Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Als ik die maatregelen lees, kan ik nog wel goeie manier vinden om de koopkracht te verhogen eigenlijk.
Energieprijs verdrievoudigen... Wedden dat mensen minder gaan verbruiken?
Of de registratierechten op de aankoop van de enige woning naar 20% ofzo brengen. Mensen gaan minder huizen kopen en meer goedkoop huren = verhoging van de koopkracht... :sarcastic:

Of de registratierechten op de aankoop van de enige woning naar 20% ofzo brengen. Mensen gaan minder huizen kopen en meer goedkoop huren = verhoging van de koopkracht... :sarcastic:
Of de accijnzen op alcohol verdubbelen en een extra suikertaks op frisdranken, mensen zullen dan vaker water van de kraan moeten drinken en dat is stukken goedkoper.

En nog steeds is er geen verbod op houtkachels. De zuiver subjectieve perceptie van gezellige warmte...
Whataboutism... Je kan een hele lijst opstellen met anomalieën die er nog zijn. Geen idee hoe dit de discussie vooruit helpt of verrijkt.

En ja, je moet je aan de maximum snelheid houden, maar moesten ze de maximum snelheid op autosnelwegen gaan verlagen tot bijvoorbeeld 70 km/u dan vind ik langs een kant toch dat je je daar als automobilist niet zomaar moet bij neerleggen, want dat gaat richting het absurde.

Als het argument echt zou zijn dat ik door verlaagde snelheid maar een minimaal tijdverlies heb kunnen we beter van de eerste keer alle snelheden naar beneden halen tot 45 km/u.
Het is uiteraard zoeken naar een balans. Snelwegen moeten wegen blijven om ergens snel te geraken. Met alle files en inefficiënties onder weg durf ik zelf te betwijfelen of 100 effectief tot een significant tragere reis zou leiden.

Het is toch wat vreemd om anderen subjectiviteit te verwijten als je dan zelf het vetgedrukte schrijft. Dat is evengoed subjectief.
Waar verwijt ik iemand van subjectiviteit?
Wat ik zeg is dat het merendeel van de reacties emotioneel zijn. Logisch want iets wat we gewend zijn willen ze veranderen.
Mijn kritiek op deze houding is dat het imo toch allemaal vooral perceptie is. Die perceptie kan ook gewoon veranderen door iets anders gewend te geraken.

Het is uiteraard zoeken naar een balans. Snelwegen moeten wegen blijven om ergens snel te geraken. Met alle files en inefficiënties onder weg durf ik zelf te betwijfelen of 100 effectief tot een significant tragere reis zou leiden.

Tijdens de spits én binnen de Vlaamse ruit is dat zeker en vast te betwijfelen. Maar richting Luik of Luxemburg kan je toch altijd zonder probleem 120 km/u rijden. Natuurlijk is België een zodanig klein land dat wanneer het op tijdverlies aankomt de impact zeer beperkt is, in Frankrijk zou je veel meer tijd verliezen op een traject tussen Rijsel en Marseille.

Jouw "betwijfeling" is ook maar op jouw buikgevoel gebaseerd...

Op filegevoelige trajecten kunnen ze perfect met digitale verkeersborden werken om de veiligheid en doorstroming te verhogen. Dit voorstel is dus totaal niet proportioneel naar al onze snelwegen en daluren qua verkeer toe.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220615_97179726

231€ op 15.000 km.
Voor mij persoonlijk is dat dus op jaarbasis want aangezien wij +-15.000km per jaar rijden met de privé wagen (autostrade km's zijn wel lager)

Dat is dus nog geen 20€ per maand - Op voorwaarde dat je een benzine zuipende auto hebt, anders zal het dus waarschijnlijk nog minder zijn.
Serieuze koopkracht verhoging

Die bewering dat 100km/u voor betere doorstroming zou zorgen en minder files, daar ben ik helemaal niet van overtuigd.

