Warmtepompen

In het lastenboek staat het volgende:
"De vloerverwarmingskringen worden voorzien van debietregelaars zodat de gewenste temperatuur per ruimte kunnen worden ingeregeld. Er zijn geen extra thermostaten in de kamers voorzien maar optioneel wel mogelijk."

Dit lijkt me wel de correcte manier van werken of zie ik het mis? Aangezien nog niets van deze technieken geplaatst is wil ik zeker zijn dat de installateur de meest simpele opstelling voor de woning plaatst. Is het volgende schema van uw opstelling @Bimmer de efficiëntste manier om te werken met zo een warmtepomp? Je hebt dan wel nog een thermostaat in de woning of dat zelfs niet?

Schermafbeelding-2025-02-15-1301.jpg

In het lastenboek staat het volgende:
"De vloerverwarmingskringen worden voorzien van debietregelaars zodat de gewenste temperatuur per ruimte kunnen worden ingeregeld. Er zijn geen extra thermostaten in de kamers voorzien maar optioneel wel mogelijk."

Dit lijkt me wel de correcte manier van werken of zie ik het mis? Aangezien nog niets van deze technieken geplaatst is wil ik zeker zijn dat de installateur de meest simpele opstelling voor de woning plaatst. Is het volgende schema van uw opstelling @Bimmer de efficiëntste manier om te werken met zo een warmtepomp? Je hebt dan wel nog een thermostaat in de woning of dat zelfs niet?

Schermafbeelding-2025-02-15-1301.jpg
Zoals het daar in de lastenboek beschreven staat is het hier ook + zonder buffervat.

Er hangt hier 1 thermostaat, maar deze werkt niet zoals de meeste mensen denken. Standaard werkt die 100% WAR + gevraagde temperatuur verschuift de stooklijn parallel. Je kunt in de instellingen wel invloed geven op de stooklijn met behulp van de thermostaat.
De fabrikant laat niet toe om de warmtepomp te doen stoppen aan de hand van de thermostaat.

Nu heb ik zelf wel een eigen logica gemaakt voor de warmtepomp. Is geen must voor de duidelijkheid.
Dus bij mij hangt de thermostaat hier voor niks.

Bij ons heeft elke ruimte een temperatuur sensor. Als ik enkel nog zoneventielen zou plaatsen kan ik makkelijk met mijn domotica systeem elke ruimte apart kunnen verwarmen/koelen. Maar in de praktijk merken we dat daar geen nood voor is, eenmaal de correcte stooklijn/debiet hebt gevonden. Zo draait de warmtepomp het best.

Hebben woning begin jaren 90 (alleenstaand, ruim, dak en muren matig geisoleerd, ramen niet hr).
Radiatoren (jaren 90- basis) moeten in koude periodes > 65 graden gaan.
Koudste dagen van het jaar stoken we ook hout (als er wind is)-130 euro hout afgelopen zomer.
Ons verbruik is 8000 kwh gas (verwarming -19 à19.5 graden en warm water).
Gasketel aan einde levenduur (bijna 20 jaar oud).
Ik denk aan mijn ketel te vervangen (btw op gasketel verhoogt binnenkort). Kan een hybride setu^p een optie zijn (2000 euro subsidie?).
Mijn buikgevoel zegt: hybride is noch vis noch vlees, gasketel snel vervangen.

Hier hebben ze gisteren de wifi module geïnstalleerd.
Achteraf bekeken kon ik dit gerust zelf doen. Kabel op + en - van de ebus en app configureren. Maar ben nu 100% zeker van een goede installatie en heb 2 jaar garantie.

Eindelijk meer inzicht op het effectieve verbruik van de warmtepomp. Ook wat meer configuratie mogelijkheden. (Zoals een tijdschema voor de circulatie van sanitair water enz)

Op lange termijn verdiep ik mij wel eens in home assistant. Eerst ons huis verder afwerken voordat ik mij daar volledig in kan verliezen 😅

Hebben woning begin jaren 90 (alleenstaand, ruim, dak en muren matig geisoleerd, ramen niet hr).
Radiatoren (jaren 90- basis) moeten in koude periodes > 65 graden gaan.
Koudste dagen van het jaar stoken we ook hout (als er wind is)-130 euro hout afgelopen zomer.
Ons verbruik is 8000 kwh gas (verwarming -19 à19.5 graden en warm water).
Gasketel aan einde levenduur (bijna 20 jaar oud).
Ik denk aan mijn ketel te vervangen (btw op gasketel verhoogt binnenkort). Kan een hybride setu^p een optie zijn (2000 euro subsidie?).
Mijn buikgevoel zegt: hybride is noch vis noch vlees, gasketel snel vervangen.
Ik zou voor enkel een nieuwe gasketel gaan.

Hybride setup zal toch een stuk duurder uitvallen en de woning is er niet echt geschikt voor. Aanvoertemperatuur ligt te hoog om rendabel te draaien.

Hier hebben ze gisteren de wifi module geïnstalleerd.
Achteraf bekeken kon ik dit gerust zelf doen. Kabel op + en - van de ebus en app configureren. Maar ben nu 100% zeker van een goede installatie en heb 2 jaar garantie.

Eindelijk meer inzicht op het effectieve verbruik van de warmtepomp. Ook wat meer configuratie mogelijkheden. (Zoals een tijdschema voor de circulatie van sanitair water enz)

Op lange termijn verdiep ik mij wel eens in home assistant. Eerst ons huis verder afwerken voordat ik mij daar volledig in kan verliezen 😅
Heb hiervoor (internetmodule) recent offerte gevraagd bij een installateur voor onze warmtepomp van Vaillant.
€350. Voor een module die ik online aan €69 kan vinden. Euhm... nee, bedankt. Als ik iemand vind die het aan een degelijke prijs wil doen (want blijkbaar is het niet gewoon inpluggen, las ik online), kan het wel. Zo niet, dan hou ik het wel zonder die functie. Op zich is vloerverwarming of koeling toch constant. Was sowieso eerder een "nice to have".

Hier was het letterlijk ebuskabel op +/-doorverbinden met wago klemmekes in de VR71 stuurmodule.
Dan door ne configuratiewizard gaan in de app op uw gsm.
Samen met de handleiding perfect zelf te doen.

Voor mij is het vooral om meer inzicht te krijgen in het energieverbruik van de warmtepomp op zich. Hiervoor kon ik enkel uitgaan op de home wizard P1 meter.

Ik hoop dat het mij beter inzicht heeft in het tweaken van de parameters en Flowmeters afregelen.

Grote kans dat het op termijn idd enkel een "nice have" blijkt te zijn.

Het heeft hier vannacht geflirt met vriestemperaturen. Wat een verschil in efficiëntie sinds die verdeelblok correct is aangesloten!
Ta WP 32 graden, Ta pompgroep 31 graden. Cop van 4.9

Ben eens benieuwd na volgende winter. Ik ben pas beginnen zoeken naar instellingen en mogelijke problemen in januari/februari.

Hier hebben we net samengezeten met een installateur van warmtepompen die volgende voorstelt:
Een vat van 200l voor cv zodanig dat er in losse kringen makkelijk bij geregeld kan worden (bv als er maar een kleine vraag is vanuit pakweg de badkamer)
Daarnaast een vat van 300l voor sanitair warm water, welk dan op 48 graden gaat.

Grote voordeel hier is volgens hem de efficiëntie (wat ik nog kan volgen), maar je zit natuurlijk wel met een gigantische extra ruimte die je nodig hebt, en daar zitten we al niet te ruim..

Andere installateur zit op een 180l vat zonder meer en daarmee is de kous af. Ik snap wel ergens een verschil, maar dit is toch gigantisch qua buffercapaciteit tussen de twee.

Iemand inzichten toevallig?

180L vat sanitair water? Te zien hoeveel personen uw gezin bevat. In ons geval met 5 is dat redelijk krap (maar voorlopig nog haalbaar). Ik heb ook mijn gewenste temperatuur van de boiler op 55 gezet om iets meer marge te hebben. Maar het is een stuk minder efficiënt.

Alles hangt ook af van hoe groot uw op te warmen oppervlakte is. Een warmtepomp heeft altijd een minimum aan op te warmen watervolume nodig. In mijn geval is dat 100L. Een buffervat kan dan een oplossing bieden om aan het nodige volume te komen. Echter is het in de ideale situatie altijd beter zonder buffervat. Een buffervat zorgt altijd voor menging van aanvoer en retour met het daarbijhorende verlies.

Hier hebben we net samengezeten met een installateur van warmtepompen die volgende voorstelt:
Een vat van 200l voor cv zodanig dat er in losse kringen makkelijk bij geregeld kan worden (bv als er maar een kleine vraag is vanuit pakweg de badkamer)
Daarnaast een vat van 300l voor sanitair warm water, welk dan op 48 graden gaat.
Hier al paar keer een redenering gehoord die ik wel volg, namelijk: hoe simpeler uw installatie, hoe beter dit werkt.

Zou precies toch ook opteren om het buffervat achterwege te laten en bepaalde circuits permanent open te laten staan, bijvoorbeeld de circuit aan een groot (schuif)raam. Het probleem van beperkte vraag is daarmee opgelost en je zit met een eenvoudiger (en compacter) systeem dat in principe ook iets efficiënter is want een circulatiepomp en buffervat minder.

Ik vraag mij af hoeveel meerwaarde dat sturen per kamer nog heeft in moderne woningen. Met al die isolatie en een ventilatiesysteem dat de lucht doet circuleren betwijfel ik of er nog veel meerwaarde te halen is. Ik ben er alleszins nooit aan toe gekomen om het nog op te zetten want het werkt gewoon deftig genoeg met vast ingestelde circuits. Juist in de zomer wanneer we koelen in plaats van verwarmen wijzig ik de debieten.

Grote voordeel hier is volgens hem de efficiëntie (wat ik nog kan volgen), maar je zit natuurlijk wel met een gigantische extra ruimte die je nodig hebt, en daar zitten we al niet te ruim..

Andere installateur zit op een 180l vat zonder meer en daarmee is de kous af. Ik snap wel ergens een verschil, maar dit is toch gigantisch qua buffercapaciteit tussen de twee.

Iemand inzichten toevallig?
Lees een Bimmer zijn posts. Die heeft een voorbeeld installatie. En dat is zonder buffervat en aparte zones.
300l boiler zou ik wel doen voor een gezin. 200l is voldoende als je met 2 bent.

Is dat enkel bij nieuwbouw? Blijft bij renovaties de btw 6 procent? Hopelijk, want anders ben ik dik gescheten dit jaar.

Iemand meer details over de BlueHeart Engine aka akoestische warmtepomp. Deze zou vooral stiller zijn en enkel wat helium nodig hebben ipv een meer chemisch schadelijk koelmiddel:

Lijkt nog in de eerste fases van "to-the-market" maar de beloftes lijken wel leuk, als de prijs en real-world efficiëntie dan meevalt kijk ik hier wel naar uit!

Ik zou daar tbh mijn handen afhouden en de kat een beetje uit de boom kijken. Onze wp staat op het plat dak (net aan ons slaapkamer) en in fluistermodus is die zo goed als onhoorbaar tijdens de nacht (in vriesweer als die hard moet werken).

Wij hebben een woning op het oog die echter totaal gerenoveerd dient te worden. Na renovatie/isolatie zou een warmtepomp icm vloerverwarming mogelijks een optie zijn. Dat zou dan een lucht/water warmtepomp moeten zijn, of een geothermische als ik het goed heb.

Ik heb een beetje schrik voor een lucht/water pomp voor het lawaai. En het feit dat er zo'n grote unit naast je huist staat. Of wellicht op het dak? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Mijn voorkeur gaat uit naar een geothermische, maar die is helaas de duurste zoals bekend. Je leest echter in het nieuws dat er minder vraag is naar warmtepompen. Hebben jullie gemerkt dat de prijzen zijn gezakt de laatste tijd? Iemand een idee wat een dergelijke warmtepomp incl installie en boring kan kosten? Internet is wat dat betreft niet echt behulpzaam, ik zie bedragen tussen de 20000 en 35000 euro.

Terug
Bovenaan