Warmtepompen

Ja dat € teken was een typfout. Al weet ik niet waarom.

Kijk naar de thermostaat. Normaal kun je hiermee de gegenereerde warmte terugvinden en de gebruikte elektriciteit.
indien sensotherm thermostaat :
indien multimatic vrc -> moet je wat scrollen door de verschillende menus. Ik vond daar niet direct een voorbeeld van waar je die info mogelijks zou kunnen terugvinden.

Op de warmtepomp, al moet je nakijken of dat overeenkomt met uw versie :

5000kwh is veel voor een nieuwbouwwoning. Maar alles hangt af van de SCOP van de warmtepomp. Bij lage temperatuursafgifte haal je een hoge en dus goede scop. Bij een hoge temperatuur afgifte haal je een lagere scop.
Bij mij is de scop 3.6 +/-.
Als je vb een SCOP van 2 hebt, door de inefficiëntie van hoge temperatuurafgifte dan heeft dat een enorme impact.

Mijn energetisch verbruik van mijn woning is zo'n 8000kwh warmte die ik moet genereren. Bij een scop van 2 zou dat willen zeggen dat ik 4000kwh elektriciteit zou verbruiken. Door het feit dat dit echter hoger is, verbruik ik een pak minder.

Maar voor hetzelfde geld heeft dit te maken met het feit dat men op die meter ook het elektriciteitsverbruik van de werken of het droogstoken van de woning gedaan heeft met elektrische warmtekanonnen. Of gewoon nog iets anders.
Je zou dus best even koekeloeren in die thermostaat of de warmtepomp om die gegevens terug te vinden. Bij mij staat er op de thermostaat een jaarverbruik en jaargebruik statistiek.
De woning hierom skippen zou ik niet noodzakelijk doen indien de woning de rest voldoet of... probeer gewoon te achterhalen zodanig dat je correct geïnformeerd bent.

Al is 1250€ op jaarbasis nu ook niet zodanig enorm om te zeggen van ik ga in de koude zitten. Zelfs al zou de prijs van elektriciteit verdubbelen, wat een kleine kans heeft, dan nog zou dit "maar" over 2500€ gaan. Wat natuurlijk een pijnlijke hap is. Maar als je dit zet tov de aanschafkost van zo'n woning is en blijft dat nog altijd peanuts.
SCOP in tussentijd bekomen en deze is 3,6. Lijkt dus wel correct te zijn.
Reëel elektriciteitsverbruik voor januari (uitgelezen op thermostaat) ligt op 830 kWh voor verwarming en 140 kWh voor warm water.
Thermostaat ? Welk merk van warmtepomp.
Neem daar eens een foto van.

5000€ kwh is aanzienlijk. 2 - 3kkwh zou normaler zijn voor een nieuwbouw.
Vraag mij af of ze geen lage temperatuur steken in de vloerverwarming en dan HT afgifte (zoals sanitair warm water) steken in de convectoren.
Dan kan dat ook weer wel. Aangezien efficiëntie van warmtepomp om 40- 50 - 60°C water te creëren is niet denderend.

Dan ook nog doorgeven of het een L/W versie is of W/W (dus met boring)
Hoe kan ik dit makkelijk achterhalen of SWW gebruikt zou worden voor de convectoren boven? Gezien er toch een significant verbruik is voor warm water zou dit nog wel kunnen kloppen? Langs de andere kant zou het dan betekenen dat enkel de gelijkvloers 840 kWh gebruikt aan verwarming in januari maand?

Nu een afspraak gemaakt voor een bezichtiging met technieker. Het verbruik van 144 kWh aan water met SCOP 3.6 is toch groot genoeg voor leegstand. Hier moet ik effectief verbruik bij bewoning nog meerekenen. Ik zit nu in huidige woning met warm water aan 36 m³ gas wat ongeveer neerkomt op 370 kWh? Dit verbruik is voor 2 personen. Ik zou verwachten dat wij toch ongeveer aan hetzelfde verbruik komen ondanks dat het een grotere woning is.

SCOP in tussentijd bekomen en deze is 3,6. Lijkt dus wel correct te zijn.
Reëel elektriciteitsverbruik voor januari (uitgelezen op thermostaat) ligt op 830 kWh voor verwarming en 140 kWh voor warm water.

Hoe kan ik dit makkelijk achterhalen of SWW gebruikt zou worden voor de convectoren boven? Gezien er toch een significant verbruik is voor warm water zou dit nog wel kunnen kloppen? Langs de andere kant zou het dan betekenen dat enkel de gelijkvloers 840 kWh gebruikt aan verwarming in januari maand?

Nu een afspraak gemaakt voor een bezichtiging met technieker. Het verbruik van 144 kWh aan water met SCOP 3.6 is toch groot genoeg voor leegstand. Hier moet ik effectief verbruik bij bewoning nog meerekenen. Ik zit nu in huidige woning met warm water aan 36 m³ gas wat ongeveer neerkomt op 370 kWh? Dit verbruik is voor 2 personen. Ik zou verwachten dat wij toch ongeveer aan hetzelfde verbruik komen ondanks dat het een grotere woning is.
Water uit de boiler wordt niet gebruikt voor de verwarming. 140kWh is serieus veel, maar wellicht door de wekelijkse legionella run met elektrische weerstand. Ik heb de legionella run uitgezet en mijn boiler naar 50°C verwarmd ipv de 60°C zoals de installateur hem had gezet. Dat scheelt in stilstandsverliezen en efffcientie.
Ook heb de eco mode geactiveerd voor SSW. Dat gaat trager, maar is wel zuiniger. En de offset voor SSW naar 5°C ipv 12°C.

Zo ga je wellicht het verbruik voor SSW wat omlaag krijgen. Wij zitten aan 35-45kWh/maand afhankelijk van het seizoen voor SSW. We douchen dagelijks met 2 personen en er gaat wel 2x per week een bad door.

Aan jouw verbruik voor verwarming kan je niet veel meer doen denk ik. Het kan misschien nog wat optimaler met een lagere stooklijn, maar tegelijkertijd zal je de vraag temp wellicht naar 21-22°C brengen.
En misschien ook het bivalentiepunt voor verwarming eens nakijken. Als dat te hoog staat, springt de weerstand te vroeg in met een hoog verbruik tot gevolg.

Wij wonen nu 3 weken in onze nieuwbouwwoning en ik heb enkele vragen ivm onze verwarming.

Er ligt vloerverwarming in de leefruimte + keuken van samen 64 m² en in de hal van 10 m² die via een vide naar boven loopt tot de nok van het dak, zo'n 7m hoog en waarin de trappen naar 1e en 2e verdiep zitten. Daarnaast nog vvw in de badkamer. In de slaapkamers niet, daar hangt wel airco die ook kan warmen.

In de leefruimte blijft het altijd mooi 21°C zoals gevraagd, maar in de hal is het altijd fris en in de slaapkamers geeft de babyfoon van de kleine 16°C wat toch wel koud is. Men had ons bij de bouw gezegd dat gezien de schil goed geïsoleerd is het overal wel aangenaam zou zijn en dat de vvw in de hal de boven mee zou verwarmen, maar dat blijkt toch tegen te vallen. Zijn dit normale temperaturen? Kan dit verholpen worden door het circuit in de hal meer open te draaien ofzo?

Daarnaast heeft de bureau (die aansluit op de hal op het gelijkvloers) een afzonderlijke thermostaat. Als deze een tijd uit staat is het daar zo'n 17°C, als de vvw dit moet ophalen voor een dag thuiswerk duurt dit toch veel te lang? is dit nuttig? Draait dat niet beter gewoon mee met het andere circuit?

Alvast bedankt voor jullie feedback, ik ken er zelf namelijk niets van.

Ik heb ook zo'n open vide op zolder. Daar is het nu 20.5°C en daar is geen verwarming.
Er is ook een open trap in de living (21.5°C), dus eigenlijk gaat de warmte van de living tot op zolder. De hal op het 1e verdiep is niet verwarmd. 1 van de ongebruikte slaapkamers is voor de katten + bibliotheek. Die wordt verwarmd en de deur staat altijd open.

De slaapkamer van ons zoontje wordt verwarmd naar 19.5°C en die van ons niet. Daar is het nu 19.9°C zonder verwarming, maar de deur staat 's nachts op een kier van 10cm.

Nope, helaas, geen verschil.

Omdat recent de stooklijn van die zone is verlaagd zou ik misschien denken -- als alle andere zones hun stooklijn niet verlaagd zijn -- dat de temperatuur van het water dat ergens daarvoor gemeten wordt te hoog is voor de zone om zich open te stellen. Wat rapporteren de andere zones van actuele aanvoertemperaturen, en wat zegt de warmtepomp/warmtepompregelingsmodule van aanvoertemperaturen. En wat is de max aanvoertemperatuur van het gelijkvloers?

Omdat recent de stooklijn van die zone is verlaagd zou ik misschien denken -- als alle andere zones hun stooklijn niet verlaagd zijn -- dat de temperatuur van het water dat ergens daarvoor gemeten wordt te hoog is voor de zone om zich open te stellen. Wat rapporteren de andere zones van actuele aanvoertemperaturen, en wat zegt de warmtepomp/warmtepompregelingsmodule van aanvoertemperaturen. En wat is de max aanvoertemperatuur van het gelijkvloers?
ik denk overal max ingesteld van 40 graden.

Loodgieter komt morgen.
Tarief €105/u en €50 om tot hier te komen. Is 10 minuten rijden. :cry:
Ik hoop maar dat hij het kan oplossen en ik geen €300 kwijt ben om alsnog in de kou te zitten.

105€/u is flink doorgerekend.
Vandaar de :cry:

Anderen lieten weten pas in maart te kunnen komen. Of lieten weten niet te willen komen omdat het een warmtepomp van Vaillant is en niet het merk dat zij plaatsen. Zelfs al zou het niet rechtreeks met de warmtepomp te maken hebben.
Ze weten gewoon dat ze het kunnen vragen. Helaas.

Daarom ook dat ik hoopte het zelf te kunnen oplossen.
Maar opnieuw, hopelijk geen €300 en nog geen verwarming. Ik ben fan van "no cure, no pay" in dit geval 😊

Zo werkt het helaas niet. Maar ne bekwame loodgieter krijgt dit opgelost.

Ben echt eens benieuwd wat de oorzaak is. Ik gok dat die klep gesloten blijft en dat ge daardoor geen aanvoer hebt. Moest ge die nu eens manueel kunnen openen ofzo 🫣.

In de leefruimte blijft het altijd mooi 21°C zoals gevraagd, maar in de hal is het altijd fris en in de slaapkamers geeft de babyfoon van de kleine 16°C wat toch wel koud is. Men had ons bij de bouw gezegd dat gezien de schil goed geïsoleerd is het overal wel aangenaam zou zijn en dat de vvw in de hal de boven mee zou verwarmen, maar dat blijkt toch tegen te vallen. Zijn dit normale temperaturen? Kan dit verholpen worden door het circuit in de hal meer open te draaien ofzo?
Welk type ventilatiesysteem heb je? C of D? Bij type C dien je steeds rekening te houden met de stand van de roosters in de ramen. Dit kan inderdaad voor rillende verrassingen zorgen.

Daarnaast heeft de bureau (die aansluit op de hal op het gelijkvloers) een afzonderlijke thermostaat. Als deze een tijd uit staat is het daar zo'n 17°C, als de vvw dit moet ophalen voor een dag thuiswerk duurt dit toch veel te lang? is dit nuttig? Draait dat niet beter gewoon mee met het andere circuit?
Die thermostaat lijkt me inderdaad nutteloos. Vloerverwarming blijft, zeker in de winter, best continu draaien omdat het anders een halve dag duurt eer de gewenste temperatuur terug bereikt is. Dit ligt zelfs niet zozeer aan een warmtepomp, maar bij vloerverwarming met gasketel stelt dit probleem zich eveneens. Ik kan er van meespreken.

Welk type ventilatiesysteem heb je? C of D? Bij type C dien je steeds rekening te houden met de stand van de roosters in de ramen. Dit kan inderdaad voor rillende verrassingen zorgen.

Die thermostaat lijkt me inderdaad nutteloos. Vloerverwarming blijft, zeker in de winter, best continu draaien omdat het anders een halve dag duurt eer de gewenste temperatuur terug bereikt is. Dit ligt zelfs niet zozeer aan een warmtepomp, maar bij vloerverwarming met gasketel stelt dit probleem zich eveneens. Ik kan er van meespreken.

Het is een nieuwbouw, dan ga je toch niet met roosters liggen sukkelen. Dat is de kou binnenhalen...
Mijn vloerverwarming draait ook niet 24.24h omwille van een aantal redenen. Ik heb een CV-ketel en die kan niet ver genoeg terugmoduleren om 24/24h te draaien. Die raakt zijn hitte dan moeilijk kwijt en begint te pendelen. Ik verwarm dus van 7-22h, 2 keer per winter moet die eens een avond bijstoken, maar normaal stopt die om 14-15h al. Zo heb ik 1 run per dag zonder stoppen, goed voor de levensduur van de brander/ontsteking.
2de is het geluid van de ketel en de pomp, alles staat in de technische berging boven en dat is een beetje hoorbaar als bvb de mengklep zich verstelt. Ben een lichte slapen, dus zou daar wakker van kunnen worden.

@Mat23, ik heb een soortgelijke setup, maar wel maar 2 verdiepen en boven overal vloerverwarming, maar wel een open hal tot boven, waar de bureau ook in uitkomt.
De bureau wordt gewoon mee verwarmd met beneden, maar mijn vrouw en ik werken gecombineerd 4 tot 5 dagen per week van huis, dus afzetten heeft weinig invloed.
Ik merk dat boven toch wel wat verwarmd moet worden om op 20,5 te blijven, ondanks goede isolatie en luchtdichtheid, mijn vloerverwarming in de hal zou dat nooit getrokken kunnen krijgen, bij jou ook niet. Je kan dat een beetje verhelpen door de bureau altijd te verwarmen met de deur open en de hal meer flow te geven. Mss dat je het op 18 kan krijgen, maar vermoed dat je moet bijverwarmen met de airco's.
In de bureau had je naar mijn inziens als je 1 dag per week thuiswerkt ook beter airco gezet, dan had je in de zomer kunnen koelen ook.

Wij hebben ook C hoor. Hadden we zelf gebouwd, waarschijnlijk had ik voor D gekozen.
Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.
We wonen wel heel landelijk en hebben geen last van geluid van buiten. De roosters staan gewoon dicht, maar sluiten niet perfect luchtdicht af. Qua stookkosten valt dit nog af te wachten. Volgens mijn voorlopig inzicht komt ons totale energiebehoefte op een 20-30% van ons vorige woning. Dus uiteindelijk gaat dat allemaal nog meevallen.

Update:
loodgieter is geweest. Verbaasd van hoe alles geïnstalleerd werd. Loodgieteronwaardig. Zo'n schoon huis en dan dit zo verkloten.
Hij heeft een "motorke" van de leiding gelijkvoers gehaald. Dit was voldoende om het water te laten circuleren.
Vanwege de huidige opstelling zal de warmtepomp niet lang meegaan. Hij zou alles vervangen, waar nodig dikkere leidingen gebruiken en alles op een correcte manier aansluiten. Hierdoor zou de warmtepomp minder pendelen (iets wat ik hier al eerder meldde) en zou het verbruik ook lager liggen.
Ruw geschat komen we hiervoor rond en waarschijnlijk over de €10k. Astemblieft!
Ik was al niet te spreken over het bedrijf dat alles geïnstalleerd heeft (geen uitleg, foute afregeling, geen kennis over de geplaatste toestellen,...) en nu dit ook nog eens. Pfff.
Soit, we hebben straks terug een warm gelijkvloers. Da's al iets.

Bedankt voor de reacties hier. Ik leer zo altijd wat bij.

Dat motorke is wrs de klep/ventiel om het gelijkvloers aan te sturen.
Zo ziet ge maar: de ene loodgieter is de andere niet. En we spreken over veel geld. Een schande...

Het is een nieuwbouw, dan ga je toch niet met roosters liggen sukkelen. Dat is de kou binnenhalen...
Je hebt overschot van gelijk, maar je zou ervan schrikken hoe vaak dit nog geplaatst wordt. Zeker omdat dit nog steeds de meest budgetvriendelijke optie is. Projectontwikkelaars van appartementen (met een "na ons de zondvloed"-mentaliteit) en andere gierigaards plaatsen dit dus gretig.

Wij hebben in onze 2 jaar oude nieuwbouw ook type C omdat de roosters er bij aankoop al waren (casco), tot mijn grote frustratie omdat ik het comfort van type D gewoon ben. Een type C zou in nieuwbouw gewoon verboden moeten worden.

Update:
loodgieter is geweest. Verbaasd van hoe alles geïnstalleerd werd. Loodgieteronwaardig. Zo'n schoon huis en dan dit zo verkloten.
Hij heeft een "motorke" van de leiding gelijkvoers gehaald. Dit was voldoende om het water te laten circuleren.
Vanwege de huidige opstelling zal de warmtepomp niet lang meegaan. Hij zou alles vervangen, waar nodig dikkere leidingen gebruiken en alles op een correcte manier aansluiten. Hierdoor zou de warmtepomp minder pendelen (iets wat ik hier al eerder meldde) en zou het verbruik ook lager liggen.
Ik was al niet te spreken over het bedrijf dat alles geïnstalleerd heeft (geen uitleg, foute afregeling, geen kennis over de geplaatste toestellen,...) en nu dit ook nog eens. Pfff.

Wat is alles vervangen? Want je moet eigenlijk gewoon al het overbodige weghalen en simpele leidingen leggen. Dat kan toch nooit 10k kosten?

Je hebt overschot van gelijk, maar je zou ervan schrikken hoe vaak dit nog geplaatst wordt. Zeker omdat dit nog steeds de meest budgetvriendelijke optie is. Projectontwikkelaars van appartementen (met een "na ons de zondvloed"-mentaliteit) en andere gierigaards plaatsen dit dus gretig.

Wij hebben in onze 2 jaar oude nieuwbouw ook type C omdat de roosters er bij aankoop al waren (casco), tot mijn grote frustratie omdat ik het comfort van type D gewoon ben. Een type C zou in nieuwbouw gewoon verboden moeten worden.

Mijn zus heeft in dezelfde tijd gebouwd als ik (mijn vorig huis), zij type C, ik hoor haar toch alleen maar klagen van de koudeval. Het extra verwarmen is dan nog niet zo erg.
Ik ben momenteel de bureau aan het schilderen en had het ventilatierooster weggenomen, als je daaronder staat voel je dat al bij ventilatie D, en dat is 'warme' lucht. Wel geforceerd natuurlijk, maar toch.

Wat is alles vervangen? Want je moet eigenlijk gewoon al het overbodige weghalen en simpele leidingen leggen. Dat kan toch nooit 10k kosten?
Hij heeft gezegd wat hij in de plaats zou installeren, maar dat heb ik blijkbaar niet onthouden. Ik ken daar niets van en als hij onderdelen benoemt, weet ik niet wat hij daarmee bedoelt. Hij zei terloops iets over "buffervat installeren", maar geen idee of dat in zijn uiteindelijke oplossing zit.
Hij gaat sowieso een offerte maken en daar kan ik dan wel alles terugvinden. Hiervoor zou hij ook contact opnemen met Vaillant om een schema op te vragen.

"Reken al maar zeker €5k voor het gerief... en met de uren enzo... dan gaan we al snel aan €10k zitten"

Update:

Blijf het echt frappant vinden hoe dat sommige installateurs het toch maar blijven “verneuken”.

10.000 euro is stevig. Dat is gewoon een gans nieuwe installatie. Ik snap uiteraard dat hij zijn handen niet wilt verbranden aan het gepruts van een ander.

Welk “motortje”heeft hij weggepakt? Dat grijs bakje op de leidingen, wat wrs een ventiel is?

Had hem ook iets of wat uitleg gegeven hoe de zones worden aangestuurd? Hij heeft het natuurlijk in zijn geheel kunnen bekijken.
Ik vind het zelf ook een fascinerende opstelling. 😃

Hij heeft gezegd wat hij in de plaats zou installeren, maar dat heb ik blijkbaar niet onthouden. Ik ken daar niets van en als hij onderdelen benoemt, weet ik niet wat hij daarmee bedoelt. Hij zei terloops iets over "buffervat installeren", maar geen idee of dat in zijn uiteindelijke oplossing zit.
Hij gaat sowieso een offerte maken en daar kan ik dan wel alles terugvinden. Hiervoor zou hij ook contact opnemen met Vaillant om een schema op te vragen.

"Reken al maar zeker €5k voor het gerief... en met de uren enzo... dan gaan we al snel aan €10k zitten"
Dan is de kans zeer groot dat die een buffervat en 2 pompgroepen gaat installeren.

Kans is groot dat Valliant dit dan naar hem doorstuurt.
Pagina 3 zie je dat. Daar zie je een tekening van 2 verwarmingscircuits of anders gezegd met 2 zones.

Hij zei terloops iets over "buffervat installeren", maar geen idee of dat in zijn
Buffervat is normaal niet nodig als uw te verwarmen oppervlakte groot genoeg is in verhouding met de capaciteit van uw warmtepomp. Zal bedoelt zijn om uw pomp hydraulisch te ontkoppelen van uw afgiftesysteem.
Wij hebben dat ook. Ik merk dat de Aanvoertemperatuur van de pomp hoger is dan de aanvoer van het buffervat naar de verschillende pompgroepen. (Wat nefast is voor uw cop, uw warmtepomp moet harden werken)

Met wat ik nu geleerd heb ondertussen(en mocht ik van 0 mogen beginnen) zou ik gaan voor vloerverwarming op alle verdiepingen. Zonder buffervat, zonder pompgroepen. Met enkel de pomp van de binnenunit+boiler. En alles waterzijdig inregelen op de collectoren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan