Okay dus uit geen enkel van de rekenvoorbeelden blijkt dat een momenteel een wp beter is dan gas, maar je gevoel zegt iets anders..
Gevoel? Als je het Europese energiebeleid een
beetje volgt... Dus je arrogante opmerking is echt absoluut overbodig.
Uit berekeningen* die ik vorig jaar nog gedaan heb - obv reele verbruiksprofielen van gezinnen, zonuren, temperatuur buiten,... - bleek inderdaad nog dat het prijsverschil in ketel vs warmtepomp niet kon worden terugverdiend aan de elektriciteits- en gasprijzen van dat moment. Die situatie is vandaag anders. Daarnaast was er geen rekening gehouden met het capaciteitstarief, waar mensen mét WP naar alle waarschijnlijkheid minder betalen dan anderen.
In ieder geval, mijn punt kwam er op zich op neer: het is niet omdat het NU een "slechte" investering blijkt te zijn, dat dat over 4jaar nog zo is.
Nu los daarvan blijf ik het wel opmerkelijk vinden. Mensen hebben geen probleem om te investeren in een niet-rendabele thuisbatterij, of in een onnodig groot vermogen zonnepanelen 'met oog op later', maar investeren in een verwarmingsinstallatie met oog op later waar effectief
alle beleidspijlen naar wijzen... Ho maar...
*En uiteraard, die berekeningen an sich zijn zinloos om te doen. Er zijn gewoon absoluut té veel parameters om een one size fit all berekening te kunnen presenteren...