Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Hier de chauffage een week geleden aangelegd, anders zou de temperatuur onder de 21°C gaan en dat is voor mijn vrouw maar ook voor mij de ondergrens hier. Is vrij vroeg maar we zitten met een jaarlijks verbruik van 800m³ gas dus valt wel mee vind ik.

22 beneden en 21,5 boven.
Gezien het weer zullen het de laatste dagen zonder verwarming zijn, maar we zijn bijna eind oktober natuurlijk.

Maandag ochtend:
21.5 beneden en 21 boven. Dit is de grenswaarde voor beneden, dus de verwarming zal vandaag of morgen wel aanspringen.
Bovens staat het op 20.5

Laatst bewerkt:
Deze ochtend 21-20,5. Verwarming slaat niet aan omdat hij geblokkeerd is in zomermodus. Vind alleen geen instelling om hem eruit te halen.
Heb verwarming op auto staan, maar onderaan in de lijst staat "systeem UIT actief".
In de ketel zie ik "geen warmtevraag: zomermodus actief".

Maar nergens een setting om zomermodus uit te zetten...

Hmmm, zomerstand van manueel --> auto --> naar manueel heeft hem eruit gehaald.
De ketel is aan het verwarmen nu. Vind wel dat de externe pompen wel wat lawaai maken... Vind wel niets (digitaal) om ze in te stellen.

edit:
De ketel staat nu al 2h onafgebroken te branden (op 10%). Aanvoertemp beneden is 27 graden en boven 25 graden. Geen idee of dat goed is bij 9 graden buiten. De stooklijn inclinatie is 0.2 met 0K verschuiving. Eens kijken of we het zo terug 21,5 graad krijgen.
Vermoed dat we nu veel moeten verwarmen om de chappe terug warm te krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik ben hier nog bezig met de stooklijn af te stellen. Heb de verwarming deze zondag voor de eerste keer op gezet.

Het is hier buiten 10°C en vraagt een aanvoertemperatuur van 25°C.
Warmtepomp is om 08:50 aangeslagen en is om 12:10 afgeslagen. Om 11:00 zag ik dat de aanvoer 25,2°C was en retour 22,7°C.
Temperatuur binnen is 21,5°C.

De komende dagen ziet het er naar uit dat het bewolkt blijft en rond de 10°C. Ga het dus de komende dagen wat opvolgen en indien aanpassen.
Enkel spijtig dat mijn vriendin thuis werk heeft, want ik zie goed wanneer ze pauze heeft gepakt en naar de leefruimte is gegaan.
Ruimterinvloed heb ik op 0K gezet om de correcte stooklijn te vinden.

Deze ochtend 21-20,5. Verwarming slaat niet aan omdat hij geblokkeerd is in zomermodus. Vind alleen geen instelling om hem eruit te halen.
Heb verwarming op auto staan, maar onderaan in de lijst staat "systeem UIT actief".
In de ketel zie ik "geen warmtevraag: zomermodus actief".

Maar nergens een setting om zomermodus uit te zetten...

Hmmm, zomerstand van manueel --> auto --> naar manueel heeft hem eruit gehaald.
De ketel is aan het verwarmen nu. Vind wel dat de externe pompen wel wat lawaai maken... Vind wel niets (digitaal) om ze in te stellen.

edit:
De ketel staat nu al 2h onafgebroken te branden (op 10%). Aanvoertemp beneden is 27 graden en boven 25 graden. Geen idee of dat goed is bij 9 graden buiten. De stooklijn inclinatie is 0.2 met 0K verschuiving. Eens kijken of we het zo terug 21,5 graad krijgen.
Vermoed dat we nu veel moeten verwarmen om de chappe terug warm te krijgen.
Ja, het duurt wel een uurtje of 3 denk ik voordat je warmte gaat beginnen voelen. Ook de massa in uw huis is inmiddels onder uw wenstemperatuur gezakt, dus die gaat nu ook nog wat kou afstralen. Zodra alle massa op temperatuur is, kun je beginnen regelen.

Ja, het duurt wel een uurtje of 3 denk ik voordat je warmte gaat beginnen voelen. Ook de massa in uw huis is inmiddels onder uw wenstemperatuur gezakt, dus die gaat nu ook nog wat kou afstralen. Zodra alle massa op temperatuur is, kun je beginnen regelen.

Momenteel is het terug 21,5 graden beneden en 21 boven (eigenlijk al te hoog boven), maar de plafonds en muren zijn wss nog koud en ga er de eerste dagen vanaf blijven tot alles in evenwicht is. Ruimtecompensatie staat aan en dus zou die sowieso niet teveel mogen overshooten, ook daar is het afwachten wat hij doet qua stookgedrag. Als die uren aan een stuk aankan voordat die moet stoppen doordat de thermostaat ingrijpt zal het wel cava zijn.

Is nu al 4,5h onafgebroken aan het verwarmen en heeft daarbij 2,5m3 gas verbruikt. Maar dat lag het eerste uur hoog en zakt geleidelijk aan, denk niet dat de ketel nog verder terug kan schalen als wat hij nu doet.

Ook verschil aanvoer en retour van vloer ligt nog maar 2-3 graden uit elkaar (26/24 en 25/22). Jammer dat ik niet weet welke kring waar zit, en dat uitzoeken duurt ook weer lang.

Momenteel is het terug 21,5 graden beneden en 21 boven (eigenlijk al te hoog boven), maar de plafonds en muren zijn wss nog koud en ga er de eerste dagen vanaf blijven tot alles in evenwicht is. Ruimtecompensatie staat aan en dus zou die sowieso niet teveel mogen overshooten, ook daar is het afwachten wat hij doet qua stookgedrag. Als die uren aan een stuk aankan voordat die moet stoppen doordat de thermostaat ingrijpt zal het wel cava zijn.

Is nu al 4,5h onafgebroken aan het verwarmen en heeft daarbij 2,5m3 gas verbruikt. Maar dat lag het eerste uur hoog en zakt geleidelijk aan, denk niet dat de ketel nog verder terug kan schalen als wat hij nu doet.

Ook verschil aanvoer en retour van vloer ligt nog maar 2-3 graden uit elkaar (26/24 en 25/22). Jammer dat ik niet weet welke kring waar zit, en dat uitzoeken duurt ook weer lang.
Boven staat enkel de badkamer en bureau open bij ons. Badkamer staat op 23°C, maar in de bureau wordt het momenteel even warm en ik wil eigenlijk de badkamer op 24°C krijgen zonder dat de bureau te warm wordt. Heb ook nog even te spelen dus.
Beneden werkt het goed, maar das ook eenvoudiger omdat het gewoon overal 22°C moet zijn.

Het zou kunnen dat de ketel begin te pendelen als de minimale afgifte overschreden wordt. Dan draaien de pompen nog, maar springt de ketel op en af. Met de warmtepomp heb ik dat allesinds voor nu want de buitentemperatuur is te hoog en de warmtevraag binnen te klein.

Boven staat enkel de badkamer en bureau open bij ons. Badkamer staat op 23°C, maar in de bureau wordt het momenteel even warm en ik wil eigenlijk de badkamer op 24°C krijgen zonder dat de bureau te warm wordt. Heb ook nog even te spelen dus.
Beneden werkt het goed, maar das ook eenvoudiger omdat het gewoon overal 22°C moet zijn.

Het zou kunnen dat de ketel begin te pendelen als de minimale afgifte overschreden wordt. Dan draaien de pompen nog, maar springt de ketel op en af. Met de warmtepomp heb ik dat allesinds voor nu want de buitentemperatuur is te hoog en de warmtevraag binnen te klein.

Kan volgen wanneer de brander aan is en wat de actieve modulatie is en de CV ketel heeft tot nu toe constant gestookt, die komt daar voorlopig niet vanaf.

Voel nu wel dat de vloer wat warmer is dan eerst. Hopelijk morgen wat minder verbruik, als het zo doorgaat, eindigen we op 4 m3 (40kWh). Maar voor een eerste dag ook niet onlogisch wss.

Laatst bewerkt:
Kan volgen wanneer de brander aan is en wat de actieve modulatie is en de CV ketel heeft tot nu toe constant gestookt, die komt daar voorlopig niet vanaf.

Voel nu wel dat de vloer wat warmer is dan eerst. Hopelijk morgen wat minder verbruik, als het zo doorgaat, eindigen we op 4 m3 (40kWh). Maar voor een eerste dag ook niet onlogisch wss.
Je moet al uw massa opstoken en de temperatuur een graad opstoken, dat kost wel wat energie inderdaad. Het zal morgen wel minder zijn.
Je eigenlijk even goed uw verwarming inschakelen op het punt dat het nog net warm genoeg is zodat je de temperatuur niet moet gaan optrekken.

Hier is vandaag voor 21kWh thermisch gestookt. Dat is meer dan de afgelopen week rond hetzelfde tijdstip, maar het is buiten ook maar 11°C ipv 15°C zoals gisteren.

Je moet al uw massa opstoken en de temperatuur een graad opstoken, dat kost wel wat energie inderdaad. Het zal morgen wel minder zijn.
Je eigenlijk even goed uw verwarming inschakelen op het punt dat het nog net warm genoeg is zodat je de temperatuur niet moet gaan optrekken.

Hier is vandaag voor 21kWh thermisch gestookt. Dat is meer dan de afgelopen week rond hetzelfde tijdstip, maar het is buiten ook maar 11°C ipv 15°C zoals gisteren.

Ja, de ketel heeft er voorlopig de brui aangegeven en is uitgegaan, de temp is de gewenste temp en de aanvoertemperatuur is de retourtemp momenteel (24 aanvoer / 24 retour). Wel bijna 6h onafgebroken gestookt en 3,1m3 verbruikt. Zal dus wel in orde komen :).

Ik begin de verwarming wat beter te begrijpen, aangezien ik de manual gelezen heb gisteren...
Ik heb gisteren om 21h de verwarming manueel afgelegd, want de gewenste temp was bereikt en al 0.5 graden overschreden. Die bleef nog verwarmen (gaan slapen met 22 graden). Blijkbaar moet je toch thermostaat kiezen als je wil dat de binnencompensatie ook ingrijpt als de temp te hoog wordt (3/16K hoger) en terug aangaat als de temperatuur te laag wordt (2/16K lager). Geeft dus uitschakeling op 21,7 en inschakeling op 21,4 graden.

Tot nu toe is die nog niet aangesprongen (nog steeds 22 graden) en de verwarming staat nu in stand-by tot er warmtevraag nodig is.
Tempted om de stooklijn al van 0.2 naar 0.15 te brengen aangezien ik het momenteel nog vlot warm krijg , maar weet niet of het dan nog voldoende warm wordt als de temps buiten zakken. 10 graden is namelijk nog redelijk warm...

Gisteren exact 40kWh verbruikt, met inbegrip van 2 douchebeurten.

Ik begin de verwarming wat beter te begrijpen, aangezien ik de manual gelezen heb gisteren...
Ik heb gisteren om 21h de verwarming manueel afgelegd, want de gewenste temp was bereikt en al 0.5 graden overschreden. Die bleef nog verwarmen (gaan slapen met 22 graden). Blijkbaar moet je toch thermostaat kiezen als je wil dat de binnencompensatie ook ingrijpt als de temp te hoog wordt (3/16K hoger) en terug aangaat als de temperatuur te laag wordt (2/16K lager). Geeft dus uitschakeling op 21,7 en inschakeling op 21,4 graden.

Tot nu toe is die nog niet aangesprongen (nog steeds 22 graden) en de verwarming staat nu in stand-by tot er warmtevraag nodig is.
Tempted om de stooklijn al van 0.2 naar 0.15 te brengen aangezien ik het momenteel nog vlot warm krijg , maar weet niet of het dan nog voldoende warm wordt als de temps buiten zakken. 10 graden is namelijk nog redelijk warm...

Gisteren exact 40kWh verbruikt, met inbegrip van 2 douchebeurten.
Ja, inderdaad. Met de optie thermostaat blijft de temperatuur het stabielst. De ketel en pompen gaan volledig uit als het set point bereikt is. Daardoor is het ook de zuinigste optie want zodra je zonne warmte heb, gaat het systeem uit.
0.15 zal geen probleem zijn kwa temperatuur en verwarmen. Alleen geen idee hoe een gasketel daar mee om gaat, maar je kunt het eens testen.
Ik draai 0.2 nu omdat dat resulteert in meer afgifte en dus minder start/stops van de warmtepomp. Dat zorgt voor iets meer rendement. Zodra het kouder wordt en de start/stops zakken (10-15°C is nog tussen seizoen), ga ik ook zakken naar 0.15.

Ik ga voorlopig van de stooklijn blijven en wachten tot het kouder wordt. Ik ga enkel de gewenste temperatuur wel naar beneden halen, want het is net ietsje te warm naar ons gevoel.
Sinds de opstart van de warmtepomp draait deze voor verwarming met een SCOP van 6,1

Het was gisteren goed bewolkt dus geen externe factor van de zon, 1 persoon had thuiswerk. Dus de opwarming komt vooral door mensen. Je ziet dat het s'nachts mooi uitvlakt is. Grafiek verspringt per 0.1°C.
temp-in-woonkamer.jpg

Ik ga voorlopig van de stooklijn blijven en wachten tot het kouder wordt. Ik ga enkel de gewenste temperatuur wel naar beneden halen, want het is net ietsje te warm naar ons gevoel.

Ik kan precies mijn stooklijn niet verschuiven naar beneden, enkel naar boven.
Bij mijn viessmann ketel kon ik bvb als de gehaalde temp constant 2 graden te veel was de stooklijn -2K offset geven en dan was het goed.
Bij de Vaillant ketel kan ik de stooklijn enkel naar boven verschuiven (+XK) en niet naar beneden.

Kan wel de gevraagde temp op 19.5 zetten en dan 21,5 krijgen bvb, maar beide zijn zichtbaar op het display en mijn OCD kan dat niet aan en ruimtecompensatie kan dan ook niet gebruikt worden. Dus denk dat de stooklijn best zo accuraat en laag mogelijk zou zijn om weinig schommelingen te krijgen.

Benieuwd wat voor isolatie jij hebt, want ik krijg mijn huis op mijn eentje toch niet warm. Mijn bureau ok, maar de andere 230m2 heb ik geen effect op. De thermostaat staat ook 10+m van mij af en er zitten 2 deuren en een gang tussen...

Momenteel 22.0, maar dat is hitte output van koken en de PS5. Vandaag is de verwarming niet aangesprongen wegens te warm binnen.

Samen met de nieuwe gasketel ook meteen een tado-thermostaat geïnstalleerd. Hopelijk besparen we met de condensatieketel een dikke 30% en dan met zoneregeling nog eens een flinke klap. In ieder geval wel al een zaligheid om niet elke ruimte nodeloos te moeten verwarmen. De ketel valt nu ook uit als niemand thuis is en kan met gradaties opwarmen naarmate we dichterbij komen.

Het is een huis van 2001 met klassieke radiatoren. De verwarming staat al een week op dus helaas niet semi-passief zoals de users hierboven. Het koelt gelukkig tijdens de nacht maar af tot een 20 graden dus het valt gelukkig wel mee. Qua verbruik is het voorlopig nog maar een 8 kwh per dag dus dat is quasi niks.

Benieuwd wat voor isolatie jij hebt, want ik krijg mijn huis op mijn eentje toch niet warm. Mijn bureau ok, maar de andere 230m2 heb ik geen effect op. De thermostaat staat ook 10+m van mij af en er zitten 2 deuren en een gang tussen...
Het is niet dat er een persoon in de woning is dat gans de woning opwarmt, is enkel die ruimte. :)
Aan de hand van de temperatuur grafieken kan ik eigenlijk makkelijk zien of er mensen waren in die ruimte. Alsook hoe lang, hoe vaak,...

Op de grafiek waar jij op antwoorden zie je het volgende.
Je ziet dat de temperatuur van 10->14uur stijgt. Dat is omdat ik toen in de leefruimte zat, mijn vriendin zat in de bureau ruimte. Ik ben om 13:30 vertrokken.
Van 14:00->16:30 zie je dat het uitvlakt. Niemand was in die periode er in de leefruimte.
Vanaf 16:30 stijgt het terug, want dan is mijn vriendin gestopt met werken en is ze naar de leefruimte gegaan. Ik was terug thuis om 22:30u.
Je ziet dan dat het blijft stijgen tot 01:00, want dan ben ik naar de bureau gegaan, om 02:00 ben ik dan gaan slapen.
Van 01:00-->08:00 uitvlakking want dan was er niemand in de leefruimte.

Je ziet dat dus ook terug in de grafiek van de bureau.

08:00-->12:30 stijgen. Vriendin is aan het werken.
12:30-->13:30 pauze (zat ze niet in de bureau)
13:30->16:30 blijft het redelijk stabiel, maar heeft ze gewerkt (zou toch moeten :unsure: )
16:30 --> 01:00 is er niemand in de bureau. Je ziet die dan eerst zakken en nadien zorgt de verwarming dat het uitvlakt.
01:00-->02:00 stijgt het, want dan heb ik nog achter de PC gezeten

Naamloos.jpg

Nog altijd 22.4 hier. Heb de indruk dat ons huis al een week lang stabiel tussen 22 en 23 schommelt. We zullen november dus makkelijk halen zonder enige verwarming.

Terug
Bovenaan