Vraagje over input in een menu als gast

In dat geval heeft de gast niets te willen. Bij ons wordt dat altijd besproken wat er op tafel komt... Familie / vrienden maakt niet uit.

Dat van Mulan versta ik wel maar moest jij komen eten zou ik dan vragen wat je wel lust en daar iets van aanpassen. Als ik dan toch moet eten maken... Met je eigen potjes op een feestje komen :p Zou dan eerder zeggen, maak dan maar dessert bv.

Tja, er stond specifiek stoofvlees op het menu, ik lust dat ècht niet. Niet de saus want daar zit vaak alcohol in en ook niet het draadjesvlees.
Dan verwacht ik niet dat het menu voor 7 personen wordt aangepast omdat nr 8 het niet lust, MAAR ik ga mezelf ook niet forceren om iets te eten dat ik absoluut niet lust. En daarop kreeg ik zwaar onder mijn voeten. Ik was een ondankbaar jong omdat ik zelfs niet eens -puur uit beleefdheid - een kleine portie wou opeten. Euh...neen.. als we als VRIENDEN onder elkaar zijn, verwacht ik van vrienden meer respect voor mij dan "dat interesseert me niet, je MOET proeven". 🤷🏼
Lust je geen alcohol? Of drink je het niet uit medische- of geloofsredenen?

Lust je geen alcohol? Of drink je het niet uit medische- of geloofsredenen?
Ècht niet lusten, maar ook absoluut geen fan van het effect dat het heeft op mensen (maar dat geldt natuurlijk niet voor alcohol in een saus of dessert of een wijntje bij het eten, daar heb ik geen problemen mee).

Ècht niet lusten, maar ook absoluut geen fan van het effect dat het heeft op mensen (maar dat geldt natuurlijk niet voor alcohol in een saus of dessert of een wijntje bij het eten, daar heb ik geen problemen mee).
Maar de alcohol in saus is zo goed als weg he. Dat verdampt gewoon.

Alcohol heb ik nu toch ook nog nooit gesmaakt in stoofvlees.. Anders mag je schoonmoeder er gerust een paar kg maken voor me. Het zal direct de beste zijn dat ik al gegeten heb.

Maar de smaak blijft erin, net dat wat ik absoluut niet lust. Stoofvlees is daar nu echt wel hét voorbeeld van: dat smaakt doorgaans naar bier, iets wat ik absoluut walgelijk vind! 😩
Ik zou gewoon stoppen met te zeggen wat ge walgelijk vindt als ge hier nog een date wilt vinden.
Dat die waarschuwing van mij komt, zegt al iets over hoe laag je je hebt laten zakken

Toch rare mensen hier hoor.
Als ge een feestmaaltijd gaat klaarmaken, of zelfs nog maar boereneten op een doordeweekse dag en je nodigt volk uit, dan vraag je toch even of ze dat lusten?
Of het moest zijn dat je wildvreemde gaat uitnodigen, een kapper uitnodigen vind ik wel raar als dat geen vriend isaar kom😉

Wij hebben volgende week nieuwsjaaretentje met vrienden,+/-6 volwassenen en in die whatsappgroep is even gevraagd wie wat niet lust (meeste wisten we al want al jarenlang vrienden en op andere etentjes al reeds rekening met gehouden).
Dan is het niet zo moeilijk om uw menu een beetje aan te passen.

Het is natuurlijk iets helemaal anders als je alles al gekocht hebt, bijna klaargemaakt hebt en iemand last minuten uitnodigt (Maar zelfs dan nog).

De “smaak” van alcohol is volledig verdwenen als dat gekookt in gerechten gebruikt wordt. Wordt meestal gebruikt om een bepaalde zoet/zuur/bitter balans aan gerechten toe te voegen.

Niet dat het niet jouw volste recht is om geen stoofvlees te lusten he, de smaak van alcohol (en het effect) zijn volledig weg.

Zelfs toegewijde moslims die ik ken koken met alcohol…

Als ge een feestmaaltijd gaat klaarmaken, of zelfs nog maar boereneten op een doordeweekse dag en je nodigt volk uit, dan vraag je toch even of ze dat lusten?
Of het moest zijn dat je wildvreemde gaat uitnodigen, een kapper uitnodigen vind ik wel raar als dat geen vriend isaar kom😉
Mja, maar als t een grotere familie is en die lust da nie en die heeft da nie graag en de kindjes mogen da nie etc etc.

Dan kunt ge 16 verschillende dingen gaan maken zodat iedereen gegeten heeft.

Als ge het niet lust, eet dat dan gewoon niet. Er zullen vast wel genoeg dingen zijn die ge wel lust.

Als ge 1 koppel of wat vrienden uitnodigt en ge maakt 1 maaltijd, dan ga ik wel akkoord. Dan checkt ge efkes of iedereen het lust.

Het is onbeleefd je te moeien. Maar mijn ouders kunnen echt niet koken. Ze respecteren de basisregels niet. Ik heb heel mijn leven eten zonder smaak moeten eten. Gelukkig kreeg ik eten op mijn weekendwerk, lekkere boerenkost.

Maar anders was het:

* Bloempatatten
* Vlees kapot gebakken of gekookt
* Plotse hype van vegiburgers te eten
* Ze zijn al 20 jaar into Italië en gebruiken voor alles olijfolie
* Spaghettisaus is waterige sop
* Pasta koken ze plat
* Voor bakgerechten verhoudingen niet respecteren, waardoor pannenkoeken dan niet lekker zijn of cake zwart buiten en binnenkant zop door graden niet te respecteren.
*Wijn: altijd dezelfde slechte Italiaanse supermarktwijn kopen of slechte wijn die ze meebrengen uit Italië, maar die goed is omdat 1 local dat gezegd heeft.
*Diepgevroren scampi's gewoon zo in olie leggen en dan het vuur aanleggen.

Het heeft geen zin om er iets op te zeggen want dan zijn ze boos.

Ik heb ze uiteindelijk al enkele jaren terug kunnen pushen om traiteur eten te doen voor kerst. Dat is dan natuurlijk soms Italiaans wat totaal niet past op kerst en eigenlijk niet beter is dan een dagschotel in lunchgarden. Voor hen is dat culinair. Ik proef gewoon eenzijdige zoute smaken....

Wij hebben volgende week nieuwsjaaretentje met vrienden,+/-6 volwassenen en in die whatsappgroep is even gevraagd wie wat niet lust (meeste wisten we al want al jarenlang vrienden en op andere etentjes al reeds rekening met gehouden).
Dan is het niet zo moeilijk om uw menu een beetje aan te passen.

Het is natuurlijk iets helemaal anders als je alles al gekocht hebt, bijna klaargemaakt hebt en iemand last minuten uitnodigt (Maar zelfs dan nog).
Idem, zodra mensen blijven eten, pols ik even of ze lusten wat ik of mijn vriendin wilt maken. Ik vind het vervelender dat iemand iets tegen zijn zin moet eten dan dat ik de menu moet aanpassen. Ook geen moeite mee als iemand iets laat liggen omdat hij/zij het niet graag heeft.

Ik ben altijd een moeilijke eter geweest, maar sinds ik met mijn vriendin ben is dat eigenlijk verdwenen. Als ik ergens ga eten, probeer ik wel te eten wat de pot schaft.

Maar de smaak blijft erin, net dat wat ik absoluut niet lust. Stoofvlees is daar nu echt wel hét voorbeeld van: dat smaakt doorgaans naar bier, iets wat ik absoluut walgelijk vind! 😩
Dat vond ik nu net niet terwijl ik ook geen alcohol lust en ook geen fan ben van wijnsauzen en dergelijke :thinking:

Nu in topic: er zijn een aantal dingen die ik niet eet die nogal courant zijn (champignons, paprika, ajuin) maar ik zal er wel rond eten. Als er echt geen grote reden is of het is niets super exotisch wat ge klaarmaakt dan is het behoorlijk flauw van de gast.

Vb van wat voor mij aanvaardbaar is: mijn neef lust geen kaas. Als ik dan doorgeef dat we raclette gaan eten dan zou dat nogal lullig van mij zijn om hem geen alternatief te geven...

Edit: maar gelijk hierboven laten wij vaak op voorhand weten wat het plan is met de expliciete vraag of iedereen dat lust. En bv bij jonge vrouwen durf ik al eens te checken of rauwe dingen kunnen (of sluit ik dat al op voorhand uit). Als ge net zwanger zijt zijn zo'n etentjes ook altijd heel fijn anders :')

Als moeilijk eter zou ik nooit iets anders verzoeken mocht ik ergens uitgenodigd worden.

Er is toch altijd wel iets dat je lekker vindt. Laat je vlees of groenten dan liggen en schep wat extra kroketten.

Mocht het echt een heel specifieke menu zijn, stuur ik wel gewoon m'n kat. Zo gingen schoonouders naar een specifiek mossel restaurant en ik lust dat helemaal niet dan ga ik niemand 'lastig vallen' door mijn slecht eet gedrag.

Maar gaat het hier nu over een etentje onder vrienden of ergens met onbekende, of verre kennissen?

Onder vrienden weet je na verloop van tijd toch wie wat niet lust of vraag je dit toch even, nee? Bij ouder, schoonouders, broers, enz al zeker.
Nuja elke familie/vriendenkring is anders.

@Squidward
Wat ik in jouw geval zou doen:
3 hoofdgerechten voorstellen waar ze uit kunnen kiezen.
Bvb gourmet, vispannetje of lasagne (of wat je ook maar zelf ziet zitten én dat jullie zelf ook lusten), "gelieve jullie keuze voor dinsdag middag door te geven, anders kies ik zelf." (Ideaal, pizzahut tiiimmmmeee! 🥳)
Daarmee hebben ze wél inspraak gehad zonder alle "oesters, kreeft, foie gras en kaviaar aub!"- zever die je blijkbaar vooraf al kreeg.
En voor de hapjes en het dessert doe je gewoon wat je zelf wil!

Ik ben zelf geen lastige eter - lust zowat alles eigenlijk - en zou daar moeilijk mee om kunnen. Niet dat ik geen begrip toon voor als iemand eens een bepaald soort groente of zo niet lust, dat kan altijd. Maar een heel gerecht? We zijn toch geen 5 jaar meer denk ik dan.
Zal zelf ook nooit opmerkingen geven als ge ergens te gast zijt.

Voor allergieën of vega etc alle begrip natuurlijk.

Edit: ik durf op voorhand ook wel al eens te vragen of er iets is dat ze echt niet lusten. Maar dan verwacht ik dus zoals gezegd ergens 1 specifiek ding of zo (pak nu dragon, of koriander, of lams, etc., dat zijn van die typische dingen en dan zal ik dat wel vermijden).

Terug
Bovenaan