Aan de pompgroep meet ik een Ta van 33,5 °C en als ik met een laserthermometer aan de collector ga meten aan de vertrekleidingen van de vloerverwarming meet ik tussen de 29 en 30 °C.
Hoeveel meet je dan op de retour?
Ik heb u topic eens vluchtig doorgenomen.
Je zou op eerste zicht denken dat uw woning gewoon veel vermogen nodig heeft. Of je zit ergens met stevige verliezen.
Het is uiteraard zeer moeilijk om dat op afstand deftig te zien.
Als ik uw grafieken zie, dan is er wel degelijk een warmte wisseling. Er is een deftig verschil tussen aanvoer en retour. Alsook zeg je dat je overal debieten haalt. De warmtepomp levert ook vaak 6kW thermisch en zou zelfs meer moeten leveren.
Enkel zie je dat de warmtepomp constant in defrost gaat. Telkens als Ta daalt ga ik ervan uit dat u warmtepomp een defrost doet. Het is niet dat die 6kW teveel is en zijn vermogen niet kwijt kan, in tegendeel.
Mijn warmtepomp start ook altijd op hetzelfde punt en begint dan te moduleren. Bij u zou die dan naar boven moeten moduleren (want je vraagt een hogere Ta, meer vermogen dus), maar haalt dat niet want gaat eerst in defrost en nadien begint het terug van 0.
Als ik ga kijken naar mijn warmtevraag was dat de voorbije dagen 4,3kW thermisch. Daar starten die steeds op en kwam net overeen met warmteverlies. Want Ta werd net behaald. Stel nu dat ik ook constant 6kW vraagt zal mijn unit ook veel vaker in defrost gaan. Je gaat uiteraard meer verdampen. Maar dan nog lijkt het me nog steeds veel in u geval.
Je had er ook uw EPC geüpload. Onze woningen komen redelijk overeen, naar grote toe.
Ik heb iets meer bruto oppervlakte, maar uw volume + verliesoppervlakte is groter. Mijn woning is dus iets compacter gebouwt. Maar vooral naar luchtdichtheid, scoort mijn woning wel een stuk beter.
Jij verliest 3x zoveel m³/m², als ik (v50 waarde ligt dus 3 keer zo hoog). Wat uiteraard wel nefast is voor verwarming.
Als het buiten bv 10°C is, draait de unit dan iets stabieler? Want het kan ook zijn door de defrost dat het onbalans niet echt naar voor komt in de grafieken.
Ik ben maar luidop aan het denken hoor.