Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Nee.
Maar die bodyguards zijn wel een betere oplossing van het probleem van gekken ipv het recht op vrije meningsuiting terug te schroeven uit angst.
Oké, maar dan moet onze Marc niet wenen dat hij nu in een safe house zit natuurlijk.

Hij heeft recht op vrije meningsuiting maar tsja... zo lang er gekken bestaan blijven die gek doen.

Oké, maar dan moet onze Marc niet wenen dat hij nu in een safe house zit natuurlijk.

Hij heeft recht op vrije meningsuiting maar tsja... zo lang er gekken bestaan.

Tot op bepaalde hoogte ook mee akkoord, hoor.
Hier haalt hij zijn slag nog tot op bepaalde hoogte thuis (tov een enorme prijs natuurlijk) want kan hij zeggen: "Ziet ge wel!"

Maar de fout ligt nog steeds niet bij iemand die zijn mening ventileert maar bij degene die wapens opneemt om die mening te bekampen.

Tot op bepaalde hoogte ook mee akkoord, hoor.
Hier haalt hij zijn slag nog tot op bepaalde hoogte thuis (tov een enorme prijs natuurlijk) want kan hij zeggen: "Ziet ge wel!"

Maar de fout ligt nog steeds niet bij iemand die zijn mening ventileert maar bij degene die wapens opneemt om die mening te bekampen.
Akkoord, in mijn ideale wereld mag iedereen zeggen wat ze willen maar of dat wel verstandig is... dat is nu wel duidelijk.
Toch straf eigenlijk dat hij altijd zo naar aandacht zoekt en niet wat discreter kan zijn zoals andere virologen.

Het ergste is nog dat zijn kinderen hier uiteindelijk de grootste dupe van zijn...

Tuurlijk is het geen walk in the park, en ook dat incident in Afghanistan kan ik me nog perfect herinneren (waren dat geen para's uit Tielen?).
Maar we weten toch allemaal dat Belgische militairen niet actief deelnemen aan gevechtsoperaties, een agent heeft meer kans om beschoten te worden en het met de dood te bekopen.
Een agent in sommige wijken hebben idd ook een groter risico. Maar ik kan het u op een papiertje geven dat ook daar afgunst begint te komen tov de overheid.
En idd ze namen niet actief deel in gevecht operaties enkel in bewaking en beveiliging. Maar laten we een kat een kat noemen, het merendeel van die Afghaanse bevolking heeft het niet zo met "westerse inmeninging".
On topic boutens is blijkbaar niet de enige die zich vragen stelt bij de leger structuur

Gij kunt het misschien victim blaming noemen. Vertel mij anders eens hoe zoiets vermeden had kunnen worden?
Volgens mij hebben ze ook nog geen manier gevonden om wappies van de HLN-commentsectie weg te houden.

Zolang er gekken bestaan ben ik van mening dat high profiles beter op hun woorden letten om zichzelf te beschermen, dat is volgens mij 101 politiek.
Het is nogal jammer dat er een aanzienlijke minderheid van de bevolking blijft insinueren dat MVR het zelf heeft gezocht... .

In een thread over de klopjacht op een losgeslagen militair slagen sommigen er dus nog in om het over hun afkeer voor virologen (en de maatregelen) te hebben, sterk. Wat een ongelofelijk gelul trouwens dat Van Ranst het 'zelf gezocht heeft'. Het is al door anderen gezegd maar da's toch echt een sterk staaltje victim blaming. Als iedereen in de maatschappij zich gaan moet gedragen naar the worst possible outcome dan mogen we niks meer. Da's letterlijk een van de doelen van bepaalde terroristische groeperingen: de vrijheid van onze samenleving gaan beknotten door middel van hun aanslagen. Way to go als je je daaraan gewonnen geeft hoor.

En je eigen mening uiten via je persoonlijke social media kanalen is nog iets heel anders dan fysiek ruzie gaan zoeken met dronken Russen of Engelsen op vakantie. Wat een stropop argument trouwens.

Ik dacht trouwens dat het merendeel van de mensen die nu zo doen uitschijnen dat van Ranst zijn bek maar moet houden op zijn persoonlijke social media pagina's zo pro 'freedom' waren? Als het gaat over de COVID maatregelen negeren kan er niet genoeg individuele vrijheid zijn, maar een viroloog die met de dood wordt bedreigd omdat hij 'trollt' op social media die had zijn mond maar moeten houden?

Ik weet het hoor. Ik laat mijn persoonlijke ervaringen mijn beeld kleuren, en dat is niet correct. Maar mijn eerste bericht was ook maar half als grap bedoeld. Maar in alle eerlijkheid, we gaan toch echt niet verbaasd zitten doen dat er onder militairen een aanzienlijke groep is die er (meer dan) extreem rechtse sympathiën op nahouden. En dat is een probleem waar amper iets aan gedaan wordt. En ik mag maar hopen dat dergelijke personen uiteindelijk niet effectief bij buitenlandse missies ingezet worden.
Hoe denk jij dat buitenlandse missies georganiseerd worden?
Hier is een geweer, daar staat de ammunitiekist, de C130 vertrekt binnen een half uurtje... Have fun boys!
Dit is een tot in te puntjes gedirigeerde missie waar soldaten nog steeds verantwoording dienen te verantwoorden aan hun overste. Die dan op zijn beurt weer moet verantwoorden aan zijn overste.
Zelfs al zet je de grootste racist in afghanistan die gaat nog steeds orders moeten volgen. En de missie van de belgen kan je niet vergelijken met een totale oorlog zoals Vietnam of WO I / II waar wel buiten de lijntjes kon gekleurd worden.

Wat zitten wij hier nu te lullen over MVR..
Die Jurgen zal wel niet de enige zijn die op de sociale media al met verwijten en bedreigingen naar MVR zijn hoofd gesmeten heeft. Precies alsof dit hele circus draait om Marc Van Ranst? Imho loopt MVR totaal geen risico maar grijpt die deze situatie maar al te graag aan.

Het is nogal jammer dat er een aanzienlijke minderheid van de bevolking blijft insinueren dat MVR het zelf heeft gezocht... .
Inderdaad... Dat is dus verschrikkelijk. Omdat er zotten met wapens rondlopen zou niet iedereen voor zijn eigen mening mogen uitkomen??? Dat legt de macht dus bij degenen met de wapens, kunnen we evengoed terug naar een samenleving zoals de DDR.

250 agenten en 150 militairen zijn bezig
Ze hebben zelfs piranhas ingezet, de zwaarste militairen voertuigen die we hebben

Tijdje terug ging het nog over proportioneel, toen mocht het wel wat meer zijn. Nu is het all in

Een agent in sommige wijken hebben idd ook een groter risico. Maar ik kan het u op een papiertje geven dat ook daar afgunst begint te komen tov de overheid.
En idd ze namen niet actief deel in gevecht operaties enkel in bewaking en beveiliging. Maar laten we een kat een kat noemen, het merendeel van die Afghaanse bevolking heeft het niet zo met "westerse inmeninging".
On topic boutens is blijkbaar niet de enige die zich vragen stelt bij de leger structuur
Die middelste op de foto vliegt bij mij direct uit het leger... :unsure:

Dat sommigen gruwel gezien hebben zal wel kloppen. Maar Belgische militairen gaan niet op oorlogsmissies, als er al eenheden naar een risicogebied gestuurd worden zijn dit altijd paracommando's of SF. Het ligt in België enorm gevoelig om soldaten op echte oorlogsmissies te sturen, en de moord op de para's in Rwanda heeft daar zeker een rol in gespeeld. Vaak zijn ze daar dus aanwezig omdat dit vereist wordt door de NATO en de internationale coalities, maar buiten humanitaire of ondersteunende functies zoals bijvoorbeeld ontmijning gaan ze niet. De oudere militairen zullen wel wat meer gezien hebben in Bosnië en Joegoslavië, maar neem gerust van mij aan dat het gros van de (jongere) militairen nog nooit in oorlogsgebied, laat staan in effectieve gevechtssituaties terecht gekomen is. En nogmaals, ik spreek hier niet over SF. Het is dus echt niet zo dat we hier in België met getormenteerde veteranen zitten die aan PTSD lijden zoals er in Amerika genoeg rondlopen.

Waar ik wel van overtuigd ben, is dat in het leger veel mannen zitten die enkel daar de structuur en een zekere vorm van waarden en discipline terug vinden die in de hedendaagse maatschappij alsmaar meer lijken te verdwijnen. Ik heb het dan over het hele debat rond genders, het woke gebeuren, afkalven van tradities en andere bestaande waarden, de migratiekwesties, verdwijnen van respect voor oversten, straffeloosheid, ...

Die gasten zoeken hun toevlucht tot het leger, omdat dat één van de weinige instituten is waar al die voorgenoemde zaken weinig tot niet aanwezig zijn. Ze vinden daar de machocultuur terug die in onze hedendaagse maatschappij almaar meer scheef bekeken wordt, ze vinden daar gelijkgezinden, in het leger is er nog aandacht voor tradities en heerst er nog een zekere discipline, velen delen dezelfde hobby's zoals gevechtssporten, wapens of andere avontuurlijke dingen, of ze delen dezelfde interesses zoals bijvoorbeeld de wereldoorlogen. Dat zoiets een aantrekkingspool is voor rechtsgezinden is niet onlogisch, ze vinden daar dan ook gehoor bij elkaar en zullen elkaars grieven versterken, het is er ook de ideale omgeving voor, ze leven in hun eigen ecosysteem en beginnen onze maatschappij echt te haten waarbij de ene harder radicaliseert dan de andere.
Ik zou hier toch niet zo zeker van zijn. Heb al eens gesproken met enkele militairen uit Leopoldsburg, en die hadden toch wel wat verhalen. En de littekens om ze te staven.

België zit in meer situaties dan ge denkt, en vaak dichter dan ze loslaten. De SF zit dan nog eens in landen waar ge het niet zou verwachten, dixit voormalige SFG-er.

Volgens mij doet ons leger veel meer dan de politiek wil loslaten. :-)

Ik zou hier toch niet zo zeker van zijn. Heb al eens gesproken met enkele militairen uit Leopoldsburg, en die hadden toch wel wat verhalen. En de littekens om ze te staven.

België zit in meer situaties dan ge denkt, en vaak dichter dan ze loslaten. De SF zit dan nog eens in landen waar ge het niet zou verwachten, dixit voormalige SFG-er.

Volgens mij doet ons leger veel meer dan de politiek wil loslaten. :)
Dat is toch ook wat ik opvang....

Die Jurgen zal wel niet de enige zijn die op de sociale media al met verwijten en bedreigingen naar MVR zijn hoofd gesmeten heeft. Precies alsof dit hele circus draait om Marc Van Ranst? Imho loopt MVR totaal geen risico maar grijpt die deze situatie maar al te graag aan.
Ik weet niet, maar als ge in uw afscheidsbrief schrijft dat ge MVR gaat aanvallen, dan is het niet MVR die het aangrijpt he ;).

250 agenten en 150 militairen zijn bezig
Ze hebben zelfs piranhas ingezet, de zwaarste militairen voertuigen die we hebben

Tijdje terug ging het nog over proportioneel, toen mocht het wel wat meer zijn. Nu is het all in

Even terzijde: ik vermoed dat die piranha's eerder daar zijn als ATV dan als pantservoertuig, met het weer van de afgelopen periode gaan die bossen (sowieso al half moeras in sommige gebieden) niet zo vlot begaanbaar zijn.

Ik ben aant wachten op de oproep aan lokale boeren om de combi's uit de moos te komen sleuren.

In een thread over de klopjacht op een losgeslagen militair slagen sommigen er dus nog in om het over hun afkeer voor virologen (en de maatregelen) te hebben, sterk. Wat een ongelofelijk gelul trouwens dat Van Ranst het 'zelf gezocht heeft'. Het is al door anderen gezegd maar da's toch echt een sterk staaltje victim blaming. Als iedereen in de maatschappij zich gaan moet gedragen naar the worst possible outcome dan mogen we niks meer. Da's letterlijk een van de doelen van bepaalde terroristische groeperingen: de vrijheid van onze samenleving gaan beknotten door middel van hun aanslagen. Way to go als je je daaraan gewonnen geeft hoor.

En je eigen mening uiten via je persoonlijke social media kanalen is nog iets heel anders dan fysiek ruzie gaan zoeken met dronken Russen of Engelsen op vakantie. Wat een stropop argument trouwens.

Ik dacht trouwens dat het merendeel van de mensen die nu zo doen uitschijnen dat van Ranst zijn bek maar moet houden op zijn persoonlijke social media pagina's zo pro 'freedom' waren? Als het gaat over de COVID maatregelen negeren kan er niet genoeg individuele vrijheid zijn, maar een viroloog die met de dood wordt bedreigd omdat hij 'trollt' op social media die had zijn mond maar moeten houden?
Ik wist niet dat het in een thread over de klopjacht niet mocht gaan over de zinsverbijsteringen van sommige losgeslagen projectielen?
Misschien moeten we het hier enkel hebben over raketlanceerders, P90 munitie en camelbags en ons herdopen tot beyondmilitary.

Straf dat jij uit een post mijn afkeer voor een individu kunt afleiden en al helemaal over de maatregelen die ik al vanaf dag één zeer strikt volg.

Die wapens zijn niet gevonden op de persoon op de openbare weg he. Die zijn gevonden bij huiszoekingen.
En net dat wapenbezit heeft bij velen de das omgedaan en zijn daardoor veroordeeld. Niet voor terroristische activiteiten of te plegen aanslagen op FDW en AJJ.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/11/04/bbet_drie_beklaagdenvrijgesprokenvoorterrorisme-1-2138595/

Tis gewoon een gerechterlijk truukje om de voorhechtenis te coveren.
nu niet minimaliseren, hé. Ze zijn veroordeeld niet enkel voor wapenbezit, maar wel degelijk ook voor terrorisme (méér dan enkel die Thomas) én de meesten ook voor bendevorming. Dat is niet omdat je met 20 man elk apart enkele wapentjes hebt, hé.

Vergeet niet dat de huiszoekingen ook in legerkazernes gebeurden, dat was dus niet enkel bij de mensen thuis, ze namen het effectief mee.
zwarten" zei:
Ik vraag me nu af of die misdadiger die die jongen van 12 ineengeslagen heeft met een illegale wapenstok ook 6 maand effectief gaat krijgen?
:unsure:. Allez je snapt wel waar ik naartoe wil.

Die honderden wapens bevatten dan ook een bijl voor hout te hakken enzo. Het bekt wel lekker natuurlijk 'honderden'
Als de beklaagden (18 stuks) elk twee bijlen en een koevoet in de garage liggen heeft zitten we al over de helft he :unsure:
Een bijl wordt niet zomaar illegaal, hé. Als dat in je tuinhuis ligt bij materiaal voor in de tuin, is dat geen probleem. Een bijl naast een pistool in de garage is wél een groot probleem en terecht.

Heb je zijn afscheidsbrieven gelezen? Want volgens de kranten zijn die duidelijk wat betreft de oorzaak van zijn grieven.
Er zijn doodsbedreigingen aan MVR, er loopt op dit moment een onderzoek bij het parket, waarin hij al is verhoord, omdat hij ten eerste zijn haat tov de virologen herhaaldelijk uit, specifieke en letterlijke doodsbedreigingen heeft geuit aan MVR en online heeft zitten rondvragen naar het adres van MVR. Nu heeft hij ook nog eens wapens gehaald, en in zijn afscheidsbrief geschreven dat MVR de oorzaak is van veel.

Fijn dat jij denkt dat dit er niks mee te maken heeft. De kans dat hij hem uiteindelijk iets zal aandoen is niet heel groot. Maar het is wel degelijk een belangrijk deel van het nieuws en de context.

@grafzerkpisser : Het ging me ook helemaal niet om de inhoud van de tekst van Tomas Boutens. Dit is voor mij overduidelijk een falen van de staat die zijn eigen mensen niet beschermt nadat ze die heeft gebruikt. Dat is niet alleen een probleem in de films, maar in het echt gewoon ook.
Wie doet alsof onze missies niet "erg" genoeg zijn om mentaal iets aan over te houden als je op je kwetstbaarst aan je lot wordt overgelaten, doet dat vanuit zijn makkelijke zetel en zonder er iets van te weten. Ik heb er zelf geen ervaring mee natuurlijk, maar heb het wel van heel dichtbij bij anderen gezien. Op dat vlak is het niet heel veel anders dan een andere geradicaliseerde terrorist hier, die zich ook in de steek gelaten voelt door de staat, en waarschijnlijk mentaal dingen heeft meegemaakt waar hij dringend hulp voor moet krijgen. Daar zit meer dan waarschijnlijk een heel grote verantwoordelijkheid. En door hem dan te straffen door 'm kogels te laten tellen op het depot (zoals iemand het schreef op Discord), en niet meer uit te zenden, heb je hem mentaal niet geholpen.

Terug
Bovenaan