Warmtepompen

Ik zou zeggen laat je nu nog snel aansluiten, maar die gasmeter moet in een vorstvrije droge ruimte kunnen geplaatst worden...

Let wel dat je voor verkavelingen goedgekeurd vanaf 2021 ook al geen gas meer kreeg, voor heel deze Glasgow heisa.
Correctie: dit is enkel zo voor "grote verkavelingen" vanaf 25 wooneenheden en nog een hoop andere "grote" regeltjes: https://www.energiesparen.be/bouwen-en-verbouwen/verwarming/duurzaam-verwarmen/stap-3-kies-voor-duurzame-verwarming/‘vanaf-2021-geen-aardgasaansluitingen-meer-bij-nieuwe-grote-projecten’-wat-houdt-dat-concreet-in?language=en
Heb intussen bevestiging dat wij nog op aardgas mogen aansluiten en dat we evenzeer de Vlaamse subsidie voor de gasaansluiting nog krijgen. De subsidie hangt af van het moment van de aanvraag en ons subsidieaanvraag was al ingediend door de architect.

Hier hangen er nu dus al een tijdje 2.
Eén van 3KWh in de living/keuken en één van 5kwh voor gang/slaapkamer/badkamer/sportruimte

Ik merk nu met de koude dat als die heel de dag afgestaan hebben het wel snel warm is maar je toch nog een koude gevoel krijgt en alles niet echt warm aanvoelet ondanks dat het wel 22-23 graden is.

Daarom beide toestellen es 24 uur laten draaien op 18 graden en 22-23 als we in de living/keuken zitten.
Voelt direct heel anders aan en 17kwh verbruikt dus lijkt me nog best zuiniger ook.

Hier hangen er nu dus al een tijdje 2.
Eén van 3KWh in de living/keuken en één van 5kwh voor gang/slaapkamer/badkamer/sportruimte

Ik merk nu met de koude dat als die heel de dag afgestaan hebben het wel snel warm is maar je toch nog een koude gevoel krijgt en alles niet echt warm aanvoelet ondanks dat het wel 22-23 graden is.

Daarom beide toestellen es 24 uur laten draaien op 18 graden en 22-23 als we in de living/keuken zitten.
Voelt direct heel anders aan en 17kwh verbruikt dus lijkt me nog best zuiniger ook.
17kwh lijkt mij juist veel om eerlijk te zijn. Op dit moment gebruik ik gemiddeld 6kwh om mijn volledige woning op te warmen (+/-150m2) via de vloerverwarming

Volgende week, wanneer het effectief koud begint te worden ga ik richting de 10 - 15 en bij -8°C zal ik eerder tegen de 22 kwh verbruiken om het binnen 23°C te krijgen.

17kwh lijkt mij juist veel om eerlijk te zijn. Op dit moment gebruik ik gemiddeld 6kwh om mijn volledige woning op te warmen (+/-150m2) via de vloerverwarming

Volgende week, wanneer het effectief koud begint te worden ga ik richting de 10 - 15 en bij -8°C zal ik eerder tegen de 22 kwh verbruiken om het binnen 23°C te krijgen.

Allee ik vond da net gigantisch meevallen 😅
Nu goed, de ramen zijn hier nu ook niet top-top en spouwmuurisolatie steekt hier ook niet denk ik.
Al zijn het wel heel dikke muren.

Allee ik vond da net gigantisch meevallen 😅
Nu goed, de ramen zijn hier nu ook niet top-top en spouwmuurisolatie steekt hier ook niet denk ik.
Al zijn het wel heel dikke muren.
Je moet eens bekijken ofdat het verbruik niet vermindert de volgende 24 uur (of die daarna).
Kan gerust zijn dat die 17kwh nodig is geweest om de massa warm te stoken en dat voor de volgende 24h het gebruik normaliseert naar het verbruik voor de warmteverliezen te dekken.

Je moet eens bekijken ofdat het verbruik niet vermindert de volgende 24 uur (of die daarna).
Kan gerust zijn dat die 17kwh nodig is geweest om de massa warm te stoken en dat voor de volgende 24h het gebruik normaliseert naar het verbruik voor de warmteverliezen te dekken.

Yes, ga de komende dagen es iedere 24 uur checken wat t geeft. 👌
Wasmachine en droogkast staan vandaag ook op dus.

Net eens gekeken in mijn specifiek geval. Tot enkele maanden terug was elektriciteit altijd ongeveer 6x duurder dan gas per kWh.
Nu is elektriciteit nog naar 3,5x duurder dan gas.

Dit is een gamechanger, want zodra je een COP haalt van meer dan 3,5 is de warmtepomp goedkoper. 3.5 is gemakkelijk haalbaar, een COP van 6 niet.
Als de verhoudingen zo blijven, dan is een warmtepomp vanaf nu de beste keuze.

disclaimer:
Cijfers gebaseerd op mijn huidige en afgelopen contracten.
Voor de berekening van de prijzen neem ik alle kosten mee behalve de vaste componenten aangezien die niet afhankelijk zijn van het verbruik.

Net eens gekeken in mijn specifiek geval. Tot enkele maanden terug was elektriciteit altijd ongeveer 6x duurder dan gas per kWh.
Nu is elektriciteit nog naar 3,5x duurder dan gas.

Dit is een gamechanger, want zodra je een COP haalt van meer dan 3,5 is de warmtepomp goedkoper. 3.5 is gemakkelijk haalbaar, een COP van 6 niet.
Als de verhoudingen zo blijven, dan is een warmtepomp vanaf nu de beste keuze.

disclaimer:
Cijfers gebaseerd op mijn huidige en afgelopen contracten.
Voor de berekening van de prijzen neem ik alle kosten mee behalve de vaste componenten aangezien die niet afhankelijk zijn van het verbruik.
Je vergeet de mogelijke meerprijs in aankoop/installatie even bij de "vanaf COP 3,5 is de warmtepomp goedkoper".

Maar ja, de warmtepomp is in het huidige energieprijsklimaat relatief goedkoper aan het worden dan gas.

Lijkt me dat de mensen met de warmtepompen nu ook niet echt het meest afzien.
Toegegeven als eigenaar van een geothermische pomp voel ik toch enige vorm van rechtvaardigheid bij het zien van de gestegen gasprijzen. Het is natuurlijk sneu voor de mensen die op gas verwarmen. Maar tegelijkertijd hebben ze jaren, zoniet decennia, aan een stuk voor in vergelijking een habbekrats hun huis verwarmd. In die zin kan je wel spreken van een correctie die lang overtijd is.

Toegegeven als eigenaar van een geothermische pomp voel ik toch enige vorm van rechtvaardigheid bij het zien van de gestegen gasprijzen. Het is natuurlijk sneu voor de mensen die op gas verwarmen. Maar tegelijkertijd hebben ze jaren, zoniet decennia, aan een stuk voor in vergelijking een habbekrats hun huis verwarmd. In die zin kan je wel spreken van een correctie die lang overtijd is.
Het is ook maar de eigenaar van zoiets die rechtvaardigheid ziet.

Je vergeet de mogelijke meerprijs in aankoop/installatie even bij de "vanaf COP 3,5 is de warmtepomp goedkoper".

Maar ja, de warmtepomp is in het huidige energieprijsklimaat relatief goedkoper aan het worden dan gas.

Vanaf 2026 verandert nog wel het een en het ander vanuit Europa. My guess is dat mensen content gaat zijn met hun warmtepomp. Niet dat mensen met gas de dieperik ingeduwd worden, maar gas zal toch niet de te verkiezen keuze zijn.

Het is ook maar de eigenaar van zoiets die rechtvaardigheid ziet.

Misschien. Maar tegelijk hebben we allemaal mooi geprofiteerd. Ik heb het vroeger ook altijd gek gevonden dat ik destijds voor amper 300 euro per jaar een klein huis kon verwarmen op een fossiele brandstof. We hebben jaren aan een stuk dalingen van de prijs gezien en steevast onder de gemiddelde tarieven van de buurlanden gezeten voor gas.

In dat opzicht zijn hogere energieprijzen op fossiele brandstoffen misschien wel de correctie die noodzakelijk was. Goedkope energie, Daar komt nu een einde aan voor iedereen . Maak je verder geen illusies; eigenaars van pompen, en dan zeker die met de combinatie van een PV installatie, hebben begin van vorig jaar reeds de zwarte sneeuw gezien. Er staat niemand triomfantelijk toe te kijken me dunkt.

Voorlopig zie ik nog altijd veel issues voor warmtepompen in renovatieprojecten.

Je koopt een 90's-200X's village/woonhuis zoals er 100000en in Vlaanderen staan. Een klassiek zadeldak in sneldekpannen met 6 veluxen. Een oprit in klinkers, ramen in blauwe,witte, bruine pvc of bruin hout. Boven en beneden radiatoren en eventueel al een condensatieketel of nog een oudere Hr ketel op gas. In het dak zit vaak maar 12 cm wol, in de spouw 5 cm xps. De kamers boven zijn al mooi afgewerkt en uitgeplakt. Veel mogelijkheid voor deftigere isoleren zonder breken is er niet. Ga je naar die woningen kijken dan is alles vaak nog te goed om uit te breken.

De haaien van makelaars plakken daar prijzen op van 400-500K. De vaak oudere eigenaars zijn niet energiebewust en willen gewoon nog eens 250-300K winst maken op de woning waar ze 20-30 jaar in gewoond hebben. En voor hen is alles nog ok en 1500-1700m3 gas per jaar gebruiken geen issue.

Reken eens 450K voor je Vlaams sneldekzadeldakhuisje op 500m2. Wat schiet er voor de modale man nog over ingrijpend te renoveren...

Laatst bewerkt:
Yes, ga de komende dagen es iedere 24 uur checken wat t geeft. 👌
Wasmachine en droogkast staan vandaag ook op dus.

Allez effe herbekeken. Momenteel met de huidige vriestemperaturen gemiddeld over 15 dagen 147kwh verbruikt. Dus 9.8kwh / 24h om het binnen 23°C te hebben.

Tof he zo'n warmtepomp...
Zeker met de huidige energieprijzen...

Ach het valt allemaal nog mee. Maar vooral door het feit dat ik een goede isolatie heb waardoor mijn verwarmingskost al beperkt is.
Ik verwacht een verbruik van 1600kwh dit jaar. Wat zou willen zeggen als ik effectief 0.45€ per kwh zou moeten betalen dit mij 720€ zou kosten op jaarbasis. Dat valt nog altijd mee.
Ik heb daarnaast nog 51% korting op mijn elektriciteitscomponent waardoor ik gok dat ik tegen de 500 - 600€ zal betalen voor mijn verwarming. En dat vind ik nog altijd aanvaardbaar. Meer als toen ik een terugdraaiende teller had... maar bon het is nog behapbaar.

Voorlopig zie ik nog altijd veel issues voor warmtepompen in renovatieprojecten.

Je koopt een 90's-200X's village/woonhuis zoals er 100000en in Vlaanderen staan. Een klassiek zadeldak in sneldekpannen met 6 veluxen. Een oprit in klinkers, ramen in blauwe,witte, bruine pvc of bruin hout. Boven en beneden radiatoren en eventueel al een condensatieketel of nog een oudere Hr ketel op gas. In het dak zit vaak maar 12 cm wol, in de spouw 5 cm xps. De kamers boven zijn al mooi afgewerkt en uitgeplakt. Veel mogelijkheid voor deftigere isoleren zonder breken is er niet. Ga je naar die woningen kijken dan is alles vaak nog te goed om uit te breken.

De haaien van makelaars plakken daar prijzen op van 400-500K. De vaak oudere eigenaars zijn niet energiebewust en willen gewoon nog eens 250-300K winst maken op de woning waar ze 20-30 jaar in gewoond hebben. En voor hen is alles nog ok en 1500-1700m3 gas per jaar gebruiken geen issue.

Reken eens 450K voor je Vlaams sneldekzadeldakhuisje op 500m2. Wat schiet er voor de modale man nog over ingrijpend te renoveren...
De oplossing is simpel.

Je koopt die brol niet. Of je koopt een vervallen villa van 60 - 80 jaren aan 200 - 250k€. En je steekt daar het geld in om dat naar hedendaagse normen te brengen. Je betaald dan misschien iets meer als die 400 - 500k van die gehaaide woonhuizen uit 90 - 2000. Maar uw woning is wel volledig af en goedkoper dan als je die woning van 90 -2000 kocht en pimpte zoals je vermelde.

En binnen dit en 20 - 30 jaar zijn wij de vaak oudere eigenaars die hun woning proberen te slijten voor 200 - 300k extra aan de volgende generatie die even hard klaagt.
Maar wat dat te maken heeft met warmtepompen specifiek. Ik zie het niet echt.

Voor onze woning was de totale kostprijs voor lucht-water: 33.755,20 EUR inclusief BTW.
Geothermie mag je er inderdaad nog stuk bijtellen.

Dat is inclusief alle werken die nodig zijn (zoals o.a aanleg extra plateau voor plaatsing buitenunit etc) en natuurlijk de vloerverwarming/thermostaten etc.
Is ook wel de betere met praktisch geen lawaaihinder en zo weinig mogelijk energiekosten.
De goedkopere optie was 26.228,07 EUR inclusief BTW.

Voor ons kwam de eerste installatie 16k EUR duurder uit dan een gasinstallatie. De winst aan verbruik tegenover een gasinstallatie was 400 EUR per jaar. Zelf als de pomp 20 jaar zou meegaan zouden we slechts de helft van de investering recupereren. En kan mij inbeelden dat die mannen het plaatje altijd voordeliger voorstellen dan de realiteit, in een BEN-woning zal het gasverbruik sowieso miniem zijn.

Door de combinatie zonnepanelen, BEN-woning en screens zitten we sowieso aan een voldoende lage score om enkele jaren geen OV te moeten betalen.
Via sleutel op de deur dan toch? Wij gaan voor onze nieuwbouw geothermische warmtepomp met 3 verticale boringen werken incl passieve. Kostprijs 17-18k excl. En we zitten in een verkaveling zonder gas en krijgen daardoor een dubbele premie vn de overheid en zou de premie rond 5-6k liggen (effe uit het hoofd). Dus zo overdreven duur zijn warmtepompen nu ook niet.
Ik moet wel toegeven..ik werk voor een bouwbedrijf en die zeggen daar allemaal "ma how jong, een geothermische kost los +40k€. 16-17k kan ni". Nuja..bouwbedrijven nemen daar insane hoge marges op. Ze waren bij ons nog niet eens op de hoogte van die premies..moest dan toch even lachen..alé voor een bouwbedrijf..

En toch heeft onze architect actuele prijzen van bij zijn huidige werven. Hij verklaarde ons zelfs zot om nog voor gas te gaan. Hij vergeleek de anti-warmtepomp mensen met mensen die elektrische wagens niet als de toekomst zien.
Nuja uiteraard ieder zijn mening en visie hé

Via sleutel op de deur dan toch? Wij gaan voor onze nieuwbouw geothermische warmtepomp met 3 verticale boringen werken incl passieve. Kostprijs 17-18k excl. En we zitten in een verkaveling zonder gas en krijgen daardoor een dubbele premie vn de overheid en zou de premie rond 5-6k liggen (effe uit het hoofd). Dus zo overdreven duur zijn warmtepompen nu ook niet.
Ik moet wel toegeven..ik werk voor een bouwbedrijf en die zeggen daar allemaal "ma how jong, een geothermische kost los +40k€. 16-17k kan ni". Nuja..bouwbedrijven nemen daar insane hoge marges op. Ze waren bij ons nog niet eens op de hoogte van die premies..moest dan toch even lachen..alé voor een bouwbedrijf..

En toch heeft onze architect actuele prijzen van bij zijn huidige werven. Hij verklaarde ons zelfs zot om nog voor gas te gaan. Hij vergeleek de anti-warmtepomp mensen met mensen die elektrische wagens niet als de toekomst zien.
Nuja uiteraard ieder zijn mening en visie hé

Is die 16-17K excl met de korting al reeds afgetrokken? Anders is dat inderdaad zeer goedkoop.
De verhalen van makkelijk +40k vind ik nu ook altijd wel overdreven. Telkens dat ik dat hoor zou ik heel graag die installatie eens willen zien.

Wij hebben de aard/water warmtepompen wel links laten liggen wegens de meerprijs. (Moest ik de installatie voor 17k excl kunnen zetten, dan zou ik dat ook doen).
Heb het na 2 offertes opgegeven, vooral omdat de andere ook zeiden dat ze rond deze prijzen zaten.

Prijzen zijn incl plaatsing en van oktober 2021. maar die liggen in lijn met de prijzen die ik een aantal jaren terug ook had.

-Warmtepomp: €7.345
-NC box (passieve koeling): €1.998
-Boiler 300L: €1864
-vloerverwarming (200m²): €5.995
-Betonkerenactivering (70m²): €3439 (is gewoon een fancy woord voor vloerverwarming in beton)
-bijkomend Installatiemateriaal: €2.868
-Boringen + materiaal: €6.397
Totaal= €29.906 excl btw

-Warmtepomp + boiler 300L + installatiemateriaal: €11.573
-NC box (passieve koeling): €1.950
-vloerverwarming (200m²) +Betonkerenactivering (70m²) : €8.750
-Boringen + materiaal: €7.121 (hier kon nog €1.000 afgaan, dit was de max prijs.)
Totaal= €29.394 excl btw

Laatst bewerkt:
Allez effe herbekeken. Momenteel met de huidige vriestemperaturen gemiddeld over 15 dagen 147kwh verbruikt. Dus 9.8kwh / 24h om het binnen 23°C te hebben.

Ach het valt allemaal nog mee. Maar vooral door het feit dat ik een goede isolatie heb waardoor mijn verwarmingskost al beperkt is.
Ik verwacht een verbruik van 1600kwh dit jaar. Wat zou willen zeggen als ik effectief 0.45€ per kwh zou moeten betalen dit mij 720€ zou kosten op jaarbasis. Dat valt nog altijd mee.
Ik heb daarnaast nog 51% korting op mijn elektriciteitscomponent waardoor ik gok dat ik tegen de 500 - 600€ zal betalen voor mijn verwarming. En dat vind ik nog altijd aanvaardbaar. Meer als toen ik een terugdraaiende teller had... maar bon het is nog behapbaar.

De oplossing is simpel.

Je koopt die brol niet. Of je koopt een vervallen villa van 60 - 80 jaren aan 200 - 250k€. En je steekt daar het geld in om dat naar hedendaagse normen te brengen. Je betaald dan misschien iets meer als die 400 - 500k van die gehaaide woonhuizen uit 90 - 2000. Maar uw woning is wel volledig af en goedkoper dan als je die woning van 90 -2000 kocht en pimpte zoals je vermelde.

En binnen dit en 20 - 30 jaar zijn wij de vaak oudere eigenaars die hun woning proberen te slijten voor 200 - 300k extra aan de volgende generatie die even hard klaagt.
Maar wat dat te maken heeft met warmtepompen specifiek. Ik zie het niet echt.

Amai dat valt bij u heel goed mee.
Heb hier ook gezien nog es en ik zit toch aan 20 kwh.
Wel alles elektrisch en het is hier 80 vierkante meter ofzo (ruw geschat)
Wel geen buitenmuur isolatie od.

Terug
Bovenaan