We gebruiken voor niks een referendum. Want dit is een indirecte democratie.
Oh dat begrijp ik goed. En ik begrijp perfect dat een indirecte democratie werkt wanneer je een regering hebt met 1 of 2 partijen. Omdat dan hetgeen waarvoor er gekozen is door de bevolking sneller een afspiegeling is van de bevolking. Dan het tandemmetje aan partijtjes die men samenvoegt om beleid te voeren.
En hetgeen overblijft van hun originele standpunten waar je u op gebaseerd hebt voor uw keuze om hun bolletje rood te kleuren, een sjachermarkt geworden is.
Wat tegenwoordig een beetje mijn probleem is met de huidige werkwijze van de indirecte democratie. Aangezien er tegenwoordig nog een zeer beperkte link is tussen waarvoor is er gestemd en welk beleid voert men uiteindelijk.
De man die nu zegt dat hij de grens van 120 naar 100 wil verlagen, spreekt al namens verschillende mensen. Hij is namelijk verkozen. Dan is er geen referendum nodig, er zijn mensen die hebben gezegd dat Bex in hun naam mag spreken. Dat jij het niet eens bent met hem, geeft aan dat jij niet tot die mensen behoort. En da's prima. Ik heb datzelfde als De Wever komt praten. Maar als de meerderheid van die volksvertegenwoordigers iets beslissen, is dat wel de wil van het volk. En ik zou durven te betwijfelen dat een referendum dan een betere afspiegeling zou zijn van die wil (zeker omdat ze geen rekening houden met alle indirecte gevolgen, oa economisch).
Neen dat is de wil van de volkstegenwoordigers (of desnoods de partij). Dat is niet exact hetzelfde als de wil van het volk.
Toen je een partij had die 40% haalde of 70% dan had ik beaamd wat jij zou stellen.
Aan de andere kant doordat de minister van mobiliteit (OVLD) het al heeft afgeschoten kun je misschien toch wel stellen dat het niet de wil van de bevolking is.
Maar dan nog is dat in mijn ogen voorlopig te kort door de bocht om tegenwoordig een indirecte democratie gelijk te stellen met de wil van het volk.
Wel de wil van het volk waarbij het volk door de indirecte democratie als te lomp geacht wordt om een beslissing te nemen. Als je dat had vermeld, dan had ik u gelijk gegeven.
Waarom zo zwart-wit denken? Het is een en-en verhaal. Ja, er zijn nog héél veel maatregelen én handhaving nodig om de veiligheid op de baan te verhogen, maar in alle scenario's gaat een lagere snelheid én de kans op ongelukken verminderen én de intensiteit van de ongelukken verminderen.
Omdat ik het daarmee niet eens ben. Voor mij zijn de huidige maatregelen goed genoeg. En hoeft aan de kans op ongelukken en de intensiteit van de ongelukken niets verminderd te worden. Ik ben niet van de opinie dat go for zero van belang is.
Net zoals dat, desondanks dat ik kanker heb, ik ook niet ben voor go for zero de kans om kanker te krijgen. Zelfs niet als dat wilde zeggen dat ik mijn huidige behandeling niet had kunnen volgen en dat ik afscheid had moeten nemen van het leven. Voor mij moet de volledige samenleving niet veranderen enkel en alleen daarom.
Of dat we ook niet zeggen bij COVID van go for zero. Maar dat we ons baseren op andere criteria dan go for zero. De criteria die onze gezondheidszorg in gevaar brengen. Maar ben ik dan wel voor het feit dat wij mensen moeten vrijlaten om als ze dat willen een extra prik te nemen of zich met maskers of whatever beter te beschermen. Als zij het WEL de moeite waard vinden.
Maar op dit moment acht ik de verkeersveiligheid nog VER van het principe af dan een verplichting van 120 -> 100 de moeite zou zijn. In mijn ogen.
Waarom het op flessen trekken? Waarom is dat nodig? Niemand pleit daartoe. Kijk even naar de realiteit, van Brugge naar Hasselt is een dikke 100km op de autostrade. Je bent amper 10 minuten later op bestemming aan 100km/u ten opzichte van 120km/u. En dat is relatief, want als iedereen trager rijdt heb je minder kans op files, dus in de praktijk zal je geregeld zelfs minder lang onderweg zijn. En ik betwijfel dat de gemiddelde pendelaar in Vlaanderen zo'n afstanden doet, het zal eerder de helft zijn ... Dus dan ben je 5 minuten later op bestemming, heb je zelf minder verbruikt, en als iedereen het doet heb je minder last van files en een hele rits maatschappelijke voordelen ...
Ik trek het niet op flessen. Ik extrapoleer gewoon de redenering naar de toekomst. Aangezien de reductie van 100 -> 90 op dat moment ook maar een impact heeft van x minuten minder lang onderweg. En de reductie van 90 -> 80... exact hetzelfde is. En ze gaan ALLEN samen met een potentiële reductie in files en dus in de praktijk zelf minder lang onderweg zijn. Behalve als je nooit in de file staat op het traject dat je wilt volgen. En laat per toeval dat nu toch ook al eens het geval zijn op de routes die ik neem...
En opnieuw, voor mij hoeft dat niet. Ongeacht wat als maatschappelijke voordelen gezien zouden kunnen worden.
Jij mag die opinie hebben. En dat is uw goed recht. Maar leg mij gewoon uit waarom dat eens we die stap van 120 -> 100 gedaan hebben. De volgende stap zetten NOOIT maar echt NOOIT onder exact dezelfde wijze zou kunnen beargumenteerd worden?
En voor mij is dat gewoon echt geen prioriteit waar de regering of ambtenaren zich op dit moment voor mij zouden moeten mee bezig houden... Wat niet wil zeggen dat den Bex niet gewoon mag gaan zeggen hey jongens en meisjes. Met de hoge prijs van de energie. Weet je dat je 10€ kunt besparen op een bak van 50€ naft als je maar 100 km/h rijdt ? En dan bepaalt elke persoon zelf ofdat zijn portemonnee het waard is om 100km/h te rijden of niet. Net zoals dat ik voor mijn eigen bepaal dat ik de bus, trein neem of übehaupt te voet ga. En op maandbasis hoop en al 30€ spendeer aan benzine terwijl ik op mijn traject 120 rijd op de filevrije autostrade.
In plaats van dat ballonnetje weer maar eens de zoveelste knee-jerk reactie te creëren. Waardoor het automatisch al de vuilbak beland. Rarara, exact hetgeen wat er nu gebeurd is met monde van minister van mobiliteit Peeters...