Wat heb jij vandaag gekookt?

@Skoebiedoe die vindt dat het er niet smakelijk uitziet, schonere complimenten gade vandaag ni krijgen maat!
Ter verbetering , heb nergens gezegd dat het er niet smakelijk uitziet enkel dat hem magertjes gevuld lijkt maar zoals door de plaatser al bevestigd was het blijkbaar zeer lekker en ook gemaakt op een andere Spaanse wijze . (Dus ja blijkbaar zij er veel varianten op . ;)
Denk dat dit hetzelfde is zoals met pizza , er is maar ene echte pizza en de rest is er een variant op )

(Erwten, en mais ben ik nog niet tegen gekomen in een “echte “ paella, chorizo ook niet maar soit . ;) )

Dus volgende keer meer uw best doen met begrijpend te lezen denk ik . ;)

Laatst bewerkt:

Biokippeburger en bio kippeworsten met een patatje gestoomd in de stomer .
Denk moest ik ze effe in de pan wat laten aanbakken dat niemand het verschil zou merken eerlijk gezegd . ;)

Heb ook al geëxperimenteerd met pure rundsburger , eentje gebakken in de pan en in het vet met eentje gestoomd en buiten dat die gebakken wat vettiger is , is de smaak en het mondgevoel quasi hetzelfde , vond dat er weinig verschil in zat .

Laatst bewerkt:
Ben op vakantie in Italië (regio rond de Dolomieten) en hier maken ze Dennenappelsiroop, ik heb er mijzelf ook aan gewaagd. Je moet wilde dennenappels zoeken (best hoog in de bergen) die nog voldoende groen zijn, ze in een afgesloten bokaal plaatsen met suiker erop, en dan enkele weken in de zon laten staan. Er komt een siroop uit die heerlijk ruikt, en volgens de locals helende krachten heeft.
Simpel en tof om die dennenappels te zoeken en dan de siroop elke dag te zien toenemen. Altijd cool als je zelf je eten kan gaan zoeken in de bossen (ik ga ook graag naar paddestoelen op zoek).

Dennenappel_siroop.jpg

Ben op vakantie in Italië (regio rond de Dolomieten) en hier maken ze Dennenappelsiroop, ik heb er mijzelf ook aan gewaagd. Je moet wilde dennenappels zoeken (best hoog in de bergen) die nog voldoende groen zijn, ze in een afgesloten bokaal plaatsen met suiker erop, en dan enkele weken in de zon laten staan. Er komt een siroop uit die heerlijk ruikt, en volgens de locals helende krachten heeft.
Simpel en tof om die dennenappels te zoeken en dan de siroop elke dag te zien toenemen. Altijd cool als je zelf je eten kan gaan zoeken in de bossen (ik ga ook graag naar paddestoelen op zoek).

Dennenappel_siroop.jpg
en waar gebruik je dat in, cocktails?

Als je het verschil niet proeft tussen een lekker bruin en krokant gebakken burger en een verkracht euh ik bedoel gestoomd exemplaar scheelt er toch iets met je smaakpapillen denk ik.

Als je het verschil niet proeft tussen een lekker bruin en krokant gebakken burger en een verkracht euh ik bedoel gestoomd exemplaar scheelt er toch iets met je smaakpapillen denk ik.
Zelfde vraag voor u .
Op wat baseer jij uw antwoord dan …heb jij ze al eens geproefd ?

Jullie doen mij eerlijk gezegd denken aan mijn nicht …die kon al vanop afstand zeggen dat wat je klaar maakte slecht was , ze moest er zelfs niet van proeven …er 3 sec naar kijken was al genoeg want zolang het niet gebracht was , was kon dat nooit lekker zijn .

Zelfde vraag voor u .
Op wat baseer jij uw antwoord dan …heb jij ze al eens geproefd ?
Ik denk dat men zich baseert op zaken als de Maillard-reactie. Zo een korstje geeft niet enkel kleur, het geeft ook smaak en textuur (krokant). Verder voegt het stomen van iets als een hamburger vrijwel niets toe aan de smaak. Een hamburger lekker krokant bakken in wat boter gaat ook weer smaken toevoegen van de boter.

Kort gezegd: als je wat van koken kent moet je niet proeven om te weten dat een gestoomde hamburger "slechter" (er zit ook wat subjectiviteit tussen) zal smaken als een klassieke in-boter-gebakken hamburger met een korstje.

Ik denk dat men zich baseert op zaken als de Maillard-reactie. Zo een korstje geeft niet enkel kleur, het geeft ook smaak en textuur (krokant). Verder voegt het stomen van iets als een hamburger vrijwel niets toe aan de smaak. Een hamburger lekker krokant bakken in wat boter gaat ook weer smaken toevoegen van de boter.

Kort gezegd: als je wat van koken kent moet je niet proeven om te weten dat een gestoomde hamburger "slechter" (er zit ook wat subjectiviteit tussen) zal smaken als een klassieke in-boter-gebakken hamburger met een korstje.
Okay maar wat ga je dan zeggen tegen de mensen die hun vlees traag laten garen in een vacuümverpakking op lage temperatuur waar geen Maillard reactie kan plaatsvinden (aangezien deze maar plaatsvind vanaf een temp van 140 ° c ) .
Ga je dan zeggen dat dit niet lekker kan zijn …omdat het niet bruin gebakken is ?
Daarom ook dat ik persoonlijk vind dat als ik de hamburger nadien niet eens in de pan gooi (dacht dat ze dat reverse seer noemden hier ) dat je weinig verschil gaat merken (maar dat is persoonlijk ) want inderdaad het vet of boter gaat een beetje smaak geven (de vettige smaak die iedereen zo graag eet blijkbaar ) en het vlees gaat ook, bruinen en een krokante laag krijgen .
Heb hier zelfs pannen liggen waarin ik het vlees kan bakken zonder toevoeging van vet en ja dan ziet dat ook bruin .

Dus wederom …spreken jullie uit ervaring of enkel omdat je denkt dat …

Maar laat het niet aan uw hart komen , ik ga daar niet van wakker liggen van wat jullie denken of denken te weten …ik probeer rustig voort en zal het hier dan wel eens komen melden van wat ik ervan denk uit ervaring en omdat ik er zelf van geproefd heb .

(En ja dat kan tegen slagen , heb dat ook al voorgehad )

Laatst bewerkt:
Had het niet zo geweest zou elk resto stomen want dat is ook veel minder werk
Er is een tijd geweest dat ze bezig waren met gelletjes en espuma’s en schuimpjes van …en stomen vraagt evenveel werk als bakken in een pan met boter of vet (in frituurvet zou ik het niet weten maar dat is er ook maar een paar minuten ingooien als uw olie warm is geworden …)
Daarom dus ook dat ze proffesionele stoomoven verkopen (maar dat zal dan voor den afwas zijn of enkel vis …)

Okay maar wat ga je dan zeggen tegen de mensen die hun vlees traag laten garen in een vacuümverpakking op lage temperatuur waar geen Maillard reactie kan plaatsvinden (aangezien deze maar plaatsvind vanaf een temp van 140 ° c ) .
Weet je wat ál die mensen doen nadat het vacuüm gegaard is?

Het vlees korsten in de pan of op de grill om het smaak en textuur te geven.

Niemand serveert vacuümvlees zonder nabewerking. Dat is vadsig.

Richtlijn
Waarom een hele modpost maken over iets waar de Romeinen in 1 zinnetje alles mee gezegd hadden: de gustibus non est disputandum.

Om er toch iets meer fluf rond te maken (en omdat het wel iets genuanceerd moet worden): er mag worden gediscussieerd over bereidingen, en ik denk dat skoebidoe wel tegen een stootje kan, maar laten we het wel respectvol houden. We willen tenslotte dat mensen hier nog foto's van hun eten durven posten.

Volgens eigen Recept??
Neen maar het recept is wel simpel.

2 aardappelen geschild in blokjes gesneden
1 ajuin in blokjes.
2 wortels geschild in blokjes
2 teentjes look geplet.

---> 3-5 minuten lichtjes stoven in pot, denk ik hiervoor ene van 20cm op kleine 10cm hoog gebruik.
Dan onder zetten met water.
Dan 1 pakje s&b golden curry (mild) erin. In Albert H. te koop.
Vervolgens paar stukjes pure chocolade erin.
Kleine 15-20minuten rustig laten pruttelen.
Is easy work en zeer lekker.

Terug
Bovenaan