Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Sommige? Welke niet dan?
Een vriend van me heeft een hybride wagen die meer verbruikt bij 100 km/u (7L) dan bij 120 km/u (6,5L). Combinatie Atkinson-motor en hybridebatterij maakt een idealer verbruik rond 120 km/u mogelijk. Maar goed, dat is maar één voorbeeld en ik denk ook niet dat de meeste weggebruikers in die categorie vallen.

Daar is niks dogmatisch aan, je hebt veel voordelen inzake veiligheid, milieu en geluidsoverlast en de impact op de reistijd is zeer beperkt in een klein land als België, zeker als je die snelheidslimiet enkel overdag toepast. Dan vind ik het idee dat 120 km/u de onveranderlijke standaard moet zijn eerder getuigen van een dogmatische insteek.
En daarom dat ik voorstander ben om die 120km/u 's nachts op te trekken naar 130 of 140 km/u. :p

Ken jij veel doordeweekse wagens waar je, wanneer je constant aan 100 km/u rijdt, dit niet in de hoogste versnelling zou doen?
Hangt dan weer van eigenfrequenties van de auto af. Elke auto heeft zo wel een toerental waarop hij een irritant geluid maakt. En als je dan een manuele bak hebt, zet je die écht niet in de versnelling dat hij dat continu gaat doen.

Als je aan 100 per uur aan het rijden bent, heb je meer tijd om te anticiperen en te remmen dan aan 120 per uur en zo te voorkomen dat je überhaupt tegen die vrachtwagen aan knalt. Dus ja, snelheid maakt daar wel degelijk een wezenlijk verschil uit. Voor al die superhelden die denken dat ze de reflexen van The Flash hebben en hun wagen op een of andere manier een veel kortere remafstand heeft dan wat fysisch mogelijk is, is dat iets dat moeilijk te snappen is natuurlijk.

Komt er nog eens bij dat een simpele google search ons leert dat een ongeluk aan 120 km/h tweemaal zoveel kans op overlijden geeft dan een ongeluk aan 100 km/h.

Maar jongens, dat snelheidsverschil gaat echt geen verandering brengen aan de uitkomst van het ongeluk hoor...

Hangt dan weer van eigenfrequenties van de auto af. Elke auto heeft zo wel een toerental waarop hij een irritant geluid maakt. En als je dan een manuele bak hebt, zet je die écht niet in de versnelling dat hij dat continu gaat doen.
Mijn doordeweekse 150 pk tellende sleur geeft bij een constante snelheid vanaf 80 km/u aan om in 6de te gaan rijden, pak dan vanaf 90 km/u omdat die misschien overdrijft. Dan kan je dus aan 100 km/u én aan 120 km/u in dezelfde versnelling rijden. En als je wagen in resonantie treedt aan 100 km/u, dan kan je 98 km/u of 102 km/u rijden misschien, in plaats van een versnelling lager te schakelen daarvoor?

Kunnen we er anders nog wat details bijsleuren?

Komt er nog eens bij dat een simpele google search ons leert dat een ongeluk aan 120 km/h tweemaal zoveel kans op overlijden geeft dan een ongeluk aan 100 km/h.

Maar jongens, dat snelheidsverschil gaat echt geen verandering brengen aan de uitkomst van het ongeluk hoor...
Whut?
https://www.vias.be/publications/Themadossier verkeersveiligheid n°9 - Snelheid/Themadossier_verkeersveiligheid_nr. 9_Snelheid.pdf

3.3 naar 4.1% is verre ven aan verdubbeling he?

Edit: ik vind het trouwens vooral een vrij nutteloze regeling omdat aangetoond is dat het effect miniem is. https://www.hln.be/de-krant/experts...snelheid op de Brusselse,levert 0,24% daarvan.
Er zijn andere maatregelen die véél meer effect zouden hebben (voorrangsregels voor niet-auto's afschaffen, hierdoor moeten ze minder remmen en optrekken en dat heeft een veel grotere effect dan een continue snelheid aanpassen, of thuiswerk permanent verplichten.).
In praktijk maakt het mij geen hol uit of ik nu tegen 120 of 100 naar Brussel moet toefen...

Laatst bewerkt:
Dat is niet hoe je die tabel moet lezen. Die gaat over de impact van een snelheidsverandering op het aantal ongevallen ten opzichte van de beginsnelheid in de tabel. Niet wat de kans is op een dodelijk ongeluk.
Ahja, my mistake. Het is de grafiek op p11 die hier wel over gaat.
En daar gaat hij van +-90% (bij 100km/u ) naar +-99% (bij 120km/u). Dat ligt nog verder weg van een verdubbeling? :p

Ahja, my mistake. Het is de grafiek op p11 die hier wel over gaat.
En daar gaat hij van +-90% (bij 100km/u ) naar +-99% (bij 120km/u). Dat ligt nog verder weg van een verdubbeling? :p
Die 90% overlijdingskans is voor voetgangers, dat lijkt me minder relevant voor een snelheidslimiet op een snelweg :tongue: Als je naar inzittenden kijkt dan stijgt het van 70% bij 100 km/u naar 90% bij 120 km/u, wat dus betekent dat de kans dat een letsel dodelijk is bij een ongeval stijgt met 30%. Maar vergeet niet dat de frequentie van een ongeval ook stijgt bij hogere snelheden.

Dus je krijgt meer ongevallen en de ongevallen die je krijgt zijn ook dodelijker van aard. Ik vermoed dat je zo wel aan een verdubbeling van de cijfers kan komen.

Laatst bewerkt:
Even terzijde maar ik vind het argument dat 100km/u veiliger zou zijn dan 120km/u toch maar bullshit.
Op papier zal dat hoogstwaarschijnlijk wel kloppen maar wanneer men hier in België systematisch blijft rijden zoals mongolen gaat dit echt niets uitmaken;
-Allemaal op 5m van elkaar ongeacht de snelheid
-Invoegen in gaten die amper groot genoeg zijn
-Invoegen zonder te kijken (en zwijg mij over "ja maar, dode hoek é", een wagen heeft geen dode hoek, de enige reden dat je een dode hoek zou hebben is omdat je te tam bent om je nek te draaien en door je raam te kijken)
-5m invoegen voor een voertuig dat sneller rijdt
-Een enorm aantal mensen is bezig met gsm, gps, tablet, laptop, kind op de achterbank, ...
-Negeren van rood kruis op de snelwegen
-Mama en papa die zelf amper deftig de regels kennen/kunnen rijden leren zoon en dochterlief rijden waardoor die nog slechter de regels kennen.

Begin met rijschool verplicht te maken. Die onnozele argumenten dat dit te duur zou kunnen zijn voor sommige mensen is belachelijk. Als je de rijschool niet kan betalen, dan kun je ook geen wagen, verzekering, brandstof en onderhoud betalen.

Begin in te zetten op deftige handhaving. Razend word ik wanneer er op de ring 3 vakken worden afgekruist en daartegen je aan het ongeval bent rijdt men nog steeds op het eerste afgekruiste vak. Hoe moeilijk kan het zijn om achter die matrixborden een camera te hangen? Negeren rood kruis = €174 voor de staat.

Verhoog de controles op de technische staat van voertuigen. Toen ik ettelijke maanden geleden op skivakantie was, heb ik geen enkel voertuig gezien dat zichtbare gebreken had. 10 minuten terug over de grens en ik was de tel al kwijt hoeveel wagens er rond reden met kapotte lichten, gebarsten ruiten, uitlaat die meer zwarte rook uitstoot dan een kolencentrale, etc.

Even terzijde maar ik vind het argument dat 100km/u veiliger zou zijn dan 120km/u toch maar bullshit.
Op papier zal dat hoogstwaarschijnlijk wel kloppen maar wanneer men hier in België systematisch blijft rijden zoals mongolen gaat dit echt niets uitmaken;
-Invoegen zonder te kijken (en zwijg mij over "ja maar, dode hoek é", een wagen heeft geen dode hoek, de enige reden dat je een dode hoek zou hebben is omdat je te tam bent om je nek te draaien en door je raam te kijken)
-Een enorm aantal mensen is bezig met gsm, gps, tablet, laptop, kind op de achterbank, ...
-Mama en papa die zelf amper deftig de regels kennen/kunnen rijden leren zoon en dochterlief rijden waardoor die nog slechter de regels kennen.

Begin met rijschool verplicht te maken. Die onnozele argumenten dat dit te duur zou kunnen zijn voor sommige mensen is belachelijk. Als je de rijschool niet kan betalen, dan kun je ook geen wagen, verzekering, brandstof en onderhoud betalen.

Begin in te zetten op deftige handhaving. Razend word ik wanneer er op de ring 3 vakken worden afgekruist en daartegen je aan het ongeval bent rijdt men nog steeds op het eerste afgekruiste vak. Hoe moeilijk kan het zijn om achter die matrixborden een camera te hangen? Negeren rood kruis = €174 voor de staat.

Verhoog de controles op de technische staat van voertuigen. Toen ik ettelijke maanden geleden op skivakantie was, heb ik geen enkel voertuig gezien dat zichtbare gebreken had. 10 minuten terug over de grens en ik was de tel al kwijt hoeveel wagens er rond reden met kapotte lichten, gebarsten ruiten, uitlaat die meer zwarte rook uitstoot dan een kolencentrale, etc.

Zelfs als men blijft rijden zoals jij zegt, is 100 km/h nog altijd veiliger dan 120 km/h. Snelheid is een bepalende factor in de uitkomst bij ongelukken.

Ik merk eerlijk gezegd dat als ik op mijn gemak aan het cruisen ben, bv als ik terug kom van de cinema in Hasselt 's avonds, dat ik automatisch al rond de 100 km/u zit. Op zich zouden dynamische borden zeker kunnen werken, maar dan moeten ze niet op z'n Belgisch die dynamische borden vastzetten op 90 of op vaste uren de snelheid veranderen.

Al vaak gehad dat ik bv. op een feestdag ergens heen rijd, er geen kat op de baan is en de dynamische borden toch zeggen dat ik naar 70 moet terwijl er geen werken of afrit te bespeuren zijn.
Dat heb ik ook vaak, maar als iedereen 100 gaat rijden, ga je niet meer zo relaxed cruisen omdat iedereen dan weer rond je zit, zoals nu met 120. :p

Nu, ik ben vrij sterk gekant tegen alweer een snelheidsverlaging, maar ik kan niet ontkennen dat ik hier al goede argumentatie pro een verlaging las. Ik ga me dus nog even neutraal houden.

Je vindt het bullshit en lijst dan een hoop situaties op die bijna allemaal veiliger zouden worden aan lagere snelheid, en dus kortere remafstand.

Om even te reageren op alle reacties die het over de veiligheid hebben: Hoeveel ongevallen met doden of gewonden gebeuren er jaarlijks op onze snelwegen? Bij hoeveel daarvan was de snelheid een bepalende factor? En bij hoeveel daarvan was er overdreven snelheid in het spel?
Ik ben vrij zeker dat dergelijke ongevallen zeer zeldzaam zijn bij wie 120kmh rijd hoor.

Je vindt het bullshit en lijst dan een hoop situaties op die bijna allemaal veiliger zouden worden aan lagere snelheid, en dus kortere remafstand.
Maar als veiligheid de sturende reden is.

Stop dan volledig met gemotoriseerd persoonlijk vervoer. Dan maximaliseer je de veiligheid EN dat is nog beter voor het milieu dan een verlaging van 120 -> 100.

Voor mij persoonlijk moet het niet. En ik heb de potentiële kost die eraan gelieerd is over voor de mogelijkheid om 120 met mijn moto te kunnen blijven rijden. Of anders gezegd, voor mij is er op dit moment geen reden om een wijziging te voorzien van de maximale snelheid.
Wil jij dat toch doen, dan laat onze wetgeving het al perfect toe om dit te doen. Aangezien je op de rechterstrook gerust op uw gemak 100km/h kunt rijden om op die manier de kostprijs op het milieu en in uw portemonnee te temperen.

Om even te reageren op alle reacties die het over de veiligheid hebben: Hoeveel ongevallen met doden of gewonden gebeuren er jaarlijks op onze snelwegen? Bij hoeveel daarvan was de snelheid een bepalende factor? En bij hoeveel daarvan was er overdreven snelheid in het spel?
Ik ben vrij zeker dat dergelijke ongevallen zeer zeldzaam zijn bij wie 120kmh rijd hoor.
Maar de verlaging van 120 naar 100 zal er misschien ook wel voor zorgen dat wie nu 150 rijdt bijvoorbeeld, na de verlaging eerder 130 zal rijden.
En dan heb je de dodelijke gevolgen daarvan toch al verminderd.

Maar als veiligheid de sturende reden is.

Stop dan volledig met gemotoriseerd persoonlijk vervoer. Dan maximaliseer je de veiligheid EN dat is nog beter voor het milieu dan een verlaging van 120 -> 100.

Voor mij persoonlijk moet het niet. En ik heb de potentiële kost die eraan gelieerd is over voor de mogelijkheid om 120 met mijn moto te kunnen blijven rijden. Of anders gezegd, voor mij is er op dit moment geen reden om een wijziging te voorzien van de maximale snelheid.
Wil jij dat toch doen, dan laat onze wetgeving het al perfect toe om dit te doen. Aangezien je op de rechterstrook gerust op uw gemak 100km/h kunt rijden om op die manier de kostprijs op het milieu en in uw portemonnee te temperen.
Lijkt me nogal wiedes dat het hier een kostenbatenanalyse betreft en men niet gewoon blindweg voor 0 verkeersslachtoffers gaat en een compleet ingestorte economie?

Ik reageerde op iemand die trager rijden=veiliger zever vond omdat mensen dom zijn, jah.

Dus even voor de duidelijkheid, jij vindt dus dat ongevallen die gerelateerd zijn aan bovenstaande zaken drastisch zullen dalen als men de snelheid zou verlagen? Remafstand bij 100 km/h is nog steeds 50m. De reactiesnelheid van bestuurders wijzigt niet bij veranderende snelheid dus als men desondanks blijft rijden op de manieren zoals ik hierboven aanhaalde gaan er ongelukken blijven gebeuren en dat was het punt van mijn post.
Zoals ik ook (onrechtstreeks) aanhaalde zal de ernst van ongevallen hoogstwaarschijnlijke dalen, maar ik betwijfel ten zeerste dat de frequentie een even grote duik zal nemen.
Maar je leest toch de berichten ook wel hier? Ik heb de post al 3 of 4x zien voorbijkomen die zeggen dat de kans op een dodelijk ongeval sterk daalt bij sterk verminderde snelheid. De kans op ongevallen daalt door een kortere remafstand. Dan hoeft snelheid helemaal geen bepalende factor te zijn om (grote) voordelente kunnen boeken met een snelheidsverlaging.
En dit was eigenlijk het punt waar ik naar toe wou, het is niet omdat er plots minder doden vallen dat het verkeer veiliger is. Als je ervoor 100 ongevallen had met 10 doden en je hebt nu 100 ongevallen met 0 doden dan ben je niet veiliger bezig.

Maar je leest toch de berichten ook wel hier? Ik heb de post al 3 of 4x zien voorbijkomen die zeggen dat de kans op een dodelijk ongeval sterk daalt bij sterk verminderde snelheid. De kans op ongevallen daalt door een kortere remafstand. Dan hoeft snelheid helemaal geen bepalende factor te zijn om (grote) voordelente kunnen boeken met een snelheidsverlaging.

Dus even voor de duidelijkheid, jij vindt dus dat ongevallen die gerelateerd zijn aan bovenstaande zaken drastisch zullen dalen als men de snelheid zou verlagen? Remafstand bij 100 km/h is nog steeds 50m. De reactiesnelheid van bestuurders wijzigt niet bij veranderende snelheid dus als men desondanks blijft rijden op de manieren zoals ik hierboven aanhaalde gaan er ongelukken blijven gebeuren en dat was het punt van mijn post.
Zoals ik ook (onrechtstreeks) aanhaalde zal de ernst van ongevallen hoogstwaarschijnlijke dalen, maar ik betwijfel ten zeerste dat de frequentie een even grote duik zal nemen.
Jij zei:
Op papier zal dat hoogstwaarschijnlijk wel kloppen maar wanneer men hier in België systematisch blijft rijden zoals mongolen gaat dit echt niets uitmaken.
Wat complete onzin is aangezien je voorbeelden bijna allemaal steunen op lompe manoeuvers waarvoor iemand moet kunnen stoppen. Maar nu kom je plots af met het aantal ongevallen. Ja, daar gaat het niet enkel om bij veiligheid hé. Maar goed, je zegt zelf dat de ernst gaat dalen, waarmee je je eerste uitspraak tegenspreekt.

Dus neen, voor de duidelijkheid denk ik niet dat er minder ongevallen gaan zijn, maar wel dat die minder ernstig gaan zijn, en dat het dus veiliger zou zijn.

Maar kijk:
En dit was eigenlijk het punt waar ik naar toe wou, het is niet omdat er plots minder doden vallen dat het verkeer veiliger is. Als je ervoor 100 ongevallen had met 10 doden en je hebt nu 100 ongevallen met 0 doden dan ben je niet veiliger bezig.
En ken je veel mensen die dodelijke slachtoffers hetzelfde vinden als blikschade? Waarom hebben wagens eigenlijk gordels, airbags, ...?

Terug
Bovenaan