Dat zegt misschien veel over het vak Geschiedenis op middelbaar.
Mja, het historisch onderzoek is steeds in beweging hé. Wat wij meer dan tien jaar geleden in onze studies zagen, is voor een stuk al outdated. Niet alleen zijn er intussen vaak nieuwe inzichten, nieuwe bronnen, nieuwe nuances, maar zijn er ook gewoon nieuwe (populaire) invalshoeken en studiedomeinen. Er wordt heel wat nieuwe kennis en inzicht over het verleden gewonnen, gewoon door nieuwe onderzoeksvelden aan te boren. De 'mainstream'-aandacht voor vrouwen, gender, kolonialisme, ... in het historisch onderzoek begint nu zijn vruchten af te werpen.
Je zou natuurlijk wel mogen verwachten dat leerkrachten geschiedenis zich blijven bijscholen, en proberen mee te blijven met de grootste nieuwe inzichten, maar op zich is het niet onlogisch dat die nieuwe inzichten en kennis trager doorsijpelen in het onderwijs. Zeker ten tijde wij nog broekjes in het middelbaar waren.
Vraag me wel af in hoeverre sommige 'gevoelige' onderwerpen 'anders' verteld worden dan wanneer je het bv. vergelijkt met wikipedia. Lijkt me een meer dan geschiklte bezigheid voor
@Sir.Killalot om over te rapporteren.
Zou nogal een zinloze vergelijking zijn, gezien hoe summier de uitleg bij de vensters en deelvensters is. De canon lijkt me een goeie intro te zijn voor wie helemaal niets kent over de geschiedenis van onze regio, met een paar vensters die ook wat 'frisse' info geven over onderwerpen die minder gemeengoed zijn. Een startpunt om verder op ontdekking te gaan. Maar het risico met zo'n canon blijft dat wat niet is opgenomen, door leken ook als niet belangrijk wordt geïnterpreteerd, of gewoon wordt vergeten.
Ik denk niet dat er onderwerpen anders worden verteld ten opzichte van een Wikipedia. Taalgebruik bij beiden is steeds heel neutraal. Alleen ga je op Wikipedia bij heel wat onderwerpen een stuk meer info en insteken mee krijgen dan hier.
Mensen denken al eens vaak dat je na een studie geschiedenis de biografie van élke historische figuur kent, dat je elke veldslag uit WO2 kan navertellen en dat je de waarheid kent over de lengte van de roede van Raspoetin...
Haha, ja, dat heb je met veel studies natuurlijk hé. Van mij verwachten ze inderdaad vaak dat als ze ergens een boek of een podcast gehoord hebben over een historisch onderwerp, ik meteen voluit kan meebabbelen en alles er over weet. Mijn vrouw is apotheker, en die wordt door vrienden en familie geacht letterlijk elk medicament ooit te kennen. En een jurist moet toch heel het wetboek van voor naar achteren kunnen reciteren?