Warmtepompen

Circulatie pomp SSW opzetten, wilt zeggen (hier toch) dat je water uit de boiler gaat rond pompen in uw woning. Op die manier heb je instant warm water bij de aftappunten.
Hoe werkt dit dan precies? Je kan toch geen warm water gaan pompen in leidingen die al volzitten met koud water? Of moeten je leidingen hierop voorzien zijn met een retourcircuit of zo?

Hoe werkt dit dan precies? Je kan toch geen warm water gaan pompen in leidingen die al volzitten met koud water? Of moeten je leidingen hierop voorzien zijn met een retourcircuit of zo?
Je pompt water rond in een circuit, inderdaad. Bij hotels en grote flatgebouwen met een gedeeld SWW systeem in de kelder doen ze het ook zo. Vandaar dat je altijd meteen warm water hebt op hotel.

Onze Viessmann geothermische warmtepomp heeft het voor een 2e keer begeven sinds het half jaar tijd sinds we er wonen. :unsure:
Gelukkig kan die ook gewoon op elektrische weerstand gezet worden en is er momenteel enkel beperkte vraag naar warm water.

Eerste keer met onze verhuis was het een of andere sensor die niet correct werd uitgelezen waardoor die in veiligheid sprong. Werd toen enkele dagen later door Viessmann opgelost met een software update (I kid you not).
Deze keer zou het volgens onze sanitair man waarschijnlijk de inverter zijn die de compressor aanstuurt. Staat binnenin de warmtepomp condens op de primaire leidingen en er is op meerdere plaatsen opgedroogd waterresidu te zien. Kans is groot dat er dus ergens kortsluiting is geweest op de sturingsprintplaat van de compressor. Duidt er ook op dat die interne kamer niet luchtdicht afsluit want condens, zeker in die hoeveelheid, zou daar niet mogelijk mogen zijn.

Op zich met beide pannes wel telkens snel 'gedepanneerd' door onze sanitair man. Anderzijds toch wel teleurgesteld van de kwaliteit van Viessmann. Ach ja, liever dat het nu gebeurt en correct wordt opgelost door Viessmann zelf dan wanneer het buiten garantie is.

Onze Viessmann geothermische warmtepomp heeft het voor een 2e keer begeven sinds het half jaar tijd sinds we er wonen. :unsure:
Gelukkig kan die ook gewoon op elektrische weerstand gezet worden en is er momenteel enkel beperkte vraag naar warm water.

Eerste keer met onze verhuis was het een of andere sensor die niet correct werd uitgelezen waardoor die in veiligheid sprong. Werd toen enkele dagen later door Viessmann opgelost met een software update (I kid you not).
Deze keer zou het volgens onze sanitair man waarschijnlijk de inverter zijn die de compressor aanstuurt. Staat binnenin de warmtepomp condens op de primaire leidingen en er is op meerdere plaatsen opgedroogd waterresidu te zien. Kans is groot dat er dus ergens kortsluiting is geweest op de sturingsprintplaat van de compressor. Duidt er ook op dat die interne kamer niet luchtdicht afsluit want condens, zeker in die hoeveelheid, zou daar niet mogelijk mogen zijn.

Op zich met beide pannes wel telkens snel 'gedepanneerd' door onze sanitair man. Anderzijds toch wel teleurgesteld van de kwaliteit van Viessmann. Ach ja, liever dat het nu gebeurt en correct wordt opgelost door Viessmann zelf dan wanneer het buiten garantie is.
Ik heb het gevoel dat Vaillant tegenwoordig een betere keuze is voor warmtepompen dan Viessmann. Hoor er toch veel minder klachten over.

Viessmann is vorig jaar opgekocht door een Amerikaans bedrijf, dus in mijn ogen kan het alleen maar bergaf gaan met dat merk.

Wij wonen hier nu 1 jaar in onze nieuwbouw, wat vliegt de tijd toch. :)

Wilt dus ook zeggen dat ik nu data heb van 1 jaar. Heb deze dan eens bekeken. (periode 01/06/23 -> 31/05/24)
Voor de geïnteresseerde zet ik in de spoiler het totaalverbruik van de woning en wat gegevens van de woning

Warmtepomp L/W (waardes afgelezen van de warmtepomp)

VerbruikAfgegeven energiesCOP
Verwarming1158 kWh5901 kWh5,10
Warm water481 kWh1745 kWh3,63
Totaal1639 kWh7646 kWh4,67

VerbruikOpgenomen energieSEER
Koeling168 kWh1046 Kwh6,23

De verwarming staat hier heel het stookseizoen 24/24 op en de temperatuur is 21,5°C. Werken enkel met vloerverwarming.
De Boiler is een vat van 300L en die houden we op 50°C, deze wordt telkens tussen 13:00 --> 17:00 opgewarmd.

Stooklijn:
Voetpunt 23°C (20°C)
Eindpunt 30°C (-25°C)

Pas midden januari heb ik tussen de warmtepomp een energiemeter geplaatst. Daaruit blijkt nu wel dat de warmtepomp hogere waardes doorgeeft dan de energiemeter, zit toch een verschil op van 10%. In de praktijk zal de warmtepomp iets zuiniger zijn.
Maar dat zal ook wel gelden voor de afgegeven energie (maar deze kan ik niet meten). Op gebied van COP zal het dus wel kloppen.

De warmtepomp wordt aangestuurd door vooral zijn eigen sturing. Zelf heb ik nog wel 2 logica's bijgemaakt.

1.Volgens de sturing van de fabrikant kan de thermostaat enkel de stooklijn beïnvloeden en dus de warmtepomp niet laten uitschakelen.
Zelf heb ik dat wat aangepast en mag die wel uitvallen als de gemeten temperatuur, 6 uur lang +0,5°C van de gewenste temperatuur is. Om zo wat meer te profiteren van de zonne-energie om de warmtepomp mee te voeden. Meestal komt de +0,5°C, omdat de zon de woning opwarmt.
Hierdoor blijft de massa ook langer warmer, waardoor ik makkelijker de nacht doorkom in de winter, zonder dat de verwarming moet opspringen. Kortom de warmtepomp draait hierdoor meer overdag dan s'nachts.
Zorgt er ook voor dat ik het pendel gedrag van de warmtepomp serieus verlaag tov de sturing fabrikant.

2. Als de buitentemperatuur meer dan 12 uur =<5°C is, dan kijkt die niet meer naar de thermostaat. Dan schakelt die dus terug over naar zijn eigen sturing. Wanneer het dan weer +12uur >5°C is, schakelt die terug om naar mijn sturing.

Koeling is vooral nodig wanneer het s'avonds/s'nachts onvoldoende afkoelt, anders zetten wij hier de ramen open. Koeling werkt enkel op zonne-energie
Voorbije zomer zit de temperatuur tussen de 21°C - 22°C te schommelen. Als het dagen aan een stuk warmer is, dan zitten we eerder tussen 21,5°C - 22,5°C.
Hoogst gemeten temperatuur is 22,7°C in de zomer.
Ik heb wel eens gespeeld om te zien hoever ik maximaal kan koelen, maar helaas heb ik bij 20,3°C moeten stoppen omdat mijn vriendin het te koud kreeg. Aangenaam was het inderdaad niet. :p

Gegevens uit het EPB dossier:
-E peil = 0
-EPC = 0 kWh/m²
-S-peil = 24
-beschermd volume: 1320m3
-Bruto vloeroppervlakte: 424m²
-Screens aanwezig op de achtergevel en 1 zijgevel. Die uiteraard slim worden aangestuurd.

Alles in onze woning is elektrisch. Geen EV/hybride, geen thuisbatterij.

Digitale meter:
-Net: 2427 kWh
-Injectie: 6650kWh

Piekvermogen (Capaciteitstarief):
3,02 kW (eigenlijk is het 2,86kW. Maar door de minimum van 2,5kW, ligt het dus hoger)

Zonnepanelen: (Zuidoost, plat dak)
8994 kWh (echt een slecht jaar.)

Totaal verbruik woning:
-4771kWh = (8994kWh-6650kWh) + 2427kWh

-Zelfvoorziening: 49%
-Eigen verbruik: 26% ( 2344kWh)

Achtergevel is zuidoost. Waarbij de gelijkvloers volledig uit glas, met overdekt terras.
Voorbeeld foto van de "indeling" achtergevel.
c67ee60411efe59e323663e200a53760.jpg

Laatst bewerkt:
Ik kan melden dat de passiefkoeling van onze (sinds vrijdag defecte) geothermische warmtepomp alleszins wel nog gewoon werkt. :laugh:

Onze loodgieter had bij de interventie afgelopen vrijdag om over te schakelen op elektrische weerstand voor warm water ook direct de temperatuur ingesteld op 15C zodat die niet zou proberen om daarmee nodeloos het huis te verwarmen. Geen van ons beide had er aan gedacht dat er een passiefkoelen module aan hing.