Ten eerste gaat men er dan vanuit dat dus iedereen zich perfect aan die 100km/u houdt. Terwijl je nu heel veel mensen hebt die met een soort schrik op de autostrade rijden en nu reeds maar pakweg 110 of 100 rijden. Wie zegt dat deze mensen niet de reactie gaan hebben om plots 90 te gaan rijden? Waardoor je opnieuw met een verschil zit, zeker gezien ik voorspel dat het aandeel dat pakweg 110 gaat rijden bij max 100 groter zal zijn dan degenen die nu 130 rijden bij max 120.

Ten tweede heb je vele duizenden vrachtwagens. Het verschil zou dan dus slechts 10km/u zijn. Veel succes om dan, met heel erg veel tegelijk, een afslag proberen te halen. Nu kan je die vrachtwagen aan 120 voorbij, aan 100 gaat dat zo tergend traag gaan dat de reactie bij velen eerder zal zijn om te remmen en achter die vrachtwagen door te gaan, met alle gevolgen vandien voor al degenen achter jou op de 2de rijstrook. Lijkt me net een pak onveiliger en chaotischer.

Dus ja, in theorie kan ik mij perfect voorstellen dat de modellen aangeven dat wanneer iedereen mooi 100 rijdt de doorstroming beter is. In de praktijk vrees ik dat men daarin iets te optimistisch is.

Die bewering dat 100km/u voor betere doorstroming zou zorgen en minder files, daar ben ik helemaal niet van overtuigd.

Ten eerste gaat men er dan vanuit dat dus iedereen zich perfect aan die 100km/u houdt. Terwijl je nu heel veel mensen hebt die met een soort schrik op de autostrade rijden en nu reeds maar pakweg 110 of 100 rijden. Wie zegt dat deze mensen niet de reactie gaan hebben om plots 90 te gaan rijden? Waardoor je opnieuw met een verschil zit, zeker gezien ik voorspel dat het aandeel dat pakweg 110 gaat rijden bij max 100 groter zal zijn dan degenen die nu 130 rijden bij max 120.

Ten tweede heb je vele duizenden vrachtwagens. Het verschil zou dan dus slechts 10km/u zijn. Veel succes om dan, met heel erg veel tegelijk, een afslag proberen te halen. Nu kan je die vrachtwagen aan 120 voorbij, aan 100 gaat dat zo tergend traag gaan dat de reactie bij velen eerder zal zijn om te remmen en achter die vrachtwagen door te gaan, met alle gevolgen vandien voor al degenen achter jou op de 2de rijstrook. Lijkt me net een pak onveiliger en chaotischer.

Dus ja, in theorie kan ik mij perfect voorstellen dat de modellen aangeven dat wanneer iedereen mooi 100 rijdt de doorstroming beter is. In de praktijk vrees ik dat men daarin iets te optimistisch is.
Is ook al in verschillende onderzoeken dat dat in België niet klopt omdat het probleem zit bij de capaciteit van de ringwegen. Dat lost het fileprobleem in België helemaal niet op.

Waar verwijt ik iemand van subjectiviteit?
Wat ik zeg is dat het merendeel van de reacties emotioneel zijn. Logisch want iets wat we gewend zijn willen ze veranderen.
Mijn kritiek op deze houding is dat het imo toch allemaal vooral perceptie is. Die perceptie kan ook gewoon veranderen door iets anders gewend te geraken.

Wat is dat nu voor argument?
Dat is hoe dan ook zuivere subjectieve perceptie, daar ga je toch geen beleid op bouwen.

:unsure:

Je reageert zelf toch echt evengoed emotioneel. Zeker wanneer je dingen zoals onderstaande schrijft:

Gewoon veel meer trajectcontroles. Sinds er eentje is op de snelweg tussen Hasselt en Leuven is het daar gewoon heerlijk. 120CC en klare, vlotte circulatie. Geen snelheidsduivels op links waardoor je soms moet blijven hangen achter de vrachtwagens!

