Weinig echte top toppers in 2003 imo. Degenen die er voor mij uitsprongen: Haute Tension, Kill Bill, American Splendor, Oldboy, Dogville, Matrix Reloaded, en ge kunt gewoon niet rond LOTR.
LOTR is gewoon niet mijn ding, dus die valt af. Dogville is geweldig als totaal, maar een enorme slog in de eerste helft, en hoef ik nooit meer terug te zien. Haute Tension is te specifiek / niche. American Splendor is all kinds of awesome, mogelijks Giamatti's beste... maar als ik eerlijk ben heb ik geen enkele drang om die film nogmaals te zien.
Dus dan blijft Kill Bill Vs Matrix Vs Oldboy over, and I honestly couldn't care less. Er valt voor elk wel iets te zeggen. Waarschijnlijk vind ik Oldboy de beste en meest complete film EN de fight choreo doet niet onder voor de andere 2.
Dusjah:
The Lord of the Rings: The Return of the King 5
Kill Bill: Vol. 1 4
Oldboy 3
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring 1
Lost in translation 1
PTU 1
een andere Zuid-Koreaanse film die dat jaar mijn hart stal. Jigureul jikyeora! oftewel:
Save the Green Planet!
Die staat al 22 jaar op mijn to watch list te blinken. Ik kijk er nog steeds naar uit.
Master and Commander: The Far Side of the World
Zelfde met deze, staat er ook al 22 jaar op. Ooit ga ik tijd hebben.
En na al deze reclame gaat mijn stem uiteraard naar... The Matrix Reloaded.

Het verhaal op zich is misschien niet exact wat de meeste mensen na de originele Matrix verwacht hadden maar voor mij waren de onthullingen van the Architect on point en vrij geestverruimend. Nadat ik uit de zaal buitenkwam nog uren, maar dan echt uren over aan het nadenken geweest. Daarnaast omvat Reloaded één van de best gefilmde en meest adrenaline pompende actie sequenties ooit op film vastgelegd. Heel dat stuk vanaf het gevecht in de lobby van de Merovingian's villa tot het einde van de highway chase scene is niets anders dan fenomenaal en laat je geen moment op adem komen.
Als ge mij dit in 2003 had gevraagd, had ik u voor gek verklaard. Teleurgesteld was ik door die film, en geïrriteerd door de fanbase.
Echter na meerdere rewatches zet ik deze ook als de beste van de 3.