Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Als militair zou je net moeten weten waarom bepaalde wapens je niet bij je moet hebben als je een avondje uit gaat.

Het is niet dat een gewone militair (Niet-Speciale eenheden) per se een betere zelfbeheersing heeft over zichzelf dan de gemiddelde mens.
Die wapens zijn niet gevonden op de persoon op de openbare weg he. Die zijn gevonden bij huiszoekingen.
En net dat wapenbezit heeft bij velen de das omgedaan en zijn daardoor veroordeeld. Niet voor terroristische activiteiten of te plegen aanslagen op FDW en AJJ.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/11/04/bbet_drie_beklaagdenvrijgesprokenvoorterrorisme-1-2138595/

Tis gewoon een gerechterlijk truukje om de voorhechtenis te coveren.
Het gerecht rolde de bende in september 2006 op. Bij huiszoekingen in de legerkazernes van onder meer Leopoldsburg en Kleine Brogel en op 18 privéadressen werden honderden wapens in beslag genomen. Zeventien beklaagden moesten terechtstaan voor tenlasteleggingen als terrorisme, bendevorming of wapenbezit.

Vijf van de veroordeelden gingen in beroep tegen het vonnis, drie van hen zijn nu vrijgesproken voor lidmaatschap van een terroristische organisatie. Omdat ze ook veroordeeld zijn voor andere misdaden, verandert de uitspraak niets aan hun straf.
Ik vraag me nu af of die misdadiger die die jongen van 12 ineengeslagen heeft met een illegale wapenstok ook 6 maand effectief gaat krijgen?
:unsure:. Allez je snapt wel waar ik naartoe wil.

Die honderden wapens bevatten dan ook een bijl voor hout te hakken enzo. Het bekt wel lekker natuurlijk 'honderden'
Als de beklaagden (18 stuks) elk twee bijlen en een koevoet in de garage liggen heeft zitten we al over de helft he :unsure:

Het gaat erom of het verstandig is of niet. Een zatte rus of engelsman gaat ge ook niet provoceren op vakantie.

In uw fantasiewereld bestaan er geen mensen met psychologische problemen met weinig zelfbeheersing, oké.

De andere oplossing is gewoon dat we allemaal zwijgen dan en vooral niet te luid onze mening verkondigen?
Ik dacht het niet.

Het gaat erom of het verstandig is of niet. Een zatte rus of engelsman gaat ge ook niet provoceren op vakantie.

In uw fantasiewereld bestaan er geen mensen met psychologische problemen met weinig zelfbeheersing, oké.
Waar het hier voor mij over gaat is dat er "nogal" ligt wordt gedaan over het bedreigen van MVR, wat misschien iets te maken heeft met het feit dat we al een tijd in een pandemie zitten, hij voor vele simpele zielen eigenhandig de maatregelen beslist, en hij privé op twitter een duidelijke politieke mening heeft.

Wat in mijn ogen allemaal niet echt terzake doet want het gaat dan over het feit dat je op je woorden moet letten omdat er wel ergens een gek aanstoot aan kan nemen. #jesuischarlie enzo. Het spijt mij voor de vergelijking maar zou iedereen nu exact hetzelfde verkondigen als een islam-criticus zou bedreigd worden door een fundamentalist?

De andere oplossing is gewoon dat we allemaal zwijgen dan en vooral niet te luid onze mening verkondigen?
Ik dacht het niet.
Nee maar wel beseffen dat ge als woordvoerder van een pandemie beter uw persoonlijke mening wat kunt temperen.
Professionaliteit noemt zoiets. Eenmaal ge zo'n functie hebt zou ge besef moeten hebben van uw voorbeeldrol, maar soit.

Indeed, dat vind ik ook. Maar hij had dit perfect kunnen vermijden door zich wat meer te gedragen als de gemiddelde viroloog (pakweg zoals Christian Drosten, Raoult, Steven Van Gucht, ...). Die gasten zie je geen van allen trollen op twitter.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/1...teve-bannon-offline-gehaald-wegens-het-bedre/
https://www.redactie24.be/coronavir...an-ik-heb-ook-al-bedreigingen-gekregen-116896
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200903_94098258
https://www.redactie24.be/news/3120...n-bedreigingen-wetenschappers-zijn-ook-mensen

Ze trollen misschien niet, ze zijn wel al allemaal bedreigd...

Waar het hier voor mij over gaat is dat er "nogal" ligt wordt gedaan over het bedreigen van MVR, wat misschien iets te maken heeft met het feit dat we al een tijd in een pandemie zitten, hij voor vele simpele zielen eigenhandig de maatregelen beslist, en hij privé op twitter een duidelijke politieke mening heeft.

Wat in mijn ogen allemaal niet echt terzake doet want het gaat dan over het feit dat je op je woorden moet letten omdat er wel ergens een gek aanstoot aan kan nemen. #jesuischarlie enzo.
ik vind dit ook wel persoonlijk de minste factor.
4 raketlanceerders, zijn wagen ombouwen als een bom justificieert de politionele macht die we nu zien.
Wat betreft de prive mening op twitter en mensen die er aanstoot aan nemen. Welcome to the conservative side... have a seat, we have cookies....

Zouden wij eigenlijk de Hollanders en Duitsers gevraagd hebben? Of zouden die van zichzelf ons es opgebeld hebben.

Zie dat al voor mij.

- "Zeg in het buitenland is er ne gezochte terrorist gaan lopen met wat raketlanceerders. Zit nu ergens verstopt in een boske. Mja, ze vinden hem niet direct. Zouden we niet gaan helpen?"
- "Toch niet in België weer zeker?"
- "Ja"
- "Ffs, allee kom roep maar wat volk bijeen we zullen ze maar helpen gaan zoeken. Maar das de laatste keer deze lente hé"

Ofwel belt Ludivine de Hollanders dan?

- "Ja zeg, we hebben hier een probleempke hé. Kunde misschien es komen helpen? :unsure:"

En dan die Hollander "alweer?!" "Allé mannen stap maar terug in, we kunnen terug gaan"

Intussen blijkbaar regio Bilzen (op +-18/20km wandelen) van De Salamander ook bossen afgesloten en is zelfs de Luxemburgse politie aanwezig
Dit is een Europese operatie.

Nee maar wel beseffen dat ge als woordvoerder van een pandemie beter uw persoonlijke mening wat kunt temperen.

Professionaliteit noemt zoiets. Eenmaal ge zo'n functie hebt zou ge een voorbeeldrol moeten hebben, maar soit.

Ik heb hier al van dag 1 MVR "gehekeld" omwille van zijn activisme en de manier waarop het zijn uiteindelijk doel (nl bescherming van de bevolking) ondermijnt, hoor.

Maar dat wil niet zeggen dat er nu aan victim blaming moet gedaan worden

Nu op zich toont hij wel aan dat de opleiding in Belgisch leger wel heel goed zit.
Zeker de camouflagetechnieken moeten uitstekend zijn.
Opleiding : 'wat te doen als je in vijandelijk gebied bent' verdient toch ook wel een goeie vermelding.
Ofwel zeer slecht hé... dat ze allemaal een bril nodig hebben omdat ze al 3 keer voorbij hem zijn gewandeld omdat ze denken dat het een mede militair is die mee op zoek is naar hem.

Militair 1 : Hey jos, hebt ge hem al gezien?
Den jurgen, neeje, ik dacht dat ik hem daar hoorde schieten, maar ik lijk mij vergist te hebben. Man man, en ik had vandaag zo hard uitgekeken om op de kazerne een barbecue te doen, moeten we hier in dat schijtweer nen idioot gaan zoeken. Had die niet kunnen wachten totdat ik mijn verlof had begot...
Militair 1 : daar zeg je wat, en t'is nu al dag 3 hé. Ik hoop maar niet dat ze hiervan hot shots 3 maken. Of rambo 7 Limburg strikes back.
Den jurgen : Ja met Allah akbar die dieje idioot speelt hé, moeten niet altijd blanken zijn die den rambo uithangen hé?
Militair 1 : ja zeg, waarom niet ramboette dan?
Den jurgen : Ja zeg, dan zijn we toch echt ver van het bronmateriaal aan het afwijken hoor, maar allez zoek ze hé
Militair 1 : ja, nog een goede middag, misschien komt dat van dieje barbecue nog wel in de sjakos. We stoken gewoon die 12000m2 plat en dan is het direct gedaan.
Den jurgen : ah den vietnam tactiek.
Militair 1 : neeje jong, een deftige schietoefening
Den jurgen : ah ja, nog zo'n farce..., allez tot straks of zo
Militair 1 : joat joat

Ik lees net op geenstijl.nl dat ze nu ook een F16 hebben ingezet?

Edit: wel gerapporteerd o.b.v. een F16 die rondjes draait gewoon, ok dan staat het er mss los van. Mijn ouders wonen daar in de buurt en daar zijn ze gewend aan F16's.

Had het gisterenavond ook al gehoord en gepost maar dat is idd niet zo ongewoon hier in de buurt en zeker de laatste tijd waren er al een deel nachtmanouvres

Professionaliteit noemt zoiets. Eenmaal ge zo'n functie hebt zou ge een voorbeeldrol moeten hebben, maar soit.
Woordvoerder van een pandemie?

En de straf om, volgens jouw subjectieve inschatting, niet professioneel te zijn is met de dood bedreigd worden? Nee, ik zie het niet.

Ik heb hier al van dag 1 MVR "gehekeld" omwille van zijn activisme en de manier waarop het zijn uiteindelijk doel (nl bescherming van de bevolking) ondermijnt, hoor.

Maar dat wil niet zeggen dat er nu aan victim blaming moet gedaan worden
Gij kunt het misschien victim blaming noemen. Vertel mij anders eens hoe zoiets vermeden had kunnen worden?
Volgens mij hebben ze ook nog geen manier gevonden om wappies van de HLN-commentsectie weg te houden.

Zolang er gekken bestaan ben ik van mening dat high profiles beter op hun woorden letten om zichzelf te beschermen, dat is volgens mij 101 politiek.

Gij kunt het misschien victim blaming noemen. Vertel mij anders eens hoe zoiets vermeden had kunnen worden?
Volgens mij hebben ze ook nog geen manier gevonden om wappies van de HLN-commentsectie weg te houden.

Zolang er gekken bestaan ben ik van mening dat high profiles beter op hun woorden letten om zichzelf te beschermen, dat is volgens mij 101 politiek.

Zolang er verkrachters rondlopen ben ik van mening dat vrouwen best geen korte rok dragen om zichzelf te beschermen.

Gekken gaan er altijd bestaan en je eigen vrijheid beknotten omwille van dat soort zotten is iets wat je nooit moet doen.

Zolang er verkrachters rondlopen ben ik van mening dat vrouwen best geen korte rok dragen om zichzelf te beschermen.

Gekken gaan er altijd bestaan en je eigen vrijheid beknotten omwille van dat soort zotten is iets wat je nooit moet doen.
Allez, we kunnen Trump zijn bodyguards en gepantserde wagen afnemen want we leven toch allemaal in harmonie samen met elkaar.

Had het gisterenavond ook al gehoord en gepost maar dat is idd niet zo ongewoon hier in de buurt en zeker de laatste tijd waren er al een deel nachtmanouvres
Ik ben ooit moeten gaan lopen omdat ik met vrienden op een militair domein zat (was toen 15-16jr) en we ineens in de verte kogels zagen inslaan (was wel nog een paar honderd meter verder, maar toch).

Professionaliteit noemt zoiets. Eenmaal ge zo'n functie hebt zou ge besef moeten hebben van uw voorbeeldrol, maar soit.
Misschien is hij de chinese vrijwilliger geweest om woordvoerder te zijn omdat de politiek weer te bang was om de kastanjes uit het vuur te halen.

Allez, we kunnen Trump zijn bodyguards en gepantserde wagen afnemen want we leven toch allemaal in harmonie samen met elkaar.

Nee.
Maar die bodyguards zijn wel een betere oplossing van het probleem van gekken ipv het recht op vrije meningsuiting terug te schroeven uit angst.

Je bent de para's in Rwanda vergeten...

Dat sommigen gruwel gezien hebben zal wel kloppen. Maar Belgische militairen gaan niet op oorlogsmissies, als er al eenheden naar een risicogebied gestuurd worden zijn dit altijd paracommando's of SF. Het ligt in België enorm gevoelig om soldaten op echte oorlogsmissies te sturen, en de moord op de para's in Rwanda heeft daar zeker een rol in gespeeld. Vaak zijn ze daar dus aanwezig omdat dit vereist wordt door de NATO en de internationale coalities, maar buiten humanitaire of ondersteunende functies zoals bijvoorbeeld ontmijning gaan ze niet. De oudere militairen zullen wel wat meer gezien hebben in Bosnië en Joegoslavië, maar neem gerust van mij aan dat het gros van de (jongere) militairen nog nooit in oorlogsgebied, laat staan in effectieve gevechtssituaties terecht gekomen is. En nogmaals, ik spreek hier niet over SF. Het is dus echt niet zo dat we hier in België met getormenteerde veteranen zitten die aan PTSD lijden zoals er in Amerika genoeg rondlopen.

Waar ik wel van overtuigd ben, is dat in het leger veel mannen zitten die enkel daar de structuur en een zekere vorm van waarden en discipline terug vinden die in de hedendaagse maatschappij alsmaar meer lijken te verdwijnen. Ik heb het dan over het hele debat rond genders, het woke gebeuren, afkalven van tradities en andere bestaande waarden, de migratiekwesties, verdwijnen van respect voor oversten, straffeloosheid, ...

Die gasten zoeken hun toevlucht tot het leger, omdat dat één van de weinige instituten is waar al die voorgenoemde zaken weinig tot niet aanwezig zijn. Ze vinden daar de machocultuur terug die in onze hedendaagse maatschappij almaar meer scheef bekeken wordt, ze vinden daar gelijkgezinden, in het leger is er nog aandacht voor tradities en heerst er nog een zekere discipline, velen delen dezelfde hobby's zoals gevechtssporten, wapens of andere avontuurlijke dingen, of ze delen dezelfde interesses zoals bijvoorbeeld de wereldoorlogen. Dat zoiets een aantrekkingspool is voor rechtsgezinden is niet onlogisch, ze vinden daar dan ook gehoor bij elkaar en zullen elkaars grieven versterken, het is er ook de ideale omgeving voor, ze leven in hun eigen ecosysteem en beginnen onze maatschappij echt te haten waarbij de ene harder radicaliseert dan de andere.

Terug
Bovenaan