Wantoestanden in de kinderopvang

Vraag: stel nu - ik ga dat niet doen, is hypothetische vraag - stel nu, ik zeg ‘goh, ik heb een goeie indeling thuis, in onze buurt zijn wel wat jonge gezinnen, ik heb wel de mogelijkheid wat opvang te doen’. Ben ik dan verplicht tot acht kindjes aan te nemen (door K&G) of kan ik zeggen bijvoorbeeld ‘max vier’ (wat voor een persoon alleen al kan tellen, als het jonge kindjes zijn).

Vraag: stel nu - ik ga dat niet doen, is hypothetische vraag - stel nu, ik zeg ‘goh, ik heb een goeie indeling thuis, in onze buurt zijn wel wat jonge gezinnen, ik heb wel de mogelijkheid wat opvang te doen’. Ben ik dan verplicht tot acht kindjes aan te nemen (door K&G) of kan ik zeggen bijvoorbeeld ‘max vier’ (wat voor een persoon alleen al kan tellen, als het jonge kindjes zijn).

ik denk het wel, je gaat wel maar even veel euro's per kind krijgen (als je inkomen gebaseerd werkt). Dus de helft van iemand die er 8 neemt (en waar je ook niet boven mag).
We hadden onze kindjes toch bij creches met vaak minder dan 8 kindjes per begeleider. Zowel inkomens gebaseerd als niet inkomens gebaseerd

Een oplossing om kinderen fulltime thuis te houden zou imo toch ook niet alleen maar voordelen hebben. Het sociale contact, leren van andere kinderen naar zowel motoriek als taal lijkt me een cruciale factor. Er zullen misschien onderzoeken zijn die mij gans tegenspreken, maar het lijkt me toch vanaf een afstand dat een goeie combo noodzakelijk is.

Ik wil ook misbruik van dergelijk systeem ook niet onderschatten. Voldoende betaald worden om fulltime thuis te zitten, maar de kinderen wel droppen bij grootouders bv. En zo meer betaalde me-time te hebben als ouder…
Er zijn inderdaad onderzoeken die u tegen spreken. Alle onderzoeken die de positieve effecten van een crèche onderzoeken komen erop uit dat kinderen in een crèche taal leren... Van de begeleider. Dus niét van andere kinderen (jij leert ook autorijden van iemand die al kan rijden, en niet van iemand die het niet kan...). Als je voltijds met je kind thuis zit, is het wel de bedoeling dat je er actief mee bezig bent natuurlijk. De nadelen zijn echter de toegenomen stress, de minder goede zorg, minder structuur, ... Het grootste nadeel van voltijds met uw kind thuis te zitten, is dat het gewoon heel zwaar is voor de ouder in kwestie.

De onthaalmoeder die wij in gedachte hadden, deed max 4 kindjes. Dat kan dus.

Mijn vrouw overwoog dit vroeger ook om te doen. Het aantal kindjes bepaal je volledig zelf, maar uw verdienste is er ook naar.

Wat mijn partner deed afhaken, ook al was ons huis daar perfect geschikt voor (tweewoonst waarvan wij eigenlijk enkel het achterste deel gebruiken, voorste deel heeft een aparte ingang + overdekt terras, 2 slaapkamers, grote benedenruimte en aparte badkamer/keuken) :
- De eerste kindjes komen vaak al tegen 7u of vroeger en de laatste kindjes gaan vaak maar tegen 18u de deur uit. -> héél lange dagen.
- Uw privé is uw privé niet meer omdat er continu kindjes rondlopen en het een aan- en afgaan is van ouders die kinderen ophalen. (Voor partner en eigen kinderen is dit ook niet altijd plezant.)
- Mogelijks een hoop gezever over openstaande rekeningen, onvoldoende luiers, bijkomende kosten, medicatie, zieke kindjes, ...
- Accommodatie moet voldaan aan tig regels die ook ineens kunnen wijzigen.
- Hoop administratie die erbij komt.
- Uw eigen verlof is onbetaald en, naar ik mij meen te herinneren, ziekte ook. Eindejaarspremie/verlofgeld is er niet.

Pluspunt:
- Als je veel kinderen opvangt, dan kan je er goed uw boterham mee verdienen.

Anekdotisch:
Familielid van mijn vrouw regelt de opvolging van onthaalouders in een naburige stad.
Haar hadden we toen om advies gevraagd. Haar raad: 'Je hebt een deftige job, doe dit niet!'
Wel spijtig, het onzekere statuut en de povere verloning houden gemotiveerde mensen tegen om hiervoor te gaan.

Pluspunt:
- Als je veel kinderen opvangt, dan kan je er goed uw boterham mee verdienen.
Vergeet dat maar:
9 kinderen x 30€/dag (ervan uit gaande dat ze allemaal het max betalen) x 20 dagen/maand = 5400€ omzet per maand.
Daar betaal je nét 1 laag loon mee uit, en dan reken je de kosten nog niet mee.

Vergeet dat maar:
9 kinderen x 30€/dag (ervan uit gaande dat ze allemaal het max betalen) x 20 dagen/maand = 5400€ omzet per maand.
Daar betaal je nét 1 laag loon mee uit, en dan reken je de kosten nog niet mee.
Je weet toch dat dit een onkostenvergoeding is en volledig belastingvrij?

Nee, van een 'zelfstandige' onthaalmoeder.

(Dat is dus fiscaal zelfs nóg beter dan jouw auteursrechten. :wink: )
Dat wist ik niet. Maar net opgezocht en dan komt het (max) op 3732€ netto.
Daar moeten dan onkosten (eten, elektriciteit, water, 8 bedjes, speelgoed voor 8 kinderen, ...) Af. Dat is nog steeds niet "goed verdiend" he

Ik denk niet dat je dit soort zaken kan oplossen met een kleine tweak aan hoe kinderopvang werkt. Je moet gewoon heel de mentaliteit aanpakken, maar dat gebeurt ook niet op 1 2 3. Als ik zo van buiten naar belgen kijk en luister dan is de job en het stoefen met wat je toch wel allemaal niet opoffert toch nog altijd heel sterk aanwezig.

Je ziet dat dan ook bij de kinderopvang waar men verwacht dat dat open is tot 18 soms zelfs 19. En liefst al open om 06:00 of 06:30.
Kinderen vooral ook opsturen met een of ander medicijn zodat ze de koorts niet opmerken, want stel u voor dat je moet thuisblijven. En zo zijn er tientallen voorbeelden.

8 kinderen x 23,33€ x 20 dagen/maand
Gemiddeld zijn er meer dan 20 werkdagen per maand, maar inderdaad correct.

Aangezien je eigenlijk geen inkomen hebt, maar een kostenvergoeding moet je hier ook nog bij wettelijk samenwonende of gehuwde onthaalouders de huwelijksquotiënt bijtellen. Meestal een 400€ netto extra per maand.

Komt dan op 4.132€ netto

Daar moeten dan onkosten (eten, elektriciteit, water, 8 bedjes, speelgoed voor 8 kinderen, ...) Af. Dat is nog steeds niet "goed verdiend" he
Tegenwoordig is elektriciteit/gas/water misschien wel een issue, toen mijn vrouw ervoor keek was dit max een 200€/maand extra. Stel nu nog 600€/maand.
Met 20€ per dag aan eten zal je er wel ruimschoots komen vermoed ik -> 400€/maand extra.
Bedjes worden via groepsaankopen van de dienst geregeld of tweedehands gekocht. Dat kost héél weinig, zeker als je de kost spreidt over x-aantal maanden/jaren.
Speelgoed komt van tweedehandsbeurzen of van mama's waarvan hun kind naar jouw opvang ging. Ook héél lage kost dus.

Kosten zijn heel ruim gerekend en dan zit je met maximumbezetting aan een maandinkomen van meer dan 3.000€ netto.

Cru gezegd, maar vrouwen die hier dan uiteindelijk toch voor kiezen zijn meestal vrouwen die anders in een winkel werken of poetsen. Dit is het dubbele van wat ze daar verdienen. Met een halve bezetting verdienen ze evenveel.

20 euro eten voor 8 monden?

Kinderen mogen 20 dagen per jaar afwezig zijn. Niet alle kinderen komen fulltime. Kinderen zijn wel eens afwezig door ziekte. Als je zelf ziek bent heb je geen inkomen. Je neemt zelf ook wel eens vakantie.

Ik denk dat het wel een stuk minder zal zijn gemiddeld per maand.

Laatst bewerkt:
Gemiddeld zijn er meer dan 20 werkdagen per maand, maar inderdaad correct.

Aangezien je eigenlijk geen inkomen hebt, maar een kostenvergoeding moet je hier ook nog bij wettelijk samenwonende of gehuwde onthaalouders de huwelijksquotiënt bijtellen. Meestal een 400€ netto extra per maand.

Komt dan op 4.132€ netto

Tegenwoordig is elektriciteit/gas/water misschien wel een issue, toen mijn vrouw ervoor keek was dit max een 200€/maand extra. Stel nu nog 600€/maand.
Met 20€ per dag aan eten zal je er wel ruimschoots komen vermoed ik -> 400€/maand extra.
Bedjes worden via groepsaankopen van de dienst geregeld of tweedehands gekocht. Dat kost héél weinig, zeker als je de kost spreidt over x-aantal maanden/jaren.
Speelgoed komt van tweedehandsbeurzen of van mama's waarvan hun kind naar jouw opvang ging. Ook héél lage kost dus.

Kosten zijn heel ruim gerekend en dan zit je met maximumbezetting aan een maandinkomen van meer dan 3.000€ netto.

Cru gezegd, maar vrouwen die hier dan uiteindelijk toch voor kiezen zijn meestal vrouwen die anders in een winkel werken of poetsen. Dit is het dubbele van wat ze daar verdienen. Met een halve bezetting verdienen ze evenveel.
Je rekent huwelijksquotient mee, maar dan moet je er ook pensioenopbouw en ziekteuitkering af trekken natuurlijk ;)

Persoonlijk denk ik toch dat je die kosten onderschat. Je moet die kinderen vers bereid eten geven he. Ik zou niet verschieten moest de charcuterie enkel al 20€/dag kosten. In elk geval "geen haar op mijn hoofd dat er hier thuis ooit een kinderopvang komt"!

