Warmtepompen

Net de ventielen eens bekeken (geen idee waarom ik dat nu pas doe) en alles staat plots op 0 :eek:

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
En vooral, hoe kan ik dit oplossen?
Eraan draaien heeft geen effect.

Misschien draait uw pomp niet?
Als uw huis op temperatuur is en binnentemperatuur compensatie staat op uitgebreid stopt uw pomp met werken.

Hier circuleert die momenteel ook niet. Huis is op temperatuur.

Mij valt het ook op als het koud is (zoals vandaag) dat de thermostaat op 21.5 graden blijft. Vanaf we beneden komen smorgens of thuiskomen in de avond klimt die naar de gevraagde 22 graden.

Hetzelfde als ik de gevraagde temperatuur op 21.5 graden zet. Dan blijft die op 21 tot iemand in de leefruimte is.

Laatst bewerkt:
Misschien draait uw pomp niet?
Als uw huis op temperatuur is en binnentemperatuur compensatie staat op uitgebreid stopt uw pomp met werken.

Hier circuleert die momenteel ook niet. Huis is op temperatuur.

Mij valt het ook op als het koud is (zoals vandaag) dat de thermostaat op 21.5 graden blijft. Vanaf we beneden komen smorgens of thuiskomen in de avond klimt die naar de gevraagde 22 graden.

Hetzelfde als ik de gevraagde temperatuur op 21.5 graden zet. Dan blijft die op 21 tot iemand in de leefruimte is.
Kelder (ventiloconvectoren als ik me niet vergis) en verdiep (ook VVW) worden wel verwarmd. Daar wordt er zelfs gestopt met verwarmen omdat de gevraagde temperatuur bereikt is. Op gelijkvloers geeft hij aan dat er warmte wordt gevraagd, dat er warm water wordt aangevoerd, maar de vloer blijft koud.
Ja, pomp draait en er wordt warmte gevraagd.
Kelder en verdiep zijn op temperatuur. Daar wordt geen warmte meer gevraagd.

Hebt ge verschillende pompgroepen?
Kijk eens of de pomp van uw gelijkvloers effectief draait.
Ik heb een gelijkaardig probleem met de pompgroep van de ventiloconvectoren op de 1ste verdieping. Als ik die op manueel zet begint die wel te draaien.

De circulatie pomp bedoel ik.
Oei, waar vind ik dat?

Warmtepomp staat buiten.
Binnenunit met boiler in de kelder.
En ventielen op gelijkvloers en verdieping.
Maar de circulatiepomp?
En is dat per verdieping dan? Want bv op verdieping, ook VVW, wordt het wel warm.

Laatst bewerkt:
Oei, waar vind ik dat?

Warmtepomp staat buiten.
Binnenunit met boiler in de kelder.
En ventielen op gelijkvloers en verdieping.
Maar de circulatiepomp?
En is dat per verdieping dan? Want bv op verdieping, ook VVW, wordt het wel warm.
Je hebt 2 circuits, dus zul je ook wel 2 pompgroepen hebben?

Moet je eens kijken. Zal wel ergens bij uw binnenunit staat.

Iemand ervaring met een zonnecollectoren in combinatie met warmtepomp?

Binnenkort zit er een totale renovatie aan te komen en ben eens aan het rondkijken wat me goed lijkt voor men noden.
Er komt sowieso geen vloerverwarming aangezien ik zeer onregelmatige uren heb en snel wil kunnen schakelen + ik heb graag tapijten overal.
Ik ben opgegroeid met altijd haarden in de buurt, dus ben ik zeer voor te vinden.

Men gedacht staat voor de moment op verwarmen met een pelletkachel en wp lucht lucht.
Er komen sowieso enkele zonnepanelen en een batterij aangezien ik die aan een voordelige prijs zou kunnen verkrijgen.

Blijft dus wat men twijfel rond warm water.
Ofwel wordt het simpelweg een wamtepomp lucht/water ipv lucht lucht ofwel komt er ook nog een zonneboiler bij die daartussen hangt of zonneboiler die elektrisch bijverwarmt? (al is dat misschien hetzelfde en bekijk ik het verkeerd?)
Aangezien ik wel veel warm sanitair water verbruik (douche + bad), leek een zonneboiler/collector geen slechte oplossing om de basistemperatuur van het water omhoog te krijgen en dan elektrisch bij te verwarmen wanneer nodig.
Helaas ben ik door rond te zoeken en te lezen niet veel wijzer geworden en zie ik door allerhande namen van types, het bos door de bomen niet meer. Hopelijk word ik iets wijzer op batibouw.

Maar dus, hier mensen ervaring met zonnecollectoren en warmtepomp?

Je hebt 2 circuits, dus zul je ook wel 2 pompgroepen hebben?

Moet je eens kijken. Zal wel ergens bij uw binnenunit staat.
Opgezocht hoe zo'n circulatiepomp eruit ziet, maar niets gevonden.
Ik vond wel 3 van deze. Telkens vermelding 1, 2 en 3. Vermelding welke verdieping?
Maar staan alle 3 hetzelfde ingesteld... Niet dat er eentje uit staat bv.

Kom vanavond pas terug thuis, dus kan sowieso tot dan niets bekijken/doen.

Ik vond wel 3 van deze. Telkens vermelding 1, 2 en 3. Vermelding welke verdieping?

Hebt ge een Unitower? Want dan zitten die daar in

Foto dat je post lijken mij op eerste zicht ventielen.
Op elke retour heb je ventielen staan. Zal open of dicht zijn.

Zijn dit alle toevoeren naar uw verwarming?
Want die hangen allemaal aan elkaar. Aan de hand van deze foto lijkt het dat je dan maar met 1 pomp werkt en dat de ventielen kiezen welke collector voorzien wordt van warm water.
Maar zou vreemd zijn, want ik kan me precies herinneren dat je met 2 stooklijnen werkt. In dat geval zou je zone per zone moeten verwarmen.
Zou dan wel ineens verklaren waarom je beneden geen flow hebt als die boven wel draait. Maar zou me straf zijn dat het zo werkt.

Er zal buiten deze foto nog wel andere zaken zijn. Anders moet je eens een foto pakken van de binnenunit met de leidingen. Kun je zien hoeveel leidingen er vertrekken.

Laatst bewerkt:
Foto dat je post lijken mij op eerste zicht ventielen.
Op elke retour heb je ventielen staan. Zal open of dicht zijn.

Zijn dit alle toevoeren naar uw verwarming?
Want die hangen allemaal aan elkaar. Aan de hand van deze foto lijkt het dat je dan maar met 1 pomp werkt en dat de ventielen kiezen welke collector voorzien wordt van warm water.
Maar zou vreemd zijn, want ik kan me precies herinneren dat je met 2 stooklijnen werkt. In dat geval zou je zone per zone moeten verwarmen.
Zou dan wel ineens verklaren waarom je beneden geen flow hebt als die boven wel draait. Maar zou me straf zijn dat het zo werkt.

Er zal buiten deze foto nog wel andere zaken zijn. Anders moet je eens een foto pakken van de binnenunit met de leidingen. Kun je zien hoeveel leidingen er vertrekken.
Ik probeer dit straks te doen.
Sleept nu al enkele dagen aan. Temperatuur blijft wel op 19 (kelder = 19, verdiep is 22,5) Kouder dan 19 zal het vermoedelijk niet gaan dus. Maar mijn vriendin heeft graag 22 graden op het gelijkvloers, dus ik zou dat toch ook graag willen bieden. Warmte en vooral warme vloer is ook iets aangenamer voor dochtertje van bijna 2,5 als die op blote voeten rondloopt.

En ja, stooklijn kan ik per verdieping instellen.
Verdieping heeft VVW en is warm (22,5). In kelder zijn ventiloconvectoren en daar is het ook warm (19. Allee, aangenaam ;) )

Ja, Unitower. Goed onthouden!
En kan ik daaraan?
Dat moet dan al een pomp per verdieping zijn, want de andere 2 verdiepingen zijn warm.
Zoals ik zei, kan wel pas vanavond checken.
Als je er voor staat, linkerkant achter dat bovenste paneel. Maar om er bij te kunnen, moet je eerst de 2 panelen van de voorkant verwijderen en dan het boven zijpaneel.

Op wat staat uw stooklijn voor de woonkamer?

Tis vooral raar dat uw andere verdiepingen wel warm worden. Daarom dat ik meer zou denken dat de pomp (of klep) van die zone niet werkt. Zeker als er wel warmtevraag is, maar er geen debiet zichtbaar is op uw Flowmeters.

Terug
Bovenaan