Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Van een Daikin, Mitshubishi, Panasonic, ... zit de COP wel goed hoor. Bij 8-10°C zoals nu zal een COP van 4-5 geen probleem zijn. Boven de 10°C zal die alleen maar hoger worden.
Voordeel van verwarmen met airco is dat het direct warm is, met radiators duurt het toch even waardoor voor korte periode's airco ook goedkoepr is.
Je haalt geen COP van 4 - 5 voor verwarmen bij mijn weten bij een L/L versie.

Je haalt geen COP van 4 - 5 voor verwarmen bij mijn weten bij een L/L versie.
Snel eens random op de Daikin website gekeken. De Stylish heeft een COP van minimaal 4 en max 5 afhankelijk van de uitvoering. Hoe lichter de unit, hoe hoger de COP. Als SCOP geven ze wel 5.15 op voor alle modellen.
Bij Mitsubishi liggen ze ook rond de 4.5.

Dus dat is bij 7°C al vrij efficient en dat beter alleen maar als het warmer is.

Dus zolang de buitentemperaturen nog mild zijn loont het financieel gezien om te verwarmen met airco ipv met gas?

Zolang de verhouding kWh prijs van elektriciteit tov gas beter is als uwe COP wel.
Een kWh gas is ook een keer of 5 goedkoper dan een kWh elektriciteit (kosten all-in).

Dus best stoken uit overschot zonnepanelen met terugdraaiende teller of op moment dat je overproductie hebt.

Vandaag kan wel eens de dag worden dat ik de verwarming aansteek en het gas door mijn huis laat gaan. In de koude zitten uit principe is het toch ook niet.
Ik heb de verwarming zonet aangezet. Ik ben aan het werk en mijn handen werden zo koud dat ik amper kon typen. :tongue:

Dat is natuurlijk omdat ik dat niet meer gewoon ben dat het wat kouder is (want zo heel koud was het nu ook niet) dus dat betert wel terug. Maar ja vandaag dan toch voor het eerst ... Die eerste koudere temperaturen slaan in huis altijd op mijn handen.

Ik heb de verwarming zonet aangezet. Ik ben aan het werk en mijn handen werden zo koud dat ik amper kon typen. :tongue:

Dat is natuurlijk omdat ik dat niet meer gewoon ben dat het wat kouder is (want zo heel koud was het nu ook niet) dus dat betert wel terug. Maar ja vandaag dan toch voor het eerst ... Die eerste koudere temperaturen slaan in huis altijd op mijn handen.
Hier ook hoor. Dat is niet zo heel ongewoon. Zeker als je wat bureauwerk doet.

Dus zolang de buitentemperaturen nog mild zijn loont het financieel gezien om te verwarmen met airco ipv met gas?
Het hangt een beetje van hoeveel 1kWh gas kost en 1kWh elektriciteit.
Ik verwacht dat je bij 10°C wel rond een COP van 4.5 zit en evt. zelfs meer. Dat wil zeggen dat voor 1kWh elektriciteit 4.5kWh warmte krijgt. 1kWh gas is ongeveer 1kWh warmte, tenzij je nog geen hoge rendementsketel hebt. Dus als de prijs van de elektriciteit minder dan 4.5x zo hoog is als die van gas, dan loont het om bij milde temperaturen met de airco te stoken.

Voor zover ik de tariefkaarten goed lees zou ik nu voor elektriciteit (+-) 0,26 euro/kWh en voor aardgas 0,078 euro/kWh betalen. (Dats24 variabel)
Heb geen rekening gehouden met de vaste jaarlijkse vergoedingen.

Kan dit kloppen?

Voor zover ik de tariefkaarten goed lees zou ik nu voor elektriciteit (+-) 0,26 euro/kWh en voor aardgas 0,078 euro/kWh betalen. (Dats24 variabel)
Heb geen rekening gehouden met de vaste jaarlijkse vergoedingen.

Kan dit kloppen?

yep, dus een factor 3,5. Als je COP boven de 3,5 zit en dat zal nu wel is airco goedkoper.

yep, dus een factor 3,5. Als je COP boven de 3,5 zit en dat zal nu wel is airco goedkoper.
Je moet ook de vaste kosten bij elk nog bijtellen.
Al dacht ik wel dat die tegenwoordig beter waren als vroeger door het feit dat men de piek heeft geïntroduceerd.

Behalve als je door het gebruik van uw airco de kwartierpiek navenant verhoogd.
Al dacht ik wel dat die 3.5 als richtinggevend kan gekozen worden. En daarom dat dit ook een optie is in het tussenseizoen. Zeker omdat je :

1) de winst van de zonnepanelen kan gebruiken om de kost te offsetten
2) het gebruikt kan worden voor eventjes bij te verwarmen ipv langdurig te verwarmen. Ergo 15 - 20 minuten opzetten om dan 1 - 2 h lang het aangenaam te hebben ipv het continue op die temperatuur te houden.

Laatst bewerkt:
Een airco gaat nauwlijks uw piek verhogen. Mijn warmtepomp draait aan een vermogen van 440-600W om een gans huis te verwarmen. En momenteel zijn het nog korte runs. Dat zal een stuk minder zijn met lucht/lucht. Die draaien meestal aan 100-200W vermogen.
Als die prijzen incl taxen zijn. Als de taxen er nog niet bijzijn, dan wordt electriciteit percentueel nog een stuk duurder dan gas.
Ik zit rond de 28-29eurocent all-in voor elektriciteit, dus die prijs die hij geeft zal ook wel all-in zijn.

On topic: hier is het terug 24°C in de living. Deze ochtend de warmtepomp ingeschakeld op 22°C en de zon heeft een mooi zetje gegeven zo te zien.

Deze ochtend (5h) was het nog 21,5 beneden en boven. Om 7h30 was het 21 beneden volgens mijn vrouw.

Vandaag ben ik niet thuis en het systeem staat nog in zomerstand, maar ga die morgenvroeg er uit halen zodat die wat kan opstoken en dan hopelijk constant 21,5 -22 graden blijven.

Vanmorgen nog 20.5°
Als de zon nog wat wil schijnen zitten we tegen de middag wel weer rond de 22

Maar ga het toch niet zo lang trekken als vorig jaar, het voelt nu al frisjes beneden en een warme vloer is ook gewoon aangenaam :)

Maar ga het toch niet zo lang trekken als vorig jaar, het voelt nu al frisjes beneden en een warme vloer is ook gewoon aangenaam :)

Na 3 winters zonder vloerverwarming ga ik deze winter er ook weer van kunnen genieten (het volledig huis heeft vloerverwarming),
Aangezien we allemaal op sokken rondlopen is dat inderdaad zeer aangenaam.

We hebben 1 november niet gehaald :(

De jongste heeft een beginnende longontsteking dus kon het moeilijk verantwoorden ze nog lang af te houden. Dat kind trekt ook constant zijn kousen uit dus dan is het beter dat de vloer warm is :unsure:.

Ook eens de tellers gecontroleerd en ik heb eigenlijk niet veel overschot meer dit jaar voor elektriciteit. Dus maar beter niet teveel verwarmen op airco.

't Is gebeurd, de warmtepomp is deze nacht wakker geworden.
Hier zat de temperatuur al weken tussen de 21.5° (stookdrempel) en 23° (koeldrempel). Gisteren voor het eerste onder de 22° gegaan en toen ik daarnet even ging kijken zag ik dat ze ook is opgestart. Ik laat in deze periode wel bewust de screens open staan zodat we ook wat extra stralingswarmte hebben van de zon op de ruiten.
Na 3 winters zonder vloerverwarming ga ik deze winter er ook weer van kunnen genieten (het volledig huis heeft vloerverwarming),
Aangezien we allemaal op sokken rondlopen is dat inderdaad zeer aangenaam.
Vloerverwarming is niet meer hetzelfde als vroeger hier :frown:. Bij mijn ouders thuis was dat in de winter lekker warm aan de voeten (maar niet zo warm dat ge spataders kreeg zoals nóg vroeger). Maar nu met hoe dat huis hier geisoleerd is en een brontemperatuur van 32-35°C is het eerder gewoon de vloer die 'niet koud' is ipv lekker warm. Op het 1ste en 2de verdiep ligt er vinyl dus daar voel je er al helemaal niks van.

Eergisteren was het hier 17,5 graden toen ik thuis kwam van het werk. Is hier een heel koel huis wegens omgeven door grote bomen. Fijn in de zomer, nadelig in de winter.

Tot nu toe de CV nog niet opgezet. Als ik thuiskom van het werk fijn een mandje hout binnenhalen en de kachel aan.

Zolang de voorraad strekt wel, heb besloten om geen hout meer in te doen.. wegens respect voor m’n omgeving :unsure:

Terug
Bovenaan