Warmtepompen

Deze ochtend om 7h zat mijn ontvochtiger terug vol. Tussen 12h30 gisteren middag en deze ochtend 7h zo'n 15l water uit de lucht gehaald. Ik zie het nu wel overal zakken. Nadeel is dat die ontvochtiger ook wel een bak warmte afgeeft, maar mijn koel water is wel 1-2°C frisser als gisteren.

Voorlopig is de gang wel warmer omdat die ontvochtiger daar staat, maar de rest van de kamers zijn wel frisser. Allé, nu toch. Hopelijk blijft het zo in de namiddag.
Wat zijn de waardes op dit moment bij u?

Ik heb er uiteindelijk ook eentje gekocht, maar voor de kelder dan. (zou deze namiddag geleverd worden)
kelder is het momenteel 19°C en rv is 79%. De leefruimte is 22,8°C met 72%. Dus het is wel droger dan boven. Dat hoge rv voelt hier niet onaangenaam aan. Maar langdurig aan 80% geeft dan weer andere problemen.
Kelder = 12.9g/m³
Leefruimte = 14.66g/m³
(bovenstaande post rekenende ik steeds aan g/kg, nu naar g/m³ is wat makkelijker)

Dus ja, ik kan best wel een ontvochtiger gebruiken voor de kelder. Ben dan benieuwd, als ik mijn kelder droger maakt dat dit mss al voldoende is voor de rest van de woning ook ineens te voorzien. Door de ventilatie met enthalpiewisselaar. Wie weet zorgt de kelder nu ook al reeds dat ik het droger kan houden, als de rest, omdat ik een droge buffer heb.
 
Ik snap niet dat jij het zo droog houdt.

Hier is onze slaapkamer nu 25.7°C en 63%. Gisteren was dat 70%
Mijn zoon zijn kamer is 24.2°C en 73,6% RV. Gisteren was dat 82%.

Living is nu 25°C en 62% RV. Geen idee wat de RV er voor was. Daar staat die mobiele airco nu te blazen. Aan de temperatuur doet het ding weinig want das totaal niet efficient en undersized, maar die pak wel vocht weg zonder dat het opwarmd.

In de kamer van mijn zoon rook het gisteren gewoon vies met 82% RV.
Dat de temperatuur oploopt bij ons, is omdat we (nog) geen screens hebben, maar waar al dat vocht vandaan komt, snap ik niet.

Mijn neef zit net in zijn nieuwbouw met geothermie en vloerkoeling. Boven komt zijn laminaat al omhoog op sommige plekken ondanks dat hij genoeg speling had voorzien. Hij zit ook met een RV van 70%+.
 
Om eerlijk te zijn ben ik ook wel wat verbaasd dat ik hier de cijfers zie passeren. Ik snap dan ook wel dat het klammig aanvoelt, met die cijfers zou ik ook niet tevreden zijn.

Als ik kijk naar mijn wisselaar haal ik nu 2g/m³ vocht uit de inkomende lucht. Uiteraard is die dan nog wel vochtiger dan de lucht in de leefruimte. De voorbije nachten is de lucht ook nog redelijk nat, hierdoor kan ik nu niet extra "drogen". Maar een paar dagen terug wel, dan kon ik het geen dat er overdag in kroop tijdens de nacht er wel terug uit halen. Grotendeel van de zomer is dat uiteraard geen probleem, dan kan ik tijdens de nacht het zeer vlot naar beneden trekken.
Zoals ik wel zei ik zet die op 100% bypass dan soms en als we niet thuis zijn zet ik die ook ineens op boost. Voor de rest zetten wij hier ook de ramen graag open als het kan.
Als de bypass op auto staat gaat die niet volledig op bypass, maar een stukje, want die werkt naar een bepaalde temperatuur. Op dat moment ben je wel de inkomende droge lucht aan het bevochten met de nattere lucht van binnen.

Misschien hebben wij meer buffercapaciteit in huis voor vocht. Ik was ook al richting de kelder aan het zien. Deze heeft een volume van 377m³ en daar is de lucht 12,9g/m³, die gaat ook over de wisselaar. Bij u in de living is het momenteel 14,3g/m³ met onvochtiger.
Tussen 10-15g/m³ zou het voor de meeste mensen comfortabel zijn. Vanaf 15 begint het vochtig aan te voelen. Vanaf 18 begint het benauwd aan te voelen. 24,2°C bij Rv 82% geeft 18g/m³
 
Laatst bewerkt:
Hier bij ons (warmtepomp met actieve koeling) is de temperatuur voor de vloerkoeling ook niet meer optimaal door de dauwbeveiliging. De vloer blijft wel droog. Op dit moment circuleert er water van ongeveer 23°, dus echt veel koelend effect geeft dat natuurlijk niet.

Gelijkvloers: 24,9° – 73% RV
Verdieping: 26,2° – 69% RV
Kelder: 22,1° – 82% RV

Zo’n ontvochtiger klinkt interessant, maar ik vraag me af of dat niet wat overdreven is voor een paar dagen hoge luchtvochtigheid. Of zie ik dat verkeerd?

Welke hebben jullie uiteindelijk gekozen?
 
Hier bij ons (warmtepomp met actieve koeling) is de temperatuur voor de vloerkoeling ook niet meer optimaal door de dauwbeveiliging. De vloer blijft wel droog. Op dit moment circuleert er water van ongeveer 23°, dus echt veel koelend effect geeft dat natuurlijk niet.

