Vlaamse Heilige Wielerweek 22/03 - 02/04

Museeuw heeft zo zelf toch ook eens aan cadeau gehad?
Met 3 of 4 van dezelfde ploeg voorop (de andere ploegen moesten lossen), maar Museeuw mocht winnen? Of heb ik dat gedroomd?

Parijs Roubaix 1996 blijkbaar - ik heb dat inderdaad niet gedroomd.

euh Museeuw heeft Tafi en Bortolami in zijn gezelschap getoleerd tot aan de meet. Dat was niks kado aan.

Ik zou ook blij zijn dat het harde werk gewoon erkenning krijgt.
Die mannen staan als een hecht team in de koers.
Eigenlijk zou QS ook eens Declercq op deze manier mogen belonen bvb

Dan moet Declerq wel alleen voorop geraken met enkel nog een ploegmaat erbij natuurlijk wat nooit gaat gebeuren dus een beetje een vreemd verzoek.

euh Museeuw heeft Tafi en Bortolami in zijn gezelschap getoleerd tot aan de meet. Dat was niks kado aan.

Dan moet Declerq wel alleen voorop geraken met enkel nog een ploegmaat erbij natuurlijk wat nooit gaat gebeuren dus een beetje een vreemd verzoek.
Dat klopt maar ze kwamen toch ook hand in hand over de finish?

Het enige verschil is dat in Museeuw zijn geval, de kopman (hijzelf) mocht winnen ipv de knecht. Terwijl dat nu dus omgekeerd is.

Maar dat ze toen ervoor gesprint hebben? Echt gewoon neen hé!
Hieronder is namelijk de foto uit de oude doos (zonet gegoogled)

shzp6u64JFxA5PyyN82N3k-1024-80.jpg.webp

Euh Tafi en Bortolami hebben in de slotfase nog op Museeuw gewacht toen die lek reed. Ik wil niet betwisten dat Museeuw ze er niet af had kunnen rijden, maar als er totaal geen teamorders geweest waren die dag dan zat Museeuw toen niet meer vooraan op de piste van Roubaix.

Om het een cadeau te noemen is misschien wat overdreven, maar het was wel degelijk afgesproken.

Tafi en Bortolami hebben 2x moeten wachten op Museeuw :oi22:
Dat herinner ik niet meer, maar daar is toen dan toch ook veel over gezeverd?

Besluit: over 20 jaar weet 95% van de mensen wat er deze week gebeurd is, ook niet meer en staat toch netjes die overwinning op Laporte zijn naam. De rest is men tegen dan vergeten. (buiten de kenners in het wielercircuit)

Besluit: over 20 jaar weet 95% van de mensen wat er deze week gebeurd is, ook niet meer en staat toch netjes die overwinning op Laporte zijn naam. De rest is men tegen dan vergeten. (buiten de kenners in het wielercircuit)
Die fase komt uitgebreid aan bod in één van de afleveringen in Patrick Lefevere Godfather van de koers, interessant om eens te zien.

Dat klopt maar ze kwamen toch ook hand in hand over de finish?

Het enige verschil is dat in Museeuw zijn geval, de kopman (hijzelf) mocht winnen ipv de knecht. Terwijl dat nu dus omgekeerd is.

Maar dat ze toen ervoor gesprint hebben? Echt gewoon neen hé!
Hieronder is namelijk de foto uit de oude doos (zonet gegoogled)

shzp6u64JFxA5PyyN82N3k-1024-80.jpg.webp
Euh Tafi en Bortolami hebben in de slotfase nog op Museeuw gewacht toen die lek reed. Ik wil niet betwisten dat Museeuw ze er niet af had kunnen rijden, maar als er totaal geen teamorders geweest waren die dag dan zat Museeuw toen niet meer vooraan op de piste van Roubaix.

Om het een cadeau te noemen is misschien wat overdreven, maar het was wel degelijk afgesproken.

Ze hebben 80km met zijn drietjes gereden Museeuw had tijd genoeg om ze er af te rijden dus waren het concurrenten geweest. Museeuw was kopman. Het enige dat afgesproken is dat Bortolami 2e mocht worden voor Tafi. Tafi wilde namelijk 2e worden en Museeuw heeft dan die knoop door gehakt.

Ja daar is toen enorm over gezeverd geweest. (Nu nog zelfs zie deze thread :p) Museeuw was die dag de sterkste, Laporte was gisteren niet de sterkste dat is toch wel een wezenlijk verschil. Als VA had gewonnen was het ook nog altijd afgesproken hé ze zouden ook niet tegen elkaar sprinten hé.

Jij begon met Museeuw kreeg die PR kado wat onjuist is. Museeuw heeft gewoon net als VA gisteren braafjes met zijn ploegmaats doorgereden. Had VA gisteren gewonnen zou niemand toch zeggen dat hij het kado kreeg of dat hij mocht winnen? De sterkste geeft kados de zwakste krijgt kados.

Ze hebben 80km met zijn drietjes gereden Museeuw had tijd genoeg om ze er af te rijden dus waren het concurrenten geweest. Museeuw was kopman. Het enige dat afgesproken is dat Bortolami 2e mocht worden voor Tafi. Tafi wilde namelijk 2e worden en Museeuw heeft dan die knoop door gehakt.

Ja daar is toen enorm over gezeverd geweest. (Nu nog zelfs zie deze thread :p) Museeuw was die dag de sterkste, Laporte was gisteren niet de sterkste dat is toch wel een wezenlijk verschil. Als VA had gewonnen was het ook nog altijd afgesproken hé ze zouden ook niet tegen elkaar sprinten hé.

Jij begon met Museeuw kreeg die PR kado wat onjuist is. Museeuw heeft gewoon net als VA gisteren braafjes met zijn ploegmaats doorgereden. Had VA gisteren gewonnen zou niemand toch zeggen dat hij het kado kreeg of dat hij mocht winnen? De sterkste geeft kados de zwakste krijgt kados.
Ik vind nog steeds dat Museeuw het wel cadeau heeft gekregen, of toch gedeeltelijk. Maar ik begrijp je wel. Meningen verschillen nu éénmaal. Ja hij was de sterkste, ja hij was de kopman. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat hij het niet cadeau heeft gekregen. Ik vind dat nog steeds niet hetzelfde.

Maar zo kunnen we bezig blijven he? Herinner je nog het WK toen Dirk De Wolf en Rudy Dhaenens voorop waren?
Was die laatste de sterkste? ..

Zo'n zaken horen nu éénmaal bij de wielersport. Soms zijn de cadeautjes duidelijk, soms niet. Maar er wordt wel eens gepraat tussen renners als ze voorop liggen en er worden wel eens deals gemaakt hoor. Roglic en Remco hadden ook afgesproken dat Remco ging winnen in de laatste rit hé (maar dat in ruil, Remco niet meer zou aanvallen of iets proberen).

Ik vind nog steeds dat Museeuw het wel cadeau heeft gekregen. Maar ik begrijp je wel. Meningen verschillen nu éénmaal. Ja hij was de sterkste, ja hij was de kopman. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat hij het niet cadeau heeft gekregen. Ik vind dat nog steeds niet hetzelfde.

Maar zo kunnen we bezig blijven he? Herinner je nog het WK toen Dirk De Wolf en Rudy Dhaenens voorop waren?
Was die laatste de sterkste? ..

Zo'n zaken horen nu éénmaal bij de wielersport. Soms zijn de cadeautjes duidelijk, soms niet. Maar er wordt wel eens gepraat tussen renners als ze voorop liggen en er worden wel eens deals gemaakt hoor. Roglic en Remco hadden ook afgesproken dat Remco ging winnen in de laatste rit hé (maar dat in ruil, Remco niet meer zou aanvallen of iets proberen).

Hoe is het een kado als ze er voor reden dan had Museeuw ze er wel ergens afgereden en als ze er voor hadden gesprint dan won Museeuw ook met 4 lengtes voorsprong Museeuw won massasprints Tafi was een strijkijzer. Dat is toch totaal niet te vergelijken met gisteren? VA was toch duidelijk sterker? Over een eventuele sprint kun je misschien nog discuteren omdat Laporte ook niet echt traag is maar toch die zat redelijk dood dus een sprint had VA ook wel gewonnen.

