Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Het is zinloos om het verbruik over een korte periode te vergelijken met het verbruik in diezelfde periode in een ander jaar. Het is nu gewoon ferm koud vergeleken met vorig jaar.

Je kan beter op jaarbasis vergelijkingen maken (en dan zijn er nog goede en slechte jaren) om impact van energetische maatregelen na te gaan.

Staar u ook niet blind op die hoge verbruiken op de échte koude dagen. Dat zijn er doorgaans maar een handvol op jaarbasis.

Dan heb ik me vergist. Maar november was toch een pak warmer?
Ukkel had 6,5°C voor november '22, en 5,7°C voor november '23. Normaal is 4,6°C. Al bij al dus geen groot verschil.

We hebben afgelopen maand wel maar 37u zon gehad, in 2022 was dit nog 70u. Op dat vlak kreeg je vorig jaar dus nog wel wat extra warmte binnen dankzij de zon.

Onze eerste winter in het huidige appartement (bj2018, EPC65)
Gas november : 483kW (42,6m³)
Elektriciteit november : 213kW (112kW dag/101kW nacht)

Temperatuur schommelt meestal rond de 21° (thermostaat staat ook op 21°) en 's nachts nog niet beneden de 20° zien zakken (thermostaat voor 's nachts staat op 18°).

Hoe gebruik je dit?
Deel je je verbruik door graaddagen van verschillende maanden en dat zou een redelijke constante moeten zijn (verlies/graaddag dan).
Dat is het aantal graden per dag dat de temperatuur afwijkt van 18°C. Stel dat het vandaag gemiddeld 8°C is, dan zijn dat 10 graaddagen.
Voor de maand november hebben ze in Beerse 315 graaddagen gehad, wat meer is dan vorig jaar, dus dan moet er ook meer verwarmd worden. Je kan zo uw verbruik per graaddag gaan uitrekenen. Met gas is dat volgens mij redelijk linear. Met een warmtepomp is dat iets moeilijk want lagere COP bij koudere temperaturen en evt. defrosts. Zo heb ik voor november 4x zoveel verbruikt voor verwarmen als in oktober, maar er waren maar dubbel zoveel graaddagen. Bij een nieuwbouw ga je bij 18°C ook nog niet gaan verwarmen, dus met de herfst en lente is het lastig vergelijken. Voor de koudere maanden en op jaarbasis geeft het wel een goed vergelijk.

Dat is het aantal graden per dag dat de temperatuur afwijkt van 18°C. Stel dat het vandaag gemiddeld 8°C is, dan zijn dat 10 graaddagen.
Voor de maand november hebben ze in Beerse 315 graaddagen gehad, wat meer is dan vorig jaar, dus dan moet er ook meer verwarmd worden. Je kan zo uw verbruik per graaddag gaan uitrekenen. Met gas is dat volgens mij redelijk linear. Met een warmtepomp is dat iets moeilijk want lagere COP bij koudere temperaturen en evt. defrosts. Zo heb ik voor november 4x zoveel verbruikt voor verwarmen als in oktober, maar er waren maar dubbel zoveel graaddagen. Bij een nieuwbouw ga je bij 18°C ook nog niet gaan verwarmen, dus met de herfst en lente is het lastig vergelijken. Voor de koudere maanden en op jaarbasis geeft het wel een goed vergelijk.

Gas zou idd redelijk linear moeten zijn ja, de COP is altijd '1'.
Ik heb wel heel November verwarmd, dus zou ergens wel representatief moeten zijn vermoed ik.

Zal het eens bijhouden ook op die manier. Staat nog niet in de excell sheet.

1000 KWh Gas in november hier, was idem nov 22. Warm water niet zoveel voor me alleen, douche om de 2dagen wegens vrij droge huid en haar.
HOB met EPC 170. Elke dag thuis.
Temp op dag 19C; en nacht 16C in de beneden van 90m2 totaal. Woonkamer(60) en open keuken (20) + badkamer (10).
Boven niks, buiten 12C limiet via stand 1 van de thermostaatknoppen op de radiatoren.

Laatst bewerkt:
Gas zou idd redelijk linear moeten zijn ja, de COP is altijd '1'.
Ik heb wel heel November verwarmd, dus zou ergens wel representatief moeten zijn vermoed ik.

Zal het eens bijhouden ook op die manier. Staat nog niet in de excell sheet.
Mijn buitenvoeler heeft 2x een piek van 15°C gemeten in november. Alle andere dagen was het maximaal 12°C of kouder, dus dan ben je sowieso constant aan het verwarmen.
Maar ik denk dat je in november meer dan het dubbele als in oktober hebt gebruikt voor gas? Of niet?

Regenweer + fris of koud, scheelt ook een pak hoor vergeleken bij droog en zonnig weer met dezelfde koude. Zeker bij minder geisoleerde woningen.

Mijn buitenvoeler heeft 2x een piek van 15°C gemeten in november. Alle andere dagen was het maximaal 12°C of kouder, dus dan ben je sowieso constant aan het verwarmen.
Maar ik denk dat je in november meer dan het dubbele als in oktober hebt gebruikt voor gas? Of niet?

Heb op die 2 piek temps 2 dagen boven niet moeten verwarmen wegens te warm, maar beneden is er dagelijks warmtevraag geweest.

Gasverbruik van Oktober was 12% vergeleken met dat van November. De verwarming heeft toen maar een week gedraait waarbij de eerste stookdag 42kWh van de 112kWh voor zijn rekening nam. Dat is dus niet te vergelijken.

22.5°C beneden en 19°C op de slaapkamers.
Toen het zo koud was eens enkel op stooklijn gestookt om wat meer rust te krijgen in de warmtepomp, maar vanaf het minst beetje stijgt de temperatuur al snel. Zolang het bewolkt blijft of nacht houdt hij mooi 21.8- 22C aan.

Zie hier ook wel veranderingen, vraag me af of de stooklijn niet steiler moet (momenteel 0.2).

De CV ketel staat uit tussen 22-7h (wegens pompen in de berging boven) en als het zo koud was stookte die van 7-16 a 16h30. De laatste uren pendelt die dan wel (2 - 3 starts per uur). Eens 21,7 beneden en 20,7 boven bereikt valt die dan uit en gaat nietmeer aan tot de volgende ochtend.

Bij 5 graden buiten bvb had die om 13h al gedaan en ging die ook nietmeer aan.

Heb nog steeds niet verandert, want ‘s morgens is het nog nooit kouder geweest dan 20,5 beneden en 20 boven.
Max verbruik op een dag tot nu toe ligt op 61kW, wat nog steeds acceptabel is denk ik.

Ja, eens op alles temperatuur is, pendelt hij wel sneller. Das normaal. Ik zat mijn warmtepomp ook langere runs doet als ik met 0.5°C nachtverlaging werk of als ik gewoon een constante temperatuur aanhou.
Ik denk dat uw verbruik normaal is. Op de koudste dag toen het -4°C was, zat ik op 85kWh thermisch verbruik die dag. Nu naar het eind van de week toe eerder 50-60kWh per dag. Ik draai nu wel WAR en de verwarming slaat niet meer af als de temperatuur bereikt is, waardoor het soms eens boven de 22°C gaat en mijn verbruikt lijkt wel iets hoger. Maar 's avonds wel altijd warmte voetjes. Anders kon ik hebben de warmtepomp 's middags al stopte (veel glas op het oosten) en tegen 's avonds was de vloer afgekoeld. En dat duurt dan toch wel een uurtje of 2 voordat die terug warm voelt. Dusja, het is kiezen tussen iets zuiniger stoken of wat meer comfort met een iets hoger verbruik. Durf alleen niet zeggen hoeveel meer het verbruikt, want het is ook ietsje kouder als in november.

Wat te doen op een druilige verlofdag...
Heb het verbruik en graaddagen is in 1 grafiek gestoken en dan zie je mooi het verband.

Als ik de cijfers neem die ik reeds heb (dat is van Juli tem nu), dan zou ik in een gemiddeld jaar op een verbruik van om en bij de 9000kWh uit komen. Oktober zat ik 75% onder verbruik van een gemiddelde Oktobermaand en in November nog 13.5% eronder.
Benieuwd hoe het gaat verlopen eens de winter wat in gang is, de cijfers zouden steeds accurater moeten worden in de tijd.

53384067585_167bc461c0_c.jpg

Ga toch eens een homewizard moeten aanschaffen om de standen automatisch in Excell te krijgen.

Laatst bewerkt:
November 2022vs2023
Gasverbruik: 48 vs 73 m³
Elek verbruik: 119 vs 132 kWh
Elek injectie: 88 vs 49 kWh

Vorig jaar misschien niet alleen warmer maar zeker ook veel meer zonnige dagen waardoor het wel binnen goed opwarmt bij mij.
Duidelijk te zien aan de injectie en verbruik van elektriciteit.
Vorig jaar was ik ook niet alle dagen thuis in november en kon ik de verwarming dus ook wel sommige dagen afzetten.
Gezien de lagere prijzen is het allemaal best ok.

Eind januari gemerkt dat mijn thermostaat raar deed, 21 graden gevraagd was 22-23 graden krijgen, tijdsprogramma's werden niet meer gerespecteerd, ...

Ik heb die dan vervangen en de verschillen zijn toch opmerkelijk, ondanks dat ik in november en december 2022 niet onmiddellijk het idee had dat er iets fout liep.

November 2022: 326kwh
November 2023: 238kwh

December 2022: 872kwh
December 2023 (tot 19/12): 212kwh

Wetende dat mijn vriendin in 2022 niet thuiswerkte en ze dit in 2023 3 dagen per week doet vind ik het verschil helemaal spectaculair.

Eind januari gemerkt dat mijn thermostaat raar deed, 21 graden gevraagd was 22-23 graden krijgen, tijdsprogramma's werden niet meer gerespecteerd, ...

Ik heb die dan vervangen en de verschillen zijn toch opmerkelijk, ondanks dat ik in november en december 2022 niet onmiddellijk het idee had dat er iets fout liep.

November 2022: 326kwh
November 2023: 238kwh

December 2022: 872kwh
December 2023 (tot 19/12): 212kwh

Wetende dat mijn vriendin in 2022 niet thuiswerkte en ze dit in 2023 3 dagen per week doet vind ik het verschil helemaal spectaculair.

Met wat verwarm je? Warmtepomp of gas?
Vind het verbruik zeer laag. Heb in December tot en met vandaag een 860kWh verbruikt (verwarming + SWW op gas).

Thuiswerkdag of niet (werk 3 dagen per week thuis), verwarming staat gewoon aan.

Laatst bewerkt:
Met wat verwarm je? Warmtepomp of gas?
Vind het verbruik zeer laag. Heb in December tot en met vandaag een 860kWh verbruikt (verwarming + SWW op gas).

Thuiswerkdag of niet (werk 3 dagen per week thuis), verwarming staat gewoon aan.
Verwarming op gas met gewone radiatoren in een appartement van 2016 dat boven, onder, links en rechts ingesloten zit en waarbij ook enkel de woonkamer/keuken (40m2) en badkamer verwarmd worden.

Niet vergelijkbaar met jouw situatie 😉

Verwarming op gas met gewone radiatoren in een appartement van 2016 dat boven, onder, links en rechts ingesloten zit en waarbij ook enkel de woonkamer/keuken (40m2) en badkamer verwarmd worden.

Niet vergelijkbaar met jouw situatie 😉

Nog altijd zeer netjes :).
Hier verwarmen we boven bij voor de kinderen. Die spelen/gamen zeer vaak boven. We zien die beneden eigenlijk enkel voor huiswerk en eten. Enkel mijn zoontje komt getegeld bij zijn papa hangen, kijken wat die aan het doen is etc.

Van mij zou het boven ook kouder mogen zijn, mja. Kinderen gaan voor zeker :).

Iemand die zijn cijfers van december 2022 en december 2023 heeft qua gasverbruik en wil delen als de omstandigheden ongeveer hetzelfde zijn gebleven?

Vorig jaar net geen 1000 kWh en zit nu nog maar net boven de 600.
Met dat verschil dat ik vorig jaar op 19 graden verwarmde en nu op 19.5 èn mijn hoofddak geïsoleerd is.

(November 100 kWh verschil ten nadele van dit jaar)

Terug
Bovenaan