Gelijkvloers: 24,9° – 73% RV
Verdieping: 26,2° – 69% RV
Kelder: 22,1° – 82% RV

Zo’n ontvochtiger klinkt interessant, maar ik vraag me af of dat niet wat overdreven is voor een paar dagen hoge luchtvochtigheid. Of zie ik dat verkeerd?

Welke hebben jullie uiteindelijk gekozen?
Normaal koel ik enkel tijdens daguren. Zo koel ik de vloer in en tijdens de avond/nacht koelt de woning nog verder af.
Maar nu heb ik die voor de eerste keer in 3 jaar ook eens s'nachts laten koelen.
Dauwpunt was toen ik gaan slapen 17,3°C en is nu 17,9°C, dus heb nog wel voldoende koelcapaciteit over. Maar onvoldoende om in mijn normale window te opereren .

Kelder is 19°C - 79%rv
Leefruimte is 23°C - 73%
Verdieping 22,9°C - 75%

Ik heb de ontvochtiger vooral gekocht voor de kelder, want zoals je zegt is het overdreven voor die paar dagen (hangt uiteraard van de situatie af). In die 3 jaar dat wij zo koelen is het nu de eerste keer dat ik zeg van, tja nu zitten we wel tegen de limiet aan te gaan.

Maar de kelder is heel de zomer lang wel aan de hoge kant en een lange periode hoog is nu ook niet goed. Ik moet dan regelmatig de woning extra ventileren puur voor de kelder wat droger te maken. Het is daar altijd redelijk stabiel op 19°C, opzich is dat tof, want ik sport daar vaak. Als ik daar veel tijd doorbrengt, stijgt het wel naar 20°C. Dus vind ik het wat te zot om in de zomer de kelder te verwarmen, om de rv lager te krijgen.

Kelder is bij ons 145m², dus heb een unit gekocht op 150m². Ik heb die via het werk gekocht en dan was de enige unit Philips 3000 serie luchtontvochtiger. Is wel een dure unit als je die particulier koopt.
Achteraf ben ik pas beginnen rekenen en komt die unit veel te zwaar uit. Om de rv in de kelder van 79% naar 60% te brengen komt het overeen met 1,2L dat ik uit de lucht moet halen. Ik zie dat de unit 34,3L/dag kan trekken. :unsure:

Schermafbeelding-2026-06-26-133220.png
 
Laatst bewerkt:
Vergeet wel niet dat jouw ventilatie constant vochtige lucht blijft aanvoeren. Ik heb hier al 20L weggekapt over 20h en de vochtigheid is niet zo bijster veel gedaald. Ik ventileer wel aan 205m3/h voor een woning van 750m3. Anders worden mijn CO2 waardes te hoog op de slaapkamers/bureau.

EDIT: ook eens snel gerekend. Mijn WTW haalt 2.3g/kg vocht/lucht er uit tijdens het inblazen terwijl hij nu tijdelijk op stand 1 aan het draaien is (90m3/h). Zal straks nog eens opnieuw rekenen als hij terug op auto staat.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet wel niet dat jouw ventilatie constant vochtige lucht blijft aanvoeren. Ik heb hier al 20L weggekapt over 20h en de vochtigheid is niet zo bijster veel gedaald. Ik ventileer wel aan 205m3/h voor een woning van 750m3. Anders worden mijn CO2 waardes te hoog op de slaapkamers/bureau.
Daar ben ik me zeker van bewust. Ik wil daarom niet zeggen dat ik 1,18L wegneem dat het daarmee klaar is. Die 1,18L is er ook niet op 1 dag gekomen.
Maar er zal ook wel veel vocht in vanalles nog zitten (houtwandpanelen/moswand/materiaal/...), dus dat moet er ook nog allemaal uit.

Jij hebt nu 20L omdat uw absolute vochtigheid ook een stuk hoger ligt dan bij mij.

Ze komen net aanbellen met de ontvochtiger. :)

Edit; na het uitpakken.
Ik ben nu wel wat kieskeuriger met de ventilatie. Wij zijn ook maar met 2 en het is vooral wanneer we gaan slapen dat we extra debiet nodig hebben (2 personen in 1 kleinere ruimte), maar dan ligt de vochtigheid ook lager buiten. Overdag valt het goed mee, omdat wij niet heel de dag thuis zijn + verspreid zitten over de woning als we thuis zijn en van ruimtes wisselen. Dus ga ik ook niet "overdreven" ventileren.

Om te testen heb ik die in een kamer gezet op eerste verdiep van 19m². Heb de ontvochtiger in een hoek gezet en in de andere hoek hangt mijn meting. We zijn 20 minuten ver en we zijn van 74% naar 64% gezakt. Komt overeen met 11,5kg/kg en dat was mijn doel, zal nu de deur eens open zetten en zien hoe die de rest van de woning meepakt.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet wel niet dat jouw ventilatie constant vochtige lucht blijft aanvoeren. Ik heb hier al 20L weggekapt over 20h en de vochtigheid is niet zo bijster veel gedaald. Ik ventileer wel aan 205m3/h voor een woning van 750m3. Anders worden mijn CO2 waardes te hoog op de slaapkamers/bureau.

EDIT: ook eens snel gerekend. Mijn WTW haalt 2.3g/kg vocht/lucht er uit tijdens het inblazen terwijl hij nu tijdelijk op stand 1 aan het draaien is (90m3/h). Zal straks nog eens opnieuw rekenen als hij terug op auto staat.
En laat ook even weten welk toestel je hebt. Thank you 😁
 
Terug
Bovenaan