En Roglic en Evenepoel dat is dan weer het klassieke jij het klassement jij de rit type afspraak. Daar komen zelfs geen woorden aan te pas dat weten ze allebei wel zonder te praten.

Hoe is het een kado als ze er voor reden dan had Museeuw ze er wel ergens afgereden en als ze er voor hadden gesprint dan won Museeuw ook met 4 lengtes voorsprong Museeuw won massasprints Tafi was een strijkijzer. Dat is toch totaal niet te vergelijken met gisteren? VA was toch duidelijk sterker? Over een eventuele sprint kun je misschien nog discuteren omdat Laporte ook niet echt traag is maar toch die zat redelijk dood dus een sprint had VA ook wel gewonnen.

En Roglic en Evenepoel dat is dan weer het klassieke jij het klassement jij de rit type afspraak. Daar komen zelfs geen woorden aan te pas dat weten ze allebei wel zonder te praten.
We denken gewoon anders, we zijn andere mensen. Ik denk niet dat ik het kan uitleggen wat ik bedoel, en jij krijgt mij ook niet overtuigd. Wat ik ook ga antwoorden of wat jij ook gaat antwoorden, we weten allebei dat we allebei gaan zeggen 'Heu neen/ja he want ..'. :)
En na 100 nieuwe posts zijn we nog steeds bezig - daar ben ik 100% zeker van, ik wil daar zelfs om wedden

Dus ik ga het hierbij houden, want dit leidt verder tot ... niks nuttigs of extra's (En dat weet jij ook al wel). En hey, even goeie vrienden he :)

Ik kijk af en toe naar de koers. RVV of PR winnaars kan ik er meerdere opnoemen. Moest ik gisteren niet gekeken hebben even zou ik zelfs niet meer geweten hebben wie de winnaar van vorig jaar was. Zoals ik zijn er velen. Kijk is naar de kijkcijfers en het volk naast de weg bij de echte klassiekers tegenover Gent Wevelgem...

Wel een beetje serieus blijven eh.
Maar dan ben jij, met het grootste respect, geen goede referentie.
Jij kan ook geen enkele winnaar van Quebec, Lombardije of de UAE tour opnoemen waarschijnlijk.

Ik ga hier nu niet verkondigen dat een G-W een super belangrijke koers is. Maar iedereen die een klein beetje koers kijkt heeft toch notie van die koers.
Zoals ik al zei het blijft een WT-koers eh. En tevens een klassieker.
Doen alsof het maar een triviale koers is dat is toch ook zwaar overdreven. Er staan een heel pak minder belangrijke koersen op de kalender hoor.
Laporte is zo blij als een kind dat hij deze op zijn palmares mag schrijven, en met reden.

Ik zou ook blij zijn dat het harde werk gewoon erkenning krijgt.
Die mannen staan als een hecht team in de koers.
Eigenlijk zou QS ook eens Declercq op deze manier mogen belonen bvb

Is wel een totaal ander soort knecht ook natuurlijk. Zijn rol zit in de eerste fase, en ik denk dat hij dat ook goed beseft.
Ik denk dat er geen enkele knecht zo gerespecteerd wordt in het peloton als hij. En dat is ploegoverschrijdend, het heeft een reden waarom ze hem een drinkbus van jumbo geven eh.
Hij heeft ook al meerdere prijzen gekregen voor zijn werk onder de gouden zweetdruppel. En zijn contract zal ook niet het minimum zijn.

Ik heb nog een foto uit de oude doos en toen vond iedereen dat maar normaal.

4b215875-0c44-4fd4-a1dd-7d8bd09b5ad8.jpg

Had Laporte bij een andere ploeg gereden dan had hij niet vol mee gereden waarschijnlijk. Waardoor ze ofwel worden teruggepakt, ofwel kon hij de laatste kemmel wel net mee. Nu zijn het ploegmaten en rijden ze alletwee vol.

Ik heb nog een foto uit de oude doos en toen vond iedereen dat maar normaal.

4b215875-0c44-4fd4-a1dd-7d8bd09b5ad8.jpg

Had Laporte bij een andere ploeg gereden dan had hij niet vol mee gereden waarschijnlijk. Waardoor ze ofwel worden teruggepakt, ofwel kon hij de laatste kemmel wel net mee. Nu zijn het ploegmaten en rijden ze alletwee vol.
Daar kwam minder commentaar op om verschillende redenen.

1 maand daarvoor had Laporte de zege (+ leiderstrui) cadeau gekregen van Roglic/Van Aert in Parijs-Nice. Het leek dan ook logisch om hier de rollen om te draaien.

Van Aert is nog altijd de kopman (in deze koers). Als er gekozen moet worden wie wint, is het logisch dat er voor de kopman gekozen wordt. Het is nu eenmaal de taak van de knecht om er voor te zorgen dat de kopman wint, om het simpel te stellen.

Ik heb de E3 vorig jaar niet (helemaal) gezien. Ik vermoed dat Van Aert in ieder geval niet moest onderdoen voor Laporte. Dat was gisteren wel anders. Van Aert was duidelijk de betere, zowel op de heuvels als op het vlakke. Als Van Aert op het vlakke eens een stevige versnelling had geplaatst op 5 km van de streep, dan lag Laporte er gewoon af hoor.

Het is een Belg. Belgen zien dan ook liever de Belg winnen ipv de Fransman...

Hij heeft ook al meerdere prijzen gekregen voor zijn werk onder de gouden zweetdruppel. En zijn contract zal ook niet het minimum zijn.
Volgens een media artikel ergens tussen 380K en 485k jaarlijks. Met bonussen bij dus waarschijnlijk een half miljoentje per jaar he.
Dat kan wel kloppen denk ik. Dat is gewoon de prijs voor een top-meesterknecht.

Van Aert zelf krijgt jaarlijks blijkbaar boven de 2 miljoen.

Bovenstaande blijven wel schattingen, ik denk niet dat de salarissen echt publiek worden vrijgegeven?

Niet per sé alleen de gokkers. Heeft Laporte hier verdiend gewonnen? Nee, enkel bij gratie van van Aert dus ik weet niet of we daar als neutrale supporter blij mee moeten zijn.
Laporte heeft hier niet verdiend gewonnen, maar als neutrale supporter interesseert het mij geen bal wie er uiteindelijk wint. En indien Wout dan beslist om Christophe als eerste over de finish te laten rijden dan is dat zo. Maakt mij niet uit.
Als je een echt grote fan bent van Wout en wilt dat hij alles wint wat er te winnen valt, dan kan het wel zijn dat je het hier wat moeilijk mee hebt. Maar als neutrale supporter... ik zie het probleem niet.

Bovendien kan ik me inderdaad voorstellen dat Laporte hier niet onverdeeld gelukkig mee is: die zal zich de komende tijd misschien nog wel een aantal keer in bochten moeten wringen om zijn eerste plek te rechtvaardigen.
Ik kan me ook voorstellen dat Laporte hier niet gelukkig mee is hoor. Ik twijfel of ik het zou zijn moest ik in zijn schoenen staan. Maar als ik de interviews met Laporte bekijk heeft hij er geen probleem mee. Wout is er tevreden mee en Christophe is er tevreden mee. Waarom moeten wij dan moeilijk doen ?

Maar goed, als van Aert zijn punt is dat hij "just niks moet ", dan is bij deze dan ook weer gemaakt. Laten we hopen dat hij er geen spijt van krijgt.
Ik weet niet of "ik moet just niks" hier zijn drijfveer was. Ik denk van niet. Ik denk dat hij Laporte gewoon wilde bedanken met een overwinning in een klassieker voor al het werk dat Christophe al voor hem gedaan heeft. Niet meer, niet minder.

Hoh , ik vind dat Van Aert zichzelf toch wat tegenspreekt met zijn "ik moet juist niks".

Met die overwinning nu cadeau te geven maak je wel nog eens extra duidelijk dat je de RVV of paris-roubaix wil of Moet winnen. Hij legt extra druk op zichzelf nu .

Persbericht 1e rustdag TDF: Christophe Laporte verhuist naar Total Energies. Ik hoop dat de camera's van Netflix aan het draaien zijn wanneer Wout dat nieuws verneemt 😄

Terug
Bovenaan