Wat is BGs favoriete film uit het jaar XXXX ?

Star Wars 7
Sorcerer 5
House 1
Het Grote Verhaal van Winnie de Poeh 1
A bridge too far 1
Suspiria 3
Close Encounters of the Third Kind 3
Saturday Night Fever 1

Saturday Night Fever recent nog gezien. Best harde film. Winnie De Poeh is de shit. Zowel de films als de serie. Suspiria pas vorig jaar eerste maal bekeken en niet compleet weggeblazen, maar toch, leuk om gezien te hebben. Benieuwd naar de bejubelde remake.
Eraserhead altijd tikkeltje overroepen gevonden.

Stroszek en Soldaat van Oranje nog steeds niet gezien. House dringend rewatch toe. Maar Sorcerer.. zo verdomd goed. 70's Friedkin was something else.

Wederom een vrij zwak jaar dat gered werd door twee gigantische kleppers; Taxi Driver & Network

top-top: All the President's Men & Carrie

sub-top: The Little Girl Who Lives Down the Lane, The Outlaw Josey Wales, The Message, The Twelve Tasks of Asterix, The Omen, Face to Face, The Tenant, Logan's Run, King Kong, The Man Who Fell to Earth, Brutti Sporchi e Cattivi, Assault on Precinct 13, The Shootist, L'Argent de Poche, Marathon Man, Allegro non Troppo, The Con Artists, Murder by Death, The Pink Panther Strikes Again, Who Can Kill a Child? , The Eagle Has Landed, Silver Streak, Midway, Bugsy Malone, Family Plot, Heart of Glass, Obsession, The Enforcer, Robin and Marian, The Missouri Breaks, Alice Sweet Alice, Burnt Offerings, Freaky Friday, The Cassandra Crossing, King Kong, God Told me To

Taxi Driver gaat deze vermoedelijk met een landslide winnen maar zelf vind ik het echt nog wel moeilijk kiezen tussen die en Network. :thinking:
Wat Scorsese en DeNiro daar presteerden was ronduit fenomenaal maar het ensemble dat Sidney Lumet opvoerde; Faye Dunaway, Robert Duvall, William Holden, Ned Beatty en natuurlijk Peter Finch blies mij evengoed omver. Die "I'm mad as hell" monoloog die Finch als Howard Beale afsteekt moet echt niet onderdoen voor de "Are you talking to me" van DeNiro.

Fuck it, Network it is.
MV5BOGQzZWZjOGUtYmUwMC00YWI5LTliNzMtZDA4NWQ1YzIyMjNkXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

"Bullshit is all the reasons we give for living. If we can't think up reasons of our own, we always have the God bullshit."

Network 1

Ik ga voor nummer 4 allertijden en dat is Taxi Driver. Scorseses beste is 49 jaar na datum nog altijd een meesterwerk. Het grauwe vuile New York van de 70's ademt nog altijd in die film en zorgt voor een setting die boeiend is om naar te kijken en mijlenver afstaat van het Disneyland dat NYC vandaag is. De nachtelijke scenes waarin Travis Bickle door New York cruiset zijn prachtig en worden perfect begeleid door de magistrale soundtrack van Bernard Hermann. Plotgewijs is het heerlijk om te zien hoe Bickle van dag tot dag probeert te overleven in die vuile stad en langzaamaan zichzelf verliest. De manier waarop De Niro dat brengt is gewoon fenomenaal en ook de rest van de cast is fantastisch.

Network 1
The Omen 1
Taxi Driver 1

Also: ben ik de enige die The Omen de betere versie van The Exorcist vind?

De enige ben je nooit maar dat zal toch wel een zeldzame mening zijn peinzek. 😅 Allebei goeie films maar toch ook best wel serieus verschillend dus zie niet goed in hoe je de ene kan zien als een betere versie van de andere. Er zit geen exorcisme in Donner's Omen en dat is toch waar het in Friedkin's film volledig om draait. Hebben beiden een volledig andere insteek en vibe. The Exorcist is kleinschaliger met een focus op het onmiddellijke gezinsleven terwijl The Omen veel grootser is met Damien die een onafwendbaar gevolg lijkt van het lot en de uitkomst van een 1000en jaren oude voorspelling en tot ver buiten het gezin uithaalt. Fan van beiden maar The Exorcist zet ik toch een trapje hoger.

Geen makkelijke keuze:

Taxi Driver is goed, maar heeft nooit echt geklikt. Een paar shout-outs nog voor The Outlaw Josey Wales, The Missouri Breaks, Robin & Marian en de echte verrassing The Desert of the Tartars, maar uiteindelijk gaat dit jaar voor mij tussen Network (wat een cast) en All The President's Men (wat een thrillersfeer en dan nog helaas echt gebeurd).

