Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik stem anders federaal dan op vlaams niveau , je kunt het gerust een strategische stem noemen federaal.En deze keer voor de Vlaamse verkiezingen een afzonderlijke poll. Zijn er veel mensen die op verschillende partijen stemmen federaal en Vlaams? Inhoudelijke of strategische redenen?
Vlaams en Europees is dat een legitieme keuze, maar federaal zal Vlaams Belang altijd in de oppositie belanden omdat de Franstaligen niet met hen willen besturen (of praten, of gezien worden, ...). Besef dus goed dat de federale thema's uit het programma van Vlaams Belang (zoals migratie, politie en justitie, staatshervorming, ...) nooit door hen zullen kunnen verwezenlijkt worden binnen de huidige Belgische context.Ik stem op alle niveau's op Vlaams Belang. Zij hebben het enige programma waar ik me in kan vinden. Daarbovenop hebben de klassieke partijen keer op keer bewezen dat ze er niks van bakken, Vlaams Belang heeft de kans nog niet gekregen. Als ik zie welke zaken er ineens mogelijk worden in Nederland nu Geert Wilders in de regering zit, hoop ik echt dat er bij ons ook eindelijk verandering kan komen als er voldoende stemmen voor Vlaams Belang zijn.
:Klopt, ik begrijp die visie, maar voor mij is het vertrouwen in de traditionele partijen zo zoek dat ik ze mijn stem echt niet meer kan geven. Meer een principekwestie en principekwesties zijn vaak niet de slimste keuze, maar ik kan dat principe echt niet aan de kant zetten. Het cordon sanitaire is daarbovenop niet democratisch en ik wil daar dus ook niet aan meewerken door op een andere partij te stemmen dan waar ik eigenlijk op wil stemmen omdat andere partijen afgesproken hebben er nooit mee samen te werken.Vlaams en Europees is dat een legitieme keuze, maar federaal zal Vlaams Belang altijd in de oppositie belanden omdat de Franstaligen niet met hen willen besturen (of praten, of gezien worden, ...). Besef dus goed dat de federale thema's uit het programma van Vlaams Belang (zoals migratie, politie en justitie, staatshervorming, ...) nooit door hen zullen kunnen verwezenlijkt worden binnen de huidige Belgische context.
De vraag die je je dan moet stellen is: hoe komen we van de huidige Belgische context tot een nieuwe staatsstructuur die het wél mogelijk maakt dat Vlaams Belang beleid kan voeren op de (nu nog) federale thema's die hun kiezers belangrijk vinden? Gegeven dat Vlaams Belang niet in een federale coalitie zal geraken, zal N-VA wél in die federale regering moeten geraken om de Belgische gridlock op te lossen. Anders zit je met Vivaldi 2 en dus een verderzetting van de miserie.
Daarom stemmen veel mensen die ik ken strategisch op N-VA (Bart De Wever) op federaal niveau, terwijl ze bv. Vlaams en Europees op Vlaams Belang stemmen.
Klopt, ik begrijp die visie, maar voor mij is het vertrouwen in de traditionele partijen zo zoek dat ik ze mijn stem echt niet meer kan geven. Meer een principekwestie en principekwesties zijn vaak niet de slimste keuze, maar ik kan dat principe echt niet aan de kant zetten. Het cordon sanitaire is daarbovenop niet democratisch en ik wil daar dus ook niet aan meewerken door op een andere partij te stemmen dan waar ik eigenlijk op wil stemmen omdat andere partijen afgesproken hebben er nooit mee samen te werken.
Nogmaals, ik ga mijn principes niet aan de kant zetten omdat er een ondemocratisch cordon sanitair bestaat. Een stem gunnen aan een partij die al bewezen heeft er niets van te bakken is even goed een verloren stem. Dus het beste wat ik kan doen is op Vlaams Belang stemmen, dan heb ik mijn werkelijke stem tenminste laten horen. Dat de politiek hier zo rot in elkaar steekt gaat mijn stem echt niet veranderen.Stemmen moet je rationeel doen. Door federaal op VB te stemmen speel je direct in de kaarten van Magnette en Co. Helaas maar waar.

In Het Conclaaf zat voor mij echt wel een schokkende uitspraak, die voor mij raar genoeg totaal onder de radar is gebleven: BDW bevestigt daar dat in 2020 het confederalisme op tafel lag, klaar om getekend te worden. Tot redelijk in detail uitgewerkt als regeerakkoord, met Magnette erbij. Tot aan de onderhandeling of de naam België behouden mocht blijven. Natuurlijk de details als invulling niet. Tot De Croo langszij kwam, zegt De Wever.Vlaams en Europees is dat een legitieme keuze, maar federaal zal Vlaams Belang altijd in de oppositie belanden omdat de Franstaligen niet met hen willen besturen (of praten, of gezien worden, ...). Besef dus goed dat de federale thema's uit het programma van Vlaams Belang (zoals migratie, politie en justitie, staatshervorming, ...) nooit door hen zullen kunnen verwezenlijkt worden binnen de huidige Belgische context.
De vraag die je je dan moet stellen is: hoe komen we van de huidige Belgische context tot een nieuwe staatsstructuur die het wél mogelijk maakt dat Vlaams Belang beleid kan voeren op de (nu nog) federale thema's die hun kiezers belangrijk vinden? Gegeven dat Vlaams Belang niet in een federale coalitie zal geraken, zal N-VA wél in die federale regering moeten geraken om de Belgische gridlock op te lossen. Anders zit je met Vivaldi 2 en dus een verderzetting van de miserie.
Daarom stemmen veel mensen die ik ken strategisch op N-VA (Bart De Wever) op federaal niveau, terwijl ze bv. Vlaams en Europees op Vlaams Belang stemmen.
Hier legt de Premier trouwens zelf uit waarom België niet verder kan zonder confederale omslag:
Of een Vlaams vice-minister-president:
In Het Conclaaf zat voor mij echt wel een schokkende uitspraak, die voor mij raar genoeg totaal onder de radar is gebleven: BDW bevestigt daar dat in 2020 het confederalisme op tafel lag, klaar om getekend te worden. Tot redelijk in detail uitgewerkt als regeerakkoord, met Magnette erbij. Tot aan de onderhandeling of de naam België behouden mocht blijven. Natuurlijk de details als invulling niet. Tot De Croo langszij kwam, zegt De Wever.
Dat geeft wel aan dat eigenlijk iedereen weet hoe het zit. En logisch ook, de staatshervormingen tot nu toe zijn altijd lopende hervormingen geweest met een einddoel dat we nog niet bereikt hebben. Die zijn opgesteld met het idee dat er bepaalde dingen nog moeten veranderen, alleen gebeuren die laatste stappen niet meer.

Het is wel al iets langer bekend dat BDW en Magnette een zeer vergaand akkoord op tafel hadden liggen met min of meer de goedkeuring van een paar andere partijen. Het lijkt erop dat zonder covid we in een totaal andere politieke realiteit zouden zitten nu. Ik vind het wel frappant dat al die partijen hun communautaire standpunten zo gekeerd hebben (of dat publiekelijk toch zo verkondigen), precies alsof dat akkoord er nooit geweest is. Deels ook wel de schuld van BDW en N-VA zelf door zich na die mislukking nogal agressief op te stellen naar anderen toe, maar ze hebben tenminste wel een consistente visie over de toekomstige staatsstructuur.In Het Conclaaf zat voor mij echt wel een schokkende uitspraak, die voor mij raar genoeg totaal onder de radar is gebleven: BDW bevestigt daar dat in 2020 het confederalisme op tafel lag, klaar om getekend te worden. Tot redelijk in detail uitgewerkt als regeerakkoord, met Magnette erbij. Tot aan de onderhandeling of de naam België behouden mocht blijven. Natuurlijk de details als invulling niet. Tot De Croo langszij kwam, zegt De Wever.
Dat geeft wel aan dat eigenlijk iedereen weet hoe het zit. En logisch ook, de staatshervormingen tot nu toe zijn altijd lopende hervormingen geweest met een einddoel dat we nog niet bereikt hebben. Die zijn opgesteld met het idee dat er bepaalde dingen nog moeten veranderen, alleen gebeuren die laatste stappen niet meer.
Nogmaals, ik ga mijn principes niet aan de kant zetten omdat er een ondemocratisch cordon sanitair bestaat.
@mac-bc deze bedoel ik![]()
De doodgravers van België | Wouter Verschelden | Politiek | 9789464364910 | Standaard Boekhandel
'De doodgravers van België' is het ware verhaal, achter de schermen, van 662 dagen regeringscrisis. Wetstraatjournalist Wouter Verschelden (Newsweek België) sprak met alle hoofdrolspelers en reconstrueerde op basis van de input van onder meer Alexander De Croo, Paul Magnette, Bart De Wever...www.standaardboekhandel.be
Dit boek is wel een aanrader
Ivm de vorige regeringsvorming
Een geldige stem op een partij die de kiesdrempel haalt is nooit echt verloren. Vlaams Belang maakt weinig kans om deel uit te maken van een volgende regering, zeker op federaal vlak, omdat hun standpunten te veraf liggen van de andere partijen. PVDA heeft hetzelfde probleem. Hun standpunten zijn simpelweg te extreem. Maar het is niet omdat je als partij niet deel uit maakt van de regerende coalitie, dat een stem op die partij 'verloren' is. Ook vanuit de oppositie kan je als partij wegen op het beleid, en hoe meer stemmen je achter je naam hebt, hoe zwaarder je kan doorwegen.Maar ik lees/hoor vaak dat een stem op Vlaams Belang een verloren stem is. Kan iemand in mensentaal uitleggen waarom? (Ben niet zo politiek geëngageerd, dus ken er niet al teveel van).