Wel, ik stem niet op VB en zal dat waarschijnlijk ook nooit doen. Ik ben met een N-VA stem vorige verkiezingen al te ver naar rechts opgeschoven naar mijn zin. Voor mij wordt het blanco of Vooruit als ze flinks blijven.
Maar wat denk jij dat het beste recept is om meer mensen richting Vlaams Belang te duwen? Die kiezers blijven ridiculiseren, marginaliseren? Terwijl je tegelijkertijd
de voedingsbodem voor hun frustraties negeert? Erger nog: terwijl je eigenlijk bijna even extreem-linkse partijen zoals Ecolo wél in de regering haalt?
Maar ik ridiculiseer of marginaliseer hier toch niks? Ik weet ook dat dat niet de manier is. Maar door deze terrorist gepast te veroordelen, ridiculiseer je het Vlaams Belang toch niet, zeker. Wat is dat nu weer? Ik zeg dat dezelfde mensen die eisen dat alle moslims afstand nemen van een moslimextremist die een aanslag (wil) plegen, datzelfde niet eisen van alle mensen met extreemrechts gedachtegoed nu een extreemrechtse terrorist dreigt met aanslagen. Integendeel, de facebookpagina liken is "maar gewoon de underdog steunen", en "een teken van een dieper liggende onvrede". Wat misschien deels zo is. Maar wat ook niet wegneemt dat ze wel degelijk een Facebookpagina liken van een rechtsextremistische terreurverdachte met banden met veroordeelde neonazistische groeperingen.
Jij hebt het over "Vlamingen" als zijn achterban. Ik niet. Ik heb het over extreemrechtse stemmen. Als ik als VB wil laten zien dat ik wel erg rechts ben, maar dat dat niet hoeft gelijk te staan aan racisme, neonazisme, haat en geweld, dan distancieer ik me hiervan. In plaats van dat ik het vergoeilijk.Tja, ook die vergelijking valt wat mij betreft in het water: ik ga mezelf niet opnieuw herhalen: van zodra er één verenigd gedachtengoed is dat elke Vlaming verplicht onderschrijft of zijn "Vlaamse nationaliteit" (die bestaat zelfs nu eigenlijk niet officieel) kan opgeven, dan babbelen we nog eens. Als morgen Noa Lang nog een keertje een antisemitisch liedje zingt verwacht ik allereerst dat Club Brugge supporters of misschien bij uitbreiding zelfs de voetbalbond of zelfs alle voetbalfans dat afkeuren. Niet alle Nederlanders, waarvan er ook genoeg zijn die geen hol om voetbal geven.
)
.

)