Network it is, maar met een haarlengte verschil

Network 2
The Omen 1
Taxi Driver 1

Network 2
The Omen 1
Taxi Driver 1
Rocky 1
Mikey & Nicky 1

Network is goed maar ik had er misschien wat te veel van verwacht toen ik die enkele jaren geleden de eerste keer gezien heb?

Taxi Driver is een 5 sterrenfilm maar ik stem hier meer op het gevoel en dan heb ik wat meer genoten van het kleinnood over mannelijke vriendschap van Elaine May. In dezelfde sfeer was The Killing Of A Chinese Bookie ook een grote kanshebber maar daar zou ik eens de langere versie van moeten zien.

Ook nog bom: Assault On Precinct 13, The Outlaw Josey Wales, The Man Who Fell To
Ook nog goed: Carrie, All The Presidents Men, In The Realm of the Senses, Rocky, The Omen, Marathon Man
HOW IN THE is Hausu niet geclassificeerd onder "Weird shit"

Prachtig lijstje, moet zelf Giornata en Duellists nog zien. Ik had verwacht om 3 Women ook te treffen, nog niet gezien? Wat zou ik die graag terug voor het eerst zien. Altman was altijd al fan van Bergman, en in sommige films zie je dat meer dan in anderen. 3 Women is een van de mooiste voorbeelden van een film die zeer duidelijk beïnvloed is door een specifieke film of regisseur, maar toch helemaal de signatuur van zijn eigen maker heeft.
Helaas nog steeds niet gezien, staat uiteraard op de watchlist! Te veel films, te weinig tijd...

Network 2
The Omen 1
Taxi Driver 2
Rocky 2
Mikey & Nicky 1

Moeilijke keuze maar uiteindelijk voor Taxi Driver gegaan. Daarnaast All The President's Men, Carrie en Network ook zeer goed.

Suspiria pas vorig jaar eerste maal bekeken en niet compleet weggeblazen, maar toch, leuk om gezien te hebben. Benieuwd naar de bejubelde remake.
Verwacht iets compleet anders. Het is ook nog goed, maar nothing beats the original. Hetgeen het origineel zo goed maakt is quasi niet terug te vinden in de remake.

Taxi Driver is net als Apocalypse Now voor een lange tijd mijn all-time favoriete film geweest. Gekocht toen ik nog een groentje was en dacht dat dit een mafiafilm ging zijn want Robert DeNiro speelde erin mee. Laat ons zeggen, de film was niet wat ik verwachtte. Maar toch voelde ik een connectie met de film, begreep ik een beetje wat de film wou communiceren over de eenzaamheid en vervreemding van Travis Bickle en de gewelddadige gevolgen van dien. Zou ik de film nu nog bij mijn ultratop plaatsen? Misschien niet, intussen ook al kennis gemaakt met Sidney Lumet en zijn geniale Network, met All the President's Men, misschien wel de ultieme film over telefoontjes plegen en saaie documenten lezen, met de peetvader van de Amerikaanse indie cinema en diens beste film (van wat ik heb gezien) The Killing of a Chinese Bookie, met de Howard Hawks hommage Assault on Precinct 13, met de tragische buddy crime hangout movie Mikey and Nicky, de gefragmenteerde cinema van Nic Roeg en zijn verfilming van The man Who Fell to Earth (met een prachtig staaltje casting), met een van de betere biopics Bound for Glory en met een van de allerbeste spaghettiwesterns die niet van Sergio Leone is, Keoma. Hell, nog maar een paar weken geleden zag ik Les naufragés de l'île de la tortue van Jacques Rozier en dat was ook wel echt een voltreffer.

Maar waarop ga ik stemmen? fuck if i know

Network 2
The Omen 1
Taxi Driver 3
Rocky 2
Mikey & Nicky 1
Carrie 1

The Omen ook heel sterk. Taxi Driver één keer gekeken, vond ik wat overrated, Rocky goed maar niet krijgt mijn stem goed, Network idem. Mikey and Nicky nog niet gezien.

Network 2
The Omen 1
Taxi Driver 5
Rocky 2
Mikey & Nicky 1
Carrie 1

Probeer ook enkel te stemmen als ik voldoende films van het specifieke jaar gezien heb. Wat dus steeds minder het geval zal zijn

Network 2
The Omen 1
Taxi Driver 5
Rocky 2
Mikey & Nicky 1
Carrie 1

Probeer ook enkel te stemmen als ik voldoende films van het specifieke jaar gezien heb. Wat dus steeds minder het geval zal zijn
Waarom precies? Ik zou het begrijpen als je niets gezien hebt dat jaar dat je goed vond. Maar als dat wel zo is en je een duidelijke favoriet hebt, waarom dan niet stemmen?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan