangetrouwde, familie die zelf te koop lopen met hun ultra rechtse sympathieën. En dan ken ik nog anderen die dan weer meer in het stereotiepe boefer hokje passen. Ik weet het allemaal zeer anekdotisch. Maar ik heb door die zaken geen hoog petje op van onze Belgische militairen.

En dan? Ik ben zelf al door een groepje allochtonen in mekaar geslagen omdat ik een blanke Vlaming ben.
Wil dat nu zeggen dat daarom alle allochtonen dat doen? Ik dacht het, niet.

Wat jij doet/zegt is de exacte zelfde redenering als wat racisten doen. Met name enkele voorbeelden aanhalen om een hele groep over dezelfde kam te scheren.

Algemeen denk ik dat we in onze maatschappij, die al ongezien lang in vrede leeft, soms lijken te vergeten dat er zoiets bestaat als het leger, dat dit noodzakelijk is, en dat militairen effectief missies uitvoeren die gevaarlijk/gruwelijk kunnen zijn. Als je dan soms de -in mijn ogen- wereldvreemde reacties hoort in het parlement, waar men het leger soms enkel als een kostenpost ziet, of zeer verontrust is als blijkt dat het leger zowaar militaire operaties uitvoert, vind ik dat triest.

Maar anderzijds mag dat allemaal niet dienen als excuus om het gedrag van (een minderheid) van onze militairen onder de mat te vegen als ze over de schreef gaan.

Terug
Bovenaan