Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

The Lord of the Rings: The Return of the King 4
Kill Bill: Vol. 1 3
Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring 1

Het doet pijn om Lost In Translation te moeten laten vallen. Maar goed, Spring vond ik zó straf...

Dan ben je een van de weinigen, die dat een topper vindt, niet?
De tweede is te pruimen. De Zion-scenes waren bagger in de meeste gevallen en het grote gevecht in Zion in deel drie, was slaapverwekkend.
Wat de rest ervan denkt trek ik mij niet aan. Zoals ik zei in mijn eerste post over 2003 vind ik dat je het trilogie als 1 film moet bekijken, tezamen staan ze als 1 verhaal. Als je elke film apart bekijkt heb je het hele verhaal niet mee.
Ja, ik vind zelfs de Zion scenes top!
Shit man, nog geen vermelding voor Memories of Murder? Bong Joon Ho's beste! Dit is echt zo belachelijk moeilijk.
I did! 😋

Kill Bill: Vol. 1 4
Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1

We moeten toch voor Kill Bill gaan. Zo'n hapklare opeensomming van alle genre films die ik adoreer en nog geregeld naar terug grijp.

Ook met gemak meest herbekeken Tarantino, net achter Pulp Fiction dat waarschijnlijk nooit word ingehaald tenzij ik 120 jaar oud word ofzo.
Het kiekevel die eerste keer da'k dat bambootje zag tikken. In één klap mijn huid twee jaar verjongd.
:hurrr: :hurrr: :hurrr: :hurrr: :hurrr: :hurrr: :hurrr: :hurrr: :hurrr: :hurrr:

Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
1
Lost in translation 1

Iemand moet het doen

The Lord of the Rings: The Return of the King 5
Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
1
Lost in translation 1

Oldboy en Memories of Murder hadden ook gekunnen maar ik ben een echte LotR fan, dat is voor mij deels nostalgie en deels uitstekende films.

Ik gooi hier niet rap met films maar kies ze eerder zorgvuldig uit en voor alle fans van quirky comedies uit de nillies die melancholisch aanvoelen (tis de beste beschrijving waar ik kan opkomen wat het ook enorm moeilijk maakt om gelijkaardige films te vinden) kan ik The Station Agent aanraden. https://m.imdb.com/title/tt0340377/?ref_=rt_t_6

Morgen volgt nog zo'n film en ik hoor graag jullie recommendations in dit niet definieerbaar genre

Laatst bewerkt:
Enkele leuke stats uit de lijst;
Meest obscure film: Mysteries of Lisbon (319 votes) (PBR)

Leden met de slechtste smaak;
1) @PBR Streetgang voor Boarding Gate (5.1 @ 4300 votes)
Uh... thanks I guess?

Cool dat je alles zo bewaart, had ik geweten, dan zou ik veel meer films vermeld hebben, meestal vermeldde ik enkel de 4.5 en 5* logs op Letterboxd.

Ik ben een mega-LOTR fan, maar wat de afzonderlijke films betreft is The Return of the King niet de beste van de drie. Ik heb wel twee films met een perfecte score: Master and Commander: The Far Side of the World en Johnnie To's meesterlijke PTU. Verder ook nog grote fan van Memories of Murder (Bongs beste) en het eigenzinnige Alexandra's Project (geen vermelding door @DaFreak ? had ik helemaal verwacht for some reason)

Zoals ik zei in mijn eerste post over 2003 vind ik dat je het trilogie als 1 film moet bekijken, tezamen staan ze als 1 verhaal
Dit vind ik niet helemaal waar Het zijn drie films, afzonderlijk geproduceerd en uitgebracht. Één verhaal zou nog wel kunnen al vind ik dat ook een beetje een stretch. De eerste film wordt verteld op een manier dat die ook als standalone een volledig verhaal vertelt. De tweede en derde hangen inderdaad wel helemaal samen en zijn qua verhaal niet veel waard als je ze los van de trilogie zou bekijken.

Oldboy 2
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Lost in translation 1
PTU 1

Uh... thanks I guess?

Cool dat je alles zo bewaart, had ik geweten, dan zou ik veel meer films vermeld hebben, meestal vermeldde ik enkel de 4.5 en 5* logs op Letterboxd.
Keep doing this, ik doe hetzelfde en vermeld enkel 8+/10 films wat in mijn geval mijn top 8% is.

Lijsten van 20+ films hier sla ik nu al eerder over.

Dit vind ik niet helemaal waar Het zijn drie films, afzonderlijk geproduceerd en uitgebracht. Één verhaal zou nog wel kunnen al vind ik dat ook een beetje een stretch. De eerste film wordt verteld op een manier dat die ook als standalone een volledig verhaal vertelt. De tweede en derde hangen inderdaad wel helemaal samen en zijn qua verhaal niet veel waard als je ze los van de trilogie zou bekijken.
Als je enkel de eerste bekijkt heb je een film met een open einde en nog veel dingen die nog niet verklaard zijn, maar je zou idd wel enkel de eerste kunnen bekijken zonder 2 en 3.
Maar geld dat ook niet min of meer voor nog vele andere trilogieën, bv LOTR?

Weinig echte top toppers in 2003 imo. Degenen die er voor mij uitsprongen: Haute Tension, Kill Bill, American Splendor, Oldboy, Dogville, Matrix Reloaded, en ge kunt gewoon niet rond LOTR.

LOTR is gewoon niet mijn ding, dus die valt af. Dogville is geweldig als totaal, maar een enorme slog in de eerste helft, en hoef ik nooit meer terug te zien. Haute Tension is te specifiek / niche. American Splendor is all kinds of awesome, mogelijks Giamatti's beste... maar als ik eerlijk ben heb ik geen enkele drang om die film nogmaals te zien.

Dus dan blijft Kill Bill Vs Matrix Vs Oldboy over, and I honestly couldn't care less. Er valt voor elk wel iets te zeggen. Waarschijnlijk vind ik Oldboy de beste en meest complete film EN de fight choreo doet niet onder voor de andere 2.
Dusjah:
Oldboy 3
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Lost in translation 1
PTU 1

een andere Zuid-Koreaanse film die dat jaar mijn hart stal. Jigureul jikyeora! oftewel: Save the Green Planet!

Save-the-Green-Planet-images-93184868-85fd-44ac-928f-bb246448058.jpg
Die staat al 22 jaar op mijn to watch list te blinken. Ik kijk er nog steeds naar uit.

Master and Commander: The Far Side of the World
Zelfde met deze, staat er ook al 22 jaar op. Ooit ga ik tijd hebben.

En na al deze reclame gaat mijn stem uiteraard naar... The Matrix Reloaded. 😅
Het verhaal op zich is misschien niet exact wat de meeste mensen na de originele Matrix verwacht hadden maar voor mij waren de onthullingen van the Architect on point en vrij geestverruimend. Nadat ik uit de zaal buitenkwam nog uren, maar dan echt uren over aan het nadenken geweest. Daarnaast omvat Reloaded één van de best gefilmde en meest adrenaline pompende actie sequenties ooit op film vastgelegd. Heel dat stuk vanaf het gevecht in de lobby van de Merovingian's villa tot het einde van de highway chase scene is niets anders dan fenomenaal en laat je geen moment op adem komen.
Als ge mij dit in 2003 had gevraagd, had ik u voor gek verklaard. Teleurgesteld was ik door die film, en geïrriteerd door de fanbase.

Echter na meerdere rewatches zet ik deze ook als de beste van de 3.

Also: heeft het zin om ook een letterboxd lijst te maken?
Ik kan je denk ik heel wat werk besparen.
Je kan op imdb naast ratings ook lijsten zoals deze als csv exporteren en rechtstreeks importeren in letterboxd.

Het eigenzinnige Alexandra's Project (geen vermelding door @DaFreak ? had ik helemaal verwacht for some reason)

Zelfs nog nooit van gehoord maar de premisse geeft me al direct zin. Weer eentje voor op de watchlist dus. :thumb: Ik zit hier vooral voor die aan te vullen dus voor mij juist hoe meer hoe beter. Zakken tot 3.5 a 4 misschien?

Oldboy 3
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Lost in translation 1
PTU 1
Last Life in the Universe 1

@DaFreak Gisteren ben ik vergeten maar dat zou Bin-jip geweest zijn. En gezien ik ook niet op de 2020s stemde: 2020 Come True, 2021 Last Night in Soho, 2022 Falcon Lake, 2023 Poor Things 2024 I'm Still Here. Nog te weinig films gezien uit 2025

2003, het jaar dat ik verliefd werd op Kate Beckinsale in Underworld :drool:
Maar Kill Bill blijft zo'n zalige film.

Kill Bill: Vol. 1 5
Oldboy 3
The Last Samurai 1
Elephant 1
The Room 1
The Matrix Reloaded 1
Lost in translation 1
PTU 1
Last Life in the Universe 1

Zelfs nog nooit van gehoord maar de premisse geeft me al direct zin. Weer eentje voor op de watchlist dus. :thumb: Ik zit hier vooral voor die aan te vullen dus voor mij juist hoe meer hoe beter. Zakken tot 3.5 a 4 misschien?
Ja, ik vond dat destijds echt een absolute topper. Was toen volop bezig met Australische cinema te ontdekken en verkennen. Misschien maak ik er meer van in mijn hoofd, maar in elk geval de moeite om te kijken.

@DwightSchrute kan je de imdb big list ook aan de openingspost toevoegen?

Ik lees net dat jij liever minder suggesties zou zien? Zelf zie ik juist liever die grotere lijsten omdat er dan meer kans is dat er iets tussen zit dat ik nog niet gezien heb. Als mensen enkel hun 8+ films delen gaan dat bijna allemaal dezelfde zijn die iedereen kent. In het 6.5+ range heb je al veel meer kans dat er iets unieks en onbekends tussen zit. Zelfs op die lijst van bijna 1000 films heb ik er nog maar een 10tal kunnen toevoegen. 😅

En als bonus meer controversiële picks om over te zeveren, want naast het aanvullen van de watchlist is dat natuurlijk de echte hoofdreden dat ik dit zo'n fantastische thread vind. :biglaugh:

Nu mij eender hoor, kunnen misschien een compromis zoeken. Spelen met fonts zoals festival line up met headliners en side acts? Heb zelf ook een systeem dat als ik mijn lijstje aanraders deel dat ik enkel achter de films met minder dan 50k votes een imdb link plak omdat de kans groter is dat die minder gekend zijn en dan vallen ze ook meer op. De naar mijn mening echt gigantisch ondergewaardeerde parels die laag scoren op imdb maar die ik zelf een 7 of hoger geef zet ik sowieso toch in de spotlight met wat extra text en uitleg zoals nu juist met Save the Green Planet.

Ja vraag mij ook wel af of we 2025 niet moeten herdoen op 1 januari?

Waarom niet :thumb: Kunnen we anders vanaf nu combineren met de eindejaarslijstjes en dan bumpen we deze thread elke kerst terug naar boven voor een nieuwe ronde?

Echter na meerdere rewatches zet ik deze ook als de beste van de 3.
Als in beter dan de originele Matrix?
NQvlqoP.gif

Now that's just crazy talk son ;p

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan