Voeding - verbruik.

David79

Active member
Beste leden,

Reeds heb ik een 860w voeding in gebruik voor mijn dagelijkse pc. Ik vraag me af, gebruik ik constant 860w ?
Volgens mij is mijn verbruik toch in IDLE miniem en wanneer ik ga game wss 70 % van de 860 w ? (iemand die hier iets meer van weet)

Is het niet beter nu met die absurde energie prijzen een lagere voeding te kopen maar wel een "gold edition" ?
Ik ga er vanuit dat het rendement en verbruik in die brons, zilver en gold zit? Goud is dan toch de meest prijs vebruik/kwantiteit ?

Of maak ik me zorgen om niets ?

Elke voeding heeft een variabel verbruik in functie van de belasting die je componenten vragen, vermenigvuldigd met een efficiency percentage dat gerelateerd is aan de "80 Plus" standaard die ze heeft. Dat percentage is niet lineair, maar in functie van de belasting van je voeding. Meestal is een voeding het meest efficient ergens tussen 30 en 40% belasting om daarna licht af te nemen. Je kan die curve opzoeken voor veel modellen.

Ik heb bijvoorbeeld een Corsair HXi 1000W die ik kan uitlezen met software. Dat is een 80Plus Platinum voeding, vrij hoog dus, enkel Titanium is nog beter. In licht gebruik (2 browsers met streaming video en een 15-tal tabs open) zoals nu heb ik met een 3900x + 1080Ti +32GB RAM + 1 m.2 en 1 2,5" sata SSD, 5 case/radiator fans, een flow meter met display, een fan/pomp controller en een D5 pomp een elektriciteitsverbruik van tussen de 120 en 170W van de pc (zonder scherm, DAC, speakers natuurlijk). Van die 130W wordt aan 89% dus 112-ish W effectief verbruikt door componenten, de rest gaat verloren in warmte in de voeding. Ik schat dat 20-30W extra is omwille van de waterkoeling t.o.v. een klassieke luchtkoeling bij idle. RGB (gebruik ik niet) neemt ook wat extra vermogen weg.

Als die voeding zwaarder belast wordt, stijgt die efficiency door naar +-94% op nominale belasting. In een game is dat bij mij gemiddeld 92-93% van de voeding die uit de muur getrokken wordt, die aan de conponenten geleverd wordt. Een 1000W voeding kan dus vrij vlot 1100W -1200W uit de muur trekken om 1000W aan de componenten te kunnnen leveren.

Bij mij is mijn verbruik in een game nu 440W of zo. Ik heb een tijd geleden SLI 1080Ti's met een 7700K crypto laten minen en dan kom je aan 780W of zo... Gamen is een stuk zuiniger dan minen of video rendering.

't Hangt er dus vanaf wat je doet, met welke componenten.
De heel goede voedingen zijn snel een paar honderd euro, je moet dan even berekenen wat je zou winnen in rendement of het sop de kool waard is.

Voor mij was mijn keuze voor een HXi 1000W deels ingegeven door het rendement, maar ook kwaliteit van de spanning, resistentie tegen Vdroop en stilte van de fan onder belasting die me voor deze unit heeft doen kiezen. Die fan springt alleen aan bij extreme belasting nu (renderen, hashen doe ik niet met deze pc).

Elke voeding heeft een variabel verbruik in functie van de belasting die je componenten vragen, vermenigvuldigd met een efficiency percentage dat gerelateerd is aan de "80 Plus" standaard die ze heeft. Dat percentage is niet lineair, maar in functie van de belasting van je voeding. Meestal is een voeding het meest efficient ergens tussen 30 en 40% belasting om daarna licht af te nemen. Je kan die curve opzoeken voor veel modellen.

Ik heb bijvoorbeeld een Corsair HXi 1000W die ik kan uitlezen met software. Dat is een 80Plus Platinum voeding, vrij hoog dus, enkel Titanium is nog beter. In licht gebruik (2 browsers met streaming video en een 15-tal tabs open) zoals nu heb ik met een 3900x + 1080Ti +32GB RAM + 1 m.2 en 1 2,5" sata SSD, 5 case/radiator fans, een flow meter met display, een fan/pomp controller en een D5 pomp een elektriciteitsverbruik van tussen de 120 en 170W van de pc (zonder scherm, DAC, speakers natuurlijk). Van die 130W wordt aan 89% dus 112-ish W effectief verbruikt door componenten, de rest gaat verloren in warmte in de voeding. Ik schat dat 20-30W extra is omwille van de waterkoeling t.o.v. een klassieke luchtkoeling bij idle. RGB (gebruik ik niet) neemt ook wat extra vermogen weg.

Als die voeding zwaarder belast wordt, stijgt die efficiency door naar +-94% op nominale belasting. In een game is dat bij mij gemiddeld 92-93% van de voeding die uit de muur getrokken wordt, die aan de conponenten geleverd wordt. Een 1000W voeding kan dus vrij vlot 1100W -1200W uit de muur trekken om 1000W aan de componenten te kunnnen leveren.

Bij mij is mijn verbruik in een game nu 440W of zo. Ik heb een tijd geleden SLI 1080Ti's met een 7700K crypto laten minen en dan kom je aan 780W of zo... Gamen is een stuk zuiniger dan minen of video rendering.

't Hangt er dus vanaf wat je doet, met welke componenten.
De heel goede voedingen zijn snel een paar honderd euro, je moet dan even berekenen wat je zou winnen in rendement of het sop de kool waard is.

Voor mij was mijn keuze voor een HXi 1000W deels ingegeven door het rendement, maar ook kwaliteit van de spanning, resistentie tegen Vdroop en stilte van de fan onder belasting die me voor deze unit heeft doen kiezen. Die fan springt alleen aan bij extreme belasting nu (renderen, hashen doe ik niet met deze pc).

Bedankt voor de nuttige uitleg.

Het gaat erom dat ik dus nu probeer uit te zoeken waarom mijn elektriciteit verbruik van 1333 kwh naar 5000 kwh is gestegen (zo kan ik er toch aan uit aan de eindfactuur van 2020 tot 2021 (1333 kwh) en nu voor 2021 staat mijn verbruik ineens naar de 5000 kwh. Vermoedelijk van de voorbije drie maanden ziekteverlof en constant pc gebruik/gamen en wss mijn plasma tv die ik net voor mijn ziekteverlof had die ook wel een 573 watt bevat.

Beide toestellen staan constant op, de tv voor leven in huis en mijn pc waar ik mee bezig ben. (i know, geen groene jongen)

Nog een klein detail, ik heb dus een Sharkoon SilentStorm CoolZero 750w ipv die 860w voeding die ik in mijn topic aanhaalde. Dat was mijn vorige voeding. (volgens mij moet ik die nog ergens hebben)

Nee, bedankt voor de uitleg, ik heb ik wel iets uit geleerd.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik overal cheap LED lampen in huis heb maar ik laat echt overal en alles constant het licht branden over heel het appartement ook maar om leven in huis te brengen of meer de sfeer zeg maar. (dat terzijde)

Ik ga alvast een dieper op in om een betere voeding te vinden met die titanium code en mss een veel lagere voeding want 750w voor een Ryzen 5 met RTX 2060 is wss wel wat veel.

Bedankt!

1333kWh is wel heel weinig.
5000kWh is hoog voor een 1-persoon gezin, tenzij je elektrisch verwarmt. Is dat een inschatting of een afrekening?

Qua voeding: Jij gaat nominaal minder verbruiken dan ik, dus eerder 350W of zo. ALS je van voeding gaat wisselen, zoek dan eentje die op dat vermogen in zijn top van de curve zit. Dat gaat geen 500W voeding zijn, maar ook eerder een 750-800W voeding denk ik.

De dingen die je wil aanpakken qua verbruik zijn vooral de dingen die hitte produceren (primair, of als bijproduct). Wasdrogers (!!), wasmachines, (bij) vuurtjes, etc... Verbruiken het meeste.

PSU power rating is het maximum dat deze als output kan leveren aan de computer componenten. Het idle verbruik ligt uiteraard véél lager. Check maar hoeveel warmte er uit jouw computer komt wanneer je aan het gamen bent, ten opzichte van wanneer je gewoon op Internet zit. Dat is een goede indicatie hoeveel energie er op dat moment wordt verbruikt aangezien quasi alles wordt omgezet in warmte.

Als je al een 80+gold voeding hebt zal je bijzonder weinig efficiëntiewinst maken door een nieuwe voeding te kopen. Het kan effectief wel iets efficiënter hoor, maar die pakweg 10 Watt in idle die een platinum/titanium ATX voeding zuiniger is ten opzichte van een deftige gold voeding (als het al zoveel zal zijn) gaat het echt niet maken. Je spreekt hier op jaarbasis over nog geen 90 kWh bij een computer die 24/7 op staat, of dus een 25€ op jaarbasis.

Ik zou eerder kijken naar andere grootverbruikers. Moet die energieverslindende plasma tv constant aan staan? Is dat voor wat achtergrondgeluid? Check dan of er een optie is om het beeld zelf uit te zetten. Anders kan je ook altijd overwegen om een véél efficiëntere LED tv te kopen als die effectief zo vaak aan staat.

Verbruik van witgoed (droogkast, wasmachine, ...) zijn ook niet te onderschatten. LED lampen op zich verbruiken weinig energie maar een stuk of 10 spots die een ganse dag en avond branden is uiteindelijk ook niet gratis.

Die indicatie van 5000 kwh is een piek maar nog niet het effectieve verbruik. Ik werk zo goed als 6 op 7 of meer en als ik dan thuis ben dan ben ik de eerste dag al heel moe dat ik niets doe dan in mijn bed blijven liggen.

Echter ik snap het niet vanwaar die piek van 5000 kwh? De enige reden link ik die aan mijn pc en tv verbruik gedurende de drie maand ziekte verlof. Mijn lichten laten branden iets wat alleenstaande doen om zich niet alleen te voelen net als de tv laten opstaan. Ja, ik hoor men dan afkomen "koop een kat" :D

Wasmachine is maar 1 keer per weekend, droogkast en elektrische kookplaat heb ik niet. Voor de rest mijn watchwinder die gans de dag en nacht opstaat maar dat verbruikt niets.

Je voeding gaan vervangen is geld weggooien ... Die is namelijk "Gold"-rated en haalt een efficiëntie van ergens tussen de 87% à 90%, zie ook hier: KLIK

Zoals gezegd, zal de PC niet (enkel) de oorzaak zijn.

Wat ik zou aanraden is een energiemeter kopen. en steek dit dan eens voor enkele dagen in een toestel (bv 5 dagen)
dan heb je het verbruik van 5 dagen en kun je dit interpoleren naar een jaar door *73 te doen (365/5 = 73)

Dit kun je doen voor uw computer, maar ook evengoed voor: Televisie, vriezer, frigo, elektrische boiler.

bv een simpel toestelletje zoals dit: https://www.bol.com/be/nl/p/energie...h=leVBLx1PTlz1c5Yp-pBC2A.2_17.18.ProductImage

Die indicatie van 5000 kwh is een piek maar nog niet het effectieve verbruik. Ik werk zo goed als 6 op 7 of meer en als ik dan thuis ben dan ben ik de eerste dag al heel moe dat ik niets doe dan in mijn bed blijven liggen.

Echter ik snap het niet vanwaar die piek van 5000 kwh? De enige reden link ik die aan mijn pc en tv verbruik gedurende de drie maand ziekte verlof. Mijn lichten laten branden iets wat alleenstaande doen om zich niet alleen te voelen net als de tv laten opstaan. Ja, ik hoor men dan afkomen "koop een kat" :D

Wasmachine is maar 1 keer per weekend, droogkast en elektrische kookplaat heb ik niet. Voor de rest mijn watchwinder die gans de dag en nacht opstaat maar dat verbruikt niets.
bedoel je nu de "piek" die je op mijn fluvius kan zien? dat is iets helemaal anders dan uw verbruik.

dat is het gewoon het meeste dat al uw apparaten op een bepaald moment tegelijk verbruikt hebben in in een bepaalde periode.

als ge tegelijk uw vaatwasser, 3 inductiekookplaten, uw tv, uw pc, uw wasmachine droogkast, laadstation auto,... doet draaien, dan kom je gemakkelijk aan die 5000 watt. ( niet KWH)

ze registreren dat omdat ze willen dat je het elektriciteitsnet niet onnodig belast en in de loop van de volgende jaren gaan we daar op belast worden. dus kweek maar al de gewoonte om uw energieverslinde apparaten niet tegelijktijdig te doen draaien of enkel als de zon schijnt indien je over zonnepanelen beschikt.

Laatst bewerkt:
Extra pijnlijk wanneer je informatie in bold zet en dat dan fouten bevat. 5000 kW is eerder het gebruik van een gans dorp. Je bedoelt ongetwijfeld 5000 W of dus 5 kW aan vermogen.

Bij deze een kleine opfrissing waarbij we enkel actief vermogen beschouwen:
Vermogen, uitgedrukt in W(att), is het energieverbruik per tijdseenheid. Typische waardes voor een woning zijn tot enkele 1000 W(att) of dus enkele kW (kiloWatt). Let daarbij ook op de kleine k en hoofdletter W.
Energie, uitgedrukt in J(oule) of couranter kWh (kiloWatt uur), staat voor de totale hoeveelheid energie die wordt gebruikt/geleverd. Een apparaat met continu vermogen van 1kW zal op een uur tijd dus 1kW * 1 uur = 1 kWh gebruiken.

Momenteel betaal je enkel voor de effectief gebruikte energie in kWh. In 2022 (denk ik) gaat men een nieuw systeem introduceren waarbij je ook zal belast worden gebaseerd op het piekvermogen, uitgemiddeld over een kwartier. Daarmee wil men mensen aanmoedigen grote energieverbruikers gespreid te gebruiken gedurende de dag, in plaats van alles tegelijk. Het net kan immers maar een gelimiteerd vermogen produceren en leveren.

Wauw 5000kwh dan klopt er toch iets niet.
Ik heb een darmziekte en zit dus elke dag thuis corona of niet.
Pc draait elke dag van 7u smorgen tot na middernacht. gamen doen we vaak.
Ik heb 2 varkens van mezelf. en die hadden ervoor 1 xbox en 1 switch. nu zitten die met 2 xboxen.
Als vriendin komt en tis vakantie of lang weekend. dan komt daar nog een pc en een ps4 bij.
ik heb wekelijks paar wasmachines en afwasmachine. Een droogkast gebruik ik niet, want das echt een verbruik da ik de moeite ni vind.
ik sinds zit kort wel terug met oven en da verbruikt ook veel maar nooit in al die jaren heb ik nooit de 3000kwh aangetikt.
Tv als kids er niet zijn staat wel amper op (week/week regeling) als kids er zijn uiteraard wel.
Maar u verbruikt dan scheelt er toch iets mee denk ik dan.
Miss vergeet ik nog iets, maar als je wilt kan ik u mijn verbruiken geven van afgelopen jaren als je daar iets mee bent.

Ofwel is de grafiek op de website van Elegant misleidend ofwel klopt er iets niets.
Bij gas verbruik staat dat ik dan weer totaal minder verbruikt heb.

Maar wat ik wel weet, ik moest mijn voorschot van 65 euro naar 90 euro veranderen en nu naar 320 euro.

Dus naar aanleiding van deze grafiek, vermoede ik doordat ik vrij vaak op mijn pc bezig was, eind augustus tot eind oktober wegens ziekte, mijn voeding een energie verslinder is/was in combinatie met mijn plasma tv die 570 watt vreet.

Anderzijds snap ik het dus echt niet, als alleenstaande was ik sinds eind mei tot eind augustus 7 op 7 aan het werk, 3 ploegen in het betonfabriek en zaterdag en zondag in de horeca (flexi) dus ik was amper thuis, en als ik thuis was, was het om te douchen en slapen. (eten deed ik op werk wel)

kan echt ni van pc en tv zijn zenne. zit je volgens mij met verlies, of iemand die je mee helpt je verbruik te verhogen.

Maar die grafiek is dat geen voorspelling? Als ik kijk naar je meteropnamepatroon zou je pas volgende januari de effectieve opmeting verwachten, dus kan die grafiek toch niet correct zijn?

Je hebt momenteel nog geen digitale teller als ik dat zie?

De grafiek van 2021 is een voorspelling, want ze hadden al data voor 2021. namelijk tot 13 januari.

203kwh /13 dagen * 365 dagen (1 jaar) = ~5700Kwh voorspelling van 2021. En laat dit net overeenkomen met uw grafiek.

Het lijkt er eerder op dat je dus in 13dagen vrij veel verbruikt hebt. (~15kwh/dag)

Ik zou zeggen, kijk nu eens naar uw meter en vergelijk eens opnieuw. Voor hetzelfde geld zit je veel lager dan die 5700Kwh

Terug
Bovenaan