Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Sowieso snap ik nog altijd niet waarom de overheid niet meer maatregelen neemt voor meer thuiswerk.
Er is al een wettelijk kader voor thuiswerk, er is een kostenforfait en er is het mobiliteitsbudget dat bij thuiswerk heel interessant kan worden. Heel wat ambtenaren hebben tegenwoordig ook al heel royale thuiswerkregelingen. Er is wel wat voorzien door de overheid.

Er is al een wettelijk kader voor thuiswerk, er is een kostenforfait en er is het mobiliteitsbudget dat bij thuiswerk heel interessant kan worden. Heel wat ambtenaren hebben tegenwoordig ook al heel royale thuiswerkregelingen. Er is wel wat voorzien door de overheid.
Royale thuiswerkregeling ?

Bij mijn weten was het initieel : 20€ per maand tegemoetkoming voor netwerkkosten
Zodra de aangepaste wet is goedgekeurd : 50 €/maand tegemoetingkoming voor netwerkkosten en in onkosten thuisbureel (dus het verbruik van alle dag) - voorwaarde was dacht ik minstens 4 keer per maand thuisgewerkt te hebben.

Als je dan weet dat de zonder discussie aanvaarde forfait voor de private sector 170+€ netto is. Dan noem ik de private sector versie toch eerder de royale.

Interessant. Wat ik eigenlijk zelf nog mis is een uitgewerkte regeling voor cambio en dan kan mijn bedrijfswagen de schop op

Het issue is dat het momenteel wel "gefaciliteerd" wordt door de overheid, maar nog niet echt gestuurd he. Jarenlang is het niet interessant genoeg geweest voor werkgevers ("in die job kan je niet thuis werken!"), tot het verplicht werd en dan ging dat plots bij zowat alle werkgevers in België wel... Dan wordt er niet hard genoeg gestuurd uit de politiek...

Royale thuiswerkregeling ?

Bij mijn weten was het initieel : 20€ per maand tegemoetkoming voor netwerkkosten
Zodra de aangepaste wet is goedgekeurd : 50 €/maand tegemoetingkoming voor netwerkkosten en in onkosten thuisbureel (dus het verbruik van alle dag) - voorwaarde was dacht ik minstens 4 keer per maand thuisgewerkt te hebben.

Als je dan weet dat de zonder discussie aanvaarde forfait voor de private sector 170+€ netto is. Dan noem ik de private sector versie toch eerder de royale.
Royaal in de zin dat er in veel overheidsdiensten niet veel meer naar kantoor gegaan moet worden, veel ambtenaren hebben de mogelijkheid om heel veel thuis te werken en ik heb ook de indruk dat dat massaal gebeurt.
Het issue is dat het momenteel wel "gefaciliteerd" wordt door de overheid, maar nog niet echt gestuurd he. Jarenlang is het niet interessant genoeg geweest voor werkgevers ("in die job kan je niet thuis werken!"), tot het verplicht werd en dan ging dat plots bij zowat alle werkgevers in België wel... Dan wordt er niet hard genoeg gestuurd uit de politiek...
Ik denk dat dat ook wel bewust is dat er niet gestuurd wordt vanuit de overheid, het is niet de taak van de overheid om bedrijven op te leggen hoe ze moeten werken. De overheid geeft al wat fiscale incentives omdat het maatschappelijk gezien wel voordelig is maar je wil daar ook niet te ver in gaan of het wordt weer zo'n financieel voordeel dat enkel voor een deel van de werknemers, vooral bedienden, verkrijgbaar is (en de mogelijkheid op thuiswerk is voor de meeste werknemers hoe dan ook al een troef, zelfs los van nog extra financiële incentives).

Laatst bewerkt:
Royaal in de zin dat er in veel overheidsdiensten niet veel meer naar kantoor gegaan moet worden, veel ambtenaren hebben de mogelijkheid om heel veel thuis te werken en ik heb ook de indruk dat dat massaal gebeurt.

Mja, moet het een beetje in perspectief zetten. Tijdens corona was het zo goed als verplicht 5 dagen thuiswerk (dus kan misschien nog een beetje een raar beeld hebben gegeven). Sinds maart/april is het terug een gewenningsprocedure om terug naar bureau te komen. Met 1 dag op bureau. Grotendeels onder druk van de vakbond/sociale vertegenwoordiging (al komt zoiets bij grote niet overheidsbedrijven onder de druk van eenzelfde vertegenwoordiging ook al voor - bij de kleine KMO was dat iets moeilijker leek mij)
In mei is het gewoon standaard stramien van voor Corona :
2 dagen telewerk, 3 dagen kantoor. Al kan het zijn dat men een 3de telewerkdag bij sommigen toestaat (3 is geen automatisme, 2 eerder wel). Al hangt dat natuurlijk ook wel af van de functie die je doet. Als je vb bij de NMBS een seinwachter of treinconducteur bent dan lijkt telewerk mij een moeilijke ;). Maar voor een "papierschuiver" wordt dat al wat makkelijker toegestaan.

En het blijft een gunst en kan op elk moment afgeschaft worden of ingeperkt worden omdat een vergadering of een chef vindt dat je persoonlijk ergens moet zijn. Al moet ik eerlijk zijn dat corona het principe van online vergaderingen wel een pak toegankelijker heeft gemaakt dan vroeger.

Opnieuw, royaal heeft bij mij een andere connotatie ;). In mijn private omgeving bij de grotere werkgevers zie ik telewerk toch als zijnde een redelijke blijver (met gelijkaardige principes). Al zijn er altijd uitzonderingen, ook in de private sector.

Ik denk dat dat ook wel bewust is dat er niet gestuurd wordt vanuit de overheid, het is niet de taak van de overheid om bedrijven op te leggen hoe ze moeten werken. De overheid geeft al wat fiscale incentives omdat het maatschappelijk gezien wel voordelig is maar je wil daar ook niet te ver in gaan of het wordt weer zo'n financieel voordeel dat enkel voor een deel van de werknemers, vooral bedienden, verkrijgbaar is (en de mogelijkheid op thuiswerk is voor de meeste werknemers hoe dan ook al een troef, zelfs los van nog extra financiële incentives).
Correct, zou anders in mijn ogen ook te oneerlijk worden voor andere profielen. Ik doe graag mijn boodschappen, en het lijkt mij toch redelijk moeilijk om winkelbedienden te hebben die aan telewerk doen.
Al zou ik mij als winkelbediende er ook ongemakkelijk bij voelen als men dat ineens zou invoeren omdat de stap naar : u mag vanaf nu elke dag thuis blijven, onbetaald, mij dan toch wel klein wordt ;).

Ja dat snap ik. Maar waarom ruilen we al samenleving niet het ene financieel voordeel voor het andere. Wijzig die bedrijfswagen regeling en vervang ze door een regeling waar thuiswerk fiscaal voordeel oplevert.

Ja dat snap ik. Maar waarom ruilen we al samenleving niet het ene financieel voordeel voor het andere. Wijzig die bedrijfswagen regeling en vervang ze door een regeling waar thuiswerk fiscaal voordeel oplevert.
Dus de winkelbediende die eventueel zou kunnen genieten van de bedrijfswagen maar kan fluiten naar thuiswerk.
Of de thuispoetsdienst die kan genieten van de bedrijfswagen, maar waar het een nogal rare manier van thuiswerk zou zijn :p.

goed plan...
Neen gewoon afschaffen dat voordeel van 170€ (ja, ook dat voordeel van 50€ voor de ambetantenaar). Dat hervormen naar een volledige afschaffing. En betaal mensen nu eindelijk eens uit in bruto loon. Het is niet alsof alle mensen gaan zeggen van thuiswerken, nee jong, laat mij maar elke dag naar de bureau komen. Er zullen er altijd zijn die zo denken, maar het lijkt mij dat er meer dan genoeg mensen zijn die er wel een voordeel in zien en dat er voor over hebben.

Ipv al die extralegale pleistertjes waar geen kat zich in de toekomst nog een weg gaat in vinden :(.

Dus de winkelbediende die eventueel zou kunnen genieten van de bedrijfswagen maar kan fluiten naar thuiswerk.
Of de thuispoetsdienst die kan genieten van de bedrijfswagen, maar waar het een nogal rare manier van thuiswerk zou zijn :p.

goed plan...
Neen gewoon afschaffen dat voordeel van 170€ (ja, ook dat voordeel van 50€ voor de ambetantenaar). Dat hervormen naar een volledige afschaffing. En betaal mensen nu eindelijk eens uit in bruto loon. Het is niet alsof alle mensen gaan zeggen van thuiswerken, nee jong, laat mij maar elke dag naar de bureau komen. Er zullen er altijd zijn die zo denken, maar het lijkt mij dat er meer dan genoeg mensen zijn die er wel een voordeel in zien en dat er voor over hebben.

Ipv al die extralegale pleistertjes waar geen kat zich in de toekomst nog een weg gaat in vinden :(.
Ik zie toch bitter weinig winkelbediendes of thuispoetsdiensten met een bedrijfswagen. In dat laatste geval soms een camionet met wat gerief in en 2 zitplaatsen en daarvoor worden ze dan ook nog eens belast alsof het een salariswagen zou zijn.

Ik zie toch bitter weinig winkelbediendes of thuispoetsdiensten met een bedrijfswagen. In dat laatste geval soms een camionet met wat gerief in en 2 zitplaatsen en daarvoor worden ze dan ook nog eens belast alsof het een salariswagen zou zijn.

Opel Corsa noem ik geen Camionet hoor.

Voor iemand met een Brutoloon van 2400€ (https://www.hln.be/geld/groot-tekort-aan-huishoudhulpen-zoveel-kan-je-verdienen~a65155de/), heeft in veel gevallen liever die salariswagen dan 100€ bruto extra waarmee ze hun wagen en hunne naft mogen betalen... zeker met de huidige prijzen

PS: daarnaast is dat met de stijgende prijzen van naft/ wagens, en de werkbonus, gewoon een beter idee (financieel voordeliger voor de werkgever) om extralegaal loon te geven dan bruto extra loon te geven.

Het Internationaal Energieagentschap (IEA) heeft recent een rapport gepubliceerd dat een verlaging op autosnelwegen wel effectief een invloed heeft op de consumptie van olie. Een snelheidsverlaging van 10 km/u zou een vermindering van olieconsumptie opleveren van 290 000 vaten per dag voor auto's en 140 000 vaten per dag voor vrachtwagens.

De kans dat dit er ooit door geraakt acht ik nihil aangezien het raken aan maximumsnelheden op autostrades door de publieke opinie onverteerbaar is. Mijn besluit is dat dit het einde is Stijn Bex als politieker.
Een totaal van 430.000 barrels per dag is 2 keer niets. Ter vergelijking, de 3 grootste raffinaderijen van Europa zijnde Shell Pernis, BP Rotterdam en TotalEnergies Antwerpen produceren samen 1.176.000 barrels per dag. Nu de exacte verdeling van de verschillende destillaten is moeilijk in te schatten door verschillende samenstelling en andere benaming van de producten maar zelfs als de helft daarvan naar brandstof voor wegtransport gaan zit je nog aan 588.000 barrels. Als je dan nog eens de overige raffinaderijen in de BENELUX gaat meetellen zoals ESSO Rotterdam, ESSO Antwerpen, Gunvor Rotterdam, Vitol Rotterdam, Zeeland Raffinaderij en ATPC Antwerpen (niet zeker of deze nog draait als raffinaderij, ging sluiten/transformeren), zijn de cijfers al helemaal te verwaarlozen.

Als je het dan helemaal open trekt naar de ganse wereld dan zit je voor de 10 grootste raffinaderijen aan 7.631.500 barrels/dag (bron Wikipedia).

Opel Corsa noem ik geen Camionet hoor.

Voor iemand met een Brutoloon van 2400€ (https://www.hln.be/geld/groot-tekort-aan-huishoudhulpen-zoveel-kan-je-verdienen~a65155de/), heeft in veel gevallen liever die salariswagen dan 100€ bruto extra waarmee ze hun wagen en hunne naft mogen betalen... zeker met de huidige prijzen

PS: daarnaast is dat met de stijgende prijzen van naft/ wagens, en de werkbonus, gewoon een beter idee (financieel voordeliger voor de werkgever) om extralegaal loon te geven dan bruto extra loon te geven.
Die corsa´s zijn eigenlijk geen salariswagens maar dat is zoals een fiets leasen via het werk. Die betaal je gewoon zelf met je brutoloon.

Ehrrrrrrr.. Ja? Zoals iedereen VAA doet ? Of wat bedoel je ? Is dit iets anders ?
Dit is loonruil, waarbij de lease wordt betaald van het brutoloon van de werknemer. Ze betalen dus ook geen VAA want ze hebben die auto volledig zelf betaald. Voot de werkgever kost dit helemaal niets, in sommige gevallen brengt het hen zelf op want er zijn minder patronale bijdragen te betalen omdat het brutoloon lager is.

Dit is loonruil, waarbij de lease wordt betaald van het brutoloon van de werknemer. Ze betalen dus ook geen VAA want ze hebben die auto volledig zelf betaald. Voot de werkgever kost dit helemaal niets, in sommige gevallen brengt het hen zelf op want er zijn minder patronale bijdragen te betalen omdat het brutoloon lager is.
Ik zie echt geen verschil met de andere salariswagens...

Bij de werkgever kan ik kiezen tussen :

1) 5000 bruto en een bedrijfswagen (en tankkaart)
2) 5500€ bruto zonder bedrijfswagen (en tankkaart).

Hoe het dan ineens kan dat ik geen VAA moet betalen... ik zie het niet. Noch waarom de big 4 daar in hun verloning al niet lang op hebben ingezet (loonsoptimalisering).

Ik zie echt geen verschil met de andere salariswagens...

Bij de werkgever kan ik kiezen tussen :

1) 5000 bruto en een bedrijfswagen (en tankkaart)
2) 5500€ bruto zonder bedrijfswagen (en tankkaart).

Hoe het dan ineens kan dat ik geen VAA moet betalen... ik zie het niet. Noch waarom de big 4 daar in hun verloning al niet lang op hebben ingezet (loonsoptimalisering).
Met dat verschil dat die wagen meer dan 500€ kost en jij geen contract hebt met de leasefirma. Bij loonruil betaal je de volledige kost, heb je geen tankkaart en teken jij als werknemer een contract met de leasefirma.
Als jij ontslagen wordt geef je gewoon de auto terug, als die van het poetsbureau ontslagen worden moeten ze de auto blijven betalen.

Met dat verschil dat die wagen meer dan 500€ kost en jij geen contract hebt met de leasefirma. Bij loonruil betaal je de volledige kost, heb je geen tankkaart en teken jij als werknemer een contract met de leasefirma.
Als jij ontslagen wordt geef je gewoon de auto terug, als die van het poetsbureau ontslagen worden moeten ze de auto blijven betalen.
Maar in dat geval is het geen loonruil want dan betaalt de werknemer de auto met zijn netto inkomsten. Als de werknemer brutoloon opgeeft voor een auto wordt er wel degelijk VAA aangerekend.

Maar in dat geval is het geen loonruil want dan betaalt de werknemer de auto met zijn netto inkomsten. Als de werknemer brutoloon opgeeft voor een auto wordt er wel degelijk VAA aangerekend.
Loonruil is blijkbaar niet het juiste woord, dit komt van de website van een rode vakbond ivm met de bedrijfswagens van het poetsbureau:
De werknemers in kwestie krijgen immers geen bedrijfswagen (of salariswagen). In ruil voor het inleveren van loon en een aantal voordelen kunnen ze zelf een wagen leasen via het Poetsbureau

Soms gebeurt dat expliciet zoals blijkbaar bij die poetsbureau's maar wat daar beschreven staat gebeurt altijd op zijn minst impliciet als je in natura betaald wordt: Je geeft brutoloon (of voordelen) op om iets te "kopen" via je werkgever.

Terug
Bovenaan