Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

> Zalige sub-top voor 1978!
The Wiz, Return from Witch Mountain, I Spit on Your Grave, The Legacy, Jaws 2, Piranha, Patrick, Damien: Omen II, The Lord of the Rings, Fury, Force 10 from Navarone, The Shout, The Inglorious Bastards, Up in Smoke, La Cage aux Folles, Long Weekend, Pretty Baby, Revenge of the Pink Panther, tCfOS, Someone's Watching Me, Killer of Sheep, The Wild Geese, Battlestar Galactica, Same Time-Next Year, Magic, The Driver, Foul Play, Capricorn One, The Medusa Touch, Drunken Master, The Great Train Robbery, Blue Collar, Heaven Can Wait, Coma, The Boys from Brazil, Grease, Death on the Nile, The Silent Partner, Midnight Express, Animal House, Halloween

>de top-top; Invasion of the Body Snatchers, Superman, Watership Down, Days of Heaven, Dawn of the Dead, The Deer Hunter

Heel goed jaar maar jammer genoeg geen echte legendaries voor mij. Voor mij gaat het eindgevecht tussen The Deer Hunter en Invasion of the Body Snatchers.

image.jpg

Grote fan van Kaufman's Invasion of the Body Snatchers met Shuterland. Love it, maar ik denk dat ik hem toch nog net onder de originele plaats.

Ik ga voor het klasse acteerwerk van De Niro en Walken die in Cimino's buitengewoon geweldig trouwfilmpje waanzinnig goeie karakter transformaties neerzetten. Moeilijk te geloven dat er ooit een tijd was waarin Streep geen oscar genomineerde actrice was, het was deze die aan die tijd een einde maakte.
0fKVY0Z.gif

Midnight Express 2
Superman 1
Invasion of the Body Snatchers 2
Days of Heaven 2
The Deer Hunter 3
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 3
The Deer Hunter 3
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1

Prachtig thema in The Deer Hunter

De andere selecties zijn ook de betere dat jaar

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 3
The Deer Hunter 4
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1

Met schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat Days of Heaven al jarenlang onaangeroerd op mijn watchlist staat.

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 3
The Deer Hunter 4
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1
Attack Of The Killer Tomatoes 1

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 3
The Deer Hunter 4
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1
The Driver 1

Ook nog leuk: Fedora en The Fury.

@Lint , @PBR Streetgang , @FlyingHorseman en @Deckard verwezen reeds naar The Shout, Long Weekend, Schrader's Blue Collar, De Palma's The Fury en Bakshi's LOTR. Allemaal serieus quality stuff dat ik prolly ook had willen highlighten dus ben hen dankbaar dat ze mij voor waren want de lijst highlights voor 1978 is zelfs zonder die films al tamelijk lang. 😅 Ook I Spit on your Grave, Inglorious Bastards en Battlestar Galactica ga ik overslaan want die hebben dankzij hun reboots niet echt extra spotlight nodig. Toch blijven die OGs ook vandaag nog altijd overeind.

auBjzlN.png

Ellen Burstyn en Alan Alda schitteren in Same Time, Next Year, een romantisch comedy drama over twee getrouwden die na een overspelige one night stand beslissen om elkaar elk jaar 1x te blijven zien. Laughs, tons of heart, packs a punch en heeft ook iets dieper door de uitgestrekte tijdspanne waarover deze zich afspeelt.

The Medusa Touch is een vrij uniek mystery horror drama waarin de bal aan het rollen gaat wanneer het slachtoffer van een moord nog blijkt te leven en met extreem hoofd trauma naar het ziekenhuis gerushed wordt. Mindgames ensue. Quite literally.

kNMfXPm1f8OgVYFU4aEhmP9TJzO.jpg

Coma, geregisseerd door Michael Crichton, jawel de schrijver van Jurassic Park, is een mysterieuze conspiracy thriller en medisch drama. Geneviève Bujold en Michael Douglas ontrafelen dit geheimzinnig gedoe en wat ze ontdekken is best vergaand. Als je oplet zal je ook Tom Selleck en Ed Harris in kleine rollen zien opduiken.

Michael Crichton heeft maar enkele films geregisseerd, Westworld is prolly zijn bekendste, maar 1978 was duidelijk zijn jaar met nog een tweede tamelijk grote en zeer plezante release van hem; The Great Train Robbery. Sean Connery wilt een bijna onmogelijke klus klaren en moet een veelzijdig getalenteerd team samenstellen om de geplande heist tot een goed einde te brengen. Donald Sutherland speelt de pannen van het dak als wacky team member.

Magic, geregisseerd door Richard Attenborough (A Bridge Too Far, Gandhi), broer van David Attenborough :support: en bij het grote publiek bekend als John Hammond in Spielberg's Jurassic Park, is een uitstekend psychologisch slasher horror drama. Heb het normaal niet zo voor ventriloquist horror, prolly omdat de meeste gewoon op niets trekken. Deze is daarop een uitzondering en dat heeft naast de regisseur en serieuze dramatische insteek waarschijnlijk ook iets te maken met een niet grijze very troubled Anthony Hopkins die in deze de lead speelt.

42s78Qohk2bRoLPA9Gw5sTwu0wL.jpg

In The Boys from Brazil, een mystery drama sci-fi thriller, ontdekt een nazi jager in Paraguay een groots en bizar plot om Hitler's derde rijk te doen heropleven. It reads like shlock maar met zo'n sterrencast (Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason en erhz... Steve Guttenberg) en de serieuze benadering alsook gedetailleerde uitwerking van de materie is deze gewoon top.

In Capricorn One, een conspiracy thriller van Peter Hyams (2010: The Year we Make Contact, Outland en erhz... Timecop 😅 ), beslist men een missie naar mars te faken nadat deze op het launchpad gescrubbed wordt. James Brolin (yep, vader van), Sam Waterston en OJ Simpson zijn de astronauten die verplicht worden het vuile spel mee te spelen. Score by Jerry Goldsmith. :music:

Now for the last pick... hear me out... Y'all need to give The Cat from Outer Space a chance.
:woohoo:

XZSYA6h.jpeg

"Three scientists help an Alien feline, stranded on Earth, to repair its damaged spacecraft in order to return home but their efforts are hampered by inept army officials and foreign spies." Deze sci-fi comedy familiefilm die ik maar op latere leeftijd ontdekt heb maakte diepe indruk op mij toen ik hem voor het eerst zag. Akkoord die eerste keer was ik zo stoned als een prei maar heb hem ondertussen toch ook nuchter al eens terug gezien en de liefde ervoor is blijven hangen. Tokar's finale film voor zijn dood en imo een geweldige zwanenzang. I know how this reads but honestly I ain't even joking brah. 😅
bv109UX.png

Staat zelfs sinds kort op Disney+ dus no excuses!

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 3
The Deer Hunter 4
Watership Down 1
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1
The Driver 1
Halloween 1

Wa nen trailer :bow: :bow: :bow:
Uberclassic.

Weer zo'n jaar waar ik maar heel weinig van heb gezien. Wel heel veel interessante dingen al vermeld. Watership Down qua impact kon wel tellen en blijft hier ook nog steeds overeind staan. Leuk imdb weetje.
The British Board of Film Classification had received complaints about this movie for over four decades after its release, due to the board's decision to classify it U (suitable for all). The BBFC admitted in 2012 that it had "received complaints about the suitability of Watership Down at U almost every year since its classification". On August 4, 2022, the film was re-rated PG after 44 years.
Zoveel kinder trauma aan hun handen :rofl:

Midnight Express 2
Superman 1
Days of Heaven 3
The Deer Hunter 4
Watership Down 2
Blue Collar 1
Dawn of the Dead 1
The Driver 1
Halloween 1

@PBR Streetgang Ik dacht dat Dawn Of The Dead deze keer alles ging platwalzen :p

1977

Ik kom maar aan 4 films voor dit jaar dus de keuze was snel gemaakt

Star Wars 1

Blijft 1 van de beste scifi films ooit. Visueel nog altijd geweldig, de film blijft spannend van begin tot eind en brengt je van episch moment tot iconisch moment. Enkel Empire Strikes Back is hier nog over geraakt.

Star Wars is iconisch, no doubt. Maar toch vind ik die eerste film nog wat awkward aanvoelen soms. Despecialized version sowieso de way to go, maar zelfs dan nog…

Ik kies met heel veel gemak voor William Friedkins remake van de klassieke Franse thriller Les salaries de la peur.

Maar Annie Hall, 3 Women, The Chess Players, Hausu, Close Encounters of the Third Kind, Suspiria en Eraserhead zijn ook ronduit fantastisch.

Verder ook shout outs naar The Ascent, The American Friend, Stroszek, Wizards, Day of the Animals, Orca, Black Friday, Twilight’s Last Gleaming en To Kill with Intrigue.

Star Wars 1
Sorcerer 1

De beste of leukste van het jaar waren voor mij The Spy Who Loved me, The Rescuers, A Bridge Too Far en Annie Hall, maar uiteindelijk moet ik wel voor het icoon gaan

Star Wars 3
Sorcerer 1

1977:
Star Wars 3
Sorcerer 1
House 1

De meest waanzinnig trippy film die ik ooit gezien heb. Het Japanse antwoord op "Jaws". No fucking clue in welk opzicht deze film op Jaws lijkt (deze film is beter) maar ok.

Ik heb maar 3 films van dat jaar gezien en vond geen enkele goed. :)
Ik ga dus niet stemmen.
Wil dit ook aanmoedigen. We komen stilletjes aan in de olden times en hoewel ik niemand zal verbieden van een stem uit te brengen wil ik toch vragen om gezond verstand te gebruiken. Als je 1 of 2 films uit een bepaald jaar hebt gezien en je vond ze beide middelmatig sla je beter gewoon dat jaar even over.

Blijf natuurlijk gerust het topic volgen en indien er een film passeert die je echt graag zag is het ook zeker oke om een stem uit te brengen, zelfs al is het de enige film die je uit dat jaar zag.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan