Dat sommigen gruwel gezien hebben zal wel kloppen. Maar Belgische militairen gaan niet op oorlogsmissies, als er al eenheden naar een risicogebied gestuurd worden zijn dit altijd paracommando's of SF. Het ligt in België enorm gevoelig om soldaten op echte oorlogsmissies te sturen, en de moord op de para's in Rwanda heeft daar zeker een rol in gespeeld. Vaak zijn ze daar dus aanwezig omdat dit vereist wordt door de NATO en de internationale coalities, maar buiten humanitaire of ondersteunende functies zoals bijvoorbeeld ontmijning gaan ze niet. De oudere militairen zullen wel wat meer gezien hebben in Bosnië en Joegoslavië, maar neem gerust van mij aan dat het gros van de (jongere) militairen nog nooit in oorlogsgebied, laat staan in effectieve gevechtssituaties terecht gekomen is. En nogmaals, ik spreek hier niet over SF. Het is dus echt niet zo dat we hier in België met getormenteerde veteranen zitten die aan PTSD lijden zoals er in Amerika genoeg rondlopen.
Waar ik wel van overtuigd ben, is dat in het leger veel mannen zitten die enkel daar de structuur en een zekere vorm van waarden en discipline terug vinden die in de hedendaagse maatschappij alsmaar meer lijken te verdwijnen. Ik heb het dan over het hele debat rond genders, het woke gebeuren, afkalven van tradities en andere bestaande waarden, de migratiekwesties, verdwijnen van respect voor oversten, straffeloosheid, ...
Die gasten zoeken hun toevlucht tot het leger, omdat dat één van de weinige instituten is waar al die voorgenoemde zaken weinig tot niet aanwezig zijn. Ze vinden daar de machocultuur terug die in onze hedendaagse maatschappij almaar meer scheef bekeken wordt, ze vinden daar gelijkgezinden, in het leger is er nog aandacht voor tradities en heerst er nog een zekere discipline, velen delen dezelfde hobby's zoals gevechtssporten, wapens of andere avontuurlijke dingen, of ze delen dezelfde interesses zoals bijvoorbeeld de wereldoorlogen. Dat zoiets een aantrekkingspool is voor rechtsgezinden is niet onlogisch, ze vinden daar dan ook gehoor bij elkaar en zullen elkaars grieven versterken, het is er ook de ideale omgeving voor, ze leven in hun eigen ecosysteem en beginnen onze maatschappij echt te haten waarbij de ene harder radicaliseert dan de andere.