Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

als het aan mij lag bleef de verwarming nog een paar weken uit, maar ja, het ligt duidelijk niet aan mij.
Net even gekeken op de nest-app en blijkbaar is het 21° in de woonkamer thuis.

Screenshot-2023-10-16-17-49-32-168-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant-edit.jpg

Verschil tussen mannen en vrouwen, ook met deze temperatuur kunnen ze zo rondlopen... 😇

Het is nu gezakt in huis tot 22 graden. De verwarming heb ik nog niet aangezet. Maar het zal nu wel snel zakken vermoed ik.

Ja verschoten van hoe koud het was vanmorgen 😅. 19.5 beneden dus een uurtje met de airco verwarmt toch. Daarna weer af en voor de rest van de dag was het hier goed.
Maar de gas staat dus nog niet open 😝

Deze ochtend tussen 5 en 7h is het gezakt naar 21,5 graden beneden, boven is nog 22 graden.
Met wat geluk wordt de temp terug 22 graden door de dag, maar morgenvroeg zal de verwarming allicht aanmoeten aangezien 21,5 graden de gewenste temp is.

Laatst bewerkt:
Allicht een vraag waar geen eenvoudig antwoord op is, maar wanneer is het voordelig om te verwarmen met airco en wanneer met gas?

Allicht een vraag waar geen eenvoudig antwoord op is, maar wanneer is het voordelig om te verwarmen met airco en wanneer met gas?
Airco als je met terugdraaiende teller zit en je hebt genoeg overschot. Of als je met zonnepanelen zit en ze brengen op dat moment veel op.
Anders is het normaal altijd gas dat goedkoper is.

Of je zit met vloerverwarming. Met airco kan je heel snel opwarmen, vvw heeft zijn tijd nodig.

22,1° nog vanmorgen maar ik vrees dat volgende nacht of de nacht erop de warmtepomp gaat wakker worden na de zomerslaap want 22° is hier de ondergrens.

Vandaag kan wel eens de dag worden dat ik de verwarming aansteek en het gas door mijn huis laat gaan. In de koude zitten uit principe is het toch ook niet.

Ook rekening houdend met het rendement dat uw warmtepomp biedt (bij milde temperaturen), wat je bij gas niet hebt?
Ik denk dat je bij een simpele lucht lucht airco moeilijk zo’n rendement zal halen dat het goedkoper wordt dan gas. Maar ik heb de berekening nog niet gedaan. Dus ik kan fout zitten.

18 graden in huis vlak na de zomer is anders dan 18 graden in putje winter. Nu stralen uw muren nog wat warmte af waardoor het warmer voelt.

Gas door uw huis laten gaan en dan een lucifer aansteken, of hoe zie je dat juist? 🙈
Dat klopt. Zonnestralen op de ramen helpt ook al veel, al zullen we daar deze week weinig van zien. Mijn Tado dan maar weer volledig ingesteld op nieuwe gewoonten.

Over die lucifer. Er is niks dat zo'n gezellige warmte geeft als een brandend huis. Zie het als een groot kampvuur.

Ik denk dat je bij een simpele lucht lucht airco moeilijk zo’n rendement zal halen dat het goedkoper wordt dan gas. Maar ik heb de berekening nog niet gedaan. Dus ik kan fout zitten.
Van een Daikin, Mitshubishi, Panasonic, ... zit de COP wel goed hoor. Bij 8-10°C zoals nu zal een COP van 4-5 geen probleem zijn. Boven de 10°C zal die alleen maar hoger worden.
Voordeel van verwarmen met airco is dat het direct warm is, met radiators duurt het toch even waardoor voor korte periode's airco ook goedkoepr is.

Van een Daikin, Mitshubishi, Panasonic, ... zit de COP wel goed hoor. Bij 8-10°C zoals nu zal een COP van 4-5 geen probleem zijn. Boven de 10°C zal die alleen maar hoger worden.
Voordeel van verwarmen met airco is dat het direct warm is, met radiators duurt het toch even waardoor voor korte periode's airco ook goedkoepr is.
500% rendement idd

Terug
Bovenaan