Stonden we zaterdagochtend op en viel direct op dat de vloer nogal frisjes was en het huis 's nachts was afgekoeld van +- 21C tot 19C. Door de vloerverwarming ging gans de nacht water door met een temperatuur van 13C. :laugh: Die unit werd ook pas enkele uren na de interventie effectief geactiveerd waardoor het niet direct opviel.

Anyway, Viessmann komt in de loop van de week langs om die defecte printplaat en het condensatieprobleem hopelijk permanent op te lossen.

Laatst bewerkt:
2 offertes gekregen voor geothermische warmtepompe.:
- itho daalderop
- Daikin altherma 3 geo

Iemand ervaringen met 1 van deze 2 of met itho? Hebben nu aircos thuis van daikin en werkt goed maar met itho heb ik geen ervaring.

Iemand reeds een accumulatieverwarming vervangen door een lucht/lucht warmtepomp? Tevreden over die keuze of merk je niet veel verschil in performantie en energieverbruik?

Iemand reeds een accumulatieverwarming vervangen door een lucht/lucht warmtepomp? Tevreden over die keuze of merk je niet veel verschil in performantie en energieverbruik?
Verbruik met een lucht/lucht warmtepomp zal 1/3e tot 1/4e zijn van uw huidige verwarming.
Een collega heeft die zelfde stap gemaakt en die zijn er tevreden over

Mijn ouders, en inderdaad wel een groot verschil in verbruik. Hoeveel kan ik moeilijk zeggen gezien ze toch nog soms uit gewoonte de accumulatie verwarming aan hadden :feelsgood:
Vader vindt het minder warm aanvoelen omdat er geen bursts van warme licht zijn.

Wij hebben lucht/lucht warmtepomp, aka airco met verwarmingsstand in elke kamer. Uiteraard ook cv.

Ik kan tot eind november perfect het huis ‘warm’ houden met de airco’s. Maar, en dat kan gevoelsmatig - persoonlijk - perceptie zijn: het is toch niet hetzelfde als een cv (al dan niet met vloerverwarming).

Ik heb het gevoel dat de lucht in de ruimte wel opwarmt, maar dat de massa precies kouder blijft. Ik zeg het, dat kan tussen mijn oren zitten.

Ik heb een warmtepomp en een warmtepompboiler. De wp heeft niets meer verwarmd sinds anderhalve tot 2 maand, alleen de wpb draait nog voor het warm water. Maar ik vind dat die wp nogal veel verbruikt op standby. Zijn dit normale verbruiken voor niets te doen? Ik zou het liever gewoon compleet uitzetten nu tot november, maar is dat gezond voor dat toestel?

Screenshot_20240616_100637_Home Assistant.jpg

Hier iemand ervaringen met warmtepomp van de Atlantic groep? Gaat over de Alféa Extensa duo 6kW R32.
We hebben ook nog een andere offerte van Bosch Compress 3400i AWS 6.

Gaat toch over een prijsverschil van rond de 4,5K. Ik vraag me af in hoeverre dat iets zegt over de kwaliteit. Review vinden online is niet eenvoudig..

The fuck? Ik wist dat zelfs niet. De onze staat in de voortuin tegen de gevel. Niemand heeft daar ooit iets van gezegd.

Geen vergunning meer nodig voor warmtepomp in voortuin: “Dat ze veel lawaai maken, is een mythe”

Onze L/L (1 buiten, 3 binnen units) zou volgens Daikin app 10kwh op maand verbruiken dat die niet draait. Is dat niet veel sluimer verbruik of klopt dat niet (want kunnen onnauwkeurigheden bevatten)?

Klopt niet, want is een schatting die niet gebaseerd is op metingen. Heb dit vernomen van iemand die daar gewerkt heeft dat deze waarden fake news zijn.

Klopt niet, want is een schatting die niet gebaseerd is op metingen. Heb dit vernomen van iemand die daar gewerkt heeft dat deze waarden fake news zijn.
Klopt niet. Ik heb ook een Daikin WP. En die van mij verbruikt ook enorm veel terwijl die al maanden niets zou moeten doen.

En de getallen komen in mijn voorbeeld hier 5 posts hoger komen niet van de Daikin app, maar van een zelf geplaatste kWh meter.

Onze L/L (1 buiten, 3 binnen units) zou volgens Daikin app 10kwh op maand verbruiken dat die niet draait. Is dat niet veel sluimer verbruik of klopt dat niet (want kunnen onnauwkeurigheden bevatten)?

Hier volgens de app +/- 0.5kwh per dag verbruik zonder ze effectief te gebruiken.

Terug
Bovenaan