Warmtepompen

Ja daar heb ik ook al aan gedacht.
Het blijft heel moeilijk om een goed advies te krijgen. Enkele installateurs laten langskomen en zeggen allemaal iets anders:
- gewoon CV ketel vervangen door een condensatieketel
- warmtepomp zetten voor vloerverwarming beneden + kamers boven met een airco verwarmen/koelen.
- Zonneboiler voor sanitair water + condensatieketel voor verwarming.

Die hybride lijkt theoretisch interessant, zeker als je zonnepanelen hebt. Bv. een heldere koude winterdag dan heb je toch al een deel van je energie uit je zonnepanelen, de rest vul je aan met gas verbranden in je hybride ketel. Ook in de zomer wordt je sanitair water dan toch deels vanuit je zonnepaneel-electriciteit verwarmd.
Inderdaad, ik heb ook het idee dat iedereen iets anders zegt en dan zonder duidelijke argumentatie. Daarom zie ik het niet echt zitten om grote kosten te gaan doen terwijl ik geen duidelijke info kan vinden van hoeveel je hiermee juist zou kunnen besparen.

Een condensatieketel kost veel minder en als je daar bovenop nog airco's plaatst, heb je zowel warmtepompen als een gasketel en kan je zelf nog kiezen hoe je verwarmt. Daarbovenop zijn de airco's nooit weggesmeten geld als het verwarmen ermee uiteindelijk toch te duur is, want je kan er in de zomer ook mee koelen en dat verbruik wordt dan rechtstreeks gedekt door de zonnepanelen. Met een condensatieketel + airco's kan je dus volgens mij niet veel fout doen, tenzij je hier op het EPC attest mee afgestraft wordt (ik denk dat dat nog niet het geval is). Maar als iemand me kan overtuigen dat een hybride warmtepomp toch een beter idee is, sta ik open voor de argumenten. Ik wil gewoon de beste keuze maken, zeker omdat het toch over een grote kost gaat en het voor een lange tijd zou moeten meegaan.

Een zonneboiler klinkt interessant, maar langs de andere kant wil ik ook een doorstroomsysteem zodat het warm water niet op kan geraken. Blijkbaar is een zonneboiler met een doorstromer een slechte combinatie.

Wat ik al vaker heb gehoord is dat een zonneboiler een leuke extra is, maar bij veel mensen die ruimte op het dak efficiënter zou kunnen ingevuld worden met zonne-panelen.

Hier ook aan het denken aan wat de opties zijn in een ouder huis. Momenteel nog een condensatieketel uit 2019 dus wel nog enkele jaren ok tenzij de prijzen echt zouden exploderen. Het probleem is natuurlijk dat het een hoge-temperatuurssysteem is. Dus met een warmtepomp spreken we volgens mij sowieso over nieuwe radiatoren, tenzij we voor lucht/lucht gaan (maar als primaire verwarming in een huis lijkt me dat niet voldoende). Er bestaan ook hoge-temperatuurswarmtepompen, maar als ik dat wat opzoek lijkt dat vooral iets leuk op papier, maar kost het gebruik daarvan bakken stroom. @Renegadexxripxx , wat zou jij doen?

Laatst bewerkt:
Er bestaan ook hoge-temperatuurswarmtepompen, maar als ik dat wat opzoek lijkt dat vooral iets leuk op papier, maar kost het gebruik daarvan bakken stroom.
Ja daar heb ik nog niets dan slechts over gehoord qua ervaringen.
Vandaar dat hybride interessant zou zijn, maar quasi niemand heeft het en tot nu toe raadde geen enkele installateur het me aan....
De Vlaamse overheid verhoogde dan wel de premie voor hybride in 2022, vraag is of dat een goed of slecht teken is :)

Wat ik al vaker heb gehoord is dat een zonneboiler een leuke extra is, maar bij veel mensen die ruimte op het dak efficiënter zou kunnen ingevuld worden met zonne-panelen.

Je moet in principe rekening houden met het verbruik ervan per dag. Voor makkelijk te zijn zou ik stellen dat je :
1) een kwh meter zet op uw verbruik als je een elektrische boiler hebt. Neem vb het verbruik van een week. Doe dat maal 51.
2) indien je op gas of mazout zit dan is dat wat moeilijker om te berekenen. Al zal dat in principe wel makkelijk zijn als je een digitale gasmeter hebt om op basis van uw normaal warmwaterverbruik in de zomer * 51 te doen. (neem dat dit 210m3 is per jaar voor een gemiddeld huishouden, al zal dat al ruim bemeten zijn https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-warm-water/besparen-onder-de-douche/)

De volgende stap is normaliter dat je 50% van die waarde neemt. En dat omzet in een bedrag in euro.
Dat is dan waarschijnlijk de maximale besparing.

Dus 210m3 * 0.5 -> 105m3 per jaar dat je niet moet betalen (meten is weten, dus dat zou beter zijn).
105 * 10.2 -> 1071kwh dat je minder zou verbruiken.
1071*0.22 -> dat was vroeger 235.62 dat je jaarlijks kon besparen wat een theoretische terugverdientermijn van 10+ jaar gaf.
Des te minder je verbruikte, des te erger werd die terugverdientermijn.
Nu zou dat een 1071 * 0.45 -> 481.95€ geven. Waardoor die terugverdientermijn groeit. Het probleem blijft echter bij die zonneboiler dat die nog altijd +/- 20% van zijn energie opwarmt via een elektrische weerstand. Dus persoonlijk zou ik van die hogervermelde bedragen dan ook 80% nemen als zijnde de actuele besparing.
Vroeger : 235.62*0.8 -> 188,496
Nu (maar voor hoelang...) : 481.95 * 0.8 -> 385.56

De prijs van een zonneboiler (opslagvat 150 liter) geschikt voor een huishouden van 1 à 2 personen bedraagt gemiddeld €2.500 tot €3.500 (inclusief plaatsing). Een zonneboiler (opslagvat 250 liter) geschikt voor een huishouden van 3 tot 4 personen kost gemiddeld € 4.000 – € 6.000 (inclusief plaatsing). bron : https://www.elektrischeboiler.be/zonneboilers/prijs-zonneboiler
Maar te bekijken in functie van de effectieve kostprijs.
Stel 5000€.
40% ervan is premie -> netto kost : 3000€.
Vroeger terugverdientermijn : 15,92 jaar
Nu (indien de prijzen op dit niveau blijven op lange termijn) : 3000/385.56 -> 7,78j.
Maar opnieuw te herberekenen in functie van uw case.

Bij mijn warmtepomp die mijn warm water genereert heb ik een verbruik van 30kwh per maand (opwarmen verbruikt warm water, en warmhouden van het water) -> 360kwh op jaarbasis. Maar dit is ook een beetje aan de hoge kant, aangezien mijn boiler niet in het geïsoleerde volume staan -> warmteverliezen zijn dan wat hoger (maar ik ben alleen).
Indien ik in mijn geval daar een zonneboiler zou laten op aankoppelen (en mijn warmtepomp bijhouden om dan die 20% elektrische energienood op te vangen). Laat zeggen dat ik 65% van het verbruik er zou kunnen uithalen. Aangezien er al elektrische energie gebruikt wordt om op te warmen, pas ik geen extra correctiefactor van 80% toe.
Dit zou willen zeggen dat ik voor 234kwh elk jaar zou verbruiken, dat is dus de besparing.
Indien ik dan recht zou hebben op de premie (wat voorlopig niet het geval is, want nog geen 10j oud).
Installatiekost : 3000 (*60/100) = 1800€ (investeringskost van het boilervat hoeft in mijn geval niet meer, aangezien ik al een boilervat heb dat compatibel is om er een zonneboilervat van te maken).
Vroeger : 234 * 0.22 -> 51,48 --> 1800 / 51.48 -> 34,97 jaar.
Nu : 234 * 0.45 -> 105,3 oftewel -> 17,09 jaar als terugverdientermijn.

Al is het niet echt een faire vergelijking, door het feit dat ik evengoed een volwaardige zonneboiler zet ipv 1 voor 1 à 2 personen.

Hier ook aan het denken aan wat de opties zijn in een ouder huis. Momenteel nog een condensatieketel uit 2019 dus wel nog enkele jaren ok tenzij de prijzen echt zouden exploderen. Het probleem is natuurlijk dat het een hoge-temperatuurssysteem is. Dus met een warmtepomp spreken we volgens mij sowieso over nieuwe radiatoren, tenzij we voor lucht/lucht gaan (maar als primaire verwarming in een huis lijkt me dat niet voldoende). Er bestaan ook hoge-temperatuurswarmtepompen, maar als ik dat wat opzoek lijkt dat vooral iets leuk op papier, maar kost het gebruik daarvan bakken stroom. @Renegadexxripxx , wat zou jij doen?

Persoonlijk :

1) isoleren, isoleren, isoleren, isoleren.
2) Laat die HT radiatoren voor wat ze zijn, ga geen geld steken in iets wat niet het meest efficiënt is.
3) verslijt uw gasboiler en uw vloer tot op de draad. Is uw vloer nog altijd in orde en heb je echt geen nood aan een renovatie. Kijken wat de stand van zaken is van de prijs tov elektriciteit nu en verwacht naar de toekomst. Ligt die in elkaars geburen en verwacht je dat die daar gaat blijven liggen -> gasketeltje. Is er een significant voordeel voor elektriciteit -> denk eens na over een totaalrenovatie. Maar houd rekening met 4).
4) Bepaal wat voor u van belang is en waar je geld kunt en wilt aan geven (en de premies / subsidies die je kunt aanvinken). Comfort : overal een aangename temperatuur -> doe de investering voor 3) als je het geld hebt. Heb je het geld echt niet, of boeit u dat comfort niet echt. Zie 5).
5) Beperk enerzijds uw verbruik door uw chauffage lager in te stellen en een pull, fleece,... etc aan te doen zoals in de goede oude tijd. Daarnaast is er een reden waarom dat mensen vroeger hun volledige woning niet verwarmde... dat was namelijk een pak goedkoper. Al is de impact daarvan bij een zeer zwaar geïsoleerde woning beperkt. De grootste invloed gaat dan zijn om uw temperatuur lager in te stellen. In mijn jonge jaren zat ik met een tshirt en flanellen hemd als vrijetijdskledij op 15-16°c de temperatuur ingesteld. Voor alles behalve de badkamer is de impact ervan meh. Maar de besparing op de factuur is significant.

Ja daar heb ik nog niets dan slechts over gehoord qua ervaringen.
Vandaar dat hybride interessant zou zijn, maar quasi niemand heeft het en tot nu toe raadde geen enkele installateur het me aan....
De Vlaamse overheid verhoogde dan wel de premie voor hybride in 2022, vraag is of dat een goed of slecht teken is :)
Blijf gewoon weg van hybride.

Waarom 2 keer de kost van een installatie betalen voor dezelfde functionaliteit ? 2 maal slijtage, 2 maal onderhoud.
Wil je dat dan toch doen :

1) L/L warmtepomp voor airco effect en bij wijze van spreken als je zonnepanelen hebt + batterijen in de tussenseizoenen (april -> juni, september -> november) op uw warmtepomp in de rest laat je uw gasinstallatie bollen (dus ook voor sanitair warm water).

2) Heb je dat niet (en ga geen installatie zetten om dat mogelijk te maken...) gebruik de L/L versie voor het airco effect en de gasketel voor uw verwarming.
Mijn persoonlijk keuze is 2).

En in mijn ogen ga je dan ongeveer eenzelfde kost betalen als dat je een hybride systeem plaatst. Maar heb je wel het voordeel van de airco in de zomer. Daarnaast is de afregeling voor de bepaling waarmee gaan wij het water nu opwarmen, ook nog allemaal finicky als je zo'n hybride versie neemt.

Maar ik geef wel toe, dat dit mijn persoonlijke opinie is. Dit is mijn gezond verstand dat de conclusie stelt, dit is niet mijn expertise. (dus gebruik een korrel zout)

EDIT : ik houd hier express enkel investeren in een warmtepomp buiten beschouwing. IPV een gasketel kiezen voor een warmtepomp is een optie. Ik heb uiteindelijk ook L/W en L/L geïnstalleerd. Maar de meerkost tov een gasketel maakt het niet een no brainer. Maar het is een valabele optie.

Laatst bewerkt:
Je zegt dat je ouders zo'n hybride warmtepomp hebben. Ik zit met enkele specifieke vragen, misschien dat jij hier antwoord op kan geven.
- Moeten er grotere radiatoren geplaatst worden om de warmteafgifte te vergroten?
- Kan je op een hybride warmtepomp ook de piek/daluren en piek/dalprijzen opgeven voor elektriciteit?
- Houdt zo'n hybride warmtepomp enkel rekening met de prijs van gas/elektriciteit of ook hoeveel er verwarmd moet worden? Verwarmen met een warmtepomp duurt zeer lang, dus als je een weekendje weggeweest bent in de winter en het moet van 16 graden opwarmen tot 21 graden wil je liefst dat dit via gas gebeurt en niet via de warmtepomp.

Ik vraag me af of het bij renovatie niet logischer is om een condensatieketel te plaatsen en dan eventueel nog airco's in de slaapkamers en leefruimte te plaatsen. Dat zal ongeveer op dezelfde prijs neerkomen denk ik, maar je kan wel sneller verwarmen met airco's en daarbovenop kan je ook nog eens koelen.
Dat weet ik niet sorry, zal ook wel van het merk en type afhangen. De installatie van mijn ouders is ook al 5j oud dus de technologie zal ondertussen wel veranderd zijn.

@Renegadexxripxx waarom elektrische weerstand in zonneboiler?
Is een optie maar geen must.
Je kan er evengoed een spiraal inzetten om dit met gasketel of wp te doen.

Ik heb zonneboiler en Wp L/W van 5kw staan. Als de zonneboiler het niet warm genoeg krijgt springt de Wp bij.
Door mijn hoge isolatie graad staat de WP 6-8maad/j werkloos en voorziet de zonneboiler mijn sanitair.

Is 400l vat met 3 vlakkeplaat panelen op.

@Renegadexxripxx waarom elektrische weerstand in zonneboiler?
Is een optie maar geen must.
Je kan er evengoed een spiraal inzetten om dit met gasketel of wp te doen.
Ja dat gaat. Maar meeste dat ik heb zien gebruiken is een elektrische weerstand.
Had ook al vermeld dat dat een piste was.

Ik heb zonneboiler en Wp L/W van 5kw staan. Als de zonneboiler het niet warm genoeg krijgt springt de Wp bij.
Door mijn hoge isolatie graad staat de WP 6-8maad/j werkloos en voorziet de zonneboiler mijn sanitair.
Ja zoals gezegd bij mij is 1 maand sanitair : 30kwh via mijn warmtepomp.
6 maand == 180 kwh
8 maand == 240kwh
Mijn aanname in mijn besparingsvoorbeeld met mijn warmtepomp was : 234kwh
Bij mijn nieuwbouw kreeg ik er geen subsidie voor, dus zou ik +/-3k€ uit eigen zak moeten betalen.

Tot 1 jaar geleden had ik een terugdraaiende teller. Dus boeide het elektrisch verbruik mij niet. Mijn zonnepanelen dekte dat zonder problemen.
Na de afschaffing van de terugdraaiende teller heb ik er even naar gekeken. Maar met een prijs van 0.2 - 0.25€/kwh wat maximaal 60€ voordeel per jaar wil zeggen. terugverdientijd : 50 jaar (afgerond)
Zelfs met een prijs van 0.5€ wil dit zeggen dat mijn terugverdientijd 25j is.

Dus kosten baten analyse voor mij -> voorlopig nog niet. Maar iedereen moet de berekening voor zijn eigen case maken ;).
Is 400l vat met 3 vlakkeplaat panelen op.
Mijne is gelijkaardig (dacht ik toch), enkel vult mijn warmtepomp die.

Persoonlijk :

1) isoleren, isoleren, isoleren, isoleren.
2) Laat die HT radiatoren voor wat ze zijn, ga geen geld steken in iets wat niet het meest efficiënt is.
3) verslijt uw gasboiler en uw vloer tot op de draad. Is uw vloer nog altijd in orde en heb je echt geen nood aan een renovatie. Kijken wat de stand van zaken is van de prijs tov elektriciteit nu en verwacht naar de toekomst. Ligt die in elkaars geburen en verwacht je dat die daar gaat blijven liggen -> gasketeltje. Is er een significant voordeel voor elektriciteit -> denk eens na over een totaalrenovatie. Maar houd rekening met 4).
4) Bepaal wat voor u van belang is en waar je geld kunt en wilt aan geven (en de premies / subsidies die je kunt aanvinken). Comfort : overal een aangename temperatuur -> doe de investering voor 3) als je het geld hebt. Heb je het geld echt niet, of boeit u dat comfort niet echt. Zie 5).
5) Beperk enerzijds uw verbruik door uw chauffage lager in te stellen en een pull, fleece,... etc aan te doen zoals in de goede oude tijd. Daarnaast is er een reden waarom dat mensen vroeger hun volledige woning niet verwarmde... dat was namelijk een pak goedkoper. Al is de impact daarvan bij een zeer zwaar geïsoleerde woning beperkt. De grootste invloed gaat dan zijn om uw temperatuur lager in te stellen. In mijn jonge jaren zat ik met een tshirt en flanellen hemd als vrijetijdskledij op 15-16°c de temperatuur ingesteld. Voor alles behalve de badkamer is de impact ervan meh. Maar de besparing op de factuur is significant.

Wij zitten overal buiten op gelijkvloers met houten vloeren, en die tegels op het gelijkvloers zijn volgens mij al van voor de oorlog en kunnen nog wel even mee. Lage-temperatuursradiators, zou dat iets zijn?

Momenteel stoken we ook wel enkel beneden, waar we uiteindelijk leven.

Brr zo kut dingen die ventilos, we hebben wat klanten met zo climaboxen van jaar of 15 geleden en tis geeneen die daar content van is

Ja dat gaat. Maar meeste dat ik heb zien gebruiken is een elektrische weerstand.
Had ook al vermeld dat dat een piste was.

Ja zoals gezegd bij mij is 1 maand sanitair : 30kwh via mijn warmtepomp.
6 maand == 180 kwh
8 maand == 240kwh
Mijn aanname in mijn besparingsvoorbeeld met mijn warmtepomp was : 234kwh
Bij mijn nieuwbouw kreeg ik er geen subsidie voor, dus zou ik +/-3k€ uit eigen zak moeten betalen.

Tot 1 jaar geleden had ik een terugdraaiende teller. Dus boeide het elektrisch verbruik mij niet. Mijn zonnepanelen dekte dat zonder problemen.
Na de afschaffing van de terugdraaiende teller heb ik er even naar gekeken. Maar met een prijs van 0.2 - 0.25€/kwh wat maximaal 60€ voordeel per jaar wil zeggen. terugverdientijd : 50 jaar (afgerond)
Zelfs met een prijs van 0.5€ wil dit zeggen dat mijn terugverdientijd 25j is.

Dus kosten baten analyse voor mij -> voorlopig nog niet. Maar iedereen moet de berekening voor zijn eigen case maken ;).

Mijne is gelijkaardig (dacht ik toch), enkel vult mijn warmtepomp die.
Subsidies had ik ook niet.
Nieuwbouw van 2017. Ik heb wel 5j geen onroerende voorheffing. Die had ik ook zonneboiler gehaald.
Onze insteek was anders. Ik heb niet aan terug verdientijd gekeken. Dat doe je niet bij een keuken of badkamer dus .

Maar dat zijn voor iedereen prioriteiten en smaken.

We waren dit ook eerst van zin voor onze badkamer boven (voor de rest geen verwarming op de verdieping) maar onze technieker raadde het af en zei: waarom niet gewoon een elektrisch vuurtje dat een kleine 10 minuten (?) aan staat op koude dagen? Dus we gaan zien of dat zelfs nodig is.

Dit geeft nu ook niet echt een positieve indruk moet ik zeggen:
Een vloerverwarmingsinstallatie die ingesteld is op 18 °C en gecombineerd wordt met een lagetemperatuurradiator voor een snelle warmteafgifte, zorgt bij opwarming tot 20 °C voor een energiebesparing tot 30 % in vergelijking met een installatie die enkel vloerverwarming omvat.
De lage temperatuurradiatoren zijn ook vaak vermomde convectoren, zie bvb de (optionele?) aanwezigheid van een ventilator in de Ulow-E2 van Radson.

Kan ook nog...

Brr zo kut dingen die ventilos, we hebben wat klanten met zo climaboxen van jaar of 15 geleden en tis geeneen die daar content van is

We waren dit ook eerst van zin voor onze badkamer boven (voor de rest geen verwarming op de verdieping) maar onze technieker raadde het af en zei: waarom niet gewoon een elektrisch vuurtje dat een kleine 10 minuten (?) aan staat op koude dagen? Dus we gaan zien of dat zelfs nodig is.

Dit geeft nu ook niet echt een positieve indruk moet ik zeggen:

De lage temperatuurradiatoren zijn ook vaak vermomde convectoren, zie bvb de (optionele?) aanwezigheid van een ventilator in de Ulow-E2 van Radson.
Is er eigenlijk een optie zonder geforceerde convectie? Want ik vermoed dat zo'n radiator die aan een veel lagere temperatuur werkt toch sowieso "hulp" nodig heeft, aangezien verwarmen via radiatie met zo'n klein temperatuursverschil veel minder mogelijk is. Misschien gewoon een gigantisch oppervlak?

Is er eigenlijk een optie zonder geforceerde convectie? Want ik vermoed dat zo'n radiator die aan een veel lagere temperatuur werkt toch sowieso "hulp" nodig heeft, aangezien verwarmen via radiatie met zo'n klein temperatuursverschil veel minder mogelijk is. Misschien gewoon een gigantisch oppervlak?
Plafond kan ook nog als de vloer niet kan.

Een radiator werkt op stralingswarmte, en hoe warmer hoe meer een voorwerp die warmte uitstraalt (omdat het onevenwicht tussen inkomende en uitgaande straling groter is).
Ventilo-convectie is inderdaad een hulpmiddel om toch wat luchtcirculatie te forceren en zo meer warmte te kunnen afgeven. Vergelijk het met blazen in een kop (lauw)warme koffie of thee. Hoe kouder de vloeistof, hoe minder die gaat afkoelen, en bijgevolg hoe minder warmte die effectief afgeeft.

Er zijn ook dingen als wandverwarming (vloerverwarming in de wand weggewerkt), maar wederom op lage temperatuur heb ik twijfels bij de doeltreffendheid hiervan.

Als je kijkt naar het Vasco gamma en de warmteafgifte van bvb hun Flatline panelen, zie je deze cijfers voor hun grootste en kleinste modellen:
ProductBreedteHoogteW75/65/20W55/45/20
FLATLINE T21S400400366190
FLATLINE T33160090051462649
Dan zie je dat voor een aanvoertemperatuur van 75 graden, afvoertemperatuur 65 graden, voor een ruimte op 20°C, tegenover aanvoer 55 afvoer 45, je gewoonweg halveert in afgegeven vermogen.
Zak nog eens twintig graden naar 35/25 en je gaat nog meer dan halveren.*
In mijn ogen werkt dat gewoonweg niet. The math doesn't add up.
En een radiator is in principe gewoon een fancy metalen plaat die je verwarmt. Om maar te zeggen dat een wand of plafond of vloerverwarmingssysteem misschien nog minder grote vermogens gaat leveren, afhankelijk van de uitwerking.

* kleine back of the envelope fysica interlude:
Omdat de betreffende temperatuur nog kleiner is en uitgestraalde warmte van een ideale straler oftewel "black body" (wat een radiator hoegenaamt niet echt is, wat ertoe leidt dat dit effect niet op dezelfde manier maar wel in dezelfde richting nog steeds waar is) gaat volgens T^4 met T natuurlijk in Kelvin (75°C is 348,15K, 55°C is 328,15K en 35°C is 328,15K), wat mijn claim van "meer dan" halveren nog wat zal verzwakken ).
Maar dus de verhouding van het vermogen uitgestraald op temperaturen 75/55 is 1.27, en van 55/35 geeft dit 1.29.
Waarom is dit niet de helft zoals in de tabel? Kort gezegd omdat koeien niet bolvormig zijn (en een radiator geen "black body" is).

Laatst bewerkt:
Ik ben er ook nog altijd niet uit wat we hier gaan doen.
Huis en dus ook de CV-installatie is nog maar 12 jaar oud, dus nog vrij recent. (condensatieketel op gas in combinatie met radiatoren op HT)
Aangezien we volgend jaar een paar werken willen uitvoeren, bekijk ik ook de mogelijkheid om over te schakelen naar vloerverwarming, eventueel in combinatie met een warmtepomp. Of eventueel lucht/lucht warmtepomp. Alleen ben ik totaal niet voor die lelijke bakken tegen de muur.
Als we kiezen voor vvw, dan zouden de oude radiatoren weg kunnen en krijgen we ook wat meer ruimte in de living/keuken.
Nadeel is dat het kostenplaatje serieus zal oplopen, aangezien de vloer dan ook volledig vernieuwd dient te worden.
Soms denk ik om alles gewoon zo te laten zoals het nu is. Maar ik heb geen zin om binnen een jaar of 4-5 terug beginnen te breken.
Blijft een moeilijke oefening, en niet alleen voor mij precies. :smile:
Ik ga sowieso een aantal firma's laten komen om wat ideeën op te doen en dan een beslissing te maken.
Kent er nog iemand goede installateurs voor warmtepompen/vloerverwarming in de kempen, regio Geel/Mol?

Wij zitten overal buiten op gelijkvloers met houten vloeren, en die tegels op het gelijkvloers zijn volgens mij al van voor de oorlog en kunnen nog wel even mee. Lage-temperatuursradiators, zou dat iets zijn?

Momenteel stoken we ook wel enkel beneden, waar we uiteindelijk leven.
Het is niet omdat je houten vloeren hebt, dat je die niet kunt uitbreken natuurlijk. Punt waarom dat ik dat stelde is eerder omdat je een meerprijs hebt gegeven voor het mooie uitzicht van die zaken. Om die kost dan gewoon stante pede in de vuilbak te gooien, dat is niet echt leuk en ecologisch zou ik zeggen.

Maar sommige mensen willen nu gewoon na 15 - 20 jaar wel eens een nieuwe vloer, omdat ze uitgezien zijn op de oude vloer. Of omdat je het gekocht hebt met de neiging van, het is nog perfect bruikbaar en het budget is er niet echt, we zullen over 5-15 jaar wel eens zien om dat te vernieuwen.
En dan is de kans groter dat je het gewoon uitzingt dan dat je die bedragen gaat spenderen. Uiteindelijk is de grootste factor in de besparing de isolatie. De rest helpt maar is niet het kritische. Het kritische is de isolatie... daar kun je beter overkill doen dan in uw installaties.

Alhoewel dat niets u tegenhoudt om enkel vloerverwarming te voorzien op de gelijkvloers, en dan op de verdieping te werken met een airco. En die te gebruiken om eens wat bij te verwarmen waar je dat nodig acht.

Subsidies had ik ook niet.
Nieuwbouw van 2017. Ik heb wel 5j geen onroerende voorheffing. Die had ik ook zonneboiler gehaald.
Onze insteek was anders. Ik heb niet aan terug verdientijd gekeken. Dat doe je niet bij een keuken of badkamer dus .

Maar dat zijn voor iedereen prioriteiten en smaken.

Had ik puur naar de kost gekeken, dan had ik destijds geen warmtepomp voorzien maar een gasketel. Uiteindelijk ligt de kost ook aan de grond van waarom ik niet voor een geothermische heb geopteerd. Daarnaast, zag ik gewoon het nut er niet van in om enerzijds 1000en euro's te spenderen aan die zonnecollectoren als mijn vrije plaats voor zonnepanelen al beperkt was. Mijn woning is maar 6m breed, dus ja echt riant veel ruimte heb je dan niet op dat dak. En met de terugdraaiende teller waren fotovoltaïsche panelen logischer om de kostprijs te drukken.

En als je dan de besparing per jaar zag op het totaal verbruik was dat gewoon miezerig... +/- 10% van mijn verbruik van mijn warmtepomp. Indien je nog had kunnen zeggen van dat warmt ook mijn water van mijn verwarming op. Waardoor ik daar ook nog kon op besparen. Dan had ik misschien van mogelijks gezegd.

Maar de bedrijven waren daar niet zo happig op. En des te ingewikkelder systemen worden, des te kostelijker worden ze ook. Waardoor ik geopteerd heb voor het KISS principe. Al heb ik de mogelijkheid, technisch gezien, om zowel in mijn buffervat als mijn boilervat spiralen van zonnecollectoren in te steken. Ik bekijk eens mijn woning 11 jaar oud is, de omstandigheden dan wel, de vernieuwingen en de kost. En dan zien we wel van hoe het allemaal geëvolueerd is.
Ik kan het gewoon voor mij niet justifiëren dat ik 5k€ zou geven aan iets dat 5k minder kostte dan mijn warmtepomp en maar 10% van het werk doet van mijn warmtepomp. Dan houd ik dat geld liever aan de kant, en als mijn warmtepomp stuk is na 10 - 15 jaar, dan zal ik dat geld wel gebruiken om de meerprijs te dekken van een performanter geval.

Plafond kan ook nog als de vloer niet kan.
Hier komt geen plafondverwarming binnen. Als daar iets scheelt aan die buizen zit je met wateroverlast. En de kans dat er daar iets scheelt is een pak groter dan met de buizen die in uw vloer zitten. Als daar geen problemen mee zijn in het begin, is de kans enorm klein dat daar iets aan komt in de jaren die komen.

Het is niet omdat je houten vloeren hebt, dat je die niet kunt uitbreken natuurlijk. Punt waarom dat ik dat stelde is eerder omdat je een meerprijs hebt gegeven voor het mooie uitzicht van die zaken. Om die kost dan gewoon stante pede in de vuilbak te gooien, dat is niet echt leuk en ecologisch zou ik zeggen.

Maar sommige mensen willen nu gewoon na 15 - 20 jaar wel eens een nieuwe vloer, omdat ze uitgezien zijn op de oude vloer. Of omdat je het gekocht hebt met de neiging van, het is nog perfect bruikbaar en het budget is er niet echt, we zullen over 5-15 jaar wel eens zien om dat te vernieuwen.
En dan is de kans groter dat je het gewoon uitzingt dan dat je die bedragen gaat spenderen. Uiteindelijk is de grootste factor in de besparing de isolatie. De rest helpt maar is niet het kritische. Het kritische is de isolatie... daar kun je beter overkill doen dan in uw installaties.

Alhoewel dat niets u tegenhoudt om enkel vloerverwarming te voorzien op de gelijkvloers, en dan op de verdieping te werken met een airco. En die te gebruiken om eens wat bij te verwarmen waar je dat nodig acht.
Ik bedoelde eigenlijk dat de vloeren planché zijn zoals men zegt, ik zie niet echt hoe daar vloerverwarming kan ingebouwd worden aangezien het dus gewoon planken zijn met een bedekking :)

Airco (lucht/lucht warmtepomp) lijkt me voor het verdiep inderdaad een optie, maar we zitten wel overal met die oude radiatoren, daarom dat ik dan denk aan lucht/water (of in het zotte geval geothermisch) met nieuwe radiatorenn moest dat een optie zijn.

Dan zie je dat voor een aanvoertemperatuur van 75 graden, afvoertemperatuur 65 graden, voor een ruimte op 20°C, tegenover aanvoer 55 afvoer 45, je gewoonweg halveert in afgegeven vermogen.
Zak nog eens twintig graden naar 35/25 en je gaat nog meer dan halveren.*
In mijn ogen werkt dat gewoonweg niet. The math doesn't add up.
En een radiator is in principe gewoon een fancy metalen plaat die je verwarmt. Om maar te zeggen dat een wand of plafond of vloerverwarmingssysteem misschien nog minder grote vermogens gaat leveren, afhankelijk van de uitwerking.
En als het dus effectief niet werkt, is dat wel redelijk problematisch lijkt me. Heel de benedenvloer uitbreken om vloerverwarming te krijgen lijkt me niet echt realistisch.

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde eigenlijk dat de vloeren planché zijn zoals men zegt, ik zie niet echt hoe daar vloerverwarming kan ingebouwd worden aangezien het dus gewoon planken zijn met een bedekking :)

Airco (lucht/lucht warmtepomp) lijkt me voor het verdiep inderdaad een optie, maar we zitten wel overal met die oude radiatoren, daarom dat ik dan denk aan lucht/water (of in het zotte geval geothermisch) met nieuwe radiatoren moest dat een optie zijn.
Het probleem is dat lage temperatuuroplossingen het normaliter hebben van de grote afgifteoppervlakte. Daarom dat als je naar oplossingen kijkt dat het gaat over vloerverwarming of plafondverwarming en door te spelen met de legafstanden.

Ik heb persoonlijk niet veel ervaring ermee, maar puur gebaseerd op het technische lijkt mij dat straf als het even goed zou werken. Mijn ogen is het ofwel de vloeren op het verdiep uitbreken. Ofwel airco zetten. Ofwel die radiatoren vervangen en het eerder als bijverwarming zien. Ergo het helpt een beetje, maar rekenen erop zou ik niet doen (of je moet effectief ruimte hebben om de aangepaste grotere LT radiatoren te kunnen plaatsen).

En als het dus effectief niet werkt, is dat wel redelijk problematisch lijkt me. Heel de benedenvloer uitbreken om vloerverwarming te krijgen lijkt me niet echt realistisch.
Vloerverwarming zal altijd werken.

En de benedenvloer uitbreken om vloerverwarming te krijgen is juist wel realistisch. Je zou kunnen opteren om te frezen eens je de tegels hebt verwijderd :

Maar meestal breekt men alles op, zodanig dat je daar ook nog isolatie kunt in steken. Juist omdat het zonde is als je al die kosten doet om de vloer op te breken dat je die stap er dan niet bijneemt. Maar je zou zoals hierboven gezegd, gewoon uw buizen er kunnen infrezen en dan uw nieuwe vloer er dan opzetten. Dan bespaar je wat geld en werk.
Maar normaliter als je toch de vloeren opbreekt, dan neem je op dat moment ook gebruik van de kans om andere zaken (elektriciteit, sanitair, etc) ook aan te passen omdat je er dan ineens aankunt en toch de grootste kost van de vloer uitbreken en vervangen al gedaan hebt. En het zonde zou zijn indien je dat opnieuw zou moeten doen (wat de meesten dan niet doen, en gewoon met opbouwgootjes of buisjes of zo gaan werken).

Laatst bewerkt:
Met heel de energie heisa hebben we toch beslist nu eindellijk eens werk te maken van ons huis aan te passen naar de toekomst.

Wij hebben gewoon vv op gas en nog geen zonnepanelen. Nu wil ik gaan kijken voor de combinatie warmptepomp + zonnepanelen. We hebben plaats genoeg dus kunnen kiezen tussen pomp op lucht of geothermisch.

Ben me wat aan het inlezen, maar ik zie de bomen door het bos niet meer.

Wat is eigenlijk het meest aan te raden? Addertjes onder het gras? Do´s & dont´s.
Wil graag zeer goed geinformeerd zijn voor ik aan een rondje leveranciers begin.

Edit: aanraders installateurs in zuid Limburg zijn zeer welkom

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan