Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Het is niet onlogisch dat de mensen bij defensie gemiddeld aan de rechterkant van het politieke spectrum bengelen. Dat kan perfect komen vanuit een soort van vaderlandsliefde. En uiteraard mag dit ook geen probleem vormen zolang dit op een gematigde en enigszins objectieve manier is die geen invloed heeft op zijn of haar werk. Rechts wil niet automatisch zeggen discriminerend of racistisch.

Het wordt problematischer als militairen neigen naar het extremistische en een onderscheid beginnen maken tussen wie er tot hun vaderland hoort. Van zodra er discriminerende taal wordt gesproken hetzij ik privé sfeer of hetzij online dan lijkt me dit een groot alarmsignaal en zou dit niet getolereerd mogen worden.

Half België schiet in een kramp als een viroloog met zogenaamd links gedachtengoed op Twitter verschijnt. Maar die zelfde verontwaardiging komt er precies niet als een persoon die geacht wordt het land en zijn burgers te beschermen discriminerende taal gebruikt. Als ik de commentaren op HLN en Facebook lees dan voel ik precies of het is enkel en alleen de schuld van MVR en de regering.

Het is niet onlogisch dat de mensen bij defensie gemiddeld aan de rechterkant van het politieke spectrum bengelen. Dat kan perfect komen vanuit een soort van vaderlandsliefde. En uiteraard mag dit ook geen probleem vormen zolang dit op een gematigde en enigszins objectieve manier is die geen invloed heeft op zijn of haar werk. Rechts wil niet automatisch zeggen discriminerend of racistisch.

Het wordt problematischer als militairen neigen naar het extremistische en een onderscheid beginnen maken tussen wie er tot hun vaderland hoort. Van zodra er discriminerende taal wordt gesproken hetzij ik privé sfeer of hetzij online dan lijkt me dit een groot alarmsignaal en zou dit niet getolereerd mogen worden.

Half België schiet in een kramp als een viroloog met zogenaamd links gedachtengoed op Twitter verschijnt. Maar die zelfde verontwaardiging komt er precies niet als een persoon die geacht wordt het land en zijn burgers te beschermen discriminerende taal gebruikt. Als ik de commentaren op HLN en Facebook lees dan voel ik precies of het is enkel en alleen de schuld van MVR en de regering.
Dat is net het probleem in deze discussie.
De afgelopen jaren (mede door de amerikaanse politiek) zijn de kampen echt in extreemlinks en extreem rechts getrokken. Dat middenveld is uitgehold. conservatief/vaderlandslievend = nazi , free healthcare/equal rights = communism...

Dat is inderdaad iets dat me ook opviel.

Kadert mijns inziens in de trend die al langer hier te zien is waarbij het middenveld aan het verdwijnen is en we een totaal gepolariseerde samenleving krijgen, Amerikaanse toestanden.

Best wel zot dat ze hem nog niet gevonden hebben, inderdaad. Hij is misschien wel getraind daarop, maar er zijn toch een paar honderd militairen naar hem op zoek die ook allemaal getraind zijn :p

Subiet is em al de grens over ofzo :unsure:

Heel groot gebied en die technologie is niet onfeilbaar of altijd werkbaar? Het gaat om 1 persoon die ervoor getraind is om niet gevat te worden.
Goh ja getraind maar ik vraag me af of het zijn bedoeling was om verstoppertje te spelen in een bos.

Als hij echt iets van plan is dan lijkt het mij niet dat hij daar een paar dagen, weken wilt camperen en dus niet al die resources heeft?

En dan? Ik ben zelf al door een groepje allochtonen in mekaar geslagen omdat ik een blanke Vlaming ben.
Wil dat nu zeggen dat daarom alle allochtonen dat doen? Ik dacht het, niet.

Wat jij doet/zegt is de exacte zelfde redenering als wat racisten doen. Met name enkele voorbeelden aanhalen om een hele groep over dezelfde kam te scheren.
Ik weet het hoor. Ik laat mijn persoonlijke ervaringen mijn beeld kleuren, en dat is niet correct. Maar mijn eerste bericht was ook maar half als grap bedoeld. Maar in alle eerlijkheid, we gaan toch echt niet verbaasd zitten doen dat er onder militairen een aanzienlijke groep is die er (meer dan) extreem rechtse sympathiën op nahouden. En dat is een probleem waar amper iets aan gedaan wordt. En ik mag maar hopen dat dergelijke personen uiteindelijk niet effectief bij buitenlandse missies ingezet worden.

Ben ik ook de enige die het raar vind dat kazernes worden gesloten als er gedreigd wordt met een aanslag. Is dat niet, like, basicly hun job als ze in het buitenland zitten? Hun eigen basis bewaken tegen aanvallen? Worden die nu dan bewaakt door de federale politie omwille van meer kennis van zaken? :unsure:

Ik weet het hoor. Ik laat mijn persoonlijke ervaringen mijn beeld kleuren, en dat is niet correct. Maar mijn eerste bericht was ook maar half als grap bedoeld. Maar in alle eerlijkheid, we gaan toch echt niet verbaasd zitten doen dat er onder militairen een aanzienlijke groep is die er (meer dan) extreem rechtse sympathiën op nahouden. En dat is een probleem waar amper iets aan gedaan wordt. En ik mag maar hopen dat dergelijke personen uiteindelijk niet effectief bij buitenlandse missies ingezet worden.

Je wordt niet zo geboren hé.
Dit is meestal door eigen ervaringen dat je extreem links of rechts wordt.
Aangezien dit ook een tendens is dat je ziet bij politie dat ze richting extreem rechts neigen kan je ook de vraag stellen : waarom?
Trekt het leger en politie rapper zulke mensen aan? Waarom wordt dit dan niet opgepikt tijdens opleiding?
Of is het door hun ervaringen dat ze het niet meer in perspectief kunnen zetten?

@Straddle : doen ze ook niet, ze geven advies en politiek beslist en zet advies om in beleid.
Dat we dit moeten blijven herhalen is ook wel erg.

Ben ik ook de enige die het raar vind dat kazernes worden gesloten als er gedreigd wordt met een aanslag. Is dat niet, like, basicly hun job als ze in het buitenland zitten? Hun eigen basis bewaken tegen aanvallen? Worden die nu dan bewaakt door de federale politie omwille van meer kennis van zaken? :unsure:
Group 4 securitas hé... ;)

Het is al maar goed dat hm niet in kleine brogel zat zeker

Intussen dus ook al Duitse politie en leger aangekomen in Limburg

We maken hier weer een topbeurt se.

Militairen gaan wat schieten en steken het bos in brand omdat hunne brandweerman op pensioen is en de Hollanders moeten komen helpen.
Geseind terrorist wandelt buiten met paar raketlanceerders, ne P90 en handpistool en verstopt zich in het bos en ze moeten ons weer komen helpen.

Vermits deze geseind stond en hij goed in het oog gehouden werd en hij toch nog aan die wapen kwam denk ik dat die kans reëel is dat dat soort individuen op missie gaat se.

Dat zou ik niet durven te stellen hoor. Men vergeet de constante spanning in die gebieden. Jurgen heeft blijkbaar wel tal van missies gedaan.
En zoals de links hieronder zal het niet altijd een walk in the park geweest zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Security_Assistance_Force
https://www.mo.be/artikel/doden-en-gewonden-bij-aanslag-op-belgische-soldaten-kaboel

Je mag dat echt niet onderschatten.
Er heeft blijkbaar een belgische militair in zijn broek gekakt omdat ze onder vuur kwamen te liggen door de taliban (bij een verkenningsmissie/trainingsmissie).
Er is dan een airstrike ingeroepen door de belgen aan de amerikanen maar de coordinaten waren niet helemaal juist waardoor de airstrike veel te dicht ontploft is. Op die moment kak ik ook in mijn broek. Pissen wss ook. En ik denk dat ik het afwerk met een kotsje.
Mijne maat zat daar ook bij of ik heb het verhaal toch van hem gehoord en het filmpje gezien. Kan zijn dat het gedeeld was :p it was a drunk evening.
https://www.gva.be/cnt/aid839823

Tuurlijk is het geen walk in the park, en ook dat incident in Afghanistan kan ik me nog perfect herinneren (waren dat geen para's uit Tielen?).
Maar we weten toch allemaal dat Belgische militairen niet actief deelnemen aan gevechtsoperaties, een agent heeft meer kans om beschoten te worden en het met de dood te bekopen.

Militairen gaan wat schieten en steken het bos in brand omdat hunne brandweerman op pensioen is en de Hollanders moeten komen helpen.
Geseind terrorist wandelt buiten met paar raketlanceerders, ne P90 en handpistool en verstopt zich in het bos en ze moeten ons weer komen helpen.
:rofl::rofl:
Vrij logisch ook dat dit wereldnieuws is, niet omwille van die kerel, maar de manier waarop

Misschien dat ze denken dat die Duitsers een andere opleiding hebben gehad en ze hem zo kunnen verrassen.
Zou iemand al zijn gaan kijken in het nieuwe centerparcs Terhills in Dilsen ? Dat staat momenteel nog leeg voor de opening

Wel klaarblijkelijk geven ze zulke personen de sleutel dan van het wapendepot. Great succes!

Je zou voor minder aan de dagschotels zitten.

:rofl::rofl:
Vrij logisch ook dat dit wereldnieuws is, niet omwille van die kerel, maar de manier waarop

Misschien dat ze denken dat die Duitsers een andere opleiding hebben gehad en ze hem zo kunnen verrassen.
Zou iemand al zijn gaan kijken in het nieuwe centerparcs Terhills in Dilsen ? Dat staat momenteel nog leeg voor de opening
De personeelsleden die daar werken zijn gisteren al onder begeleiding van het terrein gezet. Ook daar wemelde het gisteren van de politiebusjes.

Die zit al lang niet meer in dat bos.
anders zou nu toch wel de honger, dorst en vermoeidheid moeten toeslaan.

Terug
Bovenaan