In mijn ervaring is het aantal "snelheidsduivels" dat echt op het linkervak aan +160 vlamt de laatste jaren net een hele grote uitzondering, waar ik dus zelf geen last van heb en die imo dus quasi geen invloed hebben op de circulatie en het feit dat je achter vrachtwagens zou moeten blijven hangen. Of je zou natuurlijk iemand die 130 rijdt ook een snelheidsduivel moeten vinden.

Ik ben ook geen expert, ik lees alleen wat de experten erover zeggen. In Nederland is de filezwaarte alleszins gedaald sinds de verlaging van de maximumsnelheid. Intuïtief zou je een deel nog wel kunnen attribueren aan het thuiswerk, maar bv hier in België is er quasi even veel verkeer op de baan als pre Corona. Dus zou me verbazen mocht het daar minder zijn, de cijfers voor 2022 hebben ze daar nog niet.

:unsure:

Je reageert zelf toch echt evengoed emotioneel. Zeker wanneer je dingen zoals onderstaande schrijft:
Die reactie ging over het gebruik van snelheidsremmers VS trajectcontrole, niet over de verlaging van de max snelheid. Waarom zoveel moeite doen om mij "te pakken" op iets? Ik zeg toch ook nergens dat emotionele reacties slecht zijn of wat dan ook, ik heb er alleen kritiek op. Mag toch?

Die reactie ging over het gebruik van snelheidsremmers VS trajectcontrole, niet over de verlaging van de max snelheid. Waarom zoveel moeite doen om mij "te pakken" op iets? Ik zeg toch ook nergens dat emotionele reacties slecht zijn of wat dan ook, ik heb er alleen kritiek op. Mag toch?
Ik probeer je helemaal niet "te pakken". Maar je doet mijn mening over het verlagen van de maximumsnelheid af als subjectief, emotioneel en perceptie. Terwijl ik dat nogal goedkoop vind in de discussie en het daar niet mee eens ben.

Als dat zo moeilijk lijkt voor jou, denk ik dat je best weg blijft uit Nederland :)

Hebben wij niet meer vrachtverkeer op de weg dan Nederland?

Ik dacht onlangs in het journaal eens gehoord te hebben dat in tegenstelling tot voor corona de vracht- en bestelwagens een veel groter deel uitmaken van de bezetting op onze wegen dan de personenwagens.

Ik probeer je helemaal niet "te pakken". Maar je doet mijn mening over het verlagen van de maximumsnelheid af als subjectief, emotioneel en perceptie. Terwijl ik dat nogal goedkoop vind in de discussie en het daar niet mee eens ben.
Er is niets mis met een emotionele subjectieve reactie. Ook niet met perceptie, we hebben allemaal onze eprceptie, dat is gewoon een gegeven.

Dus in een beleid moet je geen rekening houden met het comfortgevoel van mensen? Wanneer de regels voor een groot deel van de bevolking als oncomfortabel, beperkend en/of frustrerend overkomen, denk ik toch dat het niet slecht is om daar in uw beleidsbepaling mee rekening te houden.
Comfortgevoel is subjectief
Frustratie is een emotionele reactie

Daarnaast heb je in diezelfde reactie kritiek op beleid dat enkel op cijfers zou gestoeld zou zijn (objectief). Dat je rekening moet houden met het gevoel (subjectief) van de mensen.

En dan ben je verbaasd dat ik jouw reactie subjectief en emotioneel vind? En nogmaals daar is absoluut niets mis mee.

Kunnen we dit nu laten rusten?

Ik vind het toch wel apart dat wanneer nu enkele experts hetzelfde besluiten als toen deze thread werd afgesplitst, we weer exact dezelfde tegenargumenten horen. Het gaat over een maximumsnelheid en gemiddelde snelheid hé.

Terug
Bovenaan