Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Ik heb geen domotica, dat scheelt. Maar eens de CV ingesteld is, kom ik daar ook niet aan. Als je stooklijn goed staat (iets te hoog om zeker altijd warm te krijgen) en je laat die bij te warm uitvallen is het goed.

Hier gaat de verwarming tot nu toe 1x per dag aan. Soms moet die 2 keer starten omdat de 3-wegklep niet goed staat bij de start en hij de hitte niet kwijt kan. Maar voor de rest bolt die dan vrijwel constant zeer laag. Denk niet dat er aan de stand van de 3-wegklep veel te doen is en die 2de start moet ik dan maar voor liefnemen.

Heb vandaag eens gemeten met een infrarood metertje (aangezien ik de kringen niet weet liggen). En ik meet overal nagenoeg hetzelfde qua vloertemp (alles zit binnen 0.2 graden). De badkamer is 1 graad warmer. Maar mogelijks is dat verschil niet groot genoeg. Dus wss alles wat knijpen behalve de badkamer.

Hier is het de bedoeling dat het allemaal op de achtergrond automatisch werkt.
Nu hou ik alles wat in het oog, omdat het de eerste keer is dat we moeten verwarmen in de woning. Is dan handig dat ik alle temperaturen van de warmtepomp in een grafiek kan steken en zien wat die precies doet.
Eenmaal ingesteld dan komen we er niet meer aan.

Ik was niet tevreden bij 2 zaken qua "sturing" van de warmtepomp (1 puntje bij verwarming en 1 bij koeling).
Daarmee heb ik die gekoppeld aan mijn domotica om zelf een logica te maken om die 2 puntjes op te lossen. Draait nu een weekend zo en ziet er beter uit. Temperatuur binnenhuis is stabieler en warmtepomp doet minder starts. Daarvoor had ik meer overshoots en starts.

Een huis waar je constant aan moet prutsen als je domotica hebt, wilt zeggen dat je iets verkeerd doet. Of je zit nog in fase om alles naar wens in te stellen en/of fine-tunen.

Ik doe dat ook wel graag. :) In mijn job pak ik ook veel grafiekjes om zaken te verbeteren en/of op te lossen.
Idem. Ik heb zo'n EBUS module aan mijn Vaillant systeem hangen die alles verkeer op die bus uitleest en er commando's kan injecteren. Ik monitor vooral om te zien als iets te optimaliseren valt en deze zomer heb ik wel een automatisatie gemaakt om de vloer koeling te laten starten en stoppen op basis van injectie.

Ook de boiler manueel herladen werkt alleen van uit de living en niet buiten de uren dat de boiler mag herladen... Een manuele laadbeurt is pas nodig als je 2x een bad wil laten vollopen en nog 2x wil douchen die dag, maar voor het gemak is dat nu een knopje in Home Assistant die even voor een uurtje alles override.
In principe zou ik dit ook kunnen triggeren als er genoeg injectie is, maar dat komt meestal overeen met m'n tijdsschema die de piek op de PV volgt. Enkel bij zomer/winter uur moet ik dat een uurtje opschuiven.
Ik heb geen domotica, dat scheelt. Maar eens de CV ingesteld is, kom ik daar ook niet aan. Als je stooklijn goed staat (iets te hoog om zeker altijd warm te krijgen) en je laat die bij te warm uitvallen is het goed.

Hier gaat de verwarming tot nu toe 1x per dag aan. Soms moet die 2 keer starten omdat de 3-wegklep niet goed staat bij de start en hij de hitte niet kwijt kan. Maar voor de rest bolt die dan vrijwel constant zeer laag. Denk niet dat er aan de stand van de 3-wegklep veel te doen is en die 2de start moet ik dan maar voor liefnemen.

Heb vandaag eens gemeten met een infrarood metertje (aangezien ik de kringen niet weet liggen). En ik meet overal nagenoeg hetzelfde qua vloertemp (alles zit binnen 0.2 graden). De badkamer is 1 graad warmer. Maar mogelijks is dat verschil niet groot genoeg. Dus wss alles wat knijpen behalve de badkamer.
Met flow ga je uw afgifte iets kunnen verhogen want de retour zal ook iets hoger blijven, dus de gemiddelde temperatuur is dan iets hoger in de vloer, maar verwacht er ook geen wonderen van. Als de temperatuur te laag is, moet de stooklijn voor dat circuit omhoog en ga je knijpen in de ruimtes waar er weinig moet verwarmd worden. Evt. wat spelen met minimum en maximum aanvoer kan ook helpen. Bij mij staat het op 30°C minimum voor boven en 0.3 stooklijn. En 25°C beneden met 0.2 stooklijn. Onze thermostaat hangt wel in de badkamer zelf en als je daar 23°C vraagt, lift die ook wel de stooklijn. Maar moest onze thermostaat in de nachthal hangen met 21°C vraag, dan wordt de badkamer nooit geen 23°C zonder met wat parameters te spelen.

Met flow ga je uw afgifte iets kunnen verhogen want de retour zal ook iets hoger blijven, dus de gemiddelde temperatuur is dan iets hoger in de vloer, maar verwacht er ook geen wonderen van. Als de temperatuur te laag is, moet de stooklijn voor dat circuit omhoog en ga je knijpen in de ruimtes waar er weinig moet verwarmd worden. Evt. wat spelen met minimum en maximum aanvoer kan ook helpen. Bij mij staat het op 30°C minimum voor boven en 0.3 stooklijn. En 25°C beneden met 0.2 stooklijn. Onze thermostaat hangt wel in de badkamer zelf en als je daar 23°C vraagt, lift die ook wel de stooklijn. Maar moest onze thermostaat in de nachthal hangen met 21°C vraag, dan wordt de badkamer nooit geen 23°C zonder met wat parameters te spelen.

Ja, met de rest te knijpen moet idd de stooklijn ook omhoog, zodat een hogere temp de lagere flow in de rest van het verdiep kan opvangen. Dan zal de badkamer ook een hogere temp (aan een hogere flow krijgen). Badkamer zou idd wel een 23 graden moeten worden.

De vraag is of elektrisch bij verwarmen voor de keren dat we een bad nemen niet makkelijker/goedkoper is. Snel douchen kan immers beneden ook en daar is het wel warm.

Laatst bewerkt:
De vraag is of elektrisch bij verwarmen voor de keren dat we een bad nemen niet makkelijker/goedkoper is. Snel douchen kan immers beneden ook en daar is het wel warm.
Mijn broer doet verwarming, sanitair etc. In nieuwbouwwoningen zet hij altijd een elektrisch verwarmingselement bij in de badkamers. Als alles vloerwarming is krijg je de badkamer zelden voldoende opgewarmd. Van de gemiddelde handdoekradiator gaat het niet komen.

Ja, met de rest te knijpen moet idd de stooklijn ook omhoog, zodat een hogere temp de lagere flow in de rest van het verdiep kan opvangen. Dan zal de badkamer ook een hogere temp (aan een hogere flow krijgen). Badkamer zou idd wel een 23 graden moeten worden.

Aan COP 1 verwarmen is 4x zo duur als op gas verwarmen denk ik. Volgens mij krijgt ge met 5°C hogere aanvoer het warm genoeg. Dat gaat niet zoveel extra gas kosten en de warmteverliezen zijn zeer beperkt bij u. Ik zou het zo proberen eens proberen en anders is het elektrisch vuurtje een oplossing.

Mijn broer doet verwarming, sanitair etc. In nieuwbouwwoningen zet hij altijd een elektrisch verwarmingselement bij in de badkamers. Als alles vloerwarming is krijg je de badkamer zelden voldoende opgewarmd. Van de gemiddelde handdoekradiator gaat het niet komen.
Wij gaan het ook wat afwachten of we voor de badkamer niets iets extra's willen hangen, het is er in ieder geval wel op voorzien.

Ik spreek uit ervaring.
Destijds het huis verbouwd met vloerverwarming en een handdoekradiator gehangen in de badkamer. Ik heb er toen niet voor geopteerd om alles apart aan te sturen met een thermostaat boven waardoor het nooit warm werd in de badkamer. Met als gevolg dat er na 2 weken in het begin van de koude periode een elektrisch vuurtje in de badkamer stond. De radiator was niet meer dan een handdoekrek in ons geval...

Ik spreek uit ervaring.
Destijds het huis verbouwd met vloerverwarming en een handdoekradiator gehangen in de badkamer. Ik heb er toen niet voor geopteerd om alles apart aan te sturen met een thermostaat boven waardoor het nooit warm werd in de badkamer. Met als gevolg dat er na 2 weken in het begin van de koude periode een elektrisch vuurtje in de badkamer stond. De radiator was niet meer dan een handdoekrek in ons geval...
Omdat de handdoekradiator te weinig geeft? Of te traag? Of...?

Heb je het schema van uw VVW en daarbij horende vermogen?
Want bij ons ligt er te weinig vermogen VVW om het warm te krijgen (wegens te weinig opp) maar handdoekradiator doet op zich wel al veel (je hebt er ook met blazer indien nog meer nodig)

Omdat de handdoekradiator te weinig geeft? Of te traag? Of...?

De handdoekdrager zit op hetzelfde circuit zit van de vloerverwarming. Dus als de gevraagde temperatuur bereikt is beneden, warmt hij dus boven niet op.
Daarbij komt dat je geen programma instelt met vloerverwarming waardoor je niet op bepaalde tijdstippen stookpieken hebt voor het gehele circuit.

Heb je het schema van uw VVW en daarbij horende vermogen?
Want bij ons ligt er te weinig vermogen VVW om het warm te krijgen (wegens te weinig opp) maar handdoekradiator doet op zich wel al veel (je hebt er ook met blazer indien nog meer nodig)

Ik heb helaas niks (Huis gekocht). Heb de installateur vandaag eens gemaild met de vraag of er iets bestaat.
Enige dat ik weet is dat er 7 kringen zijn boven voor 4 slaapkamers, een badkamer en een halletje. Ik heb met een IR meter de temp gemeten van de vloer. Badkamervloer is 1 graad warmer dan de rest, in de inloopdouche zit er blijkbaar totaal niets. In de muur ogenschijnlijk ook niet.

Maar ik heb de stooklijm ook maar op 0.2 staan, mogelijks dus wel wat te winnen als ik weet welke kring waar ligt en wat tweaken.

Aan de andere kant heb ik het verbruik van de TV hoek gisteren dan van 385 Wh naar 180Wh gebracht. Dat is op jaarbasis wel wat bespaard voor hetzelfde comfort. Dus let wel nog op wat er verbruikt wordt.
Scheld me uit voor grammar nazi of pedant, maar als je verbruik uitdrukt in Wh moet je ook aangeven over welke periode die hoeveelheid energie erdoor gaat. Ik meen dat je gewoon "instantaan" verbruik bedoelt, als in W, dus Joule per seconde. Want die cijfers zouden daarvoor ongeveer kunnen kloppen. Met diezelfde cijfers zou je ook jaarverbruik kunnen bedoelen, dus 385Wh over een heel jaar, maar zeg dat er dan wel bij he :), dan snappen mensen wat je bedoelt...

Nu, je tv hoek is nog steeds een goede elektrische verwarming hoor, hier verbruikt de versterker met 5.1 surround boxen eraan een 40-50W, alsook de TV een constante 40W. Die staat ook maar enkele uren aan per dag dus echt veel warmte komt daar nu niet af. Ik heb ook het gevoel dat die z'n warmte vooral naar achteren straalt, dus zelfs een 4k haardvuur via Netflix geeft eigenlijk weinig warmte als je ervoor zit. Ik denk er toch aan om die eens in te ruilen voor een beter model.

Ik heb helaas niks (Huis gekocht). Heb de installateur vandaag eens gemaild met de vraag of er iets bestaat.
Enige dat ik weet is dat er 7 kringen zijn boven voor 4 slaapkamers, een badkamer en een halletje. Ik heb met een IR meter de temp gemeten van de vloer. Badkamervloer is 1 graad warmer dan de rest, in de inloopdouche zit er blijkbaar totaal niets. In de muur ogenschijnlijk ook niet.

Maar ik heb de stooklijm ook maar op 0.2 staan, mogelijks dus wel wat te winnen als ik weet welke kring waar ligt en wat tweaken.
Lijkt me logisch dat er in de inloopdouche geen VVW ligt
En in de wand wordt ook zelden gedaan (want als je er in boort ...)

We hebben net een nieuw record verbroken. Het warmst gemeten temperatuur in de woning sinds juni. :D

Deze ochtend was het 21°C (daar staat de thermostaat op) en het is nu 22,9°C. Uiteraard is de warmtepomp al gestopt van deze ochtend.

Zal toch maar eens kijken om een logica te maken voor de screens in de winter. Ik wil wel dat de woning opwarmt door de zon, maar het mag nu ook weer niet te zot worden.

Wat zijn zowat de verbruiken deze dagen? Hier is het s'nachts echt berekoud (minima van 2,5 graden).
Het verbruik zit dan ook serieus in stijgende lijn, al lijkt dat vandaag te gaan zakken. De CV heeft gisteren serieus liggen verwarmen, met als gevolg dat het een stuk boven de 22 graden was.

Verbruik van woensdag tem gisteren (wel telkens incl SWW): 18,69 - 24,33 - 28,22 - 33,69 - 38,96 kWh.

Wat zijn zowat de verbruiken deze dagen? Hier is het s'nachts echt berekoud (minima van 2,5 graden).
Het verbruik zit dan ook serieus in stijgende lijn, al lijkt dat vandaag te gaan zakken. De CV heeft gisteren serieus liggen verwarmen, met als gevolg dat het een stuk boven de 22 graden was.

Verbruik van woensdag tem gisteren (wel telkens incl SWW): 18,69 - 24,33 - 28,22 - 33,69 - 38,96 kWh.
Screenshot-2023-11-13-08-16-07-810-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg

Gisteren 21kWh en eergisteren ook.

Als ik dezelfde periode neem zit ik op exact 200kWh (totaal gasverbruik), wat dus bijna het dubbel is van jou.
Maar als we naar stijging kijken in % zal het elkaar niet gigantisch ontlopen denk ik.
Kleinere oppervlakte bij mij natuurlijk, veel minder warmwaterverbruik en hier 19.5 overdag en 17 's nachts. Maar wel een B-woning ipv A. 😁

300kWh laatste week.
Huis van 93' en 21°C.

Deze zomer het dak geisoleerd. De kamers daar durfde 13°C te worden. Die zijn voorloplig nog niet onder de 19°C gezakt.

@Mulan 0,8 KWh elektrisch verbruik op 1 week?

Terug
Bovenaan