Zolang hij traint op de klimmen voor de tour te helpen ben ik ervan overtuigd dat hij een paar procent verliest van zijn klassieke eigenschappen, ik hoop dat dat klimmen stopt binnen een jaar 2.
In de ronde moet je ook klimmen hé, op een WK/spelen/etc... vaak ook wel wat langere klimmetjes dan hier in Vlaanderen. Ben het daar niet helemaal mee eens, anders moet je niets meer rijden en mag je over het veldritseizoen ook helemaal een kruis maken, en VA rijdt al niet alles.
Dit is zijn 13e koersdag van het jaar. Oké, met de Ronde en de Gold Race erbij had het zijn 15e geweest. Enige rittenkoers was Nice dat hij gebruikte om hier 100% te zijn. Corona heeft er anders over beslist, maar zelfs dan nog rijdt hij 2e vandaag.
Van de 13 koersdagen, 9 keer op het podium. 10 keer top 10 en nog een keer 12e ook in G-W waar hij moest afstoppen achter Laporte, want zelfs ondanks die uitslagen rijdt hij soms in dienst (Roglic) en gunt hij een ander ook wat (Benoot, Laporte).
Ik weet niet of je iemand die je beschuldigt van een paar procenten te verliezen wel 9 keer van de 13 op het podium zou rijden. Hoeveel procent is de rest dan? Of hoe goed is VA dan wel als hij 100% is?
VA moet ook geen 100% zijn om te kunnen winnen. Hij wint de Omloop en het was zijn eerste koerdag van het jaar. (uiteraard met de nodige training/voorbereiding maar blijkbaar weet hij wel wat hij doet op de vlak, anders win je die koers niet, en ben je geen "95%" ook, maar nog minder).
Nieuwe doelen zetten, jezelf uitdagen en motiveren, variatie in je carrière zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft, dat het mentaal goed blijft zitten. En ik denk dat er soms ook wel tegenstanders waren onder zijn fans dat hij de overstap naar de weg in de eerste plaats al maakte. Kon gewoon in het veld de prijzen blijven opstapelen, maar daar word je ook niet beter van als renner, en heb je het "wat als ik dat had geprobeerd?" verhaal.