Ik zag onlangs dat de opvang waar m’n kinderen gingen permanent gesloten is. Wat op internet gezocht of daar meer over te vinden was en onder andere uitgekomen bij een verslag van gemeente waar ondersteuning van 28000 euro voor de opstart goedgekeurd werd. Dat was voor een crèche voor 16 kinderen, uitgebaat door moeder en dochter. Mate van ondersteuning zal wsl afhangen van de noodzaak voor extra opvangplaatsen, maarja in een regio waar de vraag er minder is, begin je daar sowieso beter niet aan 😁

Je ziet dat dan ook bij de kinderopvang waar men verwacht dat dat open is tot 18 soms zelfs 19. En liefst al open om 06:00 of 06:30.
Kinderen vooral ook opsturen met een of ander medicijn zodat ze de koorts niet opmerken, want stel u voor dat je moet thuisblijven. En zo zijn er tientallen voorbeelden.
Da's wel waar.

De crèche hier was van 7u30 open tot 18u en er waren ouders die dat nog te kort vonden. En zoals je zei: ook ouders die 's morgens wat Perdolan geven om ze dan "ok" af te kunnen geven in de crèche. Ik snap dan echt niet waarom je nog aan kinderen begint tbh.
En in de vriendenkring ook: iemand krijgt een job met betere uren en dichterbij huis aangeboden maar het loon is minder. Toch op de huidige job gebleven want "ik wil niet achteruit gaan". Extra tijd met mijn kinderen noem ik niet achteruit gaan.

Soit, 't is heel anecdotisch enz maar 't is toch een opvallende vaststelling.

Da's wel waar.

De crèche hier was van 7u30 open tot 18u en er waren ouders die dat nog te kort vonden. En zoals je zei: ook ouders die 's morgens wat Perdolan geven om ze dan "ok" af te kunnen geven in de crèche. Ik snap dan echt niet waarom je nog aan kinderen begint tbh.
En in de vriendenkring ook: iemand krijgt een job met betere uren en dichterbij huis aangeboden maar het loon is minder. Toch op de huidige job gebleven want "ik wil niet achteruit gaan". Extra tijd met mijn kinderen noem ik niet achteruit gaan.

Soit, 't is heel anecdotisch enz maar 't is toch een opvallende vaststelling.
Goh ik keur dat ook af, maar als ik aan de toekomst denk gaan we 's ochtends in de situatie zitten dat mijn vrouw om 7u begint met werken, en ik de dochter dan afzet om rond 9u op het werk te zijn. Als ik geen les moet geven kan ik bij ziekte dan thuisblijven en wat meetings verplaatsten, maar bij lessen is dat al een probleem. Mijn vrouw is mede-verantwoordelijk om voor het eten te zorgen van enkele honderden bejaarden, in een onderbemande keuken.
Ik lig soms al wakker van hoe we dit alles gaan opvangen zonder grootouders eerlijk gezegd. Het plan dat mijn vrouw zou thuisblijven heeft al eens op tafel gelegen, maar deze job doet ze graag. 'When shit hits the fan' zullen we waarschijnlijk daartoe gedwongen worden.

Dus dat er mensen zijn die 's morgens het niet zien zitten en hopen dat het met een perdolan opgelost is, ja zeker af te keuren, maar niet helemaal onbegrijpelijk in de wereld vandaag. Het lijkt me gewoon te kaderen in de algemene trend waar men meer en meer hooi op de vork neemt, door een soort van (soms gepercipieerde) druk. Als ik zie hoe vaak de spoorweg naast ons stilligt wegens een "persoonsongeval", denk ik (zoals ik geregeld zeg) dat we onszelf voorbij lopen.

En de contradictie in dit alles zit dan in het feit dat we in een welvaartsstaat wonen waar allerhande opvang bestaat, en je met vrij "standaardjobs" kan overleven.

en hier haal je opnieuw zaken aan die er echt niet toe doen.

Opnieuw, met 2000net ga ik niet ons gezin kunnen onderhouden.
normale woning, geen fancy smartphone, sinds de geboorte nog niet op reis geweest, festival, etc.

niet iedereen verdient 8k net per maand zoals de gemiddelde BGer.
Het blindelings zwart maken van enige blijk ven geld spenderen aan vermaak door sommigen op BG is ook maar ridicuul.

3732 euro netto is toch meer dan comfortabel? Als je dat deelt door 2 is dat 1866. Er zijn mensen die dat met 2 maar verdienen hoor, en minder. Alles wat de onthaalmoeder koopt voor haar job brengt ze in bij de belastingen, alsook 30% van alle kosten ivm de woning.
Pas op, met de gasprijzen vandaag zal het kot warm stoken wel wat kosten. Onze onthaalmoeder heeft ons zelfs gevraagd achter een warmere slaapzak om de stookkosten wat te drukken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan