Warmtepompen

Hier zijn we momenteel aan het bekijken om een buffervat te plaatsen dat met overschot van de zonnepanelen wordt opgeladen, bij geen opbrengst alsnog op gas(doortromer) terugfalen.

Moet de prijzen nog binnenkrijgen, maar met een eigen verbruik van ocharme 24% van de zonnepanelen, moet dit beter kunnen.

Hier zijn we momenteel aan het bekijken om een buffervat te plaatsen dat met overschot van de zonnepanelen wordt opgeladen, bij geen opbrengst alsnog op gas(doortromer) terugfalen.

Moet de prijzen nog binnenkrijgen, maar met een eigen verbruik van ocharme 24% van de zonnepanelen, moet dit beter kunnen.
Interessante statistiek. Hier zelf ook eens nagegaan (2.7 kwp op zuidkant). We verbruiken er zelf ook maar 23% van.
Heb mijn vrouw moeten aanleren om zowel vaatwas als wasmachine uit te stellen tot de zon schijnt (uitgestelde start) :-)

Als je dat zonder warmtepomp doet kan je beter je stroom injecteren en verkopen aan het net...
Het is te zeggen, je zal iets bufferen, maar die warmte krijg je goedkoper uit je gasketel en de injectietarieven staan normaliter toch hoger dan de aankoopprijs van gas...

Hier is de eerste net buiten om es te komen kijken.

Offerteke maken voor een Daikin Altherma 3R 8kW, buiten unit + wandmodel, een daarbij een zonneboiler.

Hier is de eerste net buiten om es te komen kijken.

Offerteke maken voor een Daikin Altherma 3R 8kW, buiten unit + wandmodel, een daarbij een zonneboiler.
mijn bedrag met de losse pols : 9500 - 11500 excl BTW
Ziet er wel een heftig ding uit, claimt een SCOP te hebben van 4.6...

Ja, had er een opmerking over gemaakt tegen hem en hij zei dat dat de realiteit benaderde in ons Belgisch klimaat...

Maar ja, blijft ne verkoper hé

Ja, had er een opmerking over gemaakt tegen hem en hij zei dat dat de realiteit benaderde in ons Belgisch klimaat...

Is in principe niet moeilijk te verifiëren. Dan moet in de technische fiche de WLTP waarde bij 2°C al minimaal aan 4.6 zitten.
Want als die op die temperatuur het al niet kan doen, dan gaat die dat zeer zeker niet halen bij negatieve graden (ook al pas je uw warmtepomp aan zodanig dat die enkel overdag draait (dus warmste moment) - al kun je daarmee dan wel de efficiëntieschade er zo mee beperken)

Op basis waarvan heeft die bepaald dat een 8kw versie voldoende is ?

EDIT: Mij zou het verwonderen, volgens de TF haalt die 8kw versie bij 7°C een COP van 4.6. Vriestemperaturen, temperaturen lager dan 7°C doen die efficiëntie zakken. Dat gaat misschien beperkt zijn, maar ik blijf benieuwd ;p. Maar ze laten die gegevens niet zien.
https://www.daikin.be/nl_be/productgroepen/lucht-water-warmtepompen-lt/daikin_altherma_3.html (op downloaden klikken ;p)

Al maakt dat ding wel redelijk wat lawaai (62db)

Laatst bewerkt:

Uit interesse, die brochure zegt dat water tot 65 °C kan geleverd worden en het hierdoor ook geschikt is voor radiatoren.

Stel dat ik eens wil testen of dat in ons huis voldoende zou zijn, kan ik dan niet eens kijken in de instellingen van de gasketel en dat water op die temperatuur zetten, en zo te weten komen of zo'n warmtepomp nu al ok zou zijn? Zou eigenlijk dan volgende winter moeten aangezien het nu al warmer is buiten.

En nog een praktische vraag, wat voor een verbinding moet er tussen buiten- en binnenunit? Om dat hier achteraan te zetten zou dat namelijk redelijk wat afstand naar de kelder moeten afleggen, vooraan is dit niet het geval maar dan is misschien een vergunning nodig.

Uit interesse, die brochure zegt dat water tot 65 °C kan geleverd worden en het hierdoor ook geschikt is voor radiatoren.

Stel dat ik eens wil testen of dat in ons huis voldoende zou zijn, kan ik dan niet eens kijken in de instellingen van de gasketel en dat water op die temperatuur zetten, en zo te weten komen of zo'n warmtepomp nu al ok zou zijn? Zou eigenlijk dan volgende winter moeten aangezien het nu al warmer is buiten.

En nog een praktische vraag, wat voor een verbinding moet er tussen buiten- en binnenunit? Om dat hier achteraan te zetten zou dat namelijk redelijk wat afstand naar de kelder moeten afleggen, vooraan is dit niet het geval maar dan is misschien een vergunning nodig.
@Brecht al zal hij u daar nog iets meer over kunnen zeggen.

De verbinding is een koelleiding. Dat kan toch wel wat afstand overbruggen.
(zo te zien +/- 20m al is korter nog altijd beter!!!)

Is in principe niet moeilijk te verifiëren. Dan moet in de technische fiche de WLTP waarde bij 2°C al minimaal aan 4.6 zitten.
Want als die op die temperatuur het al niet kan doen, dan gaat die dat zeer zeker niet halen bij negatieve graden (ook al pas je uw warmtepomp aan zodanig dat die enkel overdag draait (dus warmste moment) - al kun je daarmee dan wel de efficiëntieschade er zo mee beperken)

Op basis waarvan heeft die bepaald dat een 8kw versie voldoende is ?

EDIT: Mij zou het verwonderen, volgens de TF haalt die 8kw versie bij 7°C een COP van 4.6. Vriestemperaturen, temperaturen lager dan 7°C doen die efficiëntie zakken. Dat gaat misschien beperkt zijn, maar ik blijf benieuwd ;p. Maar ze laten die gegevens niet zien.
https://www.daikin.be/nl_be/productgroepen/lucht-water-warmtepompen-lt/daikin_altherma_3.html (op downloaden klikken ;p)

Al maakt dat ding wel redelijk wat lawaai (62db)

Hij ging het nog es te goeie berekenen, was zijn eerste lossepols berekening toen ie ons aardgasverbruik vernam en hoeveel isolatie hier in muren en daken stak, en dat héél het huis op laag regime draait (alles op vloerverwarming)

65 voor een warmtepomp lijkt mij toch echt wel veel teveel, als het met 50 niet lukt zou ik er sowieso niet aan beginnen.

65 voor een warmtepomp lijkt mij toch echt wel veel teveel, als het met 50 niet lukt zou ik er sowieso niet aan beginnen.
Als ik mijn condenserende gasketel zou instellen op die temperatuur als afgifte, dan simuleer ik infeite wat een warmtepomp kan leveren? Of zie ik iets over het hoofd?

De fiche die hij bijhad gaf wel maar een SCOP van 4,28 aan
Ik heb even naar de TF gekeken van mijn systeem.
Bij 7°C haalt mijn installatie een COP van 4.4.
Bij 2°C haalt mijn installatie een COP van 3.7.
Dit is natuurlijk voor de verwarming.
De COP voor de boiler is : 3.31

De COP voor de boiler van bij u is 3.32
De SCOP waar ik naar kijk is het resultaat van deze inclusief die van mijn sanitair en daar is de SCOP ook lager voor. Op dit moment haal ik daardoor een gecombineerde SCOP van 3.6+. Al denk ik dat ik er misschien nog iets meer uit geperst zou kunnen krijgen... naar 3,8 - 3,9.

Maar 4.6 of zelfs 4.28 zou mij enorm verwonderen.
Nu bon, zoveel efficiënter is die warmtepomp dus niet tov de mijne van 2016 :p.

PS: geluidsproductie van mijn warmtepomp is 58dB (dat moet toch liefst niet langs mijn terras staan).

Als ik mijn condenserende gasketel zou instellen op die temperatuur als afgifte, dan simuleer ik infeite wat een warmtepomp kan leveren? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja idd, hier thuis gaat em ook nooit veel boven de 50. Natuurlijk hoe hoger je uw kamer temperatuur wilt krijgen hoe hoger je moet gaan. Kan zijn dat het op 19-20 wel lukt maar 21-22 niet.

Ja idd, hier thuis gaat em ook nooit veel boven de 50. Natuurlijk hoe hoger je uw kamer temperatuur wilt krijgen hoe hoger je moet gaan. Kan zijn dat het op 19-20 wel lukt maar 21-22 niet.
Ja het zou vooral zijn om eens te testen wat mogelijk is in de winter (na nieuw dak). Ons EPC was 380 (rijhuis) met nog eerste generatie dubbel glas. Nu al nieuwe ramen, dan nieuw dak, dus interessant om te weten of een warmtepomp een optie zou zijn. Natuurlijk, met die oude radiatoren is de kans klein hoor, maar warmtepompen die 65 °C of hoger kunnen halen geven me wel hoop.

Uiteraard zijn warmtepompen die aan hoge T werken niet zo efficiënt, maar het is leuk als die optie bestaat wanneer binnen 10-12 jaar onze ketel aan vervanging toe is en/of het gas nog veel duurder wordt.

Ja het zou vooral zijn om eens te testen wat mogelijk is in de winter (na nieuw dak). Ons EPC was 380 (rijhuis) met nog eerste generatie dubbel glas. Nu al nieuwe ramen, dan nieuw dak, dus interessant om te weten of een warmtepomp een optie zou zijn. Natuurlijk, met die oude radiatoren is de kans klein hoor, maar warmtepompen die 65 °C of hoger kunnen halen geven me wel hoop.

Uiteraard zijn warmtepompen die aan hoge T werken niet zo efficiënt, maar het is leuk als die optie bestaat wanneer binnen 10-12 jaar onze ketel aan vervanging toe is en/of het gas nog veel duurder wordt.
Wel rekening houden dat 65°C in rendement ferm onderuit trekt. Aardgas zal serieus nog omhoog moeten gaan om te verschil te overbruggen. (Nuja alles kan natuurlijk. :) )

Als je warmtepomp van Tomski neemt (ale niet zijn warmtepomp maar zijn eerste voorstel. :p )
Heeft die een COP van 4,6 als het buiten 7°C is en een aanvoer temperatuur van 35°C, met een temperatuur verschil van 5°C tussen aanvoer en retour.
COP zakt naar 3,5, als het buiten 7°C is en aanvoertemperatuur van 45°C met temperatuur verschil van 5°C tussen aanvoer en retour.

Je kunt dus al raden dat u COP ferm zakt als je een aanvoertemperatuur wilt van 65°C en dan nog eens een veel groter temperatuur verschil tussen u aanvoer en retour. Ik denk dat je dan eerder rond een COP bengelt van 2.

Maar je kunt eens testen om te zien hoe laag je kunt gaan. :)

Houd er ook rekening mee dat je gasketel je huis niet warm moet kunnen krijgen binnen een uur op lage temperaturen, maar het gewoon goed warm moet kunnen houden. Het is niet de bedoeling om nog een nachtverlaging toe te passen van een groot aantal graden, want dat doe je bij een warmtepomp ook niet.

Meestal geeft men aan om een aanvoertemperatuur van 50 graden te proberen, maar ik zou lager proberen aangezien 50 toch wel echt de bovengrens is om efficiënt te kunnen draaien voor een warmtepomp. En sowieso moet je dit op vriesdagen proberen om het goed te testen.
Als het zo niet moest lukken, kan je ook nog altijd radiatorvenilatoren installeren die het vermogen van je radiator boosten, maar ik vind die nogal prijzig en ik vraag me af of het dan niet goedkoper is om gewoon nieuwe radiators te steken.

Houd er ook rekening mee dat je gasketel je huis niet warm moet kunnen krijgen binnen een uur op lage temperaturen, maar het gewoon goed warm moet kunnen houden. Het is niet de bedoeling om nog een nachtverlaging toe te passen van een groot aantal graden, want dat doe je bij een warmtepomp ook niet.
Is dat niet eerder afhankelijk van de isolatie? Met een warmtepomp maar redelijk wat verlies, is het dan niet nog altijd voordeliger om de thermostaat lager te zetten 's nachts?

Is dat niet eerder afhankelijk van de isolatie? Met een warmtepomp maar redelijk wat verlies, is het dan niet nog altijd voordeliger om de thermostaat lager te zetten 's nachts?
In theorie verlies je altijd meer energie als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten groter is. Dus hogere temperatuur binnen betekent meer verlies 's nachts (en met slechte isolatie nog meer verlies). Maar in de praktijk zie ik hier dat we minder gasverbruik lijken te hebben als ik de aanvoertemperatuur lager zet en geen nachtverlaging toepas. Waarschijnlijk draait onze gasketel zuiniger op lage temperaturen, ook al hebben we geen condensatieketel. Ben nog testen aan het doen en het is niet altijd evident om verschillende gelijkaardige dagen qua temperatuur dicht bij elkaar te vinden, maar als het een gelijkaardig verbruik geeft vind ik het comfortabeler om de nachtverlaging niet meer toe te passen. Het duurt ook tergend lang om een huis terug enkele graden warmer te krijgen op lage temperaturen.

Isoleren is idd wel de eerste stap. Eerst zo goed mogelijk isoleren en dan pas gaan kijken om eventueel een warmtepomp toe te passen.

Terug
Bovenaan