Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Vloerverwarming is niet meer hetzelfde als vroeger hier :frown:. Bij mijn ouders thuis was dat in de winter lekker warm aan de voeten (maar niet zo warm dat ge spataders kreeg zoals nóg vroeger). Maar nu met hoe dat huis hier geisoleerd is en een brontemperatuur van 32-35°C is het eerder gewoon de vloer die 'niet koud' is ipv lekker warm. Op het 1ste en 2de verdiep ligt er vinyl dus daar voel je er al helemaal niks van.

In mijn vorig huis werd water in de vloer max 25 graden. Veronderstel dat het hier niet veel gaat schelen (nog meer isolatie). Dus het is idd gewoon niet koud.

Ik heb overal keramische tegels, enige wat niet verwarmd is, is de technische ruimte (maar alle buizen vertrekken daar) en de teap.

17 graden, dus wel frisjes. Veel raampartijen wel, dus de zon warmt het wat op. Stilaan toch de haard beginnen aansteken denk ik.

Liever wel dit dan te warm.

Waarom zelfs laten afkoelen tot 17 graden? Even je huis verwarmen met de huidige prijzen en buitentemperaturen kost je misschien 2euro per dag. Zelfs even kort verwarmen voor de straling geeft een veel warmer gevoel.

Ieder zijn eigen prioriteiten natuurlijk.

Na een week vakantie, en dus ook geen activiteit binnen van koken etc. is het gezakt naar 20 graden beneden en 19.5 boven. Dan toch maar beginnen met een lange broek en misschien sokken :unsure: De grote ramen hakken er toch wel in qua warmteverlies denk ik.

Hier voor het eerst wat verwarmd vandaag. 2,2 m3 gas verbruikt.

Hier was het deze ochtend nog steeds 21,0 beneden en 21,5 boven, net zoals gisteren ochtend.
Aangezien het druilerig weer wordt met temps beneden de 20 graden zal ik allicht vandaag of morgen de CV uit zomerstand halen. Vandaag heeft mogelijks weinig zin aangezien het al vrij warm is en het 17 graden wordt. Dan wordt de aanvoertemp nauwelijks/niet opgehoogd. Die is al (nog steeds) 21 graden namelijk.

Schommelt momenteel tussen 23-24 graden. We zijn pas enkele maanden geleden in onze verbouwde woning ingetrokken, dus ik ben zeer benieuwd wanneer we gaan beginnen stoken.

Het grappige momenteel is dat onze berging, waar ook de trap naar de kelder is, veruit de warmte ruimte is. Zal waarschijnlijk eerder 26-27 graden zijn. Ik heb die berging compleet langs binnen geisoleerd omdat die door de kelder technisch gezien behoort tot het 'buitenvolume', alsook heb ik een luchtdichte deur geplaatst. Nu staan daar een frigo en een diepvriezer vollenbak te draaien en die ruimte nog warmer te maken. Ik ben ook benieuwd of die ruimte tijdens de winter effectief ooit kouder gaat zijn dan de woning. Anders heb ik al die isolatie voor niets geplakt :p

Laatst bewerkt:
Schommelt momenteel tussen 23-24 graden. We zijn pas enkele maanden geleden in onze verbouwde woning ingetrokken, dus ik ben zeer benieuwd wanneer we gaan beginnen stoken.

Het grappige momenteel is dat onze berging, waar ook de trap naar de kelder is, veruit de warmte ruimte is. Zal waarschijnlijk eerder 26-27 graden zijn. Ik heb die berging compleet langs binnen geisoleerd omdat die door de kelder technisch gezien behoort tot het 'buitenvolume', alsook heb ik een luchtdichte deur geplaatst. Nu staan daar een frigo en een diepvriezer vollenbak te draaien en die ruimte nog warmer te maken. Ik ben ook benieuwd of die ruimte tijdens de winter effectief ooit kouder gaat zijn dan de woning. Anders heb ik al die isolatie voor niets geplakt :p

Uw diepvries en frigo verliezen zo wel rendement omdat het warm is. Je had beter de kelder geïsoleerd.
Bij ons is de berging mss een tikje warmer dan naastgelegen woonkamer. Maar daar staat diepvries, wasmachine, droogkast, wordt gestreken en geregeld gedoucht (we gebruiken die douche het meest en de tanden bvb worden daar gepoetst zodat het boven proper blijft...).

Staat uw CV in de kelder? Want mijn ouders hun niet geïsoleerde kelder in hun rijwoning was ook nooit koud.

Uw diepvries en frigo verliezen zo wel rendement omdat het warm is. Je had beter de kelder geïsoleerd.
Bij ons is de berging mss een tikje warmer dan naastgelegen woonkamer. Maar daar staat diepvries, wasmachine, droogkast, wordt gestreken en geregeld gedoucht (we gebruiken die douche het meest en de tanden bvb worden daar gepoetst zodat het boven proper blijft...).

Staat uw CV in de kelder? Want mijn ouders hun niet geïsoleerde kelder in hun rijwoning was ook nooit koud.
Die paar graden gaan wel het verschil niet maken. En de kelder isoleren was praktisch niet echt haalbaar. Wat ik gewoon vooral moet doen is eens kijken voor deftige mechanische kelderventilatie, want het is daar vrij vochtig momenteel. Af en toe de lucht in de kelder verversen zal het sowieso wel wat koeler maken in de berging.

Die paar graden gaan wel het verschil niet maken. En de kelder isoleren was praktisch niet echt haalbaar. Wat ik gewoon vooral moet doen is eens kijken voor deftige mechanische kelderventilatie, want het is daar vrij vochtig momenteel. Af en toe de lucht in de kelder verversen zal het sowieso wel wat koeler maken in de berging.

Heeft niet elke kelder op zijn minst een raam of verluchting?

Hier is de kelder geïsoleerd langs de buitenkant. Ja echt waar, daar bestaat isolatie voor om tussen de kelderwand en het zand te zitten. En neen dat is niet nodig omdat een kelder niet wordt gerekend bij het beschermd volume. Dat heeft dus ook geen positief of negatief effect op uw E-peil. Maar dat zorgt er wel voor dat de kelder constanter is qua temperatuur. De onze is altijd 19,5° terwijl de kelder zelf niet verwarmd is. Er staat wel een extra ijskast en diepvriezer die warmte afgeven. De kelder zelf kon natuurlijk (met roostertjes) of mechanisch geventileerd worden maar ik heb bij mijn ouders gezien dat natuurlijke ventilatie niet voldoende is in zo'n geval. Onze kelder is mechanisch geventileerd, net zoals de rest van het huis (systeem D+).

Vocht is geen probleem in de kelder. Ik hang zelfs geregeld kleren te drogen in de kelder. Op het moment dat ik dit type is de luchtvochtigheid in de kelder 54% volgens de sensoren.

Ieder zijn ding en ik had al begrepen dat je het graag proper hebt, maar douchen/tanden poetsen in de berging zodat de 'echte' badkamer proper blijft vind ik toch wel redelijk vreemd :crazy:

Ieder zijn ding en ik had al begrepen dat je het graag proper hebt, maar douchen/tanden poetsen in de berging zodat de 'echte' badkamer proper blijft vind ik toch wel redelijk vreemd :crazy:

Gij hebt geen 3 kinderen zeker :).
De berging is eveneens proper hoor, dat is geen rommelhok. Alles zit netjes in kasten ed.
Daar staat ook een douche en volledig badkamermeubel incl spiegel/medicijnenkastje in. Dusja, tanden poetsen doen we daar, net zoals de handen wassen voor- en na het eten.

Dat is ook naast de keuken, dus na het ontbijt moet er ook niet meer naar boven gegaan worden bvb.

Stukje van de berging:
53269274471_4ea9bdc46a.jpg

De berging is eveneens proper hoor, dat is geen rommelhok. Alles zit netjes in kasten ed.
Daar staat ook een douche en volledig badkamermeubel incl spiegel/medicijnenkastje in. Dusja, tanden poetsen doen we daar, net zoals de handen wassen voor- en na het eten.

Dat is ook naast de keuken, dus na het ontbijt moet er ook niet meer naar boven gegaan worden bvb.

Hier lopen er ook 3 rond en ik begrijp zeker waar het vandaan komt hoor, als ik hoor dat ze hun tanden gaan poetsen roep ik elke avond dat ze niet moeten vergeten om alle tandpasta weg te spoelen en droog ik voordat ik ga slapen zelf alle natte boel af.

Ik vind het precies gewoon zo wat zonde om een mooi huis en ditto badkamer te hebben en die dan niet te gebruiken ofzo :smile:

Maar ik snap wel dat t wat meer rust in uw hoofd geeft wetende dat de badkamer er netjes bij ligt.

Stukje van de berging:
53269274471_4ea9bdc46a.jpg
Een berging is bij mij toch iets anders :laugh:

Ja inderdaad dat is gewoon een tweede badkamer :laugh: nog iets meer begrip nu.

Maar toch er van uit gaande dat de andere badkamer nog mooier is, zou ik die persoonlijk toch wel het meest gebruiken en eventueel de kinderen dan die in de 'berging' laten gebruiken dan.

Een berging is bij mij toch iets anders :laugh:

Ja inderdaad dat is gewoon een tweede badkamer :laugh: nog iets meer begrip nu.

Maar toch er van uit gaande dat de andere badkamer nog mooier is, zou ik die persoonlijk toch wel het meest gebruiken en eventueel de kinderen dan die in de 'berging' laten gebruiken dan.

Op plan en voor het kadaster is dat een berging... :) en die wordt zo ook gebruikt. In de weerspiegeling zie je nog een deurgat zonder deur. Dat is een gang (110cm breed) naar de ruimte onder het plateau van onze trap (en gaat verder onder de trap). Daar hebben wij onze rommel staan zoals kerstgerief, reserve tegels, verfgerief, verzamelen we karton en glas etc. En dan boven hebben we nog een grote berging voor werkgerief op accu's, speelgoed, oude schoolboeken, dozen van zaken waar nog garantie op zit,...

Mooier is subjectief natuurlijk, maar boven hebben wij wel een venster en ons bad staat daar en dat wordt meerdere keren per week gebruikt, ook door de kinderen. Het is niet dat we de badkamer niet gebruiken natuurlijk.

Terug
Bovenaan