Elke voeding heeft een variabel verbruik in functie van de belasting die je componenten vragen, vermenigvuldigd met een efficiency percentage dat gerelateerd is aan de "80 Plus" standaard die ze heeft. Dat percentage is niet lineair, maar in functie van de belasting van je voeding. Meestal is een voeding het meest efficient ergens tussen 30 en 40% belasting om daarna licht af te nemen. Je kan die curve opzoeken voor veel modellen.
Ik heb bijvoorbeeld een Corsair HXi 1000W die ik kan uitlezen met software. Dat is een 80Plus Platinum voeding, vrij hoog dus, enkel Titanium is nog beter. In licht gebruik (2 browsers met streaming video en een 15-tal tabs open) zoals nu heb ik met een 3900x + 1080Ti +32GB RAM + 1 m.2 en 1 2,5" sata SSD, 5 case/radiator fans, een flow meter met display, een fan/pomp controller en een D5 pomp een elektriciteitsverbruik van tussen de 120 en 170W van de pc (zonder scherm, DAC, speakers natuurlijk). Van die 130W wordt aan 89% dus 112-ish W effectief verbruikt door componenten, de rest gaat verloren in warmte in de voeding. Ik schat dat 20-30W extra is omwille van de waterkoeling t.o.v. een klassieke luchtkoeling bij idle. RGB (gebruik ik niet) neemt ook wat extra vermogen weg.
Als die voeding zwaarder belast wordt, stijgt die efficiency door naar +-94% op nominale belasting. In een game is dat bij mij gemiddeld 92-93% van de voeding die uit de muur getrokken wordt, die aan de conponenten geleverd wordt. Een 1000W voeding kan dus vrij vlot 1100W -1200W uit de muur trekken om 1000W aan de componenten te kunnnen leveren.
Bij mij is mijn verbruik in een game nu 440W of zo. Ik heb een tijd geleden SLI 1080Ti's met een 7700K crypto laten minen en dan kom je aan 780W of zo... Gamen is een stuk zuiniger dan minen of video rendering.
't Hangt er dus vanaf wat je doet, met welke componenten.
De heel goede voedingen zijn snel een paar honderd euro, je moet dan even berekenen wat je zou winnen in rendement of het sop de kool waard is.
Voor mij was mijn keuze voor een HXi 1000W deels ingegeven door het rendement, maar ook kwaliteit van de spanning, resistentie tegen Vdroop en stilte van de fan onder belasting die me voor deze unit heeft doen kiezen. Die fan springt alleen aan bij extreme belasting nu (renderen, hashen doe ik niet met deze pc).