Warmtepompen

Daar zit ook geen raketwetenschap achter.

Dat is gewoon 10 - 20 cm isolatiewol in uw dak steken (of uw zoldervloer isoleren langs boven indien je uw zolder niet gebruikt) en uw muren laten injecteren.
Met misschien nog wat dubbel glas laten voorzien met spacer.
En vroeger kreeg je voor het meeste zelfs nog subsidies ook nog.

Maar ik gok dat als je dat principe doordoet voor uw volledige woning dat je dan al vlot tegen de B zult zitten maar zeker C.

En dat zijn dan ook nog eens de ingrepen die het meeste renderen.

Dat weet ik en jij. Maar ons Deborah zal geen 20 of 30k investeren als ze ze niet heeft, zelfs als het zich op 5y terugverdient.

Wij gingen hier ook nog de zijgevel isoleren en creppy. Hoeveel ging ons dat besparen? 200-300 euro per jaar. Offerte was 10000. Op zich geen al te goeie ROI. We hebben beslist om te verkopen. Alle investeringen verder dan 2y terugverdientijd in de vuilbak.

Epc is nu 250 of zo en alles ziet er afgewerkt uit. Bij de verkoop zijn er misschien 2 of 3 van de 30 die nog maar iets gevraagd hebben over die muur. Die muur gaat nooit meer geisoleerd worden.

De meeste huizen aan het beneden segment zijn voor 5 of 10y en dan kinderen werpen en verhuizen. Waarom zou iemand ooit fundamenteel investeringen doen met lange terugverdientijd? Nobody cares of de epc 260 of 300 is, die investeringen verdien je nooit terug. Zolang daar geen mechanism voor gevonden wordt, blijft het dweilen met de kraan open.

Laatst bewerkt:
Ben ik content dat we juist een epc 60 huis met gas gekocht hebben. Geen zonnepanelen of warmtepomp.

Easy peasy en zijn we wel 20-30y zoet mee....

Eerst 20y iedereen van elektriciteit verwarming naar gas duwen en nu weer omgekeerd. Zelfde als diesel<>benzine. Rechtszekerheid...

Die maatregelen zijn gewoon geld uit de zakken kloppen ... koop nu eens een brol huis van 1950. Kans is groot dat je er niet meer vanaf raakt binnen de 10y tenzij je er debiele kosten in maakt die je nooit terugverdient...
Uiteraard. Zoals ik zei "salami investeringen" die uiteindelijk alles samen veel meer gaan gekost hebben dan 1x het deftig te doen.

En ook naive insteek. Precies of Deborah van de kassa weet hoe ze haar F EPC efficient naar een D kan krijgen... die zal echt geen aannemers beginnen zoeken en vergelijken en een efficient verbouw plan opstellen.
Dat weet ik en jij. Maar ons Deborah zal geen 20 of 30k investeren als ze ze niet heeft, zelfs als het zich op 5y terugverdient.
F dat gaat om huizen zonder isolatie.
En je weet het dus dan moet je geen 300k geven voor een huis als uw budget maar 300k is maar 300k - de kosten.

En anders moet je maar een gesloten bebouwing of appartement kopen

En wat als je 2y geleden kocht en je hebt geen centen op overschot?

En je weet nu al dat ze de grens gaan opschuiven over time.

Ik ben geen linkse rakker, maar hier heeft pvda/groen/Spa gelijk. Dit is gewoon de jlimaatkost afwentelen op de inwoners en ongelijkheid in de markt trekken.

Vandaag de dag iets minder, voor heel de huidige prijsfluctuaties was gas wel 5 keer goedkoper dan elektriciteit per kWh. Je COP gaat dit verschil natuurlijk minder groot maken, maar "niet veel" zou ik dat niet durven noemen.
Ja, je hebt honderd % gelijk dat dit vroeger wel veel kan zijn. Met het feit dat wij in de toekomst enorm afhankelijk gaan zijn van gas voor onze elektriciteitsvoorziening in de winter. Dan heb ik een beetje de gedachte dat supervoordelig gas (dus 5 keer zo goedkoop als elektriciteit) misschien niet voor de toekomst gaat zijn.
En met de huidige warmtepompen haal je een scop van 4+ (laat ons zeggen 4.1 - 4.4) voor verwarmen. Zeker als je het dan ook nog zo regelt dat je die laat verwarmen tijdens de dag en desnoods 1° hoger zet (en niet die warmtepomp gaat laten zijn werk doen tijdens de nacht wanneer de temperatuur van 5°C naar -4°C is gegaan).

Verplicht onderhoud geldt enkel vanaf 20kW. Gek, maar een moderne nieuwbouw heeft voldoende aan 15, of minder, maar dat maken ze niet echt.
Ah ok wist ik niet, ik leer iets bij.
https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/vermogen/
Hieronder ziet u een leidraad aan kW vermogen van de ketel voor uw woning:

• benodigd vermogen appartement: 11-23 kW
    benodigd vermogen tussenwoning: 16-28 kW
    benodigd vermogen hoekwoning: 16-30 kW
    benodigd vermogen vrijstaand huis: >30 kW

Als er gas in de straat ligt was dat 250 euro incl. BTW, binnenkort waarschijnlijk 1200.
Indien niet heb je natuurlijk wel gelijk.
Ja, op plaatsen in Limburg is er geen gas ;). Bij mijn vader vb is dat er niet. Bij mijn nonkel in Lummen is dat nog maar 3 jaar geleden voorzien. En Lummen is nu ook niet echt het hol van Pluto ;). Dan denk je aan Koersel Stal of andere gelijkaardige gehuchten ;).

Voor gas heb je dan het concept van vaste contracten. Niet over 5 jaar natuurlijk, en tegenwoordig nog moeilijk voor een jaar, maar in niet crazy tijden is dat wel te vergelijken met je vat in de zomer vullen, zeker met de huidige opzeggingsregels en competitie.
Ja, maar ik weet niet hoe in de toekomst men nog vaste contracten gaat willen aanbieden. Of dat men er geen premium prijzen voor gaat vragen.
Mij lijkt naar de toekomst een vast contract, gebaseerd op hoe de prijs van elektriciteit fluctueert op de groothandelsprijzen, misschien niet voor altijd. Dus is dan wel weer een zwakte erin ;) dat voor mazout spreekt. En wat vroeger ook de reden was waarom zoveel mensen op de kar van Mazout sprongen.

Daarnaast kan je ook een propaanvat zetten in je tuin met dezelfde leveringsmodaliteiten als voor mazout.
Ja, maar niet veel mensen zien dat zitten hé. Komt gewoon als gevaarlijker over.
Net zoals dat veel parkings het niet zomaar accepteren dat een wagen op LPG zomaar overal ondergronds mag parkeren.

Wat je niet kan in een vat elektriciteit zetten, want dat is gewoon te groot om een winter te overbruggen
Correct ;). Ook al hebben sommige mensen de gedachte om de stroom die ze in de zomer te veel opwekken in batterijen te steken voor in de winter te gebruiken. Dat is verkeerd ;).

En wat als je 2y geleden kocht en je hebt geen centen op overschot?

En je weet nu al dat ze de grens gaan opschuiven over time.

Ik ben geen linkse rakker, maar hier heeft pvda/groen/Spa gelijk. Dit is gewoon de jlimaatkost afwentelen op de inwoners en ongelijkheid in de markt trekken.
Ik zou denken dat jij wel kan lezen?

Wie vanaf 2023 een huis koopt met een energielabel E of slechter zal dat binnen de 5 jaar verplicht moeten renoveren om energie te besparen.

Wat wel schandalig blijft is KI.
Hier wat verderop is een huis gerenoveerd, qua grote/indeling gelijkaardig als dat van ons en KI is 1/3 van dat van ons (en de grond is groter).

Laatst bewerkt:
Ja, en wie al gekocht heeft, zal ook gepoept zijn. Bij de verkoop zal de koper de verplichte renovatiekost in rekening nemen.

Ja, en wie al gekocht heeft, zal ook gepoept zijn. Bij de verkoop zal de koper de verplichte renovatiekost in rekening nemen.
Ja het is het één of het ander. Of wel renoveer je als verkoper je woning voor de verkoop. Indien je daar géén geld voor hebt, dan doet de koper dat voor jou ..

Either way: You are fucked (als verkoper). Er is waardeverlies.

Zal van de premies etc afhangen maar die sociale gevallen die een woning hebben gaan geen vrijstaande villa hebben normaal gezien.

En met de stijgende prijzen gaan ze wss hun huizeke break-even verkopen atm

Wat wel schandalig blijft is KI.
Hier wat verderop is een huis gerenoveerd, qua grote/indeling gelijkaardig als dat van ons en KI is 1/3 van dat van ons (en de grond is groter).

Extra KI door grond is volgens mij niet zo heel veel. Bij ons is het perceel opgesplitst, 1 deel van 6a met het huis op en 15a rest als "boomgaard hoog".

Wij hebben het ook maar zo gekocht, er zal wel ooit is een fiscale gedachte aan gehangen hebben.

Maar het KI dat we afzonderlijk hebben voor de aanhorige grond is maar €xx. Die van het huis natuurlijk een veelvoud.

Zal van de premies etc afhangen maar die sociale gevallen die een woning hebben gaan geen vrijstaande villa hebben normaal gezien.

En met de stijgende prijzen gaan ze wss hun huizeke break-even verkopen atm
Premies + renteloze lening bij eigenaarschap.
Bij aankoop renteloze lening tot zelfs -1,5%.
(+ Sociaal tarief energie)

Die premies zijn voor het grootste deel ook voor ons Deborah want de rest heeft een te hoog brutoloon.

Anyway als ze dit willen doordrukken zullen ze iedereen een gratis EPC moeten gunnen of verplichten.

Als je met al die hulp en verplichting er nog niks van bakt kan je nog altijd de sociale (huur/koop)woning kaart trekken of inderdaad een appartement of gesloten bebouwing kopen. Zit je betreft energie snel snor.

Maak je geen illusies, die kost komt draai of keer hoe je het wil tóch wel bij de 'gewone' mens terecht.

De mensen die daar de grootste dupe van gaan zijn, zijn diegene in het pakweg sub 400k segment voor open/half-open woningen vermoed ik. In een appartement kan het plaatsen van nieuwe ramen al een mega verschil maken en bv in een appartement van pakweg 3 hoog hoeft een dakrenovatie geen drama te zijn... die kosten worden gedeeld. Maar al die sukkelaars die 350-400k geven voor een villa uit de jaren 50-60-70... die moeten alles volledig zelf betalen, 50k ziede nog nie liggen als ge daaraan moet beginnen.

Je hoeft trouwens geen 'linkse rakker' te zijn omdat bepaalde zaken waar je zelf niet meteen groot slachtoffer bent wringen. Er bestaat nog iets als menselijkheid tussen het geroep van de twee uitersten in ook. De harde realiteit gaat wel zijn dat alle klimaatmaatregelen in zijn geheel aan iedereen (veel) geld gaan kosten op korte en midden-lange termijn en dat er goed zal moeten nagedacht worden door de overheden op welke manier er zo weinig mogelijk mensen hierbij kopje onder geduwd worden.

Als je kookt op gas dan is dat begrijpbaar.

Als je niet kookt op gas, dan moet je het gewoon even berekenen wat het voordeligste is. Qua verbruik zal het niet veel maken. Qua onderhoud ook niet echt (gas is 2 jaarlijks verplicht onderhoud, stukken bij warmtepomp zijn wat duurder maar geen wettelijke verplichtingen omtrent onderhoud). Echter niet automatisch uitsluiten. Al zal het mogelijk toch nog vlot 2 - 3k verschil maken.

Echter niet op voorhand uitsluiten. Soms verschiet je wat gas op uw perceel binnentrekken kost.

Dat heeft mazout dan natuurlijk weer als voordeel. Daar kun je xduizend liter aankopen in de zomer ipv dat je die aankoopt zoals je het verbruikt. Iemand die 5000l mazout heeft ingedaan vorig jaar doen die op het enorm laag punt stond, en maar 1000l verbruikt per jaar, kan vlot 5 jaartjes door zonder een invloed te zien van stijgende prijzen. Iemand die stookt op gas of elektriciteit kan dat niet echt.
Fornuis is op elektriciteit, maar ik heb zonnepanelen.

Ik ga in mijn nieuwbouw nu geen warmtepomp plaatsen omdat er voor mij grenzen zijn aan energiezuinigheid versus financieel. Ik wil gerust meewerken om mijn woning energiezuinig te maken, maar ipv alles te verplichten zouden ze beter iets doen aan de prijs van warmtepompen.
Voorlopig dus gas voor mij, maar wel voorziening voor warmtepomp later.
Wij denken er ook zo over. Hebben offertes voor warmtepompen maar no way dat je de meerkost (+16-21keur afhankelijk type pomp) er vandaag uithaalt zonder enige subsidie. In een BEN-woning is het gasverbruik sowieso al minimaal.

Bouwen gaat een duur grapje worden voor de volgende generatie.

Ah ok wist ik niet, ik leer iets bij.
https://www.feenstra.com/cv-ketel/info/vermogen/

benodigd vermogen appartement: 11-23 kW
benodigd vermogen tussenwoning: 16-28 kW
benodigd vermogen hoekwoning: 16-30 kW
benodigd vermogen vrijstaand huis: >30 kW

Wist ik ook niet. :)

Uw tabel is denk ik van toepassing van oude woningen.

Als ik naar mijn ketel kijk zie ik dat mijn ketel maar op 2 standen brand. Laagste en hoogste. Heb een ketel van 24kw.

Laagste stand is 2,7kw bij mij, dat is voldoende voor verwarming en zelfs dan valt die nog regelmatig uit omdat het teveel is.
Wanneer ik warm water verbruik gaat die naar 24kw.
Mijn ketel heeft modulatie 1/10, maar eigenlijk ben ik daar dus niks mee.

Heb ook gekozen voor een boiler om mijn warm water vraag aan te kunnen, anders moest ik een veel grotere ketel hangen. Maar die grote ketel zou dan weer als zot liggen pendelen wanneer ik mijn huis moet verwarmen.
Ik had ook voor een 15kw kunnen kiezen, omdat ik toch een boiler had. Maar de reden dat ik dat niet had gedaan was, omdat hetzelfde model van 15kw ook 2,7kw had als laagste stand en de kostprijs quasi gelijk was. Moest die nu een stuk goedkoper zijn geweest had ik daar ook voor gekozen. Uiteindelijk bij een nieuwbouw heb je dat vermogen nodig voor warm water, niet voor verwarming.

Ja, op plaatsen in Limburg is er geen gas ;). Bij mijn vader vb is dat er niet. Bij mijn nonkel in Lummen is dat nog maar 3 jaar geleden voorzien. En Lummen is nu ook niet echt het hol van Pluto ;). Dan denk je aan Koersel Stal of andere gelijkaardige gehuchten ;).
Koersel/Stal het hol van Pluto, que? Hier ligt gewoon gas hoor :oink:

Deze zijn wel gekloot, maar ze zijn nog niet begonnen:

Fornuis is op elektriciteit, maar ik heb zonnepanelen.
Dan moet je de kosten voor de aanleg van van gas mee in de vergelijking nemen ;).

Wij denken er ook zo over. Hebben offertes voor warmtepompen maar no way dat je de meerkost (+16-21keur afhankelijk type pomp) er vandaag uithaalt zonder enige subsidie. In een BEN-woning is het gasverbruik sowieso al minimaal.

Bouwen gaat een duur grapje worden voor de volgende generatie.
Amai, dan zijn dat dure warmtepompen. Of je moet enkel gekeken hebben naar een G/W versie.

Wist ik ook niet. :)

Uw tabel is denk ik van toepassing van oude woningen.

Als ik naar mijn ketel kijk zie ik dat mijn ketel maar op 2 standen brand. Laagste en hoogste. Heb een ketel van 24kw.

Laagste stand is 2,7kw bij mij, dat is voldoende voor verwarming en zelfs dan valt die nog regelmatig uit omdat het teveel is.
Wanneer ik warm water verbruik gaat die naar 24kw.
Mijn ketel heeft modulatie 1/10, maar eigenlijk ben ik daar dus niks mee.

Heb ook gekozen voor een boiler om mijn warm water vraag aan te kunnen, anders moest ik een veel grotere ketel hangen. Maar die grote ketel zou dan weer als zot liggen pendelen wanneer ik mijn huis moet verwarmen.
Ik had ook voor een 15kw kunnen kiezen, omdat ik toch een boiler had. Maar de reden dat ik dat niet had gedaan was, omdat hetzelfde model van 15kw ook 2,7kw had als laagste stand en de kostprijs quasi gelijk was. Moest die nu een stuk goedkoper zijn geweest had ik daar ook voor gekozen. Uiteindelijk bij een nieuwbouw heb je dat vermogen nodig voor warm water, niet voor verwarming.
Maar uw voorbeeld bevestigt dan toch die gemiddelde ?
Er wordt gekeken voor het onderhoud naar die 24kw die je vermeldt hé, niet die 2.7kw. Je zou dan eigenlijk in dat geval beter een 15KW zetten en een grotere boiler. Op die manier heb je dan geen verplicht 2j onderhoud.

Koersel/Stal het hol van Pluto, que? Hier ligt gewoon gas hoor :oink:

Deze zijn wel gekloot, maar ze zijn nog niet begonnen:
Pfff, dan gebruik ik eens een voorbeeld van het hol van Pluto en dan heeft zelfs dat hol van Pluto gas :(.

Er wordt gekeken voor het onderhoud naar die 24kw die je vermeldt hé, niet die 2.7kw. Je zou dan eigenlijk in dat geval beter een 15KW zetten en een grotere boiler. Op die manier heb je dan geen verplicht 2j onderhoud.
Dat had ik wel door dat er niet gekeken ging worden naar de 2,7kw. :)
Zoals ik ook zei wist ik niet dat je met een ketel van 15kw niet die verplichte onderhoud had. Dus op dat opzich had ik beter voor 15kw gekozen. In de praktijk zal het geen verschil geven, want ik zou evengoed na 2 jaar dat onderhoud doen bij de 15kw versie.

Ik doelde op uw tabel met vermogen. :)
Of ik nu een gesloten/halopen of open bebouwing had, mijn warm water vraag blijft hetzelfde.
Het is nu niet dat een nieuwbouw vrijstaande woning zo aanzienlijk meer verbruikt naar verwarming toe als een halfopen woning, laat staan meer vermogen nodig. Terwijl in u tabel door wel degelijk een verschil in zit. Ik zou perfect voor een vrijstaande woning ook kunnen kiezen voor 15kw ketel. Want het is eerder u warm water dat het vermogen nodig heeft.

Dan moet je de kosten voor de aanleg van van gas mee in de vergelijking nemen ;).

Amai, dan zijn dat dure warmtepompen. Of je moet enkel gekeken hebben naar een G/W versie.

Pfff, dan gebruik ik eens een voorbeeld van het hol van Pluto en dan heeft zelfs dat hol van Pluto gas :(.
Voor onze woning was de totale kostprijs voor lucht-water: 33.755,20 EUR inclusief BTW.
Geothermie mag je er inderdaad nog stuk bijtellen.

Dat is inclusief alle werken die nodig zijn (zoals o.a aanleg extra plateau voor plaatsing buitenunit etc) en natuurlijk de vloerverwarming/thermostaten etc.
Is ook wel de betere met praktisch geen lawaaihinder en zo weinig mogelijk energiekosten.
De goedkopere optie was 26.228,07 EUR inclusief BTW.

Voor ons kwam de eerste installatie 16k EUR duurder uit dan een gasinstallatie. De winst aan verbruik tegenover een gasinstallatie was 400 EUR per jaar. Zelf als de pomp 20 jaar zou meegaan zouden we slechts de helft van de investering recupereren. En kan mij inbeelden dat die mannen het plaatje altijd voordeliger voorstellen dan de realiteit, in een BEN-woning zal het gasverbruik sowieso miniem zijn.

Door de combinatie zonnepanelen, BEN-woning en screens zitten we sowieso aan een voldoende lage score om enkele jaren geen OV te moeten betalen.

Voor onze woning was de totale kostprijs voor lucht-water: 33.755,20 EUR inclusief BTW.
Geothermie mag je er inderdaad nog stuk bijtellen.

Dat is inclusief alle werken die nodig zijn (zoals o.a aanleg extra plateau voor plaatsing buitenunit etc) en natuurlijk de vloerverwarming/thermostaten etc.
Is ook wel de betere met praktisch geen lawaaihinder en zo weinig mogelijk energiekosten.
De goedkopere optie was 26.228,07 EUR inclusief BTW.

Voor ons kwam de eerste installatie 16k EUR duurder uit dan een gasinstallatie. De winst aan verbruik tegenover een gasinstallatie was 400 EUR per jaar. Zelf als de pomp 20 jaar zou meegaan zouden we slechts de helft van de investering recupereren.

Door de combinatie zonnepanelen, BEN-woning en screens zitten we sowieso aan een voldoende lage score om enkele jaren geen OV te moeten betalen.
Ok nu is het al logischer :p.

We spreken dus over een meerprijs van 7k. Al is dat ook nog veel. Maar er is normaliter niet echt een meerprijs in de voorzieningen voor de vloerverwarming of je die nu voor gas of voor de warmtepomp gebruikt. Hell je gaat sowieso die dimensies al laten voorzien voor de warmtepomp zodanig dat je binnen 15 - 20 jaar wanneer je uw gasketel vervangt, en die niet meer geplaatst mogen worden, je zonder dat je uw volledige installatie moet opbreken toch nog voor een warmtepomp kunt kiezen. Want die buizen in de vloer gaan vlot 50+ jaar mee. En het zou een kostelijke affaire zijn indien je dan niet kunt kiezen voor een warmtepomp en daardoor al uw vloerverwarmingbuizen gaat moeten heraanleggen om te kunnen overstappen naar een warmtepomp.

Thermostaten hebben om eerlijk te zijn niet echt een meerwaarde in een lage temperatuursafgifte systeem. Omdat het nu eenmaal aansturing waar je pas traag het resultaat van hebt. Je gaat toch eerder eindigen met een woning die over het volledige huis een gelijkaardige temperatuur heeft. En je kunt nog altijd wat spelen met het debiet van uw vloerverwarmingbuizen door gewoon dat ventieltje wat meer dicht te draaien voor vb uw bureel waar uw PC continu 200Wu zit te verstoken dag in dag uit ;). Met uw screens en dergelijke meer zijn er niet echt andere invloeden die een sturing nuttig maken. In tegenstelling met de klassieke installaties (dus radiatoren en zomeer).
Voor dat sokkeltje dat vraag je aan uwe ruwbouwaannemer om dat gelijktijdig te gieten wanneer ze de betonplaten gieten van het gelijkvloers. Dan kost u dat een kleine fractie aan meerwerken dan als je uw aannemer van de warmtepomp dat op zijn eentje laat doen. En er is niet echt een reden om een ander type van betonnen sokkel te kiezen voor een ander type warmtepomp. Je bepaalt gewoon de locatie ervan en geeft dat dan door aan uwe ruwbouwaannemer.

Nu ja, jij hebt de offertes binnengekregen. Maar zo'n verschil is eigenlijk niet logisch...

Dan moet je de kosten voor de aanleg van van gas mee

Ik zie geen voordeel in het niet uitvoeren van OH, in de meeste condensatieketels die ik open doe zit er altijd wel prut tussen de warmtewisselaar. Je wilt het niet meemaken dat de condens niet meer wegloopt. Ik heb al genoeg ketels gezien die niet open gedaan waren tijdens het OH..

Terug
Bovenaan