Warmtepompen

Op wat voor een dagverbruik moet je zo in de winter rekenen dat een warmtepomp effectief aan het verstoken is?

Als ik zo es met de nattevinger de periode bekijk dat mijn chauffage aan het draaien is (vanaf eind oktober tot begin april meestal) en ik reken mijn verwachte stroomverbruik dan kom ik aan 14kWh per dag dat ik nodig heb. Maar de pomp zal wss minder verbruiken eind maart tov half januari.
Wat zijn de pieken zo?

De eerste 2 jaren is het nog geen issue door de terugdraaiende teller, en met wat chance passeert fluvius niet voor 2029 met de digitale meter maar nadien zou ik graag het grootste deel coveren door een overgedimensioneerde zonne installatie (heb momenteel een 5000kWh opbrengst per jaar en dat mag best verdubbelen) en combineren met een batterij om toch een gedeelte van de winterdag te kunnen coveren.

Maandag komen ze met onze offerte voor de pomp, benieuwd naar de berekende SCOP.

Wij hebben
Op wat voor een dagverbruik moet je zo in de winter rekenen dat een warmtepomp effectief aan het verstoken is?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Volgens mijn vriend is de investering in een warmtepomp ondanks de stijgende gasprijzen (en Benwoning) nog steeds niet voordelig, wat je wint aan gas betaal je door het hoog verbruik van een warmtepomp in de winter gewoon terug aan elektriciteit. Maar klopt dit wel?

Wij hebben

Ben ik ook wel benieuwd naar. Volgens mijn vriend is de investering in een warmtepomp ondanks de stijgende gasprijzen (en Benwoning) nog steeds niet voordelig, wat je wint aan gas betaal je door het hoog verbruik van een warmtepomp in de winter gewoon terug aan elektriciteit. Maar klopt dit wel?

De voorlopige berekening die ik gemaakt had met een cop van 4 (héél mss haalbaar met een hedendaagse LW warmtepomp, nog niet zeker dus) kwam ik op een 3000kWh stroom nodig om de warmtepomp de vloerverwarming + sanitair te laten bedienen. Dat komt volgens mijnenergie.be uit op voordeel van rond de 500 euro per jaar tov mijn gebruikelijke kubieke meters gas.

extra voordeel: wat de zonnepanelen kunnen opbrengen is extra winst.
2de voordeel: heb nog een terugdraaiende teller, zeker tot 2025, dus kan in de winter het net als mijn zomerbatterij gebruiken. Dus ook die 2 jaar extra winst moet ik meerekenen.
ook mijn gasketel is ver aan vervanging toe, die kost moet ik sowieso maken. Zal ook rap ergens 2500 euro kosten. Daarnaast 2250 euro premie van fluvius. Bijna 5000 euro van de warmtepomp is dus al gecovered.

Wij hebben

Zelfde vraag houdt mij ook bezig.
Bijkomende factor van onzekerheid is de hervorming van de elektriciteitsfactuur. (Hoewel die nu weer zou worden uitgesteld).
In welke mate gaat een capaciteitstarief daar impact op hebben bv. Ik neem aan dat als het een koude, donkere winterdag is, al die warmtepompen tegelijk veel elektriciteit nodig hebben. Dus je zal dan verbruiken op de piek van de capaciteit met je warmtepomp vermoed ik?

Veel hangt af van hoe de prijzen van elektriciteit en gas gaan gereguleerd worden. Spijtig genoeg wisselt men nogal graag vaak in Vlaanderen van strategie....

en ge gaat zien, van zodra dat spel geinstalleerd is gaan we een historisch winter krijgen waarbij we 4 maand niet boven het vriespunt komen :lol:

Bijkomende factor van onzekerheid is de hervorming van de elektriciteitsfactuur. (Hoewel die nu weer zou worden uitgesteld).
In welke mate gaat een capaciteitstarief daar impact op hebben bv. Ik neem aan dat als het een koude, donkere winterdag is, al die warmtepompen tegelijk veel elektriciteit nodig hebben. Dus je zal dan verbruiken op de piek van de capaciteit met je warmtepomp vermoed ik?

Veel hangt af van hoe de prijzen van elektriciteit en gas gaan gereguleerd worden. Spijtig genoeg wisselt men nogal graag vaak in Vlaanderen van strategie....

Hier gaan we voor een grote thuisbatterij die hopelijk de pieken van het capaciteitstarief kan afvlakken. De batterij kan er ook voor zorgen dat we in het grootste deel van het jaar ons nachtverbruik ook gecovered hebben.

Terugverdientijd interesseert me op dit moment geen zak meer. Ik voel mij gegijzeld door vuile politieke spelletjes en ik doe er niet meer aan mee.

Offgrid zal niet mogelijk zijn, maar ga toch proberen mijn afname van het net tot een absoluut minimum te beperken. En fossiele brandstoffen voor de woning gaan er sowieso uit.

De voorlopige berekening die ik gemaakt had met een cop van 4 (héél mss haalbaar met een hedendaagse LW warmtepomp, nog niet zeker dus) kwam ik op een 3000kWh stroom nodig om de warmtepomp de vloerverwarming + sanitair te laten bedienen. Dat komt volgens mijnenergie.be uit op voordeel van rond de 500 euro per jaar tov mijn gebruikelijke kubieke meters gas.
Mijn vriend kwam in zijn berekening ook op zoiets uit. Maar het is zoals men hier zegt, we hebben het gissen naar wat men inzake elektriciteit gaat beslissen. Wij hebben ook zonnepanelen voorzien maar kunnen niet meer genieten van terugdraaiende teller. Mijn nicht heeft sinds kort een batterij, als ik zie wat dat op een winterdag opslaat, dat is bij hun amper 20% van hun dagelijks verbruik (geen warmtepomp, gewoon elektriciteitsverbruik). Bij ons komen daar nog 2 elektrische wagens bij dus batterij gaat ons nu nog niet verderhelpen.

Mijn vriend kwam in zijn berekening ook op zoiets uit. Maar het is zoals men hier zegt, we hebben het gissen naar wat men inzake elektriciteit gaat beslissen. Wij hebben ook zonnepanelen voorzien maar kunnen niet meer genieten van terugdraaiende teller. Mijn nicht heeft sinds kort een batterij, als ik zie wat dat op een winterdag opslaat, dat is bij hun amper 20% van hun dagelijks verbruik (geen warmtepomp, gewoon elektriciteitsverbruik). Bij ons komen daar nog 2 elektrische wagens bij dus batterij gaat ons nu nog niet verderhelpen.

Ja, elektrische wagens komen er bij ons de eerste jaren niet in :lol:

Stel dat je een (plat) dak hebt dat compleet vol zonnepanelen ligt, is een warmtepomp dan een no-brainer?
Voorlopig nog met terugdraaiende teller. Qua isolatie is het hier een drama, maar de elektriciteit om die warmtepomp aan te sturen zou toch zo goed als gratis moeten zijn, nee? Of toch veel goedkoper dan de huidige mazoutketel?

Disclaimer: ik heb hier echt nul verstand van. Ik zal eerst eens googlen of een warmtepomp zonder vloerverwarming zelfs mogelijk is. :unsure:

Ja, elektrische wagens komen er bij ons de eerste jaren niet in :laugh:
Was jij ook niet zelfstandig? :p Gewone wagens gaat ook kostelijk grapje worden.

Dat is een andere te berekenen optie, de energiefacturen op de zaak zetten en uzelf laten belasten op een voordeel alle aard.

Ik zie dat ik gemiddeld 1000kWh opbreng in de wintermaanden, begin november tot eind maart, als dat maal 2 kan na de uitbreiding van de zonnepanelen dan ben ik een gelukkige mens.

Nochtans zijn ze in verbruik goedkoper dan diesel en zeker benzine motoren ;)

Was jij ook niet zelfstandig? :p Gewone wagens gaat ook kostelijk grapje worden.

Dat is een andere te berekenen optie, de energiefacturen op de zaak zetten en uzelf laten belasten op een voordeel alle aard.

50-60000 euro uitgeven is in mijn ogen minder interessant dan mijn maandelijkse naftfactuur van 200 euro.
Ik heb besloten van mijn huidige wagen privé verder te blijven gebruiken. Geen auto op de zaak meer voor de komende 4-5 jaar.
Ik heb nog maar 80000 op 6 jaar tijd gereden, dus die kan zeker nog een tijdje verder.

Het geld dat hierdoor vrij komt wordt nu geinvesteerd in onze privé woning.

Edit: het wordt ook uitgesteld in de hoop dat er binnen dit en 5 jaar voldoende keuze is aan electrische voertuigen die ook werkelijk gebruikt kunnen worden als thuisbatterij, maar dan ééntje van 70kWh+

Als ik zo es met de nattevinger de periode bekijk dat mijn chauffage aan het draaien is (vanaf eind oktober tot begin april meestal) en ik reken mijn verwachte stroomverbruik dan kom ik aan 14kWh per dag dat ik nodig heb. Maar de pomp zal wss minder verbruiken eind maart tov half januari.
Wat zijn de pieken zo?
Dat hangt allemaal af van hoe koud het effectief is om eerlijk te zijn.
Ik verwarm met mijn warmtepomp vanaf november en normaliter zet ik die af eind maart.

Als je weet dat je berekend hebt op 3000kwh. En dit voor 5 maand. Laat ons nemen 30dagen per maand. (februari heeft er 28 en neem 2 maanden van 31, en ben te lui om voor die 1ne potentiële dag dat ik er langs zit dat effectief op te zoeken...)
3000 / 5*(30) == 3000/150 = 20kwh

Voor mijn geval met dit jaar 1900kwh verbruikt (maar temperatuur wel ingesteld op 23°C ip 21°C vorig jaar (en toen was het verbruik 1600kwh)), bij temperaturen snachts van -8 en temperaturen overdag van +1 -> 12.75.

Dus mij lijkt het dat uw piek op de echte koude winterdagen iets van een 30 - 32kwh (losse pols raming) gaat zijn.
Totaalverbruik (1900) verspreid over jaar is 5,27. 12.75/5.27 == 2.42 -> Uw 14kwh * 2.42 -> 33.87kwh.
De eerste 2 jaren is het nog geen issue door de terugdraaiende teller, en met wat chance passeert fluvius niet voor 2029 met de digitale meter maar nadien zou ik graag het grootste deel coveren door een overgedimensioneerde zonne installatie (heb momenteel een 5000kWh opbrengst per jaar en dat mag best verdubbelen) en combineren met een batterij om toch een gedeelte van de winterdag te kunnen coveren.

Maandag komen ze met onze offerte voor de pomp, benieuwd naar de berekende SCOP.
Mijn zonnepanelen (6kwp) hebben gedurende die 5 stookmaanden +/- 600kwh van de totale +/-5800kwh die ik normaliter genereer gegenereerd. In mijn ogen ga je er hoogstens uw eigenverbruik van uw elektriciteitsapparatuur van de winter mee dekken, echt hopen om daarmee een zware deuk te maken in het verbruik van de warmtepomp moet je niet op rekenen.
Zelfs al zou je naar 10kwp gaan dan heb je nog maar 1100kwh gegenereerd. Aan u om te bekijken wat uw elektrisch winterverbruik is en of er iets overschiet als dit 220kwh is op een maand. (al moet ik eerlijk zijn, die verdeling is echt niet lineair...). December genereer je quasi niets. Het komt vooral dan van de 3 andere maanden (november, februari maar zeer zeker maart (en als je vindt dat je toch nog moet stoken in oktober, in oktober)).

In principe moet je dat zo bekijken :

1) er gaat 6 cent af van uw distributiefactuur in basis.
2) als je 3000kwh verbruikt voor uw warmtepomp. Dan wil dit zeggen dat je 3000*0.06 == 180€. Dat je 180/50 == 3.6kwp boven het gemiddelde mag uitkomen. Mijn piek schommelt tussen de 5.3 en de 4.2 doorheen het volledige jaar. Het gemiddelde waarop je vrijgesteld wordt of dat al in de kostprijs is verrekend is 2.5 (dacht ik, niet 3.25 maar kan hierin mis zijn). Dit wil dus zeggen dat je een piek tot 2.5 + 3.6 = 6.1 mag hebben zonder er geld aan in te schieten.

Bij mij was het 1900kwh -> 118 (dus 2.28kwp). 2.5 + 2.28 ->4.75. Bij mij is dat dus voor de warmtepomp licht nadelig. En ik zie persoonlijk echt niet direct een oplossing daarvoor. (maar in mijn geval spreken we van een nadeel van 26€, worst case scenario dat eventueel door het gemiddelde te nemen van de extremen (4.2 - 5.3) toch nog break even uitdraait).

Ik zou mij baseren op de gegevens van warmtepompen die gehaald worden. Mijn warmtepomp haalt een gemiddelde SCOP van 3.56 (al kan dat een jaar later ook al eens 3.6 zijn of het jaar ervoor 3.5). Dus neem dan ook die 3.5 en bereken dan het gasverbruik dat je hebt op jaarbasis in kwh uit via die factor van 3.5. En kijk dan naar wat de kost is. Het kan dan normaal enkel beter zijn.
Bij een nieuwbouw kunnen de leveranciers via de warmteverliesberekening van de woning dit redelijk goed simuleren (rekening houdende met onze gekende winters uit het verleden). Bij een bestaande woning is dat wat moeilijker (al kun je het daar ook redelijk ruw uitrekenen).

Maar neen, verwacht niet te veel van die zonnepanelen voor uw verbruik van de warmtepomp te dekken van in de winter. Uw gewoon elektrisch verbruik zal al goed zijn als dat lukt.

In 2015 toen ik de keuze gemaakt had voor de warmtepomp, met de toenmalige prijzen van elektriciteit. Was de terugdraaiende teller de reden voor het feit of het een terugverdieneffect had. Maar toen was de gasprijs al zeer concurrentieel (in 2020 - 2021 was de gasprijs zo absurd laag dat een warmtepomp nadelig was indien je geen terugdraaiende teller had). Nu is die verhouding nog altijd niet optimaal genoeg. Al is ze er wel. Maar rijk word je er niet van.

Met zonnepanelen EN een terugdraaiende teller en je kunt Fluvius er buiten houden tot 2029, zeker als de prijzen blijven wat ze nu zijn ->

Laatst bewerkt:
Edit: het wordt ook uitgesteld in de hoop dat er binnen dit en 5 jaar voldoende keuze is aan electrische voertuigen die ook werkelijk gebruikt kunnen worden als thuisbatterij, maar dan ééntje van 70kWh+
Hoop ik ook wel. De elektrische auto's zijn ook maar moeilijk leverbaar.

Snap niet zo goed waarom er zich momenteel zoveel mensen laten vangen aan die verkoopspraatjes voor batterijen. Een autobatterij die V2H kan doen is veel interessanter dan een thuis batterij die momenteel nog te duur is.

Hoop ik ook wel. De elektrische auto's zijn ook maar moeilijk leverbaar.

Snap niet zo goed waarom er zich momenteel zoveel mensen laten vangen aan die verkoopspraatjes voor batterijen. Een autobatterij die V2H kan doen is veel interessanter dan een thuis batterij die momenteel nog te duur is.

1) jamaar zonnepanelen geven gratis elektriciteit hé!!!
2) het zijn geen techniekers die begrijpen wat KW, KWH, opwekkings- en verbruiksmoment wil zeggen. Om dan nog te zwijgen over effectief een idee hebben welk percentage men daarmee dan gaat kunnen bufferen en hoe dat moet bekeken worden in functie van de generatie (zomer wek je 30 - 40kwh op, maar uw batterij is 5-10kwh, sommige mensen denken dan effectief dat die batterij al hun opgewekte energie opslaat want ja das een batterij hé meneer)
3) die premie en hoge kosten voor elektriciteit steekt mensen hun ogen uit
4) gewoon het comfort hebben om niet te moeten kijken naar het moeten plannen van hun verbruik. Voor sommige mensen is dat dan een meerkost waard want ja je denkt toch niet dat wij die (r)overheid blijven onze zuurverdiende centjes, energie en investering laten roven / afromen zeker !!!!

Nu nog afwachten tot wanneer ze het lumineuze idee krijgen om op de geïnjecteerde energie ook distributiekosten te gaan betalen.

extra voordeel: wat de zonnepanelen kunnen opbrengen is extra winst.
2de voordeel: heb nog een terugdraaiende teller, zeker tot 2025, dus kan in de winter het net als mijn zomerbatterij gebruiken. Dus ook die 2 jaar extra winst moet ik meerekenen.
ook mijn gasketel is ver aan vervanging toe, die kost moet ik sowieso maken. Zal ook rap ergens 2500 euro kosten. Daarnaast 2250 euro premie van fluvius. Bijna 5000 euro van de warmtepomp is dus al gecovered.
Hoe oud is jullie gasketel? Ik lees dat de gemiddelde levensduur rond de 12 a 15 jaar ligt. Die van mij is nu net 12 jaar en denk ook aan overschakelen naar WP.

Hoe oud is jullie gasketel? Ik lees dat de gemiddelde levensduur rond de 12 a 15 jaar ligt. Die van mij is nu net 12 jaar en denk ook aan overschakelen naar WP.
De onze is er net 12, dus die kost zit er aan te komen. En wacht liever niet tot ie putteke winter in panne valt.

Terug
